جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

چشم انداز های جهانی

قیمت:
34,000 تومان
مشخصات کتاب چشم انداز های جهانی
کشور مبدا
تعداد صفحات
163 صفحه
شابک
9789644890420
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
4
این کتاب در یک نگاه

کتاب «چشم‌اندازهای جهانی» شامل پنج سخنرانی‌ از جامعه‌شناس فرهیخته و برجسته، «آنتونی گیدنز» است که سال‌های 2001 و 2002 در مدرسه‌ اقتصادی و علوم سیاسی لندن ایراد شده‌اند. سخنرانی‌های کتاب «چشم‌اندازهای جهانی»‌ شامل: چشم‌انداز نظم جهانی، چشم‌انداز دولت ملت، چشم‌انداز نابرابری جهانی، چشم‌انداز خانواده و چشم‌انداز دموکراسی. زیربنای همه این موارد را می‌توان جهانی شدن و نظریه جهانی شدن وی دانست.




بیشتر بخوانید

دیگر ناشران کتاب «چشم انداز های جهانی»

خلاصه کتاب چشم انداز های جهانی

سخنرانی‌هایی که در کتاب چشم‌اندازهای جهانی آورده شده‌اند، دربارهٔ سازمان‌های جهانی است. همۀ آن‌ها درباره آیندهٔ پاره‌ای از سازمان‌های بزرگ است که بر زندگی ما تأثیر می‌گذارند. در چشم‌انداز نظم جهانی که فصل اول این کتاب است، درباره نیروهایی سخن می‌گوید که جامعه جهانی را دگرگون می‌سازند. در سخنرانی بعدی، درباره آینده ملت و دولت ملت در عرصه جهانی صحبت می‌کند. جلسه سوم به بحث نابرابری جهانی اختصاص دارد و در سخنرانی چهارم نیز به آینده خانواده و تغییرات جهانی در خانواده می‌پردازد. به نظر گیدنز اهمیت این بخش از اهمیت سازمان‌ها و نهادهای بزرگ کمتر نیست. پنجمین و آخرین سخنرانی هم درباره آینده دموکراسی است.

درباره ترجمه کتاب

  • «محمدرضا جلایی‌پور» سال 1361 در شهر بجنورد متولد شد. پدرش «حمیدرضا جلایی‌پور» از فعالان علوم اجتماعی است. او دوره کارشناسی را در رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه تهران و دوره فوق‌لیسانس را در مدرسه‌ اقتصادی و علوم سیاسی لندن پشت سر گذاشت. وی دوره دکترای خود را در دانشگاه آکسفورد و پسادکترا را در دانشگاه هاروارد به پایان رساند.
  • جلایی پور طراح و مدیر پویش موج سوم در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 در حمایت از «میرحسین موسوی» و «محمد خاتمی» بود. او در سال‌های 88 و 97 به دلیل فعالیت‌های سیاسی بازداشت شد. محمدرضا جلایی‌پور بار دیگر هم‌زمان با اعتراضات سراسری سال 1401 به دلیل فعالیت در این اعتراضات دستگیر شد.
  • کتاب «دین و نظریه اجتماعی» به قلم ایشان چاپ شده است که متشکل از شش گفتگوی اختصاصی با تعدادی از برجسته‌ترین نظریه‌‌پردازان اجتماعی و جامعه‌شناسان دین در دورهٔ معاصر است.

نقل قول‌های کوتاه و جذاب از کتاب چشم اندازهای جهانی

  • «وجود شکافی بزرگ در جامعه میان فقیر و غنی از لحاظ اخلاقی، قابل دفاع و توجیه نیست.»
  • «نابرابری همیشه یک مولفه اخلاقی دارد که اگر به دنبال جامعه مطلوب در سطح ملی و جهانی باشیم، باید به آن توجه کنیم.»
  • «ملت یک اجتماع نمادین است که در یک دولت-ملت شکل می‌گیرد.»
  • «وقتی که از شما پرسیده می‌شود «که هستید؟» و «از کجایید؟» ملت به شما احساس هویت می‌دهد.»
  • «بسیاری از خشونت‌هایی که در سطح جهان مشاهده می‌شوند، در ارتباط با مشکلات تاسیس و تثبیت دولت-ملت‌ها هستند.»
  • «برای ایجاد، امنیت به دنیایی جهان وطن و به انسان‌هایی که بتوانند این ارزش‌های جهان وطنی را تبلیغ کنند نیازمندیم، به انسان‌هایی نیازمندیم که بتوانند این جهان را به جلو هدایت کنند.»
  • «دولت ملت شکلی از نظم سیاسی است، که ویژگی های خاصی دارد و در واقع به یک نظام سیاسی اطلاق می‌شود که بر یک قلمروی خاص که توسط مرزهای آن مشخص می‌گردد حاکمیت دارد.»
  • «بحث جهانی شدن دو دوره را پشت سر گذاشته است و ساده‌ترین تعریف آن به‌هم وابستگی است. زندگی کردن در دنیایی جهانی‌تر یعنی زندگی در دنیایی به هم وابسته‌تر، که در آن رخدادهای یک سوی جهان مستقیماً بر وقایع سوی دیگر آن تأثیر می‌گذارد.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

در چشم‌انداز نظم جهانی می‌خوانیم:

«موضوعی که امروز درباره آن سخن خواهم گفت وضعیت نظم جهانی است، و اینکه چگونه به وضعیت کنونی رسیدیم. به چشم‌اندازهای محتمل جامعه جهانی هم خواهم پرداخت. وقتی این موضوع مطرح می‌شود باید بحث را از وقایع یازدهم سپتامبر شروع کنیم. چرا که این وقایع یک عامل مهم جدید را نه تنها در ساخت جوامع خاص، بلکه در کل نظام جهانی مطرح کرده است.»

«وقتی در حال رانندگی از کنار یک صحنه تصادف که در آن افرادی کشته شده‌اند می‌گذرید چه می‌کنید؟ احتمالاً چند لحظه‌ای آرام‌تر رانندگی می‌کنید. علت این است که متوجه خطراتی می‌شوید که در این وضعیت عادی با آن روبه‌رویید و از لحاظ روانی شوکه می‌شوید و به عنوان یک راننده باید هم شوکه شوید. پس از یازدهم سپتامبر هم ناگهان با خطرات متنوعی که ممکن است برای هر جامعه‌ای پیش بیاید مواجه شده‌ایم. در جهان جدید آسیب پذیری‌های متنوعی وجود دارد؛ آن هم از نوع جدیدش ولی از لحاظ روانی نمی‌توانیم در جهانی زندگی کنیم که در آن همیشه خود را با تمام خطرات در تمام زمان‌ها روبه‌رو می‌بینیم. مایلیم پاره‌ای از آن‌ها را فراموش کنیم و به آن‌ها توجهی نداشته باشیم. لذا وقتى در حال رانندگی آن سانحه رانندگی را می‌بینید پس از مدتی کم کم سرعتتان زیاد می‌شود و احتمالاً مثلاً در حدود یک ساعت بعد دوباره به سرعتی می‌رسید که قبل از دیدن تصادف داشتید. در آمریکا هم نوعی بازگشت به وضعیت عادی صورت خواهد گرفت و کشورهای دیگر جهان که این حادثه بر آنها تأثیر گذاشته است هم به وضعیت عادی بازخواهند گشت؛ اما زمان این بازگشت را نمی‌دانیم چرا که از پیامدهای بلندمدت‌تر این واقعه بی‌خبریم.»

کتاب با این جملات به پایان می‌رسد:

«به نظرم سوسیال دموکرات‌های اروپایی باید دو درس را بیاموزند، اول اینکه خصوصی‌سازی ضمن اینکه از بعضی جهات به انواع و اقسام مشکلات ختم شده از بعضی جهات دیگر بسیار موفق بوده است؛ و دوم اینکه دولت‌ها هم این‌گونه بوده‌اند. مخصوصاً دولت‌های بوروکراتیک سنتی، اراده‌ای دموکراتیک از خود نشان ندادند. لذا علاوه بر کنترل بازارها، اصلاح دولت‌ها نیز لازم است. تصور می‌کنم دموکراسی‌های اروپایی به این نقطه رسیده‌اند.»

درباره نویسنده کتاب چشم‌اندازهای جهانی

«آنتونی گیدنز» 18 ژانویه سال 1938 در لندن چشم به جهان گشود. وی دوره کارشناسی را در رشته جامعه‌شناسی و روانشناسی در دانشگاه هال به پایان رساند؛ ولی به جامعه‌شناسی روی آورد و مطالعات جدی‌تر در این زمینه را آغاز کرد. دوره فوق‌لیسانس را در مدرسه‌ اقتصادی و علوم سیاسی لندن پشت سر گذاشت که بعدها ریاست آن را بر عهده گرفت و این مدرسه را به یکی از محیط‌های آکادمی در علوم اجتماعی در جهان بدل کرد. او دوره دکترای خود را در سال 1976 در دانشگاه کمبریج به پایان رساند و در همان‌جا مشغول به تدریس و تحقیق شد. گیدنز از سال 1985 مدیریت انتشارات پالیتی، پالیتی-بالکول را بر عهده گرفت.

گیدنز بیش از هر چیز یک آموزگار جامعه‌شناسی است. او از اثرگذارترین نظریه‌پردازان اجتماعی است و کتاب‌هایش شهرت جهانی دارند. اندیشه‌های او منبعی است برای رشته علوم اجتماعی در دانشگاه‌های سراسر دنیا که هر ساله تدریش می‌شود. از مهم‌ترین کتاب‌های او می‌توان به «جامعه‌شناسی» اشاره کرد، مرجعی که در بسیاری از دانشگاه‌ها ازجمله در ایران تدریس می‌شود.

آنتونی گیدنز در ایران نام شناخته شده‌ای است. چندین کتاب از وی به فارسی ترجمه شده و تعدادی از مقالات و مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های وی در نشریات به چاپ رسیده است. کتاب‌های «تجدد و تشخص»، «دورکم» و «ساختار طبقاتی جامعه‌شناسی» از دیگر آثار ترجمه شده آنتونی گیدنز به زبان فارسی است.

نکات جالب درباره کتاب چشم‌اندازهای جهانی

آنتونی گیدنز یکی از اولین متفکرانی است که از اواسط دهه هشتاد به بحث جهانی شدن پرداخت. در بسیاری از کتاب‌هایش می‌توان ردپای این بحث را دید؛ ولی به طور اختصاصی در برخی کتاب‌هایش، ازجمله چشم‌اندازهای جهانی، به این موضوع پرداخته است.

در اندیشه گیدنز جهانی شدن از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است و درک روشن از معنا و مفاهیم اساسی آن لازمه فهم بسیاری از آثار او است.

خرید کتاب چشم‌اندازهای جهانی

اگر اولین باری است که از بوک لند خرید می‌کنید می‌توانید کتاب چشم‌اندازهای جهانی را با 25درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوۀ خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

برای خواندن کتاب‌‌های اجتماعی بیشتر، به صفحه خرید کتاب علوم اجتماعی سر بزنید.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «چشم انداز های جهانی»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.