جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

فصل تاریکی

قیمت:
55,000 تومان
مشخصات کتاب فصل تاریکی
تعداد صفحات
184 صفحه
شابک
9789641919391
سال انتشار
1400
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
1
این کتاب در یک نگاه

کتاب فصل تاریکی (به فرانسوی: La Saison de l'ombre)، رمانی پُرمایه است که روزهای اولیه تجارت برده را از منظری جدید در جمعیت صحرا می‌نگرد که اولین قربانیان آن شدند. کتاب فصل تاریکی نوشته لئونورا میانو است.




بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب فصل تاریکی

لئونورا میانو، رمان‌نویس کامرونی، جهانی در آستانه ناپدید شدن را ارائه می‌کند. تمدنی پیش از استعمار با ریشه‌هایی که به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد. روزی گروهی از روستاییان دوازده نفر از افراد خود را از دست داده‌اند. کجا رفته‌اند؟ چه کسی مسئول است؟ یک کابوس جمعی که گروهی از مادران را در یک شرایط مشترک آزار می‌دهد. در همان زمان، سایه‌ای ضخیم بر روی کلبه‌ها می‌نشیند و نور روز را مسدود می‌کند. این سایه بردگی است که به زودی رشد خواهد کرد تا تمام جهان را متلاشی کند.

میانو این داستان وحشیانه را با نثری عمداً عجیب و رویایی به تصویر می‌کشد که برازنده موقعیتی است که در ظاهر برای روستاییان باورش غیرممکن است. در این رمان قدرتمند، لئونورا میانو به تجارت برده باز می‌گردد تا صدای کسانی به گوش برسد که یکی از عزیزان‌شان را از آن‌ها دزدیده‌اند. تاریخ جنوب صحرای آفریقا در نثری باشکوه و اسرارآمیز پیچیده شده است که با عرفان، اعتقادات و تلاش برای زنده ماندن، همراه است.

درباره ترجمه کتاب فصل تاریکی

  • اصل این کتاب به زبان فرانسوی است و توسط گیلا والکر به زبان انگلیسی ترجمه شده است.
  • کتاب فصل تاریکی در ایران نخستین بار با ترجمه پریزاد تجلی و توسط انتشارات مروارید چاپ شده است.

امتیاز کتاب فصل تاریکی در گودریدز

  • تعداد نظرات: 108
  • تعداد امتیازدهی: 524
  • میانگین امتیاز (از 5): 3.94

البته باید توجه داشت از آنجایی که اصل این کتاب به زبان فرانسوی است، مخاطبان کمی در سایت گودریدز دارد.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب فصل تاریکی چیست؟

والری نظرش در مورد کتاب را در سایت گودریدز این‌گونه بیان می‌کند:

«کمی زمان برد تا وارد این رمان شوم، اما خوشحالم که اصرار کردم زیرا در پایان از داستان و روایت قدرتمند کتاب غافلگیر شدم. این داستان رویارویی جوامع آفریقایی در غرب آفریقا با تجارت برده را به تصویر می‌کشد. کتاب همچنین داستانی از انعطاف‌پذیری فردی را روایت می‌کند، زیرا اعضای مختلف قبیله مولاگو به دنبال پاسخگویی و زنده ماندن درامی هستند که در جامعه آنها در حال رخ دادن است.»

خواننده فرانسوی زبان این کتاب در سایت گودریدز در مورد تجربه‌ی مطالعه‌ی این کتاب نوشته است:

این رمان به ریشه‌های برده‌داری می‌پردازد که پرتغالی‌ها برای خرید مردان و زنان از قبایلی آفریقایی آمدند که توسط قبایل دیگر اسیر شده بودند. به دور از ساده‌انگاری یا با تقلیل این پدیده اجتماعی به کلیشه، داستان پیچیده‌ای را کشف می‌کنیم که در آن تشخیص مقصران و قربانیان دشوار است.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه‌ی خواندن باشند

برای اینکه با فضای کلی این رمان آشنا بشویم، بخشی از کتاب را با هم می‌خوانیم:

«بنا بر تصمیم رئیس‌موکانو، زن‌هایی که فرزندان‌شان ناپدید شده‌اند اکنون می‌توانند خانه‌ی تبعیدی‌شان را ترک کنند. اهالی سه روز و سه شب مراسم آیینی برپا کرده‌اند تا شرّ و بدی دور شود. آن زن‌ها هم در این مراسم شرکت دارند، هرچند روحانی قبیله برخلاف نظر رئیس وادارشان کرده جدا از بقیه بنشینند. چند قدم عقب‌تر از زن‌های دیگر، اما در هر صورت بقیه را همراهی می‌کنند. سه روز و سه شب صدای طبل و سُرنا قطع نمی‌شود مگر برای بلند شدن صدای اهالی که ناله‌کنان وردها و دعاهایی می‌خوانند که امید را در آن‌ها زنده نگه می‌دارد. برای بیرون راندن انرژی‌های بد می‌رقصند و پایکوبی می‌کنند. با رقص مفاهیمی را ادا می‌کنند که کلام از بیانش قاصر است. سپس زن‌های تبعیدشده اجازه پیدا می‌کنند که دوباره به خانه‌هایشان برگردند، جایی که هنوز هم خیلی گرم از آن‌ها استقبال نمی‌شود. در آن گردهمایی همه می‌توانند احساسات‌شان را به زبان بیاورند تا فکرهای زننده ته قلب‌شان نماند و دل‌شان صاف شود، بااین‌حال هنوز فضا آرام نشده است.

نگاه سنگین زن‌های دیگرِ همسران‌شان مدام دنبال‌شان است. وقتی نوبت آشپزی آن‌ها می‌رسد، کسی به آن غذا دست نمی‌زند. آن‌ها را تحقیر می‌کنند. همسران‌شان هم به سراغ آن‌ها نمی‌روند... اما آن‌ها دم نمی‌زنند. گاهی حتی حسرت زمانی را می‌خورند که از خانه دور بودند. حالا در خانه‌ی خودشان این‌گونه مدام دلواپس‌اند. موقع کار و رفتن به مزرعه نگران برخورد دیگرانی هستند که در گذشته‌ی نه‌چندان دور، از یکدیگر حمایت می‌کردند و همه‌چیز را با هم شریک می‌شدند. همان‌ها حالا آن‌ها را در تنهایی به حال خود گذاشته‌اند. حالا که به کمک نیاز دارند، کسی به دادشان نمی‌رسد.»

درباره‌ی نویسنده کتاب فصل تاریکی

لئونورا میانو (Léonora Miano)، در سال 1973 در دولا، کامرون به دنیا آمد. او نویسنده حدود بیست اثر داستانی و غیرداستانی است. نوشته‌های او برنده جوایز ادبی متعددی شده است، از جمله جایزه فمینا در سال 2013 برای فصل تاریکی.

برخی از جوایز ادبی او عبارتند از:

  • - جایزه لویی گیلو 2006
  • - جایزه اولین رمان زنانه 2006 برای فضای داخلی شب
  • - جایزه رنه فاله 2006
  • - جایزه برنارد پالیسی 2006

از دیگر آثار او می‌توان به کتاب‌های «داخل شب»، «امپراتور قرمز» و «افروپیا: مدینه فاضله پساغربی و پسا نژادپرستی» اشاره کرد.

افتخارات و جوایز کتاب فصل تاریکی

  • دریافت جایزه‌ی فمینا (Femina)، در سال 2013
  • کسب جایزه بزرگ رمان‌های ترکیبی ( (Grand Prix du roman métis در سال 2013

نقد رسانه‌ها، افراد مشهور و منتقدین درباره کتاب فصل تاریکی

  • روایی هیجان‌انگیز ... عمیقا اصلی- نیویورک تایمز
  • خارق العاده. شاهکار میانو این است که دیدگاه خود را به دیدگاه‌های مولانگو محدود می‌کند و وحشت و بی‌واسطگی رویدادی را که زمان آن را به واقعیت تبدیل کرده است، دوباره تداعی می‌کند. این نوشته که توسط عالی گیلا واکر از فرانسوی ترجمه شده است، توانسته به خوبی انرژی و احساسات نویسنده را بروز دهد. این رمان اثری با وفاداری و فداکاری قابل توجه است و به نظر می‌رسد که قدرت بازگرداندن چیزهای دزدیده شده را دارد. - مجله ی وال استریت
  • این اثر تاریخی، خوانندگان را به قلب یک جامعه منزوی آفریقایی می‌برد که از ورود بردگان اروپایی ویران شده است. رمان لئونورا میانو، با ترجمه گیلا واکر، فاجعه‌ای درک‌ناشدنی را به نمایش می‌گذارد و تصویر گیرا از آیین‌ها و آداب و رسوم دنیای گمشده، آن را به یک عمل حیاتی برای بازسازی تبدیل می‌کند. - بهترین کتاب‌های وال استریت ژورنال در سال 2018

خرید کتاب فصل تاریکی

اگر اولین باری است که از بوک لند خرید می‌کنید می‌توانید کتاب فصل تاریکی را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه‌ خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «فصل تاریکی»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.