2 شهریور 1401
1209 بازدید

پرفروش ترین کتاب های روانشناسی را بشناسید

    در این مطلب می‌خوانید:

کتاب‌های روانشناسی مخاطبان متفاوتی دارند. کسانی که به ساختار ذهن و روان انسان‌ها علاقه‌مندند یا صرفا می‌خواهند به شناخت بیشتری از خودشان دست یابند. کسانی که می‌خواهند روابط‌شان را بهبود ببخشند یا در شغل خود بهتر عمل کنند. مطالعۀ کتب روانشناسی جای مراجعه به درمان‌گر را پر نمی‌کند اما باعث می‌شود سوال‌های بهتری از خود بپرسید و به جواب‌های موثقی دست یابید. در ادامه پرفروش‌ترین کتاب‌های روانشناسی جهان که مخاطبان بی‌شماری به خود اختصاص داده‌اند را می‌شناسید:

درمان شوپنهاور

وقتی در خانۀ نخستین نظریه‌های روانشناسی را می‌زنیم فلاسفه در می‌گشایند؛ از این‌رو هیچ‌گاه این دو مبحث از هم جدا نبوده‌ و به‌نوعی با هم ادغام شده‌اند. اروین د یالوم - روان‌پزشک اگزیستانسیال آمریکایی – در اغلب آثارش از همراهی فلسفه در کنار روان‌درمانی بهره جسته و آن را در روش درمانی و کتاب‌هایش انعکاس داده است.

وقتی یالوم در خلال تحقیقاتش برای کتاب «نیچه گریست» با آرتور شوپنهاور بیشتر آشنا شد، اندیشید که اگر شوپنهاور یا فردی با تفکر وی یکی از اعضای درمانی یک درمانگر باشد، او و اعضای گروه درمانی‌اش را با چه چالش‌هایی روبه‌رو می‌سازد؟ شوپنهاور که او را فیلسوفی منزوی و بدبین دانسته‌اند، رنج را تحفۀ تمایلات انسان می‌داند؛ چرا که به محض برآورده ساختن یک میل و رسیدن به رضا، میل دیگری سربرآورده و دگرباره گرفتار ملال می‌شویم. به‌عقیدۀ او تنها راه رهایی از رنج، دست کشیدن از امیال است. شوپنهاور این زندگی زاهدانه را دور از اجتماع مردم می‌پسندید و خود نیز تا آخر عمر در تنهایی به سر برد.

یالوم معتقد است هر درمان‌جو باید روش درمانی مختص خودش را داشته باشد، پس برای فردی با خصوصیات شوپنهاور به درمانی منحصربه‌فرد و جذاب نیاز بود. برآیند این تفکرات به نوشتن کتاب «درمان شوپنهاور» منجر شد. کتابی که حول موضوع چالش‌برانگیزِ مواجهه با مرگ نوشته شده است. او این چالش را در قالب بیماری سرطانِ یکی از شخصیت‌های کتابش به نام جولیوس آشکار ساخته و درمان‌جویی به نام فیلیپ نیز وجود دارد که اندیشه و فلسفۀ زندگی شوپنهاور را وارد جلسات روان‌درمانی گروهی می‌کند.

 کتاب «درمان شوپنهاور» نمونۀ بسیار جالبی از اثر مرگ‌آگاهی در زندگی است. همچنین وارد کردن فلسفۀ شوپنهاور در جریان کتاب تجربه‌ای جالب و کاربردی برای رویارویی با این دیدگاه و افراد صاحب آن پدید می‌آورد. یالوم برای آشنایی بیشتر خواننده کتاب با جریان فکری این فیلسوف، زندگی‌نامه و نظریات وی را در بخش‌هایی از کتاب گنجانده است.

روانشناسی خواب

تقریباً همۀ مخاطبان علم روانشناسی با زیگموند فروید، پدر علم روانکاوی آشنایی دارند. بنابر نظریه فروید، ناخودآگاه بخشی از روان انسان است که رفتار فرد را در کنترل خود دارد، اما چون خارج از آگاهی او قرار دارد، کمتر به آن توجه می‌شود. این در حالی است که اغلب رفتارهای نابهنجار ریشه در تعارض‌های موجود در ذهن ناهشیار فرد دارند.

 یکی از اصول روانکاوی فروید برای آگاهی از تعارض‌های ناخودآگاه، تفسیر رویا بود. او خواب را شاه‌راهی می‌دانست که به ناخودآگاه ختم می‌شود. کتاب «روانشناسی خواب»  که «تعبیر رویا» یا «تفسیر رویا» نیز نامیده می‌شود، یکی از بهترین کتاب‌های روانشناسی و حاوی تجربیات و تحقیقات فروید پیرامون خواب دیدن افراد است.

بیشتر بخوانید: ۷ کتاب فلسفی که باید خواند

به‌عقیدۀ فروید آنچه در بیداری ابراز نگشته در خواب متجلی می‌شود و خواب‌هایی که می‌بینیم درواقع شامل تصاویر بصری احساس ما هستند. آرزوها، ذهنیت و امیال سرکوب شده در زمان بیداری، حتی اگر آنها را مشخصا به یاد نیاوریم، آن‌گونه که دوست داریم رخ بدهند در خواب به شکل تصویر تحقق می‌یابند.

فروید در کتاب «روانشناسی خواب» که آن را مهم‌ترین اثر خود می‌داند، ذهن هشیار و ناهشیار را به کلی مورد بررسی قرار داده و نحوه به وجود آمدن رویا، کابوس و کارکرد خواب دیدن را به تفصیل شرح می‌دهد. اولین نسخۀ این کتاب که در سال ۱۸۹۹ منتشر شد تا هشت سال فروش نداشت، اما پس از آن محبوب واقع شد و انقلاب عظیمی در دانش روانکاوی پدید آورد و به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های روانشناسی جهان تبدیل شد.

مخلوقات یک روز

آثار اروین د یالوم از بهترین کتاب‌های روانشناسی شخصیت محسوب می‌شوند. قلم شیوای او برای به‌تصویر کشیدن احساسات، حالت‌ها و چالش‌های زندگی مراجعین‌اش، تجربه‌ای مستدل و کاربردی برای خوانندگان به ارمغان آورده است.

 در کتاب «مخلوقات یک روز»، ده روایت از زندگی درمان‌جویان روایت می‌شود که در قالب آنها مضامینی مانند غم، تنهایی، پیری، اضطراب، رهایی و‌... به‌عنوان چالش‌های زندگی افراد مطرح می‌شود. تا پایان کتاب علاوه بر زیستن در کنار این ده نفر، همراه آنها پیشرفت کرده و به نتایجی دست پیدا می‌کنیم که در زندگی مفید خواهند بود.

اصلی‌ترین مقوله‌ای که کتاب «مخلوقات یک روز» که یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های روانشناسی است به آن اشاره کرده، زندگی فناپذیری است که می‌دانیم روزی به پایان خواهد رسید. این واقعیت آنقدر تلخ است که باعث می‌شود یا از فکر کردن به آن اجتناب کنیم یا با فرو رفتن در غم آخر داستان از اکنون غافل شویم. در بهترین حالت و در صورتی که به پذیرش مرگ برسیم، باید برای فرصت کوتاه زندگی معنایی بیابیم. یالوم در این کتاب و در خلال شرح جلسات روان‌درمانی‌اش به خواننده کمک می‌کند این ارزش‌گذاری را برای زندگی‌اش انجام دهد.

معماری شادمانی

آلن دوباتن فیلسوف، نویسنده و مجری سوئیسی، کتاب «معماری شادمانی» را تحت‌تاثیر شعار استاندال - نویسندۀ معروف فرانسوی - مبنی‌بر اینکه (زیبایی شرط شادمانی است) به نگارش درآورده است.

آلن دوباتن در این کتاب از تاثیر محیط، بناها و معماری بر روحیه و رفتارهای ما سخن می‌گوید. بناهایی که از افکار و باورها نشأت گرفته و می‌توانند بر حال ما اثر بگذارند. او هنر معماری را به دیدار فلسفه برده تا تاثیر روان‌شناختی سبک ساخت‌وساز بر روحیه افراد را بررسی کند. مثلاً معماران بناهای مذهبی از معماری برای ارائه اطلاعاتی درباره پرستش، معنویت و تفکر دینی بهره برده‌اند. نقش دیوارها، سقف بلند، کاشی‌کاری و نوری که به داخل می‌تابد به شکوه این بناها و انتقال پیام‌شان کمک نموده است.

 دوباتن همچنین نظریه‌ای را بیان می‌کند مبنی‌بر اینکه بنای پیرامون انسان می‌تواند نمایان‌گر کیفیتی باشد که خود از آن بی‌بهره است. مثلا رنگ‌آمیزی، جنس مصالح و مدل بنا می‌تواند نشان‌دهنده روحیه فرد، مانند انضباط، اسراف‌کاری، افکار مغشوش و... باشد.

 در کتاب «معماری شادمانی» نقش معماری بر زندگی بررسی شده، بناهای تاثیرگذار و خاص معرفی شده‌اند و تحقیق شده که چگونه معماری جنبه‌های مختلف شخصیت را برمی‌انگیزاند.

درباره معنی زندگی

«سرچشمۀ الهام و انرژی شما چیست؟ هدف و انگیزه نیروبخش زحمت و تلاش شما چیست؟ از کجا تسلی خاطر و شادمانی می‌یابید و دست آخر گنج‌تان در کجا نهفته است؟»

 جملات بالا متن نامۀ ویل دورانت، تاریخ‌نگار، فیلسوف و نویسنده آمریکایی بود که آن را برای صد نفر از مهم‌ترین و مشهورترین افراد تاثیرگذار زمان خود شامل سیاست‌مداران، ورزشکاران، بازیگران، فیلسوفان و حتی یک زندانی حبس ابد فرستاد. در سال ۱۹۳۰ یک رهگذر به ویل دورانت که مشغول جمع‌آوری برگ‌های خشک جلوی خانه‌اش بود گفت که قصد خودکشی دارد. دورانت چند دلیل برای زنده ماندن برشمرد و سپس غریبه رفت و هیچ‌گاه بازنگشت. اما این سوال از ذهن او بیرون نرفت و دلیلی شد تا نامه بالا را برای دیگران نیز ارسال کند و پاسخ آنها را بخواند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کتاب‌های توسعه فردی برای رشد فردی

کتاب «درباره معنی زندگی» شامل پاسخ خواندنی آن ۱۰۰ نفر به انضمام نظر شخصی دورانت است. ویل دورانت همچنین معنی زندگی را در دین، علم، تاریخ و سیاست بررسی می‌کند. شاید این کتاب پاسخ قاطعی برای یافتن معنی زندگی در اختیار شما قرار ندهد، اما سرشار از تجربیات و نگرش‌های مختلف بوده و دارای نور امیدی است برای کسانی که در تاریکی فرو رفته‌اند.

ماندن در وضعیت آخر

«وضعیت آخر» با عنوان فرعی «من خوبم، شما هم خوب هستید» یکی از کتاب‌های روان‌شناسی معروف به نویسندگی تامس آنتونی هریس است که روش‌هایی کاربردی  برای بهبود زندگی ارائه می‌دهد. نظریۀ تحلیل رفتار متقابل که در این کتاب به آن پرداخته شده، شامل سه وضعیت ذهنیِ «والد»، «بالغ» و «کودک» است که این حالات درونی به‌عنوان پایه‌های تعیین‌کنندۀ کیفیت ارتباطات افراد، بر رفتارهای آنها اثر می‌گذارد.

در کتاب «وضعیت آخر» چهار شکل از روابط متقابل معرفی شده است:

من خوب نیستم، تو خوب نیستی

من خوب هستم، تو خوب نیستی

من خوب نیستم، تو خوب هستی

من خوبم و تو هم خوبی

آخرین وضعیت که در آن هر دو طرف آگاهانه مسئولیت رفتار خود را بر عهده داشته و هر شخص آزادی عمل متقابل برای دیگری قائل است، بهترین وضعیت به‌شمار می‌رود. از این رو کتاب «ماندن در وضعیت آخر» که جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های روانشناسی است در ادامۀ کتاب «وضعیت آخر» و به درخواست مخاطبانی نوشته شد که خواهان اطلاعات بیشتری درباره اصول «تحلیل رفتار متقابل» بودند و همچنین خواستار ماندن در وضعیت آخر و بهبود رفتار متقابل خود هستند.

برای خرید کتاب روانشناسی می توانید به سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب