13 اسفند 1402
530 بازدید

نگاهی به پرفروش ترین مانگا های تاریخ

    در این مطلب می‌خوانید:

پرفروش‌ترین مانگاهای تاریخ عبارت هستند از:

  1. *One Piece*
  2. **Golgo 13**
  3.  **Dragon Ball**
  4.  **Naruto**
  5. **Doraemon**
  6. **Detective Conan**
  7. **Black Jack**
  8.  **Slam Dunk**
  9. **KochiKame: Tokyo Beat Cops**
  10. Demon Slayer: Kimetsu No Yaiba

این مانگاها در ادامه با توضیح  مختصری از داستان مانگا به همراه میزان فروش و تاریخ انتشار معرفی می‌شوند. همچنین در قالب چند پاراگراف به مفهوم مانگا و تاریخچه آن پرداخته‌ایم.

مانگا به عنوان یک رسانه خلاقانه و نوآورانه برای ابراز احساسات، انتقادات، طنز و غیره شناخته می‌شود. اما مانگا چیست؟

 مانگا چیست؟

مانگا یک نوع کمیک یا رمان گرافیکی است که در ژاپن ساخته و منتشر می‌شود. دارای سبک‌ها و ژانرهای مختلفی است و برای مخاطبین در سنین مختلف نگاشته میشود.

مانگا از نقاشی‌های طوماری که در قرن دوازدهم در ژاپن ایجاد شدند، نشأت گرفته است و دوران ادو (۱۶۰۳-۱۸۶۷) با استفاده از تکنیک چاپ چوبی شکل گرفته است.

این هنر ژاپنی در دوران میجی (۱۸۶۸-۱۹۱۲)  تحت تأثیر فرهنگ غربی به سبکی نزدیک‌تر به کمیک‌های غربی تبدیل شده است و در دوران شووا (۱۹۲۶-۱۹۸۹)به عنوان یک رسانه عمومی و پرطرفدار رشد کرده است.

مانگا در دوران هایسی (۱۹۸۹-تاکنون) تبدیل به یک پدیده جهانی شد و در سراسر دنیا مخاطبان زیادی را جذب کرد و تأثیر زیادی بر فرهنگ و هنر ژاپنی و جهانی گذاشت.َ

و اما در ادامه با یک معرفی کلی از پرفروش‌ترین‌های  تاریخ مانگا در خدمت شما هستیم:

نگاهی به پرفروش ترین مانگا های تاریخ

در این بخش به معرفی اجمالی پرفروش ترین مانگاهای تاریخ به ترتیب میزان فروش پرداخته‌ایم.گفتنی است یکی از منابع اصلی ما برای نگارش این مقاله سایت ویکی پدیای انگلیسی بوده است:

One piece با بیش از ۵۲۳ میلیون نسخه فروش در سراسر جهان، یک مانگای دزدان دریایی و ماجراجویی است. این مانگا درباره یک پسر بچه است که به دنبال گنج بزرگترین دزد دریایی تاریخ  موسوم به One Pieceمی‌رود.

این مانگا از سال 1997 تا کنون ادامه دارد.

Golgo 13 با بیش از ۳۰۰ میلیون نسخه فروش در سراسر جهان، یک مانگای جاسوسی و تریلراست که داستان یک قاتل حرفه‌ای به نام Duke Togo را دنبال می‌کند. او برای انجام ماموریت‌های خطرناک استخدام می‌شود.

این مانگا از1960 تا کنون ادامه دارد.

Dragon Ball با بیش از ۲۶۰ میلیون نسخه فروش در سراسر جهان، یک مانگای مبارزه‌ای و کمدی است که داستان یک پسر به نام Goku را روایت می‌کند. او به دنبال هفت توپ جادویی موسوم به Dragon Ball می‌گردد و یکی از قوی‌ترین مبارزان کهکشان می‌شود.

این مانگا از سال 1984 تا 1995 انتشار یافت.

