جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

زنان نامرئی

قیمت:
200,000 تومان
مشخصات کتاب زنان نامرئی
کشور مبدا
تعداد صفحات
408 صفحه
شابک
9786222651763
سال خلق اثر
2019
سال انتشار
1402
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
1
این کتاب در یک نگاه

کتاب پرفروش «زنان نامرئی» برنده جایزه کتاب علمی انجمن سلطنتی، جایزه انتخاب خوانندگان کتاب‌های کیف من و جایزه کتاب سال تجارت فایننشال تایمز در سال 2019 شده است. کتاب «زنان نامرئی» نوشته «کرولاین کریادو پرز»، نویسنده و فعال حقوق زنان است.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب زنان نامرئی

کتاب زنان نامرئی؛ افشای سوگیری داده‌ها در دنیایی طراحی شده برای مردان، این واقعیت را آشکار می‌کند که بر خلاف تفاوت در زیست‌شناسی و نقش‌های اجتماعی، در اکثر موارد، از طراحی محصول گرفته تا آزمایش‌های پزشکی، اطلاعات مرتبط با مردان به‌عنوان پیش‌فرض استاندارد استفاده می‌شوند. فقدان داده‌ها دربارهٔ نیازها، توانایی‌ها، تجربیات زندگی و نگرانی‌های زنان باعث ایجاد نابرابری و مشکلات فراوان برای زنان شده است.

پرز برای ورود به موضوع این کتاب ابتدا از زندگی روزمره و محل کار زنان شروع می‌کند. نشان می‌دهد که چگونه اتکا به استانداردهای مردانه باعث ناراحتی و آسیب به زنان می‌شود. علایق زنان در برنامه‌ریزی شهری و حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته نمی‌شود. این امر انجام مسئولیت‌های زنان و حفظ شغل را دشوار می‌کند. ایمنی زنان نیز رعایت نمی‌شود، برای نمونه؛ سیستم‌های حمل‌ونقل و سرویس‌های بهداشتی می‌توانند مکان‌های خطرناکی برای زنان باشند.

زنان اغلب مجبورند ساعات کار خود را کاهش دهند یا شغل خود را به دلیل مسئولیت‌های مراقبتی ترک کنند. آن‌ها برای این کار جریمه اقتصادی سنگینی می‌پردازند و مزایایی برای دریافت حقوق بازنشستگی دریافت نمی‌کنند.

با سابقه‌ای مستند از تبعیض علیه زنان، سیستم پزشکی همچنان از استانداردهای مردانه حمایت می‌کند. کتاب‌های درسی عمدتاً از بدن مردانه استفاده می‌کنند. در حوزه سیاست و اقتصاد، زنان در سهم چندانی در منابع و قدرت قرار ندارند. وقتی نظام‌های سیاسی و اقتصادی از هم می‌پاشد، چه در درگیری‌ها و چه در بلایای طبیعی، زنان بهای زیادی می‌پردازند. منافع آن‌ها به طور نامحدود از بین می‌رود. آن‌ها در معرض تجاوز جنسی هستند و محدودیت‌های جنسیتی، اغلب زنان را در معرض خطر بیشتری برای مرگ قرار می‌دهد.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب زنان نامرئی چیست؟

خانمی شاغل دربارهٔ این کتاب نوشته است: «به‌عنوان یک زن شاغل، قبلاً از سوگیری‌ها، تفاوت در پرداخت، آزار و اذیت در محل کار و موارد دیگر علیه زنان در محل کار آگاه بودم. من خودم تجربه‌اش کرده‌ام؛ اما این کتاب تحقیقات دقیقی را ارائه می‌کند که بسیار فراتر از آن چیزی است که برای من اتفاق افتاده. واقعاً به داده‌ها و پیامدهای نادیده گرفتن نیمی از جمعیت جهان توجهی نمی‌شود.»

زن دیگری نوشته: «این کتاب روشنگر، ناراحت‌کننده و الهام‌بخش است. راه‌های زیادی وجود دارد که زندگی زنان تحت‌تأثیر داده‌ها و کمبود آن‌ها قرار می‌گیرد. من چیزهایی مانند داروها را می‌دانستم؛ اما نمونه‌هایی از حمل‌ونقل، طراحی محصول و مانند این‌ها فوق‌العاده روشنگر بود.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

شوربختانه نابرابری جنسیتی همیشه بر علیه زنان بوده است. در کتاب می‌خوانیم: «زنان همیشه کار کرده‌اند. آنها بدون دستمزد، کم دستمزد و حتی گاهی به شکل نامرئی کار کرده‌اند، اما همیشه کار کرده‌اند. اما هیچ‌گاه محل کار در خدمت زنان نبوده است، از موقعیت مکانی، ساعت کاری تا استانداردهای نظارتی آن، برای زندگی مردان طراحی شده است و برای زنان مناسب نیست. دنیای کار به یک طراحی مجدد نیاز دارد. مقررات آن، تجهیزاتش و فرهنگش باید با داده‌های مربوط به بدن و زندگی زنان طراحی شود.»

 یکی از جالب‌ترین بخش‌های کتاب نتیجه تحقیقی است که برتری زنان نسبت به مردان برای مدیریت را نشان می‌دهد: «زنان برای رهبری مناسب‌تر از مردان هستند. این نتیجه‌ی تحقیقی بود که مدرسه کسب‌وکار بی‌آی نروژ انجام داد و پنج ویژگی کلیدی (ثبات خلق، برون‌گرایی، استقبال از تجربه‌های جدید، توافق‌پذیری و وجدان کاری) یک رهبر موفق را تعیین کرد. زنان در چهار تا از این پنج ویژگی امتیاز بالاتری از مردان داشتند.» و در بخش دیگری نشان می‌دهد این مدیریت در ابعاد جهانی تعمیم‌پذیر است: «حضور زنان سر میز مذاکره نه‌تنها احتمال رسیدن به توافق را بالا می‌برد، بلکه دوام صلح را هم محتمل‌تر می‌کند. تحلیلی بر ۱۸۲ پیمان صلح که از ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۱ امضا شده بود نشان داد که وقتی زنان در فرآیندهای صلح حضور دارند ۲۰درصد به احتمال اینکه توافق حداقل دو سال اعتبار داشته باشد افزوده می‌شود و همچنین شانس تداوم توافق تا حداقل پانزده سال را 35 درصد بیشتر می‌کند.»

درباره نویسنده کتاب زنان نامرئی

کرولاین کریادو پرز (Caroline Criado-Perez)، نویسنده و فعال برابری جنسیتی، دارای مدرک زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه آکسفورد است و در دانشکده اقتصاد لندن در رشته اقتصاد رفتاری و فمینیستی تحصیل کرده است. او در سال 2013 جایزه کمپین حقوق بشر سال آزادی لیبرتی را دریافت کرد. اولین کتاب او با نام «این کار را مانند یک زن انجام بده» در سال 2015 منتشر شد. کتاب دوم او، زنان نامرئی به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های فمینیستی جهان تبدیل شده است.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «زنان نامرئی»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.