جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

خوشه های خشم

قیمت:
240,000 تومان
مشخصات کتاب خوشه های خشم
جوایز
کشور مبدا
تعداد صفحات
684 صفحه
شابک
9786222671808
سال خلق اثر
1939
سال انتشار
1939
قطع
رقعی
جلد
سخت
نوبت چاپ
2
این کتاب در یک نگاه

کتاب «خوشه‌های خشم» با عنوان اصلی The grapes of wrath، نام اثری است از جان ارنست اشتاین‌بک -نویسنده آمریکایی- که در سال 1939 به زبان انگلیسی منتشر شد و همان سال عنوان پرفروش‌ترین کتاب آمریکا را از آن خود کرد. در ایران این کتاب را عبدالحسین شریفیان به فارسی برگردانده است. نسخه فارسی «خوشه های خشم» را انتشارات بزرگمهر در سال 1368 و انتشارات نگاه در سال 1387 به چاپ رسانده‌اند.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب خوشه های خشم

«خوشه‌های خشم» روایت سفر یک خانواده آمریکایی است که در دهه 1930 در جست‌وجوی عدالت و برای بهبود شرایط زندگی، به کالیفرنیا مهاجرت می‌کنند؛ اما سرنوشت آن‌ها طور دیگری رقم می‌خورد. اشتاین‎‌بک در این رمان سال‌های پس از بحران اقتصادی بزرگ آمریکا به تصویر کشیده و وقایع و رخدادهای اجتماعی و اقتصادی آن زمان را در قالب داستان روایت کرده است. گفته می‌شود که او این کتاب را تحت تأثیر شعری به رشته تحریر درآورد که زنی به نام جولیا واردهو، هشتاد سال قبل از آن سروده بود.

این رمان در سال 1940 برنده جایزه پولیتزر (معتبرترین جایزه ادبی در آمریکا) و جایزه ملی کتاب یا National Book Award‎ شد و در همان سال فیلمی با اقتباس از آن ساخته شد. همچنین نام «خوشه‌های خشم» به انتخاب مجله تایم در لیست صد رمان برتر انگلیسی‌زبان از سال 1923 تا سال 2005 قرار گرفت. در حال حاضر این رمان یکی از چهل اثر برتر کلاسیک قرن بیستم به شمار می‌رود.

درباره ترجمه کتاب خوشه های خشم

  • خوشه های خشم نوشته جان اشتاین‎‌بک به بیش از چهل زبان زنده دنیا ترجمه شده است.
  • خوشه های خشم در ایران نیز بارها توسط مترجمان مختلف به زبان فارسی برگردانده شده است. شاهرخ مسکوب در نشر امیرکبیر، عبدالحسین شریفیان در نشر نگاه، رضا اسکندری در نشر مجید (به‌سخن)، سعید دوج در نشر روزگار و مترجمان دیگر کتاب خوشه های خشم را به زبان فارسی ترجمه کرده‌اند.

امتیاز خوشه های خشم در گودریدز

  • تعداد نظرات: 22,874
  • تعداد امتیازدهی: 881,024
  • میانگین امتیاز (از 5): 4.0۰

نقل قول های کوتاه و جذاب از کتاب خوشه های خشم

  • این حقیقت کوچک و گویا، از خلال تمام تاریخ بگوش می‌رسد، فشار نتیجه‌ای ندارد جز اینکه اراده مبارزه فشاردیدگان را استوار و همبستگی آنان را آبداده کند.
  • در چشم این مردم ناکامی و شکست دیده می‌شود، در چشمان این مردم گرسنه خشم جان می‌گیرد. در روح این مردم خوشه ‌های خشم پر می‌شود و می‌روید و سنگین می‌شود، سنگین می‌شود تا به بار بنشیند.
  • «به جهنم! تو این دنیا نه گناه وجود داره و نه صواب. این‌هارو مردم از خودشون درآوردن. همه‌اش همین‌جوره. بعضی از کارای مردم خوبه و بعضی هم نیس. مردم حق دارن فقط همینو بگن و بس.»
  • وقتی آدم محتاج میشه، یا گرفتاری و بدبختی و غمی داره، باید دردشو پیش آدمهای ندار ببره. اینها هستن که به آدم کمک میکنن، فقط اینها.
  • به نظر من اگه یه میلیون جریب را می‌خواد تا خودشو ثروتمند ببینه، واسه‌ی اینه که باطنش خالی و پوچه و اگه باطناً پوچ و خالی و فقیر باشه هیچ میلیون جریب زمینی نمی‌تونه اونو پولدار و غنی کنه و شاید واسه‌ی این نومیده چون می‌بینه که این چیزایی که داره نمی‌تونه اونو غنی کنه.
  • مردم ما مردم خوبی‌ان، مردم ما مردم مهربونی‌ان. خدا کنه روزی برسد که مردم ما دیگر ندار و بدبخت نباشند. خدا کند روزی برسد که بچه‌ها غذا داشته باشن.
  • «اما این زمین‌ها مال ماست...ما در همین‌جا به دنیا آمده‌ایم و به‌خاطر آن کشته داده‌ایم، در آن مرده‌ایم. حتی اگر خوب هم نباشد. باز هم مال ماست... این یعنی مالکیت، نه سندی که شماره دارد.»
  • بانک چیزی است غیر از آدمیزاد. اتفاقاً آن‌هایی که در بانک کار می‌کنند از کارهایی که بانک می‌کند بدشان می‌آید، اما بانک کار خودش را می‌کند. بانک چیزی است غیر از آدمیزاد، باور کنید. هیولا است، آدم آن را ساخته، اما آدم نمی‌تواند مهارش کند.

نظر خوانندگان سراسر دنیا درباره کتاب خوشه های خشم‏ چیست؟

سایت کافه‌بوک در نقدی که بر «خوشه‌های خشم» نوشته، امید به آینده و زندگی بهتر را مهم‌ترین دستمایه نویسنده می‌داند:

مهم‌ترین مفهوم در کتاب شاید امید در برابر ناامیدی باشد. وقتی که خانواده جاد از روستایشان سفر می‌کنند، هنوز مطمئن نیستند که وقتی به کالیفرنیا برسند با چه چیزی مواجه خواهند شد. هر یک از آن‌ها به شکل متفاوتی با این تردید روبه‌رو می‌شوند؛ البته بدون توجه به اینکه آن‌ها در مورد آینده به بحث می‌پردازند یا سکوت می‌کنند، نشانه‌ای از امید در تمامی اعضای خانواده دیده می‌شود. آن‌ها بر این باورند که سفری را به سوی یک زندگی جدید و بهتر آغاز می‌کنند. اعضای خانواده جاد این حس از امیدواری را حفظ می‌کنند، با اینکه در جهانی زندگی می‌کنند که دلایل اندکی برای خوش‌بین بودن ارائه می‌دهد.

مسعود فراستی -منتقد سینما- به مطالعه تطبیقی کتاب و فیلم «خوشه‌های خشم» پرداخته و می‌گوید:

این کتاب روایت‌کننده سال‌های ابتدایی قرن بیست است و بازگو می‌کند که ابزار مدرن و تراکتور که علی‌القاعده عامل پیشرفت است، با کار و کارگر رابطه تیره و تار دارد. در این اثر جان اشتاین‌بک، مانند آل‌احمد رفتار می‌کند؛ یعنی زنده باد کار روی زمین و روابط ناشی از این کار، و مرگ بر سرمایه‌داری. این حسی است که با بستن کتاب به انسان دست می‌دهد. در نگارش کتاب هم نویسنده به خوبی فضا را ترسیم کرده و افراد را به‌درستی و مناسب معرفی می‌کند. توصیفی که در کتاب از شخصیت تام می‌شود، به گونه‌ای است که حتی شیارها و پینه‌های دست او نیز توصیف می‌شوند. فیلم خوشه‌های خشم بر خانواده استوار است، اما کتاب این‌گونه نیست؛ خانواده در حال فروپاشی است و این بحران حاصل بیکاری اقتصادی است.

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

در بخشی از کتاب شاهد رقابت مکالمه غم‌انگیز کارگرانی هستیم که فقر آن‌ها را از پا درآورده است. این کارگران قربانیان بحران اقتصادی سال 1929 آمریکا و ورود ماشین‌ها به بازار کار هستند:

اگه این یارو با سی سنت کار می‌کنه، من با بیست‌وپنج سنت کار می‌کنم. - اون با بیست‌وپنج سنت کار می‌کنه؟ من با بیست سنت حاضرم. - صبر کنین... من گشنمه. من با پونزده سنت کار می‌کنم. من برای یه شکم خوراکی کار می‌کنم. اگه بچه‌ها رو می‌دیدین؛ بیرون میرن، اما نمی‌تونن بدون. به اون‏ها میوه‌ از درخت افتاده دادم و حالا شکم‌هاشون باد کرده. منو قبول کنین. من برای یه تیکه گوشت کار می‌کنم.

در بخش دیگری از کتاب می‌خوانیم:

مادر گفت: "کیسی آدم خوبی بود." تام ادامه داد: "یه بار یه چیزایی از انجیل خوند، اما به نظر نمی‌اومد که از انجیل باشه. اونو دوباره خوند و هنوز یادمه، می‌گفت موعظه‌اس". "چی می‌خوند، تام؟" "این جوری بود. دو نفر بهتر از یه نفره، واسه‌ این‌که از کارشون نتیجه بهتری می‌گیرن. چون‌که اگه یه نفرشون بیفته، اون یکی دوستشو از رو زمین بلند می‌کنه، اما وای به حال اون‌که تنهاس، واسه‌ این‌که کسی رو نداره که بهش کمک کنه. این یه قسمت از حرفاش بود". مادر گفت: "بازم بگو، بازم بگو، تام". "یه کم دیگه مونده، حالا. اگه دو نفر کنار هم بخوابن، گرمشون می‌شه: اما آدم تنها چه‌جوری گرم می‌شه. اگه کسی با اونا درگیر شه، دو نفر می‌تونن مقابلش بایستن، و نخ سه‌لا تافته به آسونی پاره نمی‌شه".

درباره نویسنده کتاب خوشه های خشم

جان ارنست استاین‌بک نویسنده صاحب‌نام آمریکایی که در ایران جان اشتاین‌بک نامیده می‌شود، در سال 1902 دیده به جهان گشود. او برای تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی به دانشگاه استنفورد رفت، اما پس از چند سال درس را رها کرد و به دنبال کار به نیویورک رفت. اشتاین‌بک در سال 1962 جایزه نوبل ادبی را برای کتاب «خوشه‌های خشم» دریافت کرد.

از دیگر آثار او می‌توان به کتاب‌های «شرق بهشت»، «مروارید»، «مزدور»، «به خدای ناشناخته» و «زنده باد زاپاتا» اشاره کرد. 

عبدالحسین شریفیان -مترجم معاصر ایرانی- در سال 1305 در بوشهر متولد شد. او در نوجوانی زبان انگلیسی را نزد افسران انگلیسی مستقر در بوشهر فرا گرفت و در سال 1331 برای تحصیل در رشته زبان و ادبیات انگلیسی به تهران آمد. شریفیان در طول 60 سال فعالیت حرفه‌ای، بیش از پنجاه عنوان از آثار برجسته نویسندگان مشهور جهان از جمله هرمان هسه و ویلیام فاکنر را به فارسی ترجمه کرد.

نظر نویسنده درباره کتاب خوشه های خشم

در کنار رمان، اشتاین‌بک نیز نگارش یک دفتر خاطرات را آغاز کرد که در نهایت به‌عنوان «روزهای کاری: دفتر خاطرات خوشه ‌های خشم» منتشر شد. او در دفتر خاطرات خود نظرش را درباره نگاشتن کتاب این‌گونه مطرح می‌کند: این کتاب باید کتاب خوبی شود. حتماً باید خوب بشود. هیچ انتخاب دیگری ندارم. باید بهترین کاری باشد که تابه‌حال انجام داده‌ام- آهسته اما مطمئن، جزئیات را روی هم قرار دهم تا زمانی که یک تصویر و یک تجربه ظاهر شود. تا زمانی که کل شکل بگیرد؛ و من می‌توانم این کار را انجام دهم. احساس می‌کنم برای انجام این کار قدرت کافی را دارم.

نکات جالب درباره کتاب خوشه های خشم

در اینجا برخی از نکات جالب در مورد این کتاب آورده شده است:

  • نویسنده کتاب خوشه های خشم در نوشتن کتاب از کار روزنامه‌نگاری خود به ویژه برای سانفرانسیسکو نیوز که به او مأموریت داده بود تا اخبار اردوگاه‌های کار مهاجران را پوشش دهد، الهام گرفت.
  • جان اشتاین‌بک کتاب را به تام کالینز که مدیریت اردوگاه کار مهاجران را بر عهده داشت و به او در تحقیق درباره رمان کمک کرد، تقدیم کرد.
  • کرول همسر اول اشتاین‌بک نام کتاب را از «سرود نبرد جمهوری» به او پیشنهاد داد.
  • کتاب به دلیل موضوعاتش جنجال‌آفرین شد. حتی سوزانده و ممنوع شد و برای مدتی هم FBI جان اشتاین‌بک را تحت نظر قرار داد.

اگر به داستانی درباره مسائل اجتماعی و سیاسی مهم مانند فقر، بی‌عدالتی و نابرابری علاقه دارید، خوشه های خشم یک گزینه عالی برای خواندن است.

اقتباس ها از کتاب خوشه های خشم

درحالی‌که کتاب به‌خودی‌خود موفق بود، فیلم سال 1940 خوشه ‌های خشم را به‌عنوان یک اثر کلاسیک تثبیت کرد. این فیلم به کارگردانی جان فورد و بازیگری هنری فوندا در نقش تام جود ساخته شد. گفته می‌شود که اشتاین‌بک آن‌قدر از بازی فوندا خوشش آمد که گفت: «او باعث شد به حرف‌های خودم اعتقاد پیدا کنم». فورد اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرد و جین دارول اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای بازی در نقش مادربزرگ جود دریافت کرد.

هنگامی که فیلم منتشر شد، ویکتور رکوردز از خواننده فولک وودی گاتری خواست تا 12 آهنگ درباره «داست‌بول» بنویسد که یک آهنگ بر اساس این فیلم ساخته شود؛ بنابراین گاتری ماشین‌تحریر یکی از دوستانش را قرض گرفت، با جام شرابش نشست و شعر «تام جود» را نوشت. بروس اسپرینگستین خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی نیز آلبوم سال 1995 خود را به نام این شخصیت نام‌گذاری کرد.

افتخارات و جوایز کتاب خوشه های خشم

  •  برنده جایزه پولیتزر سال ۱۹۴۰
  • برنده جایزه ملی کتاب آمریکا سال 1939
  • برنده جایزه کتاب کالیفرنیا سال 1939
  • رتبه ۷ در فهرست ۱۰۰ کتاب قرن لوموند
  • رتبه ۲۹ در فهرست نظرسنجی بیگ رد بی‌بی‌سی
  • انتخاب به‌عنوان یکی از ۱۰۰ رمان برتر انگلیسی‌زبان از 1923 تا 2005 توسط مجله تایم
  • جزو فهرست 100 رمانی که همه باید بخوانند به انتخاب روزنامه دیلی تلگراف بریتانیا
  • پرفروش‌ترین کتاب سال 1939 به گزارش نیویورک‌تایمز
  • از دلایل اصلی اعطای جایزه نوبل ادبیات به اشتاین‌بک در سال 1962

نقد رسانه ها، افراد مشهور، و منتقدین درباره خوشه های خشم

خوشه های خشم نوشته جان اشتاین‌بک با استقبال بسیار خوبی از سوی رسانه ها و افراد مواجه شده است. در زیر نقدهایی کلی از رسانه ها و نظرات افراد مشهور درباره این کتاب آورده شده است:

  • «اشتاین‌بک یک شاعر است... همه چیز واقعی است، همه چیز کامل است.»— آپتون سینکلر، Common Sense
  • «با تأمل جدی و صادقانه من فکر می‌کنم ... که خوشه ‌های خشم بزرگ‌ترین رمان آمریکایی است که تابه‌حال خوانده‌ام.»—دوروتی پارکر
  • «به نظر من، این بزرگ‌ترین کتابی است که تابه‌حال در آمریکا منتشر شده است.»—الکساندر وولکات
  • «خوشه‌ های خشم نه تنها یک سند تاریخی است، بلکه سندی درباره جهان کنونی ما در مواجهه با خشکسالی و تأثیرات آن نیز هست...نکته دیگری که اشتاینبک به خوبی بیان می‌کند این است که وقتی تغییرات طبیعی بزرگ رخ می‌دهد، افرادی که بیشترین هزینه را می‌پردازند افراد آسیب‌پذیرتر و طبقات فرودست هستند...اشتاینبک سعی کرد کاری بیش از صرفاً تعریف یک داستان انجام دهد. او یک نویسنده قابل‌توجه و این شاهکار اوست.» —بیل مک کیبن، کارشناس محیط‌زیست
  • «باشکوه... باعث می‌شود احساس کنید که بخشندگی روحی که او [جان اشتاین‌بک] در کشوری بی‌رحم دید، چندان از دست نرفته است بلکه در انتظار است تا باری دیگر نمود پیدا کند.» —نیویورک‌تایمز
  • «این اثر [خوشه ‌های خشم]، در مجموع، یک دستاورد تئاتری هیجان‌انگیز است که از پیام انسانی‌اش که هنوز هم قابل‌درک و مهم است، قدرت می‌گیرد.» — NY Post
  • «خوشه ‌های خشم درسی در تاریخ، ادبیات و حقیقتی است که نمی‌توانیم از یادگیری آن طفره برویم.» —NY Magazine
  • «خوشه ‌های خشم رمانی بسیار طولانی است، طولانی‌ترین رمانی که اشتاینبک نوشته است، و بااین‌حال، به گونه‌ای خوانده می‌شود که انگار در یک لحظه نوشته شده است، از ماشین تایپ بیرون کشیده شده و به‌عنوان یک اولتیماتوم در اختیار مردم قرار گرفته است. اشتاینبک این رمان را از صمیم قلب خود و با صداقتی بی‌نظیر نوشته است».—کتاب‌های قرن نیویورک‌تایمز، 1939
  • «این بهترین رمان اشتاینبک است، سخت‌ترین و لطیف‌ترین، خشن‌ترین و خوش‌خوان‌ترین، واقع‌گرایانه‌ترین و در پایان، ملودراماتیک‌ترین، عصبانی‌ترین و ایده‌آل‌گرایانه‌ترین رمان او. این رمان به همان شکلی که «کلبه عمو تم» عالی بود، فوق‌العاده است. یکی از پرشورترین و هیجان‌انگیزترین کتاب‌های سال.»—تایم
  • «با احساس تأثر، خشم، اعتراض و ترحم خواندن کتاب را به پایان خواهید رساند. سندی آتشین از اعتراض و همدردی، داستانی که باید گفته شود، کتابی که باید خوانده شود.» —لوئیس کروننبرگر، The Nation
  • «این [خوشه ‌های خشم] بزرگ‌ترین رمان آمریکایی برای من است - انسانیت، روحیه مترقی و سیاسی و اجتماعی رمان با شخصیت‌هایی شگفت‌انگیز. اشتاینبک دیکنز آمریکایی است، حداقل از نظر آگاهی اجتماعی.» —جاناتان اویسون، رمان‌نویس

خرید کتاب خوشه های خشم

اگر اولین باری است که از بوک لند خرید می‌کنید می‌توانید کتاب خوشه های خشم را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه‌ خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

اگر به ادبیات داستانی علاقه‌مندید،‌ به صفحه خرید رمان هم سری بزنید. 

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «خوشه های خشم»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.