جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

تئوری انتخاب

قیمت:
243,000 تومان
مشخصات کتاب تئوری انتخاب
کشور مبدا
تعداد صفحات
608 صفحه
شابک
9786009231300
سال خلق اثر
1998
سال انتشار
1998
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
440
این کتاب در یک نگاه

کتاب «تئوری انتخاب« با عنوان فرعی «درآمدی بر روانشناسی امید» اثری است از ویلیام گلسر -روانپزشک آمریکایی- که در سال 1998 با عنوان اصلی Choice theory به زبان انگلیسی به چاپ رسید. تئوری انتخاب، که ویلیام گلسر بنیان‌گذار آن بوده، یک تئوری روانشناسی است که با تمرکز بر اصول کنترل درونی، چرایی و چگونگی رفتارهای افراد را تشریح می‌کند و توضیح می‌‌دهد که مغز انسان چگونه دستور هر رفتار را صادر می‌کند.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب تئوری انتخاب

بر اساس این تئوری همه رفتارهای انسان از درونیات او سرچشمه می‌گیرند و یکی از پنج نیاز اساسی (شامل عشق و احساس و تعلق، پیشرفت و خودشکوفایی، تفریح و لذت، آزادی و خودمختاری، بقا و زنده ماندن) را ارضا می‌کنند. گلسر برخلاف سایر نظریه‌پردازان روانشناسی که رفتارهای انسانی را به عوامل بیرونی نسبت می‌دهند، بر این باور است که انسان آن‌گونه رفتار می‌کند که خود می‌خواهد.

اگرچه نمی‌توان تاثیر عوامل بیرونی را نادیده گرفت، اما با این حال همه‌چیز به انتخاب ما بستگی دارد. در کتاب تئوری انتخاب کاربردهای عملی این نظریه در قلمروی سلامت، مدرسه، خانواده، ازدواج و محیط کار نیز مورد مطالعه قرار گرفته است.

درباره ترجمه کتاب تئوری انتخاب

  • این کتاب در ایران توسط مترجمان مختلفی از جمله «علی صاحبی» از نشر «سایه سخن» به فارسی ترجمه شده است.
  • کتاب تئوری انتخاب از سال چاپ اول نسخۀ ترجمۀ آن در سال 1390، با توجه به استقبال گسترده خوانندگان، تاکنون بیش از 25 بار بازچاپ شده است.

امتیاز کتاب تئوری انتخاب در گودریدز

  • تعداد نظرات: 346
  • تعداد امتیازدهی: 3194
  • میانگین امتیاز: 4.03

نقل‌قول‌های کوتاه و جذاب از کتاب تئوری انتخاب

  • من معتقدم برای اینکه شاد باشیم باید با آدم‌های شاد، دوست و صمیمی‌شویم.
  • از همان ابتدای زندگی بفهمیم ما مالک دیگران نیستیم و فقط مالک خودمان هستیم.
  • به نظر من شیوه برقراری ارتباط ما با دیگران همان شخصیت ماست که تا حدودی در ژن‌های ما درج شده است.
  • افسرده کردن خود یکی از قوی‌ترین روش‌هایی است که افراد برای مهار کردن عصبانی کردن خود پیدا کرده‌اند، هرچند خودشان این را نمی‌فهمند.
  • اگر با نیازهای خود آشنا شوید، می‌فهمید کدام‌یک از نیازهایتان برآورده نشده که احساس بدی دارید و کدام‌یک برآورده شده که احساس خوبی دارید.
  • بهترین کاری که پدر و مادرها می‌توانند برای فرزندانشان انجام دهند؛ این است که یکدیگر را خیلی دوست داشته باشند و عاشق هم باشند.
  • یادتان باشد که ما تنها می‌توانیم رفتار خودمان را کنترل کنیم، پس باید فقط دربارۀ کارهایی که مایلید انجام بدهید حرف بزنید نه کارهایی که از طرف مقابل انتظار دارید.
  • روان‌درمانگرها همیشه مراقب هستند تا مبادا افرادی که سابقه طولانی افسرده کردن خود را دارند، یک‌دفعه حالشان بهتر شود. ما با دیدن این بهبود ناگهانی حدس می‌زنیم شاید آن‌ها در فکر خودکشی باشند.
  • اغلب ما واقعاً متوجه وسعت نارضایتی‌ها و بدبختی‌ها نیستیم و تحت تأثیر عرف رایج و برداشت عموم قرارگرفته‌ایم و تصور می‌کنیم که فقر، تنبلی و شیوه برخورد قدرتمندان با ضعفا عامل بدبختی و نارضایتی ماست.
  • بهترین ازدواج، ازدواجی است که در آن نیاز زن و شوهر به بقا در حد متوسط، نیاز به عشق و تعلق‌خاطر زیاد، نیاز به قدرت و آزادی کم و نیاز به تفریح در آن‌ها زیاد باشد. هرگونه مغایرت در این الگوی کمیاب، مذاکره را ضروری می‌سازد. هر چه اختلاف بیشتر باشد، ضرورت مذاکره بیشتر خواهد شد.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب تئوری انتخاب چیست؟

مریم نورایی روانشناس درباره نسخه فارسی کتاب می‌گوید:

«برای ما که روانکاوی را با فروید و نظریاتش شناخته‌ایم، بد نیست که بعضی وقت‌ها از دیدگاه‌های جدیدتر هم سراغی بگیریم. ویلیام گلسر از جمله کسانی است که نظریاتش تفاوت‌های محرزی با روانکاوی کلاسیک فرویدی دارد. اوج این تفاوت‌های محرز در تئوری انتخاب او متجلی شده است. تئوری انتخابی که به جای سیر در گذشته و کودکی افراد، سعی می‌کند بر زمان حال و واقعیت کنونی آنان متمرکز شود. این تمرکز، روش درمانی جدیدی را به روانکاوی مدرن ارائه کرده که از آن با عنوان واقعیت‌درمانی یاد می‌شود. اگر علاقه‌مند به روانشناسی هستید، نظریات کلاسیک این رشته را می‌دانید و از چالش میان نظریات قدیم و جدید که مسیرهای متفاوتی را پیشنهاد می‌کنند، لذت می‌برید؛ حتماً این کتاب را بخوانید. ترجمه کتاب بسیار روان و قابل‌فهم است و خواننده را به فکر درباره واقعیت‌های زندگی خودش نیز می‌اندازد.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

گلسر کتاب خود را این‌گونه آغاز می‌کند:

«اکثر مردم دنیا که مشکلات پایه‌ای گرسنگی، بیماری یا فقر را ندارند، در جواب سوال «چطوری» خواهند گفت: «من آدم بدبختی هستم.» و تقریباً همه آن‌ها کس دیگری را عامل این بدبختی معرفی می‌کنند. حال این که خودشان این بدبختی را انتخاب کرده‌اند.»

در جایی دیگر از کتاب تئوری انتخاب می‌خوانیم:

«تئوری انتخاب می‌گوید خود ما هستیم که تمام اعمال‌مان از جمله احساس بدبختی‌مان را انتخاب می‌کنیم. دیگران نه می‌توانند ما را بدبخت کنند و نه خوشبخت. تمام چیزی که از دیگران می‌توانیم بگیریم و تمام چیزی که به دیگران می‌توانیم بدهیم، اطلاعات است. ما تمام اعمال، افکار، احساسات و حتی بخشی از فیزیولوژی خود را انتخاب می‌کنیم.»

ویلیام گلسر در جایی از کتاب می‌گوید:

«بشر در صدسال گذشته پیشرفت فنی قابل‌توجهی داشته، اما در زمینه کنار آمدن با یکدیگر پیشرفت چندانی نداشته‌ایم.» به عقیده او انسان باید ریشه‌ رفتارهای خود را بیابد و به جای کنترل عوامل بیرونی، عوامل درونی را اصلاح و کنترل کند.

دربارۀ نویسنده کتاب تئوری انتخاب

«ویلیام گلسر» -روانشناس و نظریه‌پرداز سرشناس آمریکایی- در سال 1925 متولد شد. او تحصیلات خود را در رشته مهندسی شیمی آغاز کرد، اما بعد از چند سال تغییر رشته داد و به روانشناسی روی آورد. او تا مقطع دکتری در این رشته تحصیل کرد. گلسر پس از تالیف چند کتاب، برای نهادینه کردن آموزش‌های خود و کسب اطمینان از حفظ استانداردهای آن‌ها، اقدام به راه‌اندازی یک موسسه آموزشی کرد. گلسر در سال 2013 در 88 سالگی دیده از جهان فرو بست. برخی دیگر از آثار مهم او که به فارسی ترجمه و چاپ شده‌اند، عبارتند از: «ازدواج بدون شکست»، «مدرسه کیفی» و «واقعیت درمانی».

دکتر علی صاحبی -روانشناس و مترجم- در سال 1343 در گرگان دیده به جهان گشود. او در رشته روانشناسی تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران تحصیل کرد و سپس برای دریافت درجه دکترا و فوق دکترا به سیدنی سفر کرد. صاحبی در سال 2008 با دریافت مجوز رسمی از دکتر ویلیام گلسر، مرکز آموزش واقعیت‌درمانی ایران را بنیان گذاشت.

نظر نویسنده دربارۀ کتاب تئوری انتخاب

ویلیام گلسر در ابتدای پیشگفتار کتاب دربارۀ اهداف خود در این کتاب چنین گفته است:

«این کتاب دربارۀ اهمیت روابط صحیح در زندگی موفق است. در این کتاب خواهم گفت اگر ما بیمار نیستیم، دچار فقر نیستیم یا از کهن‌سالی رنج نمی‌بریم مهم‌ترین مشکلاتی که بشر با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند مانند خشونت، جرم‌ و جنایت، بدرفتاری با کودکان، بدرفتاری با همسر، اعتیاد به الکل و مواد مخدر، شیوع روابط جنسی زودهنگام و بدون عشق و ناراحتی‌های هیجانی، ناشی از نارضایتی روابط است. کل کتاب علت این وقایع را توضیح می‌دهد و نشان می‌دهد چه راهکاری برای رسیدن به تفاهم و کنار آمدن با یکدیگر به کار ببندیم.»

نکات جالب دربارۀ کتاب تئوری انتخاب

  • ویلیام گلسر در این کتاب تجربیات و دانش خود در زمینۀ روانشناسی که طی پنجاه سال کسب کرده را، به صورت خلاصه ارائه می‌کند.

نقد رسانه‌ها، افراد مشهور، و منتقدین درباره کتاب تئوری انتخاب

  • دکتر رابرت لِفِوِر -روان‌درمانگر بریتانیایی- در توصیف این کتاب می‌گوید: «تئوری انتخاب هم از نظر ایده‌ها و هم از نظر شیوه ارائه آن‌ها، خارق‌العاده است.»
  • «گلسر همیشه در توصیف رفتار انسان بصیرت و درک بالای خود را نشان داده است. او در نظریه انتخاب دیدگاه‌های خود را عمیق‌تر کرده است و جایگزین‌های رفتاری مناسبی را به خواننده نشان می‌دهد. این کتاب بهترین اثر برجسته دکتر گلسر برای افرادی است که در حرفه‌های روان‌درمانی هستند.» -ریچارد ال. فاستر، مشاور آموزشی و سرپرست سابق مدارس برکلی کالیفرنیا

خرید کتاب تئوری انتخاب

اگر اولین باری است که از بوک‌لند خرید می‌کنید، می‌توانید کتاب معجزه‌گر خاموش را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

اگر به روانشناسی علاقه‌مندید، به صفحه خرید کتاب روانشناسی مراجعه کنید.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «تئوری انتخاب»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
کتاب‌های پیشنهادی خریداران این کتاب، کتاب‌های زیر را هم خریده‌اند
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.