Naruto با بیش از۲۵۰ میلیون نسخه فروش در سراسر جهان، یک مانگای نینجا و اکشن است که داستان یک نینجا نوجوان به نام ناروتو اوزوماکی را روایت می‌کند. او به دنبال تبدیل شدن به رهبر روستای خود و شناختن راز گذشته‌اش است. ناروتو یکی از قدرتمندترین نینجاهای دنیا می‌شود.

 این مانگا از سال 1999 تا 2014 انتشار یافت.

  Doraemon با بیش از ۲۵۰ میلیون نسخه فروش در سراسر جهان، یک مانگای کودکانه و علمی-تخیلی است. این مانگا درباره یک گربه‌ی رباتیک به نام دورایمون است که از آینده به گذشته سفر می‌کند تا به پسری به نام نوبیتا نوبی کمک کند.

این مانگا از سال 1969 تا 1996 ادامه داشت.

 Detective Conan با بیش از ۲۳۰ میلیون نسخه فروش در سراسر جهان، یک مانگای جنایی و رازآلود است. این مانگا داستان یک کارآگاه نوجوان  را دنبال می‌کند که پس از این که توسط یک سازمان جنایی مخفی مسموم می‌شود، به شکل یک پسربچه تغییر شکل می یابد و معماهای جنایی را حل می‌کند.

 این مانگا از سال 1994 تاکنون ادامه دارد.

 Black Jack با بیش از ۱۷۶ میلیون نسخه فروش در سراسر جهان، یک مانگای درام و پزشکی درباره یک جراح ماهر و مرموز به نام بلک جک است. او بدون مجوز پزشکی عمل‌های پیچیده و خطرناکی را انجام می‌دهد.

 این مانگا از سال 1973 تا 1983 ادامه داشت.

 Slam Dunk با  بیش از ۱۷۰ میلیون نسخه فروش در سراسر جهان، یک مانگای ورزشی و بسکتبالی است. این مانگا داستان یک دانش‌آموز دبیرستانی به نام هانامیچی ساکوراگی را دنبال می‌کند که عاشق بسکتبال می‌شود و به تیم مدرسه خود می‌پیوندد. او به تیمش کمک می‌کند تا به مسابقات ملی برسد.

این مانگا از سال 1990 تا 1996 ادامه داشت. 

KochiKame با بیش از ۱۵۶.۵ میلیون نسخه فروش در سراسر جهان، یک مانگای کمدی و پلیسی درباره یک پلیس ساده و دوست‌داشتنی میان‌سال به نام کانکیچی ریوتسو است. او در یک ایستگاه پلیس در توکیو کار می‌کند و معمولاً درگیر ماجراهای کمدی، عجیب و غریب می‌شود.

این مانگا از سال 1976 تا 2016 ادامه داشت.

Demon slayer با بیش از ۱۵۰ میلیون نسخه فروش در سراسر جهان، یک مانگای فانتزی و ماجراجویی است که داستان پسری به نام تانجیرو کامادو را دنبال می‌کند. خانواده‌ او توسط شیاطین کشته می‌شوند و خواهرش نزوکو به شیطان تبدیل می‌شود. تانجیرو تصمیم می‌گیرد تا به عنوان یک شکارچی شیاطین، به مبارزه با آن‌ها بپردازد و راهی برای بازگرداندن خواهرش به انسان پیدا کند.

 این مانگا از سال 2016 تا 2020 ادامه داشت.

داستان مانگاهای پرفروش تاریخ

مانگای ژاپن یک بخش مهم از فرهنگ و هنر ژاپنی است و تأثیر زیادی بر صنعت انیمه، بازی‌های ویدئویی، سینما، ادبیات و غیره داشته است. این هنر منحصر به فرد و جذاب همچنان در حال تکامل و تغییر است.

در این بخش با تفصیل بیشتری به داستان مانگاهای پرفروش تاریخ  پرداخته ایم زیرا فکر می کنم هیچ انسانی نباشد که داستان را دوست نداشته باشد. به تجربه شخصی من، داستان مسکنی برای آشفتگیها و بلاتکلیفی های ذهنی آدمی است. امیدوارم همان قدر که من از نگارش این بخش لذت بردم شما نیز همین حس و حال را داشته باشید:

One Piece

کتاب One piece پرفروش‌ترین مانگای ژاپنی تاریخ است که توسط ائیچیرو اودا نوشته و طراحی شده‌است. این مانگا از سال ۱۹۹۷ در هفته‌نامه شونن جامپ منتشر می‌شود و تاکنون ۱۰۷ جلد آن به چاپ رسیده‌است.

 داستان این مانگا درباره ماجراجویی‌های مانکی دی.لوفی و خدمه‌اش است که به دنبال گنجی افسانه‌ای به نام وان پیس می‌گردند. وان پیس گنجی است که توسط پادشاه دزدان دریایی به نام گلد راجر پنهان شده‌است و هر که آن را پیدا کند، پادشاه بعدی دزدان دریایی خواهد شد.

لوفی یک پسر بچه است که با خوردن میوه‌ای شیطانی به نام گومو گومو، قدرتی عجیب به دست می‌آورد یعنی بدنش می‌تواند مانند لاستیک کشیده و پیچیده شود. او به دنبال یافتن وان پیس و رسیدن به رویایش می‌رود و در راهش با دوستان و دشمنان زیادی برخورد می‌کند.

دنیای وان پیس یک دنیای فانتزی و پر رمز و راز است که در آن انواع مختلفی از میوه‌های شیطانی وجود دارد. این میوه‌ها به کسانی که آن‌ها را می‌خورند، قدرت‌های خارق‌العاده به اضافه برخی محدودیت‌ها می‌بخشد. در این دنیا، دولت جهانی یک نهاد قدرتمند است که از نظامیان و کارآگاهان خود برای حفظ نظم و قانون استفاده می‌کند. اما این دولت همچنین رازهای تاریکی را پنهان می‌کند و برخی از افراد را به عنوان تهدیدی برای جهان می‌شناسد. دزدان دریایی یکی از این گروه‌های تهدید کننده هستند که در سراسر جهان فعالیت می‌کنند و به دنبال آزادی، ماجراجویی و گنج می‌باشند. برخی از دزدان دریایی بسیار قدرتمند و مشهور هستند و به عنوان یونکوها، شیچیبوکای یا بدترین نسل شناخته می‌شوند.

وان پیس یک مانگای بسیار محبوب و موفق است که برای داستان‌پردازی، جهان‌سازی، شخصیت‌پردازی و طنزش تحسین شده‌است. این مانگا برای انتشار به زبان‌های مختلفی ترجمه شده‌ و چندین جایزه و رکورد را کسب کرده‌است.

این مانگا به عنوان یکی از بهترین مانگاهای تاریخ شناخته می‌شود و به فرنچایز چندرسانه‌ای تبدیل شده‌است که شامل یک سری انیمه، چندین فیلم، بازی و کالای تبلیغاتی می‌شود. انیمه وان پیس نیز از سال ۱۹۹۹ توسط توئی انیمیشن ساخته شده که تاکنون ۱۰۹۳ قسمت آن پخش شده‌است. این انیمه نیز به زبان‌های مختلفی دوبله و زیرنویس شده‌ و بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌ است.

Golgo 13

 یک مانگای ژاپنی است که توسط تاکائو سایتو نوشته و طراحی شده است. این مانگا از سال 1968 در مجله Big Comic منتشر می‌شود و تاکنون بیش از 200 جلد از آن منتشر شده است.

شخصیت اصلی مانگا یک قاتل حرفه‌ای به نام Golgo 13 است و شخصیت‌های جانبی متعددی نیز حضور دارند که با او در ارتباط هستند یا تحت تأثیر او قرار می‌گیرند. این شخصیت‌ها شامل ماموران اطلاعاتی، مزدوران، خلافکاران، سیاستمداران، روانشناسان، روزنامه‌نگاران، زنان و دیگران هستند. این مانگا به نمایش دادن جنبه‌های مختلف زندگی و کار Golgo 13 پرداخته و او را به عنوان یک افسانه در دنیای جاسوسی و قتل معرفی می‌کند.

این مانگا شامل داستان‌های مختلفی است که در زمان‌ها و مکان‌های متفاوت رخ می‌دهند. برخی از داستان‌ها به وقایع تاریخی واقعی مربوط می‌شوند و برخی به مسائل سیاسی و اجتماعی کنونی.

 این مانگا برنده جوایز مختلفی شده است و به چندین فیلم، انیمه و بازی تبدیل شده است.

Dragon Ball

 کتاب Dragon ball یک مانگای ماجراجویی، فانتزی، کمدی و رزمی است که توسط آکیرا توریاما نوشته و طراحی شده است. این مانگا برای اولین بار توسط انتشارات شوئیشا در هفته‌نامهٔ شونن جامپ از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۵، به تعداد ۴۲ جلد به چاپ می‌رسید.

داستان دراگون بال در ابتدا از رمان کلاسیک چینی با عنوان «سفر به باختر» الهام گرفته شد اما بعداً به یک داستان مبارزه‌ای و کمدی تبدیل شد‌ که در آن شخصیت‌های مختلفی از انسان‌ها، حیوانات، فضایی‌ها و خدایان با هم رقابت می‌کنند.

داستان این مانگا پیرامون ماجراهای سون گوکو، از کودکی تا بزرگسالی، می‌چرخد. گوکو یک پسر جنگلی با یک دم است که در هنرهای رزمی آموزش می‌بیند و دنیا را به دنبال هفت توپ جادویی می‌گردد. این توپ‌ها قادرند یک اژدهای بزرگ را فراخوانی کنند که آرزوی کسی را که آن‌ها را جمع کرده است برآورده می‌کند.

گوکو در طول سفر خود، با دوستان و دشمنان زیادی برخورد می‌کند و ماجراجویی‌های هیجان‌انگیزی را تجربه می‌کند. او همچنین در مسابقات رزمی شرکت می‌کند و با قدرت‌های خارق‌العاده‌ای مانند کی، سوپر سایاین و فیوژن آشنا می‌شود.

این مانگا یک مانگای بسیار محبوب و موفق است که برای داستان‌پردازی، جهان‌سازی، شخصیت‌پردازی و طنزش تحسین شده‌است.

مانگای اصلی توسط استودیو Toei Animation به دو سری انیمه تبدیل شد: Dragon Ball و Dragon Ball Z، که از سال 1986 تا 1996 در ژاپن پخش می‌شدند.

یک فرنچایز رسانه‌ای بزرگ نیز بر اساس این سری شکل گرفت که شامل چندین فیلم، انیمه و واقعی، بازی کارتی، اکشن‌فیگور، مجموعه موسیقی و بازی ویدیویی است. این مانگا در آمریکای شمالی و انگلستان توسط Viz Media و در استرالیا و نیوزیلند توسط Madman Entertainment به انگلیسی ترجمه و منتشر شد.

Dragon Ball یکی از موفق‌ترین مانگاهای تاریخ است. این مانگا باعث شد مجله Weekly Shōnen Jump به بیشترین تیراژ هفتگی خود یعنی 6.53 میلیون نسخه برسد. جلدهای جمع‌آوری شده این مانگا بیش از 160 میلیون نسخه در ژاپن و 260 میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته شده‌اند، که این مانگا را به یکی از پرفروش‌ترین مانگاهای تاریخ تبدیل کرده است.

این مانگا حاوی  تم رشد و بلوغ و استفاده از ارجاعات فرهنگی از اساطیر چینی و افسانه‌های ژاپنی است و برای کمدی، صحنه‌های رزمی و ریتم داستان مورد تحسین منتقدان واقع شده است.

Naruto

کتاب Naruto یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین مانگاهای تاریخ است که توسط ماساشی کیشیموتو نوشته و طراحی شده است. این مانگا از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۴ در مجله هفتگی شونن جامپ منتشر می‌شد و فصل‌های آن در ۷۲ جلد جمع‌آوری شدند.

این مانگا داستان ناروتو اوزوماکