21 مرداد 1401
486 بازدید

معرفی بهترین کتاب‌های توسعه فردی برای رشد فردی

    در این مطلب می‌خوانید:

برای موفقیت در هر حوزه‌ای که فعالیت دارید یا هر مسیری که برای گذران زندگی برگزیده‌اید، ابتدا باید بر رشد شخصی خود تمرکز کنید. در کنار کتاب‌های انگیزشی که به شما نیروی مضاعفی برای انجام دادن کارها می‌بخشد و کتاب‌های مدیریتی که استراتژی‌های مختلف برای پیشبرد اهدافتان را در دسترس قرار می‌دهد، کتاب های توسعه فردی قرار دارند. کتاب های توسعه فردی سنگ‌بنای رشد شخصی شما هستند که در آینده به ساختن فرهنگ فردی و سازمانی می‌انجامند. مطلب زیر می‌تواند در خرید کتاب های توسعه فردی به شما کمک کند.

شیب

ادامه دهید، کم نیاورید، جا نزنید و هرطور شده از هدف خود دست نکشید. این حرفها برای تمام کسانی که سری به کتاب‌های انگیزشی زده باشند آشناست. اما کتاب شیب تمام نصیحت‌ها و پیشنهادهایی که تاکنون شنیده‌اید را زیر پا گذاشته و متحول می‌سازد. به‌عقیدۀ ست گادین مولف کتاب شیب، همیشه ماندن و تلاش کردن در مسیر به صرفه نمی‌باشد. گاهی بهتر است زمان، پول و انرژی مصرفی خود را متوقف سازیم و در لحظه‌ای معین از مسیر خارج شویم.

 دانستن و به‌کارگیری این نکته به‌مثابۀ یک هنر است. همه مایلند در حوزۀ تخصصی خود به بهترین تبدیل شوند اما گاهی زمان از اولویت بیشتری برخوردار است. در چرخه عمر اغلب سازمان‌ها و محصولات، دوران افول وجود دارد. با نظر به کتاب شیب، مثبت ساختن شیب منحنی نباید به‌عنوان تنها گزینه در نظر گرفته شود گاهی رها کردن یک کار و ممانعت از انجام آن و تلاش بیشتر می‌تواند نفع بیشتری را متوجه افراد و سازمان‌ها کند.

تخت‌خوابت را مرتب کن

ویلیام اچ. مک‌رِیون نویسنده آمریکایی کتاب تخت‌خوابت را مرتب کن، بازنشستۀ نیروی دریایی است. او درس‌هایی که ضمن آموزش و خدمت حرفه‌ای خود در نیروی دریایی کسب کرده را در این کتاب جمع‌آوری نموده و در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. به عقیدۀ او دروسی که در تمرینات نظامی باعث نظم بخشیدن به گروه می‌شود را می‌توان به زندگی روزمره نیز تعمیم داد.

مک‌ریون می‌گوید که اگر می‌خواهید زندگی و یا حتی دنیا را تغییر دهید، از مرتب کردن تخت‌خواب‌تان شروع کنید! شاید فکر کنید مرتب کردن تخت‌خواب نمی‌تواند باعث تغییری در زندگی شود، اما همین کارهای به ظاهر کم‌اهمیت است که نظم را در زندگی جاری می‌کند و به‌دنبال آنها عادت‌های منظم روزمره شکل می‌گیرند و فرصت کافی برای پیشرفت به‌وجود می‌آید. در این کتاب درباره سبک زندگی به زبان ساده صحبت شده است.

خودباوری در خلاقیت

دیوید و تام کلی در کتاب خودباوری در خلاقیت عنوان می‌کنند خلاقیت بیش از اینکه یک استعداد و ویژگیِ ذاتی باشد، یک مهارت قابل یادگیری و پرورش است. برادران کلی که خود مالک شرکتی بین‌المللی در حوزه خلاقیت و نوآوری هستند، پس از سال‌ها بررسی و تحقیق در زمینه خلاقیت به این نتیجه رسیدند که همۀ انسان‌ها توانایی به‌کارگیری خلاقیت و ابتکار از طریق راهکارها و راه‌حل‌های نوین را دارا هستیم.

 به باور آنها بهتر است ما خودمان را همان‌گونه که هستیم بپذیریم و دوست داشته باشیم و به‌وسیلۀ تمرین و ممارست، طبیعت نقصانی که از طریق فشارهای اجتماعی و آموزش‌های رایج در وجودمان ریشه دوانده را از خود بزداییم. این کتاب توسعه فردی با داشتن رویکردی عمل‌گرایانه برای موفقیت مدیران و سازمان‌ها نیز نقش موثری را ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب‌های افزایش اعتماد به نفس برای نوجوانان

در کتاب خودباوری در خلاقیت از غلبه بر ترس‌های وجودی، بینش، داشتن شهامت، برنامه‌ریزی، طراحی و آنالیز برنامه، ایجاد تغییر در خودباوری، شیوه‌های تفکر و به‌کارگیری خودباوری در جهت رسیدن به خلاقیت سخن به میان آورده شده است. در  فصل آخر کتاب نیز برنامه‌های عملی به صورت تک‌نفره و گروهی برای تمرین خلاقیت به‌همراه آنالیز مثال‌ها آورده شده که بسیار کاربردی و جالب‌توجه است و بر ارزش این کتاب می‌افزاید.

دوباره فکر کن

به‌نظر شما چرا پذیرفتن نظرهای جدید و شک کردن به عقاید گذشته انقدر سخت است؟ چرا استفاده از ویندوز نودوپنج در این زمانه خنده‌دار است اما هنوز به عقاید بیست‌سال پیش خود پایبندیم؟ آدام گرنت در کتاب دوباره فکر کن دلیل مقاومت در برابر بازاندیشی را تمایل ذهن انسان به راحتی می‌داند و متکی بودن به عقاید قدیمی راحت‌تر از گلاویز شدن با عقاید جدید است. دلیل دیگر این است که وقتی به چیزی عمیقا باور داریم، بازاندیشی دربارۀ آن می‌تواند هویت ما را به خطر بیندازد. سازگاری تکاملی انسان نیز باعث می‌شود دوست داشته باشیم در شرایط کنونی‌مان بمانیم. آدام گرنت به شما می‌گوید چگونه در اندیشه‌های خود بازنگری کنید و با این کار آموخته‌های خود را افزایش دهید.

غرقگی یا تجربۀ اوج

غرقگی یعنی زمانی که احساس می‌کنید بخشی از چیزی بزرگتر هستید و از حالت خودآگاه فاصله گرفته و غرق در یک تجربه عمیق شده‌اید. البته هنگامی متوجه این احساس می‌شوید که از غرقگی بیرون آمده باشید زیرا هنگام غرقگی احساس و فکر حضور ندارند، فقط تجربه است و بس. غرقگی یکی از دستاوردهای دانش روانشناسی مثبت‌گرا است. در روانشناسی مثبت‌گرا به مضامینی مانند شادمانی، خلاقیت، شهود، لذت و عشق پرداخته می‌شود. میهای چیک‌سنت میهای از معتبرترین روانشناسان این حوزه است که پس از سال‌ها تحقیق پیرامون این موضوعات، کتاب غرقگی یا تجربۀ اوج را به رشتۀ تحریر درآورد که برایش شهرت فراوانی به ارمغان آورد.

 این کتاب برای بهبود شخصیت همۀ افراد جامعه اعم از پیر و جوان سودمند خواهد بود. در این کتاب انواع فعالیت‌های ورزشی، هنری، کاری و روزمره را از منظر جدیدی مورد بازبینی قرار می‌دهیم. راه‌های رسیدن به غرقگی و اوج لذت در فعالیت‌ها به تفصیل بیان شده و نکات ویژه‌ای در مورد تعاملات انسانی با رویکرد دست‌یابی به نقطۀ اوج آورده شده است.

مهره حیاتی

اگر می‌خواهید چکیده صحبت‌های ست گادین در کتاب «مهره حیاتی» را بدانید، این جمله است: «غیرقابل‌جایگزین باشید». اما این جمله حق مطلب را ادا نمی‎کند. آیا تاکنون به قطعۀ محوری گاری‌ها که اجزای آن را به هم متصل می‌سازد توجه نموده‌اید؟ این مهرۀ حیاتی یا Linchpin همان قطعه‌‎ای است که کل مجموعه در نبود آن با مشکل روبه‌رو می‌شود. شاید دیگر اجزا را بتوان به‌نحوی راه‌اندازی کرد اما در غیاب این مهرۀ حیاتی کاری از پیش نمی‌رود.

 کتاب مهره حیاتی شما را به اندیشه وامی‌دارد تا بررسی کنید آیا می‌خواهید مانند یک مهرۀ حیاتی غیرقابل‌جایگزین کردن باشید؟ اگر جواب شما مثبت باشد با مطالعۀ این کتاب به روش‌های تبدیل شدن به عضو کلیدی سازمان‌تان دست پیدا می‌کنید. یعنی کسی که در غیابش هیچ‌کس مانند اون نتواند مسئولیت امور را به دست گیرد و کار دیگر اعضا با دشواری و مشکل روبه‌رو شود. این کتاب می‌تواند مکمل خوبی برای مطالعه در کنار خواندن کتاب «شیب» باشد که پیش‌تر است از همین نویسنده معرفی شد.

کار عمیق

یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های توسعه فردی «کار عمیق» نوشتۀ کال نیوپورت است. به گفتۀ این کتاب، کار عمیق عبارت است از: «انجام فعالیت‌های حرفه‌ای در تمرکز کامل و بدون حواس‌پرتی که توانایی‌های شناختی شما را به حد اعلا خود می‌رساند. فعالیت‌هایی که ارزش‌آفرین هستند، مهارت شما را بهبود می‌بخشند و تکرار آنها دشوار است.»

 در دنیای پر از استرس، فشار، حواشی و اخبار امروز انجام کار عمیق دشوار به‌نظر می‌رسد. به همین علت افراد کمی که اغلب از افراد تاثیرگذار در جهان محسوب می‌شوند، توانسته‌اند به مهارت انجام کار عمیق دست پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: برترین نویسندگان تاریخ ادبیات آفریقا

اما چرا برخی افراد با اینکه در شبکه‌های اجتماعی وقت‌گذرانی نمی‌کنند، برنامه‌ریزی دارند یا سعی می‌کنند روی یک هدف تمرکز داشته باشند، باز هم در این امر موفق نیستند؟ نیوپورت در مقابل کار عمیق و مقوله‌ای به نام کار سطحی را معرفی می‌کند که شامل کارهای غیرمهارتی و غیرشناختی می‌شود که نیازی به تمرکز کامل ندارند. کتاب «کار عمیق» حاوی دستورالعمل‌های کاربردی برای تمیز دادن کار عمیق از کارهای سطحی است و به صورت روان‌شناختی و عملی به شما کمک می‌کند تا کارهای خود را با عمق بیشتری انجام داده و کم عمقی را کاهش دهید. مثال‌های متعدد این کتاب بر جذابیت آن افزوده و کمک زیادی به درک مطالب آن خواهد کرد.

برای خرید کتاب انگیزشی و همچنین عناوین جدید کتاب های توسعه فردی می‌توانید به سایت خرید آنلاین کتاب بوک‌لند مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب