جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

تپلی و چند داستان دیگر

قیمت:
25,000 تومان
مشخصات کتاب تپلی و چند داستان دیگر
کشور مبدا
تعداد صفحات
262 صفحه
شابک
9780004081281
سال خلق اثر
1880
سال انتشار
1390
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
1
این کتاب در یک نگاه

«تپلی و چند داستان دیگر» راوی داستان‌های کوتاهی است که علی‌رغم کوتاه بودنشان عمیق هستند و گاهی تا مغز استخوان مخاطب رخنه می‌کنند. «تپلی و چند داستان دیگر» روایت‌های کوتاهی هستند که به زندگی فرانسوی‌ها در بحبوحۀ جنگ با آلمانی‌ها در دهه 1870 می‌پردازد.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب تپلی و چند داستان دیگر

تپلی اولین داستان کوتاه از این کتاب است که زنی به همین نام را به تصویر می‌کشد که همراه با چندین همسفر به قصد نجات جانشان در راه گریز از فرانسه‌اند. تپلی که در ابتدا در جمع به عنوان فاحشه‌ای بدکاره و تن‌فروش به دیگر مسافران معرفی می‌شود، در انتها روی دیگری از شخصیتش را نمایان و مخاطب تیزبین را غافل‌گیر می‌کند. تمامی داستان‌های کوتاه دیگر نیز به مقاومت زنان و مردان بی‌گناهی می‌پردازد که برای نجات جانشان یا برای گرفتن انتقامی سخت از دشمن، دست از تلاش برنمی‌دارند و حتی با وجود تهدیدها و خطرات جانی به ایستادگی در برابر دشمن ادامه می‌دهند.

دربارۀ ترجمۀ کتاب تپلی و چند داستان دیگر

  • ترجمۀ این اثر ارزشمند بر عهدۀ مترجم نامی جناب آقای محمد قاضی بوده است و انتشارات امیرکبیر آن را به چاپ رسانده است.
  • انتشارات فرهنگ معاصر نسخۀ فارسی دیگری از این کتاب را با ترجمۀ آقای محمدرضا پارسایار منتشر کرده که عنوان کتاب به «تپلی و بیست داستان دیگر» تغییر یافته است.

امتیاز کتاب تپلی و چند داستان دیگر در گودریدز

  • تعداد نظرات: 322
  • تعداد امتیازدهی: 8075
  • میانگین امتیاز (از 5): 3.77

نقل قول‌های کوتاه و جذاب از کتاب تپلی و چند داستان دیگر

  • مسلم بود که زندگی او تباه، کاملاً تباه شده است. با این وجود او، بلی خود او، یک روز عشق ورزیده بود.
  • من در فکر مادران آن چهار جوان معصومی بودم که در آن آتش سوخته بودند و نیز به قهرمانی بی‌رحمانۀ مادر دیگری می‌اندیشیدم که در پای این دیوار تیرباران شده بود.
  • سردی مخصوصی نسبت به تپلی پیدا شده بود، زیرا شب، که همیشه آبستن حوادث است، عقیده‌ها را تغییر داده بود.
  • صورتش سیب سرخ یا غنچه شقایق پرپر بود که می‌خواست بشکفد.
  • ابری از دور تلخ و زننده، ایشان را در خود غرق کرده بود و به‌نظر می‌رسید که همه در سکری خواب‌آور و حزن‌انگیز شبیه به مستی گنگ و خاموش آدم‌های بیکاره فرو رفته‌اند.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا دربارۀ کتاب تپلی و چند داستان دیگر چیست؟

یکی از خوانندگان کتاب با خطاب گی‌ دومو پاسان به عنوان استاد داستان‌های کوتاه، نوشته است:

«این کتاب شامل چندین داستان کوتاه است که با وجود یک‌دست نبودن آن‌ها و فراز و نشیب‌های بسیاری که در روند داستان‌ها دیده می‌شد، روایتی بسیار استادانه از روند زندگی افرادی است که با جنگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند. غافلگیری‌های کوچک و دوست‌داشتنی بسیاری نیز حین خواندن این کتاب به سراغتان می‌آید. بین امتیاز 4 و 5 دودل بودم اما در نهایت 5 امتیاز برای کتاب حاضر در نظر گرفتم چون معتقد هستم کتاب‌های خوب را باید به یکدیگر معرفی کنیم و تپلی قطعاً یکی از این گزینه‌هاست.»

خوانندۀ دیگری که به‌واسطۀ همین کتاب با گی دو موپاسان آشنا شده و هم‌اکنون به یکی از طرفداران پروپاقرص آن تبدیل شده است، می‌نویسد:

«نبوغ این نویسنده در اینجا کاملاً آشکار است. او در داستان‌هایش، اشغال فرانسه توسط آلمان‌ها را به تصویر می‌کشد و صدماتی را که در پی این جنگ بر کشور و مردمان فرانسه تحمیل شده است را روایت می‌کند. گی دو موپاسان برای وقت خوانندگانش ارزش قائل است و در داستان‌سرایی از نویسندگان هم‌عصر خود بسیار جلوتر گام‌ برداشته است. من داستان تپلی را به‌دلیل شخصیت‌پردازی دوگانۀ تپلی (زنی که دیگران او را فاحشه می‌نامند و در نهایت باعث نجات همۀ همراهانش می‌شود)، بسیار دوست داشتم.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزۀ خواندن باشند

در قسمتی از کتاب به ضررهای مالی ناشی از جنگ و غارت اشاره شده است:

«آن سه مرد نیز به حکم غریزۀ محافظه‌کاری، با دیدن کورنوده به‌هم نزدیک شده بودند به لحنی خاص که برای مردم فقیر نفرت‌آور است، از پول صحبت به میان آوردند. کنت هوبر از خساراتی یاد می‌کرد که پروسی‌ها به او زده بودند و زیان‌هایی که از دزدی اغنام و احشام و اتلاف محصول ناشی شده بود، و به لحن ملاک بزرگی حرف می‌زد که ثروتش از ده میلیون متجاوز باشد و این خسارات به زحمت بتواند دوران مضیقۀ مالی او را به یک ‌سال برساند. آقای کاره لامادون که در صنایع ریسندگی پنبه سخت آزموده و مجرب بود احتیاطاً ششصد هزار فرانک به انگلستان فرستاده بود، مثل کسی که یک دانه گلابی برای تشنگی روز مبادا نگاه داشته باشد.»

در قسمت دیگری از کتاب که مربوط به داستان «مرده ریگ» می‌شود، آمده است:

«عروس و داماد در همان عمارتی که کاشلن و دوشیزه شارلوت می‌زیستند، در آپارتمانی شبیه به منزل ایشان که مستأجر آن را بیرون کرده بودند، مستقر شدند. معهذا، نگرانی خاصی که فکر لوسابل را ناراحت می‌کرد: عمه موافقت نکرده بود که ماترک خود را با سند رسمی به کورا منتقل کند، لیکن راضی شده بود در حضور خدا قسم یاد کند که وصیت خود را قبلاً کرده و وصیت‌نامه را در محضر آقای «بلوم» سر دفتر اسناد رسمی به امانت سپرده است. به‌علاوه قول داده بود که تمام ماترکش به برادرزاده‌اش برسد ولی به یک شرط. هرچه به او اصرار کردند آن شرط را فاش کند زیربار نرفت، ولی در عین حال با لبخندی امیدبخش قسم خورد که ادای آن شرط کار بسیار آسانی است.»

در قسمت دیگری از کتاب آمده است:

«پانزده سال بود که دیگر به ویرلونی برنگشته بودم. پاییز برای شکار به آنجا برگشتم و در خانۀ دوست خود سروال که قلعۀ اربابی خود را پس از خرابکاری پروسی‌ها دوباره ساخته بود، منزل کردم. من این ولایت را بی‌نهایت دوست می‌داشتم. در دنیا، گوشه‌های دنج و باصفایی هست که لذتی محسوس به چشم می‌دهند و آدم آن نقاط را با عشقی شبیه به عشق جسمانی دوست می‌دارد. امثال ما که مجذوب آب و خاک هستیم همیشه از بعضی تپه‌ها که اغلب دیده‌‌ایم و ما را مانند حوادث مسرت‌بخشی تحت تأثیر قرار داده‌اند خاطرات شیرین داریم.»

دربارۀ نویسندۀ کتاب تپلی و چند داستان دیگر

آنری رنه آلبر گی دو موپاسان یکی از نویسندگان مشهور ادبیات فرانسه است که در سال 1850 متولد شد. او در بیست سالگی به‌طور داوطلبانه به ارتش فرانسه پرداخت و در جنگ با آلمان‌ها شرکت کرد. شاید یکی از دلایل اصلی به دل نشستن داستان‌های کوتاهش دربارۀ این جنگ، به حضور او در میدان‌های نبرد و رویارویی با داستان‌های واقعی مردم داغ‌دار و مصیب‌زده است. گی دومو پاسان در طول عمر خویش با افراد مشهوری مانند «امیل زولا»، « ایوان تورگینف» و «گوستاو فلوبر» ملاقات کرده و دست‌کم 300 داستان کوتاه را به رشتۀ تحریر درآورده است.

کارنامۀ حرفه‌ای او پربار و آثارش بسیار پرفروش بوده‌اند. متاسفانه برخلاف موفقیت‌های چشم‌گیری که در حوزۀ ادبیات و داستان‌نویسی به دست آورده بود، از نظر روحی و روانی فشار زیادی را تحمل می‌کرد و پس از اقدام به یک خودکشی ناموفق در آسایشگاه روانی بستری شد. عمر وی به درازا نکشید و در سال 1893 خورشید زندگی‌اش غروب کرد. از دیگر آثار این نویسندۀ پرکار می‌توان به کتاب‌های «یکشنبه‌های پاریسی»، «هورلا»، «اولین برف و داستان‌های دیگر»، «دل ما» و «بابای سیمون» اشاره کرد.

خرید کتاب تپلی و چند داستان دیگر

اگر اولین باری است که از بوک لند خرید می‌کنید می‌توانید کتاب تپلی و چند داستان دیگر را با 25درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوۀ خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

اگر به ادبیات داستانی علاقه‌مندید، به صفحه خرید رمان هم سری بزنید.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «تپلی و چند داستان دیگر»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
کتاب‌های پیشنهادی خریداران این کتاب، کتاب‌های زیر را هم خریده‌اند
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.