جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

راه آهن زیر زمینی

قیمت:
38,500 تومان
مشخصات کتاب راه آهن زیر زمینی
جوایز
کشور مبدا
تعداد صفحات
362 صفحه
شابک
9786004052528
سال خلق اثر
2016
سال انتشار
1397
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
1
این کتاب در یک نگاه

«راه‌آهن زیرزمینی» یکی از بهترین و پرطرفدارترین رمان‌های «کولسون وایتهد» است که برای اولین‌بار، در سال 2016 منتشر شد. «راه‌آهن زیرزمینی» رمانی رئالیستی و تاریخی است که برهه‌ای از تاریخ دلخراشِ برده‌داری در آمریکا را بازگو می‌کند.






بیشتر بخوانید

دیگر ناشران کتاب «راه آهن زیر زمینی»

خلاصه کتاب راه آهن زیر زمینی

«راه‌آهن زیرزمینی» روایتی از دل تاریخ تیره و تارِ برده‌داری در کشور آمریکا که دو راوی متفاوت دارد: «کورا» و مادربزرگ او. در این داستان تاریخیِ دردناک و ضد بشری، سیاه‌پوستان آمریکایی بردگان سفیدپوستانی بودند که با آن‌ها، بدترین و خشن‌ترین رفتارها را داشته‌اند. این رمان سرگذشت بردگانی را روایت می‌کند که سعی در شکستن زنجیرهای بردگی خود را دارند و در این راه، با تراژدی‌های بزرگی مواجه می‌شود.

درباره ترجمه کتاب راه‌آهن زیرزمینی

  • رمان راه‌آهن زیرزمینی تاکنون به بیش از 11 زبان زندۀ دنیا از جمله فارسی ترجمه دشه است.
  • در ایران بیش از 6 ترجمۀ مختلف فارسی از این اثر وجود دارد.
  • پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین ترجمۀ این اثر متعلق است به «سمیه گنجی» از نشر «علمی».

امتیاز کتاب راه‌آهن زیرزمینی در گودریدز

  • تعداد نظرات: 31307
  • تعداد امتیازدهی: 391746
  • میانگین امتیاز: 4.06

نقل‌قول‌های کوتاه و جذاب از کتاب راه‌آهن زیرزمینی

  • دست‌های سیاه کاخ سفید را ساختند.
  • در کشورهای دیگر این مردها مجرم محسوب می‌شدند، اما اینجا آمریکا بود.
  • همه انسان‌ها برابر آفریده شدند تا وقتی که ما تصمیم بگیریم آنها انسان نباشد.
  • عدالت با اینکه کند و نادیدنی است همیشه در پایان حکمی‌عادلانه صادر می‌کند.
  • این نحوه عملکرد قبایل اروپایی تبار است. اگر نتوانند چیزی را مهار کنند نابودش می‌کنند.
  • داشت با خودش فکر می‌کرد مرد از کجا فرار کرده، وضعش چقدر بد بوده و چقدر راه را سفر کرده تا گذشته را پشت سرش بگذارد.
  • همیشه فریاد یک ناظر، فراخوان به کار یا سایه ارباب از راه می‌رسد تا یادآوری کنند برده تنها برای لحظه‌ای خُرد در ابدیتِ تا بردگی، انسان به حساب می‌آید.
  • هر چی رو که لازمه نابود بشه نابود کنیم تا نژادهای حقیر و بالا بکشیم. اگه نشد مطیع کنیم اگه نشد منتقرض کنیم. سرنوشت ما در دفتر الهی‌اینه! این یه ضرورت آمریکاییه.
  • در تالارهای سراسر نیواینگلند سخنرانی می‌کرد. گاهی اولین رنگین پوستی بود که وارد این ساختمان‌ها می‌شد. البته به جز مردانی که ساختمان را ساخته بودند و زنانی که تمیزش می‌کردند.
  • زمینی که تو را بر آن کشت و کارمی‌کردی مال سرخپوست‌ها بود. او می‌دانست که سفیدپوست‌ها چطور از قتل عام بی‌عیب و نقص سرخپوست‌ها به خودشان می‌بالند، از کشتار زن‌ها و نوزادها و خفه‌کردن آینده در گهواره‌هایشان.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب راه‌آهن زیرزمینی چیست؟

یکی از کاربران سایت «طاقچه» با ستایش شخصیت اصلی داستان «راه‌آهن زیرزمینی»، این رمان را این چنین توصیف کرده است:

«داستان‌اش عالی بود. تمام وقایع و بدبختی‌های دوران برده‌داری سیاه‌پوستان و جنایت‌های سفیدپوست‌ها را با جزئیات شرح داد.. از سرسختی و تسلیم نشدن شخصیت اصلی بسیار خوش‌ام آمد. برعکس خیلی از کتاب‌ها پایان تخیلی نداشت و به نوعی، انگار که خود نویسنده تک‌تک اتفاقات کتاب را تجربه کرده بود.»

این کاربر سایت «گودریدز» در ضمن بیان نظر خود از کتاب، بخشی بسیار زیبا از کتاب را در جهت تایید حرف‌های خود نقل کرده است:

«کتاب درباره چهره واقعی آمریکا و برده‌داری و پایمال کردن حقوق انسانی سیاه‌پوست‌ها است. داستان کتاب و ایده‌اش به شدت جذاب و قوی بود و حقایق لختِ و عریان را، در اختیار خواننده می‌گذارد. بعضی وقت‌ها خواندن بی‌رحمی‌هایی که انقدر با خونسردی بیان می‌شدن یا اتفاق می‌افتند سخت می‌شد. نویسنده خیلی هوشمندانه و در عین حال ادبی توانسته بود واقعیت آمریکای اون دوران را به تصویر بکشد. جمله‌ای که در کتاب خیلی دوست داشتم، جمله‌ای بود که مردی که کورا را فراری میدهد به او می‌گوید:، "وقتی رفتی توی قطار بیرون رو نگاه کن اون وقت آمریکای واقعی رو میبینی، و کورا بیرون قطار رو نگاه میکنه و فقط سیاهی میبینه..."»

یکی دیگر از نظرات خوانندگان رمان در سایت «گودریدز» را با هم بخوانیم:

«چند لحظه‌ای می‌شود که کتاب را تمام کردم و سر و سینه‌ام سنگینه از وزنی که روی وجودم گذاشته. قبلا هم کتاب‌هایی درباره تبعیض و خشونت علیه سیاه‌پوست‌ها خوانده‌ام، یادم نمیاد آن دفعه‌ها چطور بوده، اما الان حالی که دارم کاملا ناآشناست برایم. یکی از بهترین کتاب‌هایی بود که خواندم. روند داستان، احساسات، جوری بود که خط به خط با کورا پیش رفتم. از تونل‌های تاریک راه‌آهن زیرزمینی گذشتم، در سوراخ زیرشیروانی قایم شدم، به کف گاری صیاد برده زنجیر شدم، فرار کردم، زنده ماندم، مرگ همه را دیدم و زنده ماندم و رفتم... ولی چطور؟ نمیدانم. چیزی که از کتاب با خودم به یادگار می‌برم این است که گاهی یک توهم مفید، بهتر از یک حقیقت بی‌فایده‌ست. همه چیز به ما می‌گفت که آزادی یک فریب است، با این حال ما امروز اینجاییم...
ما نمی‌توانیم همه را نجات بدهیم، اما این حقیقت باعث نمی‌شود که تلاش هم نکنیم.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

این پاراگراف نمونه‌ی خوبی از توانایی نویسنده در توصیف‌های ادبی کتاب می‌باشد:

«موسیقی قطع شد و حلقه از هم پاشید. گاهی برده در گرداب کوچک آزادی گم می‌شود. در تکانه‌های خیالی ناگهانی یا میان شیارهای مزرعه، یا وقتی که اسرار رویایی صبحگاهی را می‌شکافد. درمیان آواز خوانی یک شب گرم یکشنبه، همیشه فریاد یک ناظر، فراخوان به کار یا سایه ارباب از راه می‌رسد تا یادآوری کنند برده تنها برای لحظه‌ای خُرد در ابدیتِ تا بردگی، انسان به حساب می‌آید.»

بخش زیر یکی از توصیفات جالب راجع‌به زندگی بردگان است:

«خبر فرار سر ذوقشان می‌آورد. به مزارع که مخزن اصلی بود و میزبانان سیاه‌سوخته ترسان و لرزان‌شان را بازجویی می‌کردند؛ هجوم می‌بردند. سیاه‌پوست‌های آزاد می‌دانستند چه در انتظارشان است و اشیاء ارزشمندشان را پنهان می‌کردند و وقتی سفیدپوست‌ها اسباب خانه و بلورجات‌شان را خرد می‌کردند؛ زاری می‌کردند. به جز لذت شرمنده کردن یک برده جلوی خانواده‌اش یا ادب کردن یک مرد سیاه بی‌تجربه که به آنها چپ چپ نگاه کرده بود، عواید دیگری هم حاصل می‌شد.»

یکی از ویژگی‌های رمان «راه‌آهن زیرزمینی»، وجود خشونت و تراژدی‌های بزرگ در آن است که پاراگراف زیر را می‌توان از تأثربرانگیزترین این موارد دانست:

«زن‌هایی که با شلاق چند شاخه گوشتشان شکافته شده بود و به استخوان رسیده بود. بدن‌هایی که زنده یا مرده روی توده هیزم کباب شده بودند. پاهایی که بریده شده بودند تا فرار نکنند و دست‌هایی که قطع شده بودند تا دیگر ندزدند. پسرها و دخترهای کوچک‌تر از این را دیده بود که کتک خورده بودند و کاری نکرده بودند. امشب دوباره آن احساس قلبش را پرکرد و عنانش را به دست گرفت و پیش از آنکه بخش بردۀ وجودش بخش انسان وجود او را مهار کند، بدنش را چون سپری بر روی بدن پسرک خم کرد. عصا را در دست‌هایش مثل شکارچی که مار بگیرد، گرفته بود و تزیینات رویش را می‌دید. گرگ نقره‌ای دندان‌های نقره‌اییش را نشان می‌داد. عصا از دستش در آمد و روی سرش دوباره فرود آمد. این بار دندان‌های نقره‌ای چشم‌هایش را پاره کردند و خونش روی خاک پاشیده شد.»

دربارۀ نویسنده کتاب راه‌آهن زیرزمینی

«کولسون وایتهد» نویسندۀ مشهور آمریکایی است که تاکنون 8 رمان از او به انتشار رسیده است. او در سال 2020 با نوشتن رمان «پسران نیکل» با تقریب خوبی توانست موفقیت‌های رمان «راه‌آهن زیرزمینی» را برای خود تکرار کند و دوباره برندۀ جایزۀ «پولیتزر ادبیات داستانی» در سال 2020 شود. رمان «پسران نیکل» تنها رمانی است که در کنار رمان حاضر، از کولسون وایتهد به فارسی ترجمه و چاپ شده است.

نظر نویسنده دربارۀ کتاب راه‌آهن زیرزمینی

وایتهد این رمان را تلاشی برای درک آمریکا و تاریخ آن توصیف کرده است. او بیان کرده است که این رمان از تکامل شهروندی سیاه پوستان و ماهیت دمدمی‌مزاجانه‌ی وعده‌های آمریکایی روایت می‌کند. او از توانایی رمان برای بازگو کردن بخشی از زندگی سیاه‌پوستان در آمریکا ابراز رضایت کرده است.

نکات جالب دربارۀ کتاب راه‌آهن زیرزمینی

  • «راه‌آهن‌ زیرزمینی» در واقع سیستمی مخفی و جالبی است که مردم برای پناه دادن و فراری دادن بردگانی که از اربابان خود گریخته‌اند، ترتیب داده‌ بودند.

اقتباس‌ها از کتاب راه‌آهن زیرزمینی

  • در سال 2021، سریالی با نام مشابه از رمان راه‌آهن زیرزمینی ساخته شده است.

افتخارات و جوایز کتاب راه‌آهن زیرزمینی

  • برندۀ جایزۀ ملی کتاب آمریکا 2016
  • برندۀ جایزۀ پولیتزر ادبیات داستانی 2017
  • برندۀ جایزۀ بهترین رمان تاریخی گودریدز 2016
  • از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز 2016

نقد رسانه‌ها، افراد مشهور، و منتقدین درباره کتاب راه‌آهن زیرزمینی

نظرات برخی از نشریات مشهور راجع به رمان راه‌آهن زیرزمینی بدین صورت است:

  • «یک رمان قوی و تقریباً توهم‌آمیز... این رمان دارای قدرت هیجان‌انگیز داستان‌های بردگان است که توسط پروژه نویسندگانِ فدرال در دهه 1930 جمع‌آوری شده‌ است، این رمان تداعی‌گرِ رمان دلبند از تونی موریسون، بی‌نوایان از ویکتور هوگو، مرد نامرئی از الیسون است و سبک قلمی وام گرفته شده از خورخه لوئیس بورخس، فرانتس کافکا و جاناتان سویت دارد. او داستانی را برای بهبود درک ما از گذشته آمریکا تعریف کرده است.» -نیویورک تایمز
  • «به رمان «دلبند» از تونی موریسون و «ریشه‌ها» از الکس هیلی فکر کنید. به 12 سال بردگی فکر کن... یک رمان شوکه‌کننده... یک ماجراجویی عالی، مملو از شخصیت‌های به‌یادماندنی... پرتنش، پر از جزئیات ناراحت‌کننده، نشاط‌آور و آگاهانه؛ داستانی برای به اشتراک گذاشتن و به خاطر سپردن.» - مجلۀ people
  •  «کولسون وایتهد با این رمان ثابت می‌کند که در فهرست کوتاهی از بزرگ‌ترین نویسندگان آمریکا قرار دارد - استعداد و بُرد فکریِ او بسیار چشمگیر است و نادیده گرفتن آن غیرممکن است. راه‌آهن زیرزمینی به همان اندازه که سندی تلخ از یک تاریخ بی‌رحمانه است، یک شاهکار آمریکایی است.» -شبکۀ رادیویی NPR
  • «موردانتظارترینِ رمان ادبی سال، راه‌آهن زیرزمینی، نشان‌دهنده‌ی پیروزی جدیدی برای وایت‌هد است... کتابی که با صدای عمیقا عاطفی طنین‌انداز می‌شود. راه‌آهن زیرزمینی داستان بردگان را زنده می‌کند، حس ثابت ما از گذشته را مختل می‌کند و بند‌های تاریخ را درست به دوران خودمان می‌کشاند... به فهرست رمان‌هایی که حتما باید درباره نهاد عجیب و غریب آمریکا بخوانید، یکی اضافه شده است!» -واشنگتن پست

خرید کتاب راه‌آهن زیرزمینی

اگر اولین باری است که از بوک‌لند خرید می‌کنید، می‌توانید کتاب راه‌آهن زیرزمینی را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

اگر به ادبیات داستانی علاقه‌مندید، به صفحه خرید رمان هم سری بزنید.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «راه آهن زیر زمینی»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
کتاب‌های پیشنهادی خریداران این کتاب، کتاب‌های زیر را هم خریده‌اند
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.