جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

اتاق تاریک فیل

قیمت:
95,000 تومان
مشخصات کتاب اتاق تاریک فیل
کشور مبدا
تعداد صفحات
91 صفحه
شابک
9786222543082
سال خلق اثر
1401
سال انتشار
1401
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
3
این کتاب در یک نگاه

کتاب «اتاق تاریک فیل»  مجموعه ‌ای شامل 17 جستار در باب زندگی انسان است. که توسط دکتر محمدامین ضرایی نوشته شده است. انتشارات میلکان این کتاب را چاپ و منتشر کرده است. داستان اتاق تاریک فیل در دفتر سوم مثنوی معنوی مولانا است.  نام کتاب «اتاق تاریک فیل» هم از این داستان گرفته شده است. نویسنده برای فهم بهتر مطالب از آثار بزرگانی چون «مولانا»، «حافظ»، «سعدی»، «عطار» و دیگر بزرگان ایرانی بهره گرفته است.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب اتاق تاریک فیل

محمدامین ضرابی در کتاب «اتاق تاریک فیل» علاوه‌بر ادبیات کهن ایران از یونگ و اثر سایه‌ها بر انسان مقالاتی نوشته است. نویسنده در جستارها به مسائل روزمره و تکراری ذهن انسان پرداخته، و چراغ آگاهی را در ذهن روشن می‌کند. با کمک علوم شناختی و رفتاری تلنگری به باورها، امیال و عواطف وارد می‌کند تا نگرشی تازه در خواننده ایجاد نماید.

نظر خوانندگان درباه کتاب اتاق تاریک فیل چیست؟

ژیلا شجاعی در سایت کتابراه نظر خود را درباره کتاب این‌چنین می‌نویسد: «کتاب مفید و با ارزشی بود و مطالب خوبی را عنوان کرده بود از جمله‌اینکه تاکید کرده بود که با اینکه ما در عصر سرعت هستیم باید آهستگی و پیوستگی را دنبال کنیم، برای‌اینکه آرامش ما به هم ‌نخورد. همچنین سخن بزرگان و شاعران زیادی را عنوان کرده بود و معانی و تفسیر اشعار شاعران گرامی چون سعدی و مولانا را بیان نموده بود.»

سپهر صحرایی هم می‌نویسد: « کتاب اتاق تاریک فیل ارزش خواندن را واقعا دارد پیشنهاد می‌کنم برای افزایش علم و آگاهی حتما این کتاب را مطالعه کنید.»

محمد هادی فرزادمنش خیلی مفید و مختصر نظرش را این‌چنین نوشته است: « کتابی کم‌حجم اما پر محتوا. از نویسنده ممنونم»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشد

جملاتی تاثیرگذار از کتاب که انتشارات میلکان هم برای معرفی کتاب از آن‌ها استفاده کرده است، این‌چنین نوشته شده است:  «آدم‌ها هنگام مقایسه، برتری‌های دیگران را با ضعف‌های خودشان در دو کفه‌ی ترازو قرار می‌دهند، پس طبیعی است که در مقام مقایسه به ناچار بازمانده باشند.»

«پس واقعا اگر می‌خواهیم تغییری در شرایط‌مان ایجاد کنیم باید باور داشته باشیم عاملی که نهایتا ما را آدم دیگری می‌کند و از ما آدم دیگری می‌سازد یا به قول مولانا، «آن‌چنان را آن‌چنان‌تر می‌کند» تلاش است.»

«ما باید دائماً از چیزی که هستیم به چیزی که باید باشیم و الان نیستیم حرکت کنیم.»

«نیمه‌ی تاریک ما همان احساسات و ویژگی‌هایی است که از آن‌ها بیشترین هراس را داریم و سایه، همین نیمه‌ی تاریک ماست.»

در بخشی از کتاب اتاق تاریک فیل می‌خوانیم: «زمستان سردی را تصور کنید. یک ناودان از دیوار بیرون زده و جریان آبی به‌مرور هنگام جاری‌شدن از این ناودان یخ زده است. درست است که کاهش دمای هوا به‌طور کلی باعث این یخ‌زدگی شده است اما عامل دیگری هم وجود دارد. دیواری که ناودان به آن وصل است به‌گونه‌ای ساخته شده که در تمام طول روز نور آفتاب را دریافت نمی‌کند و تمام مدت سایه روی دیوار قرار دارد. همان‌طور که می‌دانید اختلاف دما بین سایه و آفتاب کم نیست و همین باعث می‌شود این جریان آب آرام‌آرام یخ بزند و تا زمانی که هوا گرم نشده این یخ آب نمی‌شود. حتی ممکن است در طول روز بین ساعت ده تا دو ظهر که هوا کمی گرم می‌شود یخ هم کمی آب شود ولی هسته‌ی اصلی آن حفظ می‌شود. جریان آب - در این مثال- همان جریان تفکر در ذهن ماست. یخ‌زدگی، همان تغییرندادن آن‌هاست. سایه، محدودیت ورودی اطلاعات به ذهن ماست. این سناریو چه آموزشی در دل خود دارد؟ تفکر ما آدم‌ها از همین قاعده، یعنی اثر سایه تبعیت می‌کند. ما وقتی بچه‌ایم از اطرافیان‌مان مدام اطلاعات جمع‌آوری می‌کنیم. رفتار والدین، خواهر و برادر را می‌بینیم و به‌مرور از آن‌ها الگوبرداری می‌کنیم. بعد وارد مدرسه می‌شویم و معلم‌ها و دوستان هم به جمع الگوهای‌مان اضافه می‌شوند. خلاصه به این شکل آهسته‌آهسته به‌واسطه‌ی باورها، امیال و عواطف‌مان به شخصیت‌مان شکل می‌دهیم. باورها، امیال و عواطف ما همان شخصیت ما نیستند، بلکه این عناصر مثل یک دستگاه تراشکاری، اساس شخصیت ما را شکل می‌دهند. آن اساس، همان خود و هویت ماست.»

درباره نویسنده کتاب اتاق تاریک فیل

«دکتر محمد امین ضرابی» در 20 تیر سال 1372 متولد شده است. او دکترای حرفه‌ای پزشکی دارد، و همچنان که به کار درمان بیماران مشغول است، در زمینه سلامت روان و ذهن فعال است. برای حفظ سلامت روان در جهان کرونایی و تاب‌آوری در شرایط دشوار فعالیت‌هایی داشته است.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «اتاق تاریک فیل»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.