جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

آدمی یک تاریخ نوید بخش

قیمت:
320,000 تومان
مشخصات کتاب آدمی یک تاریخ نوید بخش
ناشر
کشور مبدا
تعداد صفحات
498 صفحه
شابک
9786004902465
سال خلق اثر
2019
سال انتشار
2019
قطع
رقعی
جلد
سخت
نوبت چاپ
8
این کتاب در یک نگاه

روتخر برخمان کتاب «آدمی: یک تاریخ نویدبخش» را در سپتامبر 2019 نوشت که در سال 2020 ترجمه‌ی انگلیسی آن با عنوان (Humankind:A Hopeful History) منتشر شد. کتاب آدمی در سال 2020 موفق به دریافت جایزه‌ی مخاطب کتاب هلند و همچنین نامزد دریافت عنوان بهترین کتاب تاریخی گودریدز شد. این کتاب را مزدا موحد به فارسی برگردانده که نشر نو آن را منتشر کرده است. از این کتاب نسخه‌ی دیگری توسط نشر پارسه منتشر شده که عنوان آن تاریخ امیدبخش نوع بشر است.


بیشتر بخوانید

دیگر ناشران کتاب «آدمی یک تاریخ نوید بخش»

خلاصه کتاب آدمی یک تاریخ نوید بخش

استدلال برخمان در کتاب آدمی این است که انسان‌ها اکثرا ذاتا نیک و شایسته هستند. البته سال‌هاست که این ایده مطرح شده اما توسط افراد مختلف رد و نفی می‌شود. رسانه‌ها در تلاش هستند تا چیزی را که دقیقا برعکس واقعیت است نشان بدهند و این موضوع جایی هم در تاریخ روایت‌های بشری ندارد. از طرفی ما نیاز داریم که به نظرات متفاوت با بدیهیاتی که به ما دیکته شده‌اند، گوش کنیم .نویسنده در جایی نوشته که علت این همه سیاه‌پنداری در مورد جوامع انسانی، کار ناگزیر رسانه‌‌ها و خبرهاست. اخبار خوب، همیشه کمتر از اخبار بد جلوه می‌کنند و ژورنالیست‌ها به حکم تجربه، اخبار منفی را بیشتر بازتاب می‌دهند. ابتدا در این کتاب بررسی می‌شود که چرا باور کردیم انسان موجودی شرور است. چه آزمایش‌ها و اتفاقاتی در دنیای واقعی و در دانشگاه‌ها رخ داده که نسبت به انسان بی‌اعتماد شویم. و بخش دیگر کتاب به این می‌پردازد که چه می‌شد اگر جهان انتظار بهترین خصوصیات را از افراد داشته باشد و همیشه بدترین را فرض نکند.

افراد معروف و انتشاراتی‌ها چه نظری درباره‌ کتاب آدمی یک تاریخ نویدبخش دارند؟

آدام گرنت، نویسنده‌ی کتاب پرفروش نیویورک تایمز (Give and Take and Originals) در مورد کتاب آدمی گفته: «روتخر برخمان یکی از برانگیزاننده‌ترین متفکران زمان ماست. این کتاب این دیدگاه بدبینانه را که انسان‌ها ذاتاً ناپسند و خودخواه هستند، از بین می‌برد و تصویری از طبیعت انسان را ترسیم می‌کند که نه‌تنها باعث نشاط بیشتری می‌شود، بلکه دقیق‌تر است. با یک گشت‌وگذار در گذشته، نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم در آینده جهانی بسازیم که اهداکنندگان آن بیشتر از گیرندگانش باشند.»

نظر تیموتی اسنایدر، نویسنده‌ی کتاب استبداد: «روتخر برخمان اندیشه‌های خاص خود را دارد و عزم خود را جزم کرده تا با بهره گرفتن از حقایق تاریخی، این فرصت را برایمان فراهم آورد که آینده‌ای بسازیم به مراتب روشن‌تر از آنچه در ذهن من و شماست.»

