جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

آدلف

قیمت:
150,000 تومان
مشخصات کتاب آدلف
کشور مبدا
تعداد صفحات
136 صفحه
شابک
9789643806163
سال خلق اثر
1816
سال انتشار
1816
قطع
پالتویی
جلد
نرم
نوبت چاپ
16
این کتاب در یک نگاه
رمان‌نویسی در قرن هجدهم و با هرچه بیشتر شکل گرفتن مکتب رمانتی‌سیسم به آثار برجسته‌ای در تاریخ ادبیات دست یافت که امروزه از جهات بسیاری حائز اهمیت هستند. از همین منظر یکی از رمان‌های مهم این عصر، کتابی با نام «آدلف» است که توسط بنژامن کنستان، یک نویسنده‌ی سوئیسی تبار نوشته شده و علاوه بر ارزشش از منظر ادبی در همان قرن، نثری خودکاوانه به لحاظ روانشناسی نیز به حساب می‌آید. رنگ باختن دلبستگی‌های مهم و تکان‌دهنده که در مسیر رشد انسان شکل می‌گیرد و مفاهیم شناختی شخصیت را از منظر روانشناسانه بررسی می‌کند از ویژگی‌های مهم «آدلف» است. این اثر که می‌توان آن را پیشگام رمان روانشناختی نو دانست، بر محوریت این موضوع پیش می‌رود که در واقع چه رخ می‌دهد تا آدمیزاد در طول زمان احساساتش را رنگ‌باخته و از دست رفته میابد.



 
بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب آدلف
این رمان عاشقانه روایت اول شخص مردی بیست‌و‌دوساله است که به سفر کردن می‌پردازد و متوجه می‌شود عمیقا دلباخته‌ی زنی ده سال بزرگتر از خودش شده، این شیدایی در او عمیق‌تر می‌شود و النور نیز که زنی تنها به حساب می‌آید رابطه‌ای عاشقانه را با او پیش می‌برد. به مرور در عمق متن به چالش‌های ریز و اخلاقیات درونی شخصیت‌ها پرداخته می‌شود که با تمرکز بر جزئیاتی مهم و روانشناسانه عشق آتشین و عمیق خود را کم‌رنگ شده و از دست رفته میابند. این سیر تغییر در عواطف و امیال، پرداختن به درونیات شخصیت‌هایی از خود بیگانه و درونگراست که اهمیت «آدلف» را از منظر روانشناختی و روابط انسانی برجسته کرده است.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب آدلف چیست؟

عموم مخاطبین و به ویژه زنان به ویژگی روانشناختی این اثر در روابط عاطفی اشاره کرده‌اند، به طور مثال محبوبه مومنی درباره‌ی آدلف نوشته است: «داستان واقعی و عالی بیان شده بود و اینکه زن ومرد به وسیله عشقی که به هم دارند چقدر میتوانند به یکدیگر آسیب بزنند.»

بخش‌های پرشور عاطفی این اثر قرن هجدمی به لحاظ ادبی نیز واجد شرایط است. خوانندگانش آن را چون مقالات پر تب‌و‌تاب روانشناسی دانسته‌اند و ویژگی‌هایش را همچون مفاهیمی فراتر از قرن هجدهم معرفی کرده‌اند، مخاطبی دیگر به همین منظور نوشته است: «رمانی فوق‌العاده شاهکار، حتی کسی که این احساس را تجربه کرده نمی‌تواند به زیبایی و ریزبینی بنژامین کنستان بنویسد.»

و یکی دیگر از مخاطبین که یکی از اولین چاپ‌های کتاب را مطالعه کرده، اشاره کرده است: «قیمت این کتاب ۱۵ هزار تومان است و در این زمانه بسیار ناچیز، اما شاید اندازه خواندن ۱۵۰۰ صفحه مقاله روانشناختی به شما وسعت دید می‌دهد، و شاید اندازه ۱۵سال عمر بر تجربه‌هایتان می‌افزاید. در تمام طول داستان که می‌خوانید تصور چندانی از این نخواهید داشت که رمانی از اوایل قرن نوزدهم می خوانید. پیشنهاد می کنم لذت خواندن این رمان بی نظیر را از دست ندهید.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

این اثر رمانتی‌سیستی که حجم سنگینی هم ندارد، برای مخاطبینی که با کتاب‌های سنگین و رمان‌های قطور مشکل دارند، مناسب و آسان خوان است. در بخش‌هایی از این روایت عاشقانه می‌خوانیم: «چه کسی می‌تواند جذبه‌ی عشق را توصیف کند؟ این احساس یقین را که موجودی پیدا کرده‌ایم که طبیعت برایمان تعیین کرده، این روزی را که ناگاه زندگیمان را فروزان ساخته و رمز و رازش را عیان نموده؛ این بهایی را که به کوچک‌ترین رویدادها می‌دهیم، این ساعات زودگذر را که جزئیاتش به سبب شیرینی در یاد باقی می‌ماند و طولانی‌مدت بر روح‌مان اثر می‌گذارد، همانا خوشبختی است؛ این سرخوشی دیوانه‌وار را که گاه بدون دلیل با تاثر آمیخته می‌شود، این همه لذت را که از حضور یار می‌بریم و این همه امید را که در دوری‌اش در دل می‌پروریم؛ این رهایی از کارهای عامیانه را؛ این احساس بزرگی را در میان آنچه پیرامون ماست؛ این اطمینان را که روزگار دیگر نمی‌تواند در جایی که زندگی می‌کنیم لطمه‌ای به ما وارد آورد؛ این نزدیکی را که قادر است فکر دیگری را بخواند و به هر احساسش پاسخ دهد. ای افسون عشق! حتی کسی که تجربه‌ات کرده نمی‌تواند توصیفت کند.»

و در قسمتی دیگر از کتاب که مستقیما به جنبه‌های روانشناختی‌اش اشاره دارد می‌خوانیم: «چقدر هنگامی که بی‌طرف هستیم، عادل می‌شویم! هر که هستید هرگز منافع قلبی خود را به دیگری نسپارید؛ فقط قلب انسان است که می‌تواند مدافع خوبی برای خود باشد؛ فقط دل انسان است که می‌تواند وکیل‌مدافع خوبی برای خود باشد؛ فقط دل می‌تواند در ژرفای زخم خود نفوذ کند؛ ورنه هر واسطه‌ای داور می‌گردد؛ تجزیه‌و‌تحلیل می‌کند، مصالحه می‌کند، بی‌تفاوتی را درک می‌کند، آن را ممکن می‌شناسد، آن را گریزناپذیر می‌نامد، و در نهایت حیرت می‌بینیم این بی‌تفاوتی برایش موجه و قابل بخشش می‌گردد.»

درباره نویسنده کتاب آدلف

این نویسنده‌ی سوئیسی که اثرش را به زبان فرانسه نوشته است به لحاظ نظریات تئوری‌اش در حوزه لیبرالیسم، مقالات و فعالیت‌هایش در فضای سیاسی شهرت داشته؛ اما نگارش همین رمان او را به جهات دیگری جزو مهم‌ترین نویسنده‌های عصر خودش ساخته، چنان که ویکتور هوگو نیز درباره‌ی کنستان گفته است: «یکی از آن انسان‌های نادر تاریخ بود که اندیشه‌های عامِ زمانه‌‌‌‌شان را زنگار می‌زدایند، جلا می‌دهند، و شدت و حدت می‌بخشند.» آیزایا برلین نیز این اندیشمند را «پرفصاحت‌ترین مدافع آزادی و حرمت حریم خصوصی» دانسته است.
 
دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «آدلف»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.