جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

جنبش های مدنی: منطق راهبردی کنش بدون خشونت

قیمت:
480,000 تومان
مشخصات کتاب جنبش های مدنی: منطق راهبردی کنش بدون خشونت
کشور مبدا
تعداد صفحات
610 صفحه
شابک
9786004059077
سال خلق اثر
2011
سال انتشار
1402
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
2
این کتاب در یک نگاه

کتاب «جنبش‌های مدنی»، یک منبع جامع و موثر برای کسانی است که به دنبال درک بهتر جنبش‌های مدنی و راه‌های مقاومت بدون خشونت هستند. نویسندگان کتاب جنبش‌های مدنی، «اریکا چنووث» و «ماریا استفان» با تجزیه و تحلیل آماری، مفروضات رایج در مبارزات را به چالش می‌کشند و روش‌های کارآمد مبارزه و پیروزی واقعی را نشان می‌دهند. با مطالعه این کتاب، با دلایل حکیمانه و روشنگر به پاسخ این سوال که «چرا مقاومت مدنی کار می‌کند؟» خواهید رسید.








بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب جنبش های مدنی: منطق راهبردی کنش بدون خشونت

کتاب جنبش‌های مدنی به کمک تجزیه و تحلیل آماری بیش از ۳۲۳ کارزار خشونت‌طلب و بدون خشونت از سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۴ و به طور ویژه چهار کشور ایران، فلسطین، فیلیپین و برمه اثبات می‌کند که چرا جنبش‌های مقاومت مدنی بیش از همتایان خشونت‌طلب خود در تحقق اهداف‌شان موفق بوده‌اند و به دموکراسی‌های باثبات و دور از جنگ داخلی منتهی شده‌اند.

امتیاز کتاب جنبش‌های مدنی

  • تعداد نظرات: 61
  • تعداد امتیازدهی: 472
  • میانگین امتیاز (از ۵): 4.07

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب جنبش‌های مدنی چیست؟

اکثر خوانندگان این کتاب را یکی از برجسته‌ترین مطالعات در حوزه‌ی مقاومت‌های مدنی و جنبش‌های بدون خشونت دانسته‌اند؛ در ادامه، بخشی از این نظرات را می‌خوانیم:

  • «استدلال قانع‌کننده‌ای دارد؛ مبنی بر اینکه مقاومت غیرخشونت‌آمیز چه در احتمال موفقیت و چه در حفظ حکومت دموکراتیک، مؤثرتر از مقاومت خشونت‌آمیز است.»
  • «یک نمای کلی از مقاومت مدنی و دلایل موفقیت آن را ارائه می‌دهد. همچنین یک مطالعه آماری بسیار جالب دربارهٔ جنبش‌های مقاومت مدنی است.»
  • «یکی از اصلی‌ترین کتاب‌هایی بود که من برای نوشتن پایان‌نامه ارشدم در دانشگاه از آن استفاده کردم و هنوز هم گاهی آن را مطالعه می‌کنم.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

کتاب با این جمله از «مالکوم ایکس» آغاز می‌شود:

«خشونت پرهیزی خوب است، اما تا وقتی‌که نتیجه بدهد.»

«در نوامبر ۱۹۷۵ رئیس جمهور اندونزی، ژنرال سوهارتو، فرمان حمله همه‌جانبه‌ای را به تیمور شرقی صادر کرد و ادعایش این بود که گروه ناسیونالیست چپ‌گرای «جبهه انقلابی تیمور شرقی مستقل» (فرتیلین) که ماه پیش استقلال این جزیره را اعلام کرده بود، تهدیدی کمونیستی برای تمام منطقه محسوب می‌شود شاخۀ نظامی فرتیلین موسوم به «نیروهای مسلح آزادی بخش ملی تیمور شرقی» (فالینتیل) مقاومت اولیه خود علیه نیروهای اشغالگر اندونزی را در قالب جنگ متعارف و نبرد چریکی سازماندهی کرد. فالنتیل با بهره‌گیری از سلاح‌هایی که از نیروهای پرتغالی به جا مانده بود، نبرد مسلحانه را به مناطق کوهستانی و جنگلی تیمور شرقی کشاند، اما در نهایت پیروز این نبرد نبود. با وجود موفقیت‌های اولیه این گروه، نیروهای ضدشورش بی‌رحم اندونزی تا سال ۱۹۸۰ مقاومت مسلحانه را در هم شکستند و چیزی در حدود یک سوم جمعیت تیمور شرقی را قتل عام کردند.»

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

«رژیم اندونزی کوشید تا با پیروی از روش مرسوم خود در قبال مبارزان خشونت‌گرا و خشونت‌پرهیز در داخل کشور این جنبش را نیز سرکوب کند، اما سرکوب نتیجه معکوس داد در پی قتل بیش از دویست معترض مسالمت‌جوی تیموری به دست نیروهای اندونزی در دیلی در نوامبر ۱۹۹۱ جنبش استقلال تیمور شرقی نقطه عطف مهمی‌را از سر گذراند. این قتل عام که توسط فیلمبرداری انگلیسی ضبط شده بود به سرعت به سراسر جهان مخابره شد و خشم شدید جهانی را برانگیخت و استقلال طلبان تیمور شرقی را واداشت تا در استراتژی پیشین خود تجدید نظر کنند. تشدید اعتراضات مدنی و کشاندن مبارزات به داخل خاک اندونزی تبدیل به مهمترین مؤلفه‌های راهبرد جدید شد.»

درباره نویسندگان کتاب جنبش‌های مدنی

پروفسور «اریکا چنووث» اریکا چنووت، دانشمند و استاد علوم سیاسی آمریکایی است که به‌خاطر کارش در زمینه مقاومت مدنی غیرخشونت‌آمیز شهرت دارد. او سهم درخور توجهی در مطالعه خشونت سیاسی، جنبش‌های اجتماعی و پویایی تغییرات سیاسی داشته است.

ماریا جی استفان اندیشمند علوم سیاسی آمریکایی و مدیر سابق برنامه کنش بدون خشونت در مؤسسۀ صلح ایالات متحد آمریکا است. حوزه مطالعه او اقتدارگرایی، اعتراضات و اثر بخشی شیوه‌های گوناگون مقاومت خشونت‌آمیز است.

نکات جالب درباره کتاب جنبش‌های مدنی

با توجه به زمان چاپ کتاب، نویسندگان موفق شده‌اند کارزارهای خشونت‌آمیز و بدون خشونتی را که از ۱۹۰۰ تا ۲۰۱۰ در سراسر جهان رخ داده و البته ثبت شده‌اند، در جدول پایانی نسخه اصلی کتاب بیاورند. از این رو، مترجم با هدف به‌روز کردن کتاب این جدول را با جدول جدیدتری که در کتاب دیگر نویسنده «مقاومت مدنی آنچه همگان باید بدانند»، آمده و در ۲۰۲۱ منتشر شده، جایگزین کرده است. این جدول تمامی‌کارزارها از ۱۸۹۹ تا ۲۰۲۰ را فهرست کرده است.

افتخارات و جوایز کتاب جنبش‌های مدنی

تحقیقات گسترده و بی‌نظیر چنووث و استفان در این کتاب، جایزه بنیاد وودرو ویلسون ۲۰۱۲ را برای آن‌ها به ارمغان آورده است. جایزه‌ای که هر ساله از سوی انجمن علوم سیاسی آمریکا برای قدردانی از بهترین کتاب با موضوع دولت سیاست و امور بین الملل که در ایالات متحد منتشر می‌شود، اعطا می‌گردد.

نقد رسانه‌ها، افراد مشهور، و منتقدین درباره کتاب جنبش‌های مدنی

  • «رابرت جرویس» از دانشگاه کلمبیا می‌نویسد:
    «این اولین کتاب حکیمانه بزرگی است که به خوبی استدلال می‌کند که برخلاف آنچه بسیاری از مردم معتقدند، مقاومت غیرخشونت‌آمیز مؤثرتر از مقاومت مسلحانه در سرنگونی رژیم‌ها است.»
  • استفان والت، از دانشگاه هاروارد می‌گوید:
    «در این کتاب متقاعدکننده، که با قلمی‌شیوا نوشته شده است، اریکا چنووت و ماریا جی استفان نشان می‌دهند که مقاومت مدنی غیرخشونت‌آمیز معمولاً راه بهتری برای تحمیل تغییرات سیاسی است. آن‌ها شرایطی را که به موفقیت آن کمک می‌کند شناسایی می‌کنند، و توضیح قانع‌کننده‌ای برای اینکه چرا مقاومت غیرخشونت‌آمیز تا این حد مؤثر است، ارائه می‌دهند. تجزیه و تحلیل آن‌ها دقیق و در عین حال قابل دسترس است، و نتایج آن‌ها برای هر کسی که به دنبال درک - یا ترویج - اصلاحات اجتماعی و سیاسی گسترده است، پیامدهای عمیقی دارد.»
  • توماس سی شلینگ، دانشگاه هاروارد، برنده جایزه نوبل اقتصاد می‌نویسد:
    «نویسندگان موفقیت‌ها و شکست‌ها و تشخیص‌های جایگزین موفقیت و شکست را مطالعه می‌کنند و به قضاوت متعادلی می‌رسند که شایسته مطالعه دقیق است.»

خرید کتاب جنبش‌های مدنی

اگر اولین باری است که از بوک لند خرید می‌کنید می‌توانید کتاب جنبش‌های مدنی را با 25درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوۀ خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

برای خواندن کتاب‌های سیاسی بیشتر، به صفحه خرید کتاب علوم سیاسی سر بزنید.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «جنبش های مدنی: منطق راهبردی کنش بدون خشونت»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.