«این کتاب در اقیانوس بدبینی کنونی، تحقیقی است خوش‌بینانه و واقع‌بینانه؛ سفینه‌ی نجاتی که جهان به آن نیاز مبرم دارد.» این نظر دانیل اچ.پینک، نویسنده‌ی کتاب انگیزه در مورد کتاب آدمی‌ست.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره‌ کتاب آدمی یک تاریخ نویدبخش چیست؟

«خواندن این کتاب را به‌شدت پیشنهاد می‌کنم. شاید در بعضی نکات با او موافق نباشم اما خواندن حرف‌های او به نظر من می‌تواند تلنگر و تمرینی باشد تا در شرایط سخت و در میان این همه اخبار منفی و مایوس‌کننده در دام بدبینی نیفتیم و بینش مثبت‌مان را از دست ندهیم. بحث اصلی این کتاب به‌خوبی با فرضیه‌ی روزنتال مطابقت دارد که مردم اغلب به شیوه‌هایی پاسخ می‌دهند که انتظارات ما را از آن‌ها تأیید می‌کند. در واقع، استدلال می‌شود که مردم اکثراً بهتر از آنچه انتظار داریم رفتار می‌کنند. ممکن است تصمیم بگیرید از خواندن این کتاب اجتناب کنید، زیرا از قبل مطمئن هستید که این کتاب، دیدگاهی کاملاً طبیعی از طبیعت انسان را ارائه می‌دهد. اما اشتباه نکنید. این یک کتاب کوچک دوست‌داشتنی است که احتمالاً باعث می‌شود برخی از چیزهایی را که فکر می‌کنید درباره‌ی معنای انسان بودن می‌دانید، زیر سوال ببرید. و این هم نمی‌تواند چیز بدی باشد.» جملاتی که خواندید، نظرات یکی از خوانندگان این کتاب است که بقیه را نیز به خواندن این کتاب دعوت می‌کند.

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

روتخر برخمان کتابش را این‌گونه آغاز می‌کند: «این کتاب درباره‌ی ایده‌های رادیکال است. ایده‌ای که مدت‌هاست می‌دانیم حکام را ناآرام می‌کند. ایده‌ای که ادیان و ایدئولوژی‎ها نفی‎اش می‌کنند؛ رسانه‌های خبری به آن نمی‌پردازند و از روایات تاریخ جهان زدوده شده است. در عین حال ایده‌ای است که تقریباً تمامی شاخه‌های علم تاییدش می‌کنند. ایده‌ای که تکامل شاهدی بر آن است و زندگی روزمره تاییدش می‌کند. ایده‌ای که آن‌قدر در سرشت بشر نهادینه است که متوجهش نمی‌شویم و از آن غفلت می‌کنیم.»

«کاش شجاعت جدی‌تر گرفتنش را داشتیم؛ ایده‌ای است که ممکن است آغازگر یک انقلاب باشد. جامعه را زیر‌و‌رو کند. چون وقتی واقعاً معنای آن را درک کنید؛ در کم‌ترین حالت خود دارویی است که تفکر را تغییر می‌دهد و تضمین می‌کند که جهان را از دیدی دیگر نگاه کنید. خب، این ایده‌ی رادیکال چیست؟ این‌که اغلب افراد، در باطن نسبتاً نیک هستند. این کتاب موعظه‌ای درباره‌ی نیکی ذاتی مردم نیست. مشخص است که ما فرشته نیستیم. موجوداتی پیچیده‌ایم با وجهه‌ای نیک و با وجهه‌ای نه چندان نیک. مسئله این است که به سراغ کدام وجهه می‌رویم.» بخشی دیگری از متن کتاب است.

درباره نویسنده کتاب آدمی یک تاریخ نویدبخش

روتخر برخمن متولد سال 1988 در هلند است. وی در دانشگاه اوترخت هلند و یوسی‌ال‌ای آمریکا تاریخ خوانده است. مطالعاتش بیشتر بر شهرها و حکومت‌ها و مباحث شهروندی متمرکز است. او تاکنون چهار کتاب پرفروش در مضامین تاریخ، فلسفه و اقتصاد نوشته و مقالاتش در نشریات معتبر منتشر شده است.

روزنامه‌ی انگلیسی گاردین او را «نابغه‌ی جوان هلندی با عقاید بدیع» خوانده است. کارهای وی در واشنگتن پست، گاردین و بی‌بی‌سی به نمایش در آمده و از طرف گاردین، وی به عنوان «پروفسور هلندی ایده های جدید» و توسط TED Talks به عنوان «یکی از برجسته‌ترین اندیشمندان جوان اروپا» توصیف شده است. سخنرانی TED وی با عنوان «فقر کمبود شخصیت نیست؛ کمبود پول است» توسط متولی تد، کریس اندرسون، به عنوان یکی از ده سخنرانی برتر سال 2017 انتخاب شد. از آثار دیگر او می‌توان به کتاب «آرمان‌شهری برای واقع‌گرایان»، کتاب «ارباب واقعی مگس ها» و کتاب «تاریخچه‌ی پیشرفت» اشاره کرد.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «آدمی یک تاریخ نوید بخش»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.