جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

بوروکراسی

قیمت:
185,000 تومان
مشخصات کتاب بوروکراسی
کشور مبدا
تعداد صفحات
190 صفحه
شابک
9786222464431
سال خلق اثر
1838
سال انتشار
1402
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
1
این کتاب در یک نگاه

در کتاب «بوروکراسی» همان‌طور که از نامش پیداست، به معنی و مفهوم بوروکراسی پرداخته می‌شود. ابتدا نویسنده آن را به دو بخش bureau به معنی میز و دفتر کار و سپس پسوند cracy  به معنی سالاری تقسیم‌بندی کرده است. نگاهی کوتاه به ادبیات قرن نوزدهم نشان می‌دهد که چطور رفته‌رفته از نگاهی فردگرایانه به سمت اندیشه‌‌های جمع‌گرایانه و عدالت‌محور سوق پیدا کرده‌ایم. «بالزاک» با اندیشه‌ای واقع‌گرایانه در این اثرش یعنی «کتاب بوروکراسی» به انسان اجتماعی پرداخته است.








بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب بوروکراسی

«انوره دوبالزاک» با اندیشه‌ی عمیقی که از باورهای جامعه‌نگر داشته، تلاش کرده تا دیدگاه‌های رئالیستی خود را به مخاطب انتقال دهد و این مهم را یادآور شود که «امر اجتماعی» باید در میان دغدغه‌های ما حرف اول را بزند. بالزاک با به تصویر کشیدن هنرمندانه‌ی شبکه‌های فساد خانوادگی و سیاسی و حزبی، از جناح‌های مختلف با عقاید چپ و راست گواه این است که نشان دهد مردم خود قربانی اصلی این سیستم بروکراتیک هستند.

درباره ترجمه کتاب بوروکراسی

این کتاب را دکتر امیرحسین نوربخش و دکتر نسیم خداخواه ترجمه کرده‌اند که نشر علم آن را منتشر کرده است.

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

در فصل چهارم این کتاب که «طول دولت در سایه» نام دارد، چنین می‌خوانیم: «اکنون وقت آن رسیده است تا مجموعه دیگری از ادارات دولتی به عنوان محلی اصلی مطالعه ما، نشان داده شود. در پاریس تقریبا تمام دفاتر دولتی شبیه یکدیگرند. به هر وزارت‌خانه‌ای که مراجعه می‌کنید، ‌اگر برای درخواست جبران خسارت جهت رفع اشتباه اداری باشد، با جاده‌های تاریک؛ راه‌پله‌های معلق؛ درها یا شیشه‌های بیضی شیشه‌ای مانند شبیه چشم انسان مواجه می‌شوید که جلوه‌ای مانند یک تئاتر دارد. در اتاق اول که شما وارد می‌شوید، خدمتکار را پیدا خواهید کرد؛ در طبقه دوم، زیر دست‌ها جای دارند. دفتر خصوصی سرپرست دوم سمت معمولا راست یا چپ است که بیش‌تر تحت نفوذ رییس اداره است. این شخصیت مهم که تحت عنوان نماینده امپراطوری و رییس بخش خوانده می‌شود و تحت ریاست مدیر و در حال حاضر با نام اولیه معاون، فعالیت می‌کند و یا بالاتر یا پایین‌تر از دفاتر قرار دارد، حدوده سه یا چهار کارمند دفتری دارد که آن را از سایر دفاتر متمایز می‌کند. نظم بوروکراسی اداری برای یک دفتر در این جا شامل یک خدمتکار...»

این اثر ویژه‌ و مفهومی بالزاک در نه فصل تحت عناوین زیر نوشته شده است که هم نقدی اجتماعی را دربر می‌گیرد و هم مفاهیمی انسانی را شامل می‌شود:

  • فصل اول- خاندان رابوردین
  • فصل دوم- مسیو لوپه
  • فصل سوم- کرم کشتی‌های ناوگانی
  • فصل چهارم- سه چهارم طول دولت در سایه
  • فصل پنجم- ماشین مبتکر
  • فصل ششم- اشتغال‌زایی برای کرم‌ها
  • فصل هفتم- صحنه‌هایی از زندگی عادی
  • فصل هشتم- حلزون‌ها! به پیش آیید!
  • فصل نهم- استعفا

درباره نویسنده کتاب بوروکراسی

انوره دو بالزاک در 1799 در فرانسه به دنیا آمد. او را پیش‌گام مکتب واقع‌گرایی اجتماعی می‌دانند. کمدی انسانی نامی‌ست که بالزاک برای مجموع آثار خود لحاظ کرده است که از رمان‌ها و داستان‌کوتاه‌های بسیاری گردآوری شده است. او در ابتدای نویسندگی‌اش به نوشتن رمان‌های تاریخی پرداخت که آن‌ها را مزخرفات ادبی می‌داند. بالزاک در زندگی شخصی‌اش با زنان بسیاری رابطه‌ای عاشقانه داشت و از آن‌ها در نوشتن و خلق آثارش بهره برد. از آثار دیگر او که به فارسی نیز ترجمه شده‌اند، می‌توان به «زن سی ساله»، «چرم ساغری»، «آرزوهای بربادرفته» و «پیردختر» اشاره کرد. این نویسندهٔ سرشناس و صاحب‌سبک در 1850 درگذشت و در گورستان پرلاشز پاریس به خاک سپرده شد.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «بوروکراسی»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.