جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

دیپلماسی دیجیتال

قیمت:
320,000 تومان
مشخصات کتاب دیپلماسی دیجیتال
کشور مبدا
تعداد صفحات
428 صفحه
شابک
9786002532602
سال خلق اثر
2015
سال انتشار
1399
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
2
این کتاب در یک نگاه
کتاب «دیپلماسی دیجیتال؛ نظریه و عمل» اثر کورنیلو بیولا، مطالعه‌ای گسترده دربارۀ رابطۀ میان دیپلماسی و تحولات دیجیتال است. مانند تمامی مفاهیم دیگر، دیپلماسی هم تحت‌تاثیر  تکنولوژی و فرایندهای آن قرار گرفته است. بنیاد دیپلماسی در تمامی ادوار تاریخی با اشکال گوناگون حضور داشته و نقش بسیار مهمی در برطرف کردن اختلاف نظرات، ایجاد فضای تعامل بین جوامع و حفظ بقا و امنیت ایفا کرده است. بررسی عمیق مفهوم دیپلماسی و تغییرات آن، با توجه به نقش به‌سزایی که در زندگی و بقای حکومت‌ها بازی می‌کند، از واجبات است. 



بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب دیپلماسی دیجیتال

هدف اصلی کتاب «دیپلماسی دیجیتال» شناسایی و معرفی تغییر و تحولات بنیادین مفهوم دیپلماسی است، که تکنولوژی و عصر دیجیتال عامل اصلی آن‌هاست. دنیای دیجیتال ماهیت روابط دیپلماتیک را تغییر داده و مفاهیم قدرت و حاکمیت را منقلب ساخته است. مفاهیم و موضوعات ارائه شده در این کتاب در تلاش است تا نشان دهد نقش عوامل دیجیتالی در دیپلماسی جدی‌تر آن چیزی است که بتوان آن را نادیده گرفت؛ بنابراین برای فهم دیپلماسی، توجه به ابعاد تکنولوژی ضروری است. دنبال  مطالعۀ این کتاب برای دانشجویان رشتۀ علوم سیاسی و علاقه‌مندان به دانش سیاسی لذت‌بخش و مفید خواهد بود.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا دربارۀ کتاب دیپلماسی دیجیتال چیست؟

یکی از خوانندگان این کتاب با اشاره به جامع بودن اطلاعات ارائه شده در کتاب می‌نویسد: «مطالب بیان شده در کتاب شما را دنیای مدرن روابط بین‌الملل و نحوۀ ارتباط دولت‌مردان آگاه می‌کند.» 
خوانندۀ علاقه‌مند دیگری که مطالب سیاسی را با اشتیاق دنبال می‌کند، نوشته است: «من علاوه بر  مطالعۀ سیاست و علوم مرتبط با آن، به بررسی تاریخی که بر سر این رشته و مفهوم آن گذشته است، علاقه‌مندم. این  کتاب دید روشنی از موجودیت کنونی دیپلماسی و شیوۀ ادارۀ آن در اختیار شما می‌گذارد.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزۀ خواندن باشند

در بخشی از مقدمه کتاب به معرفی مفهوم دیپلماسی پرداخته شده‌است: «دیپلماسی به عنوان یک روش قدیمی از همکاری بین‌المللی، غالباً با پرسش‌هایی دربارۀ راز و رمز چگونگی کارکرد و پیروزی یا شکست آن مواجه است. نگاه  بول به دیپلماسی به مثابۀ «هدایت روابط میان دولت‌ها و دیگر موجودیت‌های دارای منزلت در سیاست جهانی توسط کارگزاران رسمی و از طریق ابزارهای مسالمت‌آمیز» پرکاربردترین تعریف در میان اندیشمندان دیپلماتیک باقی مانده است. این نگرش در ادامۀ نگاه واتسون است. او دیپلماسی را روند «مذاکره میان موجودیت‌های سیاسی‌ای می‌داند که استقلال یکدیگر را به رسمیت می‌شناسند.» هر دو این تعاریف یک ویژگی بنیادین دیپلماسی را به نمایش می‌گذارند؛ که آن رویکرد غیرخشونت‌آمیز به وفق دادن منافع میان بازیگران بین‌المللی، به خصوص دولت‌ها است.»
در بخش دیگری از کتاب دربارۀ ساختار کنونی موجود سیاست‌های بین‌الملل می‌خوانیم: «ساختار سیاست بین ‌المللی و دیپلماسی، با وجود تغییرات مهمی که در جهانی‌شدن در ارتباطات و حمل‌و‌نقل در جهان ایجاد کرده، در بسیاری از ابعاد بدون تغییر باقی مانده است. رهبران و دیپلمات‌های معاصر مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند تا مانند همتایانشان در قرون چهارده و پانزده، شخصاً با دوستان و دشمنانشان ملاقات کنند. در واقع این ایستایی دیپلماسی به دوران باستان برمی‌گردد و دیپلماسی فقط در موضوعات حاشیه‌ای تغییر کرده است. کنفرانس تِله کنفرانس و تکنولوژی ارتباطات اینترنتی روش انجام کارها و تعاملات اجتماعی را به‌طور اساسی تغییر داده است، با این حال روند قدیمی مذاکرۀ رودررو، هم‌چنان شیوۀ غالب در تلاش‌های دیپلماتیک دوجانبه و چندجانبه است.»
در قسمت دیگری از کتاب، به شرح عامل شکاف بین دیپلماسی و روابط بین‌الملل پرداخته شده‌است: «آنچه منجر به فاصلۀ بیشتر دیپلماسی از جریان اصلی روابط بین‌الملل می‌شود این است که مطالعه دربارۀ دیپلماسی معمولاً توسط متخصصان دیپلماسی یا تاریخ‌نگاران رویۀ دیپلماتیک انجام پذیرفته‌است. همان‌طور که جانسون و هال و نیز دردریان بحث کرده‌اند، این به معنای آن است که دیپلماسی نسبتاً در مقابل نظریه‌پردازی مقاومت می‌کند، زیرا متخصصان و تاریخ‌نگاران چشم‌اندازهای مختلف و عموماً نگاهی عمل‌گرایانه به دیپلماسی دارند. از سوی دیگر اندیشمندان روابط بین‌الملل، به تمرکز بر نظریه تمایل دارند و به شدت در مقابل تحلیل مجزای رویه و عمل دیپلمات‌ها، به دلیل که ذکر شد، مقاومت می‌کنند. نتیجۀ این وضعیت، جدایی نسبی و یا دوگانگی میان نظریه و عمل دیپلماسی است. پیش‌بینی در مدل‌های نوپوزیتیویستی از نظریه پیروی می‌کنند؛ در نتایجه پیش‌بینی رویه‌های دیپلماتیک  بسیار سخت است.»

دربارۀ نویسندۀ کتاب دیپلماسی دیجیتال

کورنیلو بیولا، مدرس دانشگاه آکسفورد است که تا کنون پژوهش‌های عمده‌ای در رابطه با عوامل دیپلماسی از خود برجا گذاشته است. کتاب دیپلماسی دیجیتال مورد استناد بیش از 160 پژوهش در ریسرچ‌گیت قرار گرفته است. «دیپلماسی پنهان؛ مفاهیمو زمینه‌ها»، اثر ارزشمند دیگری از این نویسنده است که برگردان آن به زبان فارسی موجود است.

او همچنین برندۀ جایزۀ «OxTALENT 2014» برای افزایش تجربه یادگیری دانش‌آموزان با استفاده از برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی است، که توسط کمیته آموزش و یادگیری پیشرفته با فناوری آکسفورد به وی اهدا شده است.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «دیپلماسی دیجیتال»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.