جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

بانوی سپید

قیمت:
115,000 تومان
مشخصات کتاب بانوی سپید
کشور مبدا
تعداد صفحات
104 صفحه
شابک
9786002531520
سال خلق اثر
2007
سال انتشار
2007
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
3
این کتاب در یک نگاه

بانوی سپید کتابی کم حجمی درباره زندگی امیلی دیکنسون است. شاعری که زندگی‌اش بسیاری را تحت تاثیر قرار داد. بوبن در سال 2007 زمانی که صد سال از مرگ این شاعر می‌گذشت، بر آن شد تا کتابی درباره‌ی این زن بنویسد. فصل‌هایی از این کتاب که شاید بتوان آن را به مقاله‌ نیز نزدیک دانست، به روابط دیکنسون با پیرامونش و احساس انزوای عمیق او پرداخته است.


بیشتر بخوانید

دیگر ناشران کتاب «بانوی سپید»

خلاصه کتاب بانوی سپید

کریستین بوبن که خود نویسنده‌ای منزوی‌ست، به سراغ شاعری رفته است که چگونگی شرح زندگی او را بیش از یک زندگینامه ساده دریافته است؛ پس آن را وصف کرده و با احساس خویش درآمیخته است. با مطالعهٔ این کتاب می‌توان هم امیلی دیکنسون را شناخت، هم با جهان بوبن آشنا شد.

درباره ترجمه کتاب بانوی سپید

  • بانوی سپید نوشته کریستین بوبن به بیش از پنج زبان زنده دنیا ترجمه شده است.
  • بانوی سپید در ایران توسط دل‌آرا قهرمان در نشر پارسه و مهوش قویمی در نشر آشیان به زبان فارسی برگردانده شده است.

امتیاز بانوی سپید در گودریدز

  • تعداد نظرات: 27
  • تعداد امتیازدهی: 174
  • میانگین امتیاز (از 5): 3.79

نقل قول های کوتاه و جذاب از کتاب بانوی سپید

  • برخی اشخاص آن‌چنان در خود حضور دارند که انسان در برابر آن‌ها به طرز دردآوری کشف می‌کند که روحی دارد.
  • «هیچ جایــی برای مرگ نیست/ هیچ ذره‌ای که بتواند نابودش کند/ از آنجا که تو روح و نفس هستی/ آنچه که تو هستی نابود خواهد شد.»
  • کلمه درست – هر بار که آن را می‌یابی – مغز را روشن می‌کند، انگار دکمه درستی را درون جمجمه فشار داده باشی. نوشتن خود پاداش خویش است.
  • «دوستی داشتم که جاودانگی را به من می‌آموخت اما آن‌قدر به آن نزدیک شد که هرگز بازنگشت.»
  • «اگر شما مرگ خویش را و ترس خویش را در یک جرعه سرنکشید هرگز هیچ کار خوبی نخواهید کرد.»
  • هیچ تفاوتی بین غیبت و مرگ نیست.
  • «مادر کسی است که وقتی چیزی آزارتان می‌دهد به او رو می‌کنید.»
  • برای فرار از مرگ امیلی پشت خدا پنهان می‌شود. مسلماً کار بیهوده‌ای است چون خدا نام خصوصی مرگ است.
  • انسان تنها با آسمان تجارت می‌کند، بر آنچه بر فراز سرهای ما می‌درخشد و همچنین در اعماق شرم ما.
  • والدین بچه‌ها را می‌بینند ولی هرگز روح آن را نمی‌بینند. روح امیلی در یک قطره شبنم جا می‌گیرد.

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

امیلی دیکنسون شاعری برجسته و تاثیرگذار است که بوبن با میل شخصی و نزدیکی عمیقی که با آثار او احساس کرده، بانوی سپید را نوشته است. در قسمتی از این اثر این چنین درباره‌ی شاعر می‌خوانیم:

امیلی در طی زندگی‌اش، تاج نبوغ بر سر ندارد همۀ نوشته‌هایش در ژرفای کشوی میز بالای تختش خفته‌اند و تاج خارش نیز. زمانیکه او می‌نویسد، وینی به گربه‌ها غذا می‌دهد که همه‌جا در خانه به دنبالش هستند. پله‌ها را جارو می‌کند و به خرید می‌رود. او نقش مارتا را در اناجیل ایفا می‌کند، و خشکی موعظه‌گر او را نیز دارد. «پدرم ایمان داشت، مادرم عشق. برادرم آمهرست را داشت ‌ و امیلی اندیشه را. در میان همۀ ما تنها او به این کار می‌پرداخت.» و چون خواهرش دیگر از خانه بیرون نمی‌رفت، وینی به جای او در مغازه‌ها لباس‌های سفیدی را که امیلی می‌پوشید، امتحان می‌کرد. به فروشندگانی که از او می‌پرسند چرا خواهرش را وادار نمی‌کند که بیرون بیاید و هوایی بخورد «برایش خوب خواهد بود.» او پاسخ می‌دهد که امیلی استعداد یک زندگی پرشور مطالعۀ ادبی را دارد: چرا باید به کار دیگری واداشته شود؟

درآمیختن شعر با زندگی شخصی شاعر اتفاقی دیرینه در ادبیات است. شعر برخواسته از زیست شخصی و جهان‌بینی شاعر است. بوبن در قسمتی دیگر از بانوی سپید نوشته است:

او مانند روح‌های بدبختی است که هیچ‌چیز آشفته‌شان نمی‌کند. بی‌تفاوتی آنان به خرد می‌ماند. دخترها بیدارش نمی‌کنند. مگی، پرستار خانگی بالای سر مادر نشسته است. او هم امیلی را آرام می‌کند: چیزی نیست، یک انبار دارد می‌سوزد، مهم نیست. امیلی تظاهر می‌کند که دروغ‌های خواهر و پرستار را باور کرده است. جادوگران آتش‌سوزی موهای بلند سرخ‌شان را در خیابان اصلی آمهرست شانه می‌کنند. آن‌ها چوب را با اشتها می‌جوند. بیرون آن‌قدر روشن است که بال‌های مخملی چین خوردۀ یک کرم حشره روی برگ درخت آلو، ته باغ دیده می‌شود.

در بخشی دیگر از بانوی سپید نیز می‌خوانیم:

کمی پیش از ساعت شش صبح روز پانزدهم ماه مه 1886 درحالی که آواز پرندگان در باغ طنین انداخته و آسمان صورت یرنگ را جلا می‌دهد و یاسمن‌ها هوا را با عطر خویش تقدس می‌بخشند، صدایی که به مدت دو روز در خانۀ دیکینسون‌ها هر اندیشه‌ای را ویران می‌کرد خاموش شد، صدای نفس دشوار، مسدود و بیدار همانند صدای اره‌ای بر تخت‌های تسلیم نشدنی این صدا قطع شد: امیلی ناگهان به طرز خشونت باری رو به سوی خورشید نادیدنی کرد، خورشیدی که دو سال تمام روح او را به تدریج می‌سوزاند. مرگ ناگهان همۀ اتاق را پُر کرد. شعر، دخترِ معلول آسمان است، شکست ساکت جهان و دانش آن. دکتر بیگلون تنها پس از دیدن بیمار سفیدپوشش که بر تخت خفته بود نسخه می‌نوشت. چون اجازه ورود نداشت، از آستانه در تشخیص را اعلام می‌کرد. امیلی پنجاه وپنج سال داشت. هیچ‌کس در شهر آمهرست از بیست وپنج سال پیش او را ندیده بود.

درباره نویسنده کتاب بانوی سپید

کریستین بوبن در سال 1951 در فرانسه به دنیا آمد. آثاری را با مضامین عمیقی از عشق، ایمان، طبیعت و کودکانگی نوشت. بسیاری نثر او را شاعرانه و حزن‌انگیز می‌دانند. عشق و تنهایی دستمایه‌ی آثار اوست. از میان بیش از 60 عنوان که او در طول زندگی‌اش نوشت می‌توان به «فرسودگی»، «نور جهان»، «بیهوده» و «زن آینده» اشاره کرد که به زبان فارسی ترجمه شده‌اند.

کریستین بوبن در ایران نیز طرفداران زیادی دارد که آثار او را به دلیل نثری ساده، روان و صمیمی هر روزه می‌خوانند. بوبن در سال 2022 در سن 71 سالگی درگذشت.

نظر نویسنده درباره کتاب بانوی سپید

وقتی بیست و پنج سالم بود امیلی دیکنسون وارد زندگی‌ام شد. نمی‌شد به آنکه تمام زندگی‌اش را در تنهایی و انزوا گذرانده بود، عمیقاً دل نبندم. به رغم انزوا و تنهایی‌اش، زندگی‌اش همچون تک‌تک اشعارش درخشان بود و پر از شادی. امیلی شخصی بسیار پرانرژی، گاهی خیلی شاد و گاهی اوقات عصبانی بود و همیشه هوای دیگران را داشت. او برای خانواده‌اش آشپزی می‌کرد گاهی وقتی شعر می‌گفت که مشغول درست کردن کوهی همچون آتشفشان از آرد و شیر بر دستمالِ مشمعی روی میز آشپزخانه بود... این نبوغ روزمره، سادگی شگفت‌انگیز و سرسختی غیرقابل‌انکار او بود که مرا تحت تأثیر قرار داد. زندگی ساده در آسمان‌ها سیر نمی‌کند، چیزی را می‌جوید که بر زمین است و نزدیک. این شکل از زندگی از ضروریات، امور پیش پا افتاده یا هر چیزی که هر روز پیش می‌آید و شاید کمی خسته‌کننده باشد، مانند خرید یا کار، ابایی ندارد. این شکل از زندگی‌ در همه جا، حتی در لحظات اجباری و اجتناب‌ناپذیری که می‌شود در آن‌ها خوابگردی کرد هم به دنبال شادی می‌گردد. زندگی‌ای است که هرگز از اعجاب دست برنمی‌دارد.

نکات جالب درباره کتاب بانوی سپید

در اینجا برخی از نکات جالب در مورد این کتاب آورده شده است:

  • امیلی دیکنسون از شخصیت‌های دوست‌داشتنی بوبن است. او در کتاب دیگر خود «زندانی در گهواره» نیز راجع به او نوشته است.
  •  کریستین بوبن که به سبک نوشتاری شاعرانه خود مشهور است در این کتاب مفاهیم فلسفی و معنوی را مطرح کرده و درونمایه‌های فقدان، مرگ و اندوه را دستمایه اثر خود قرار داده است.
  • این کتاب توسط منتقدان و خوانندگان مورد استقبال قرار گرفته و باعث شده مخاطبان حس آرامش و قدردانی عمیق‌تری نسبت به لحظات گذرای زندگی پیدا کنند.

اگر به دنبال اثری آرامش‌بخش و تأمل‌برانگیز هستید، بانوی سپید یک گزینه عالی برای خواندن است.

افتخارات و جوایز کتاب بانوی سپید

  • برنده جایزه آکادمی فرانسه برای تمامی آثار سال ۲۰۱۶
  • برنده جایزه ادبی شاهزاده پیر موناکو برای تمامی آثار سال 2020
  • برنده جایزه گنکور شعر سال ۲۰۲۳، جایزه ویژه‌ای که پس از مرگ به خاطر تمام آثار شاعرانه به بوبن اعطا شد.

نقد رسانه ها، افراد مشهور، و منتقدین درباره بانوی سپید

بانوی سپید نوشته کریستین بوبن با استقبال بسیار خوبی از سوی رسانه ها و افراد مواجه شده است. در زیر نقدهایی کلی از رسانه ها و نظرات افراد مشهور درباره این کتاب آورده شده است:

  • «کتاب [بانوی سپید] اثری ارزشمند در حوزه ادبیات مربوط به امیلی دیکنسون است.»—M.A.Orthofer
  • «متنی درخشان و شهودی.» —کریستین فرنیوت، مجله Lire
  • «سبکی متعلق به بوبن وجود دارد، سبکی برای نزدیک شدن به ادبیات از طریق لذتی که کلمات ساطع می‌کنند و نوری که در خود دارند.» — گای گافت، لوموند
  • «پرتره‌ای سرشار از همدلی که اهمیتی به وقایع‌نگاری و حقایق نمی‌دهد، زیرا آنچه برای نویسنده واقعاً مهم است، در جای دیگری است...بوبن به شور و اشتیاق امیلی دیکنسون، توجه او به چیزهای کوچک، به هیچ چیز، به سادگی را حفظ می‌کند...این یک زندگی‌نامه پر از لطافت و بینش است.» — ژرارد پوسی، مجله ال (فرانسه)

خرید کتاب بانوی سپید

اگر اولین باری است که از بوک لند خرید می‌کنید می‌توانید کتاب بانوی سپید را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه‌ خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

برای مشاهده موارد مرتبط به دسته‌بندی خرید رمان مراجعه کنید. 

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «بانوی سپید»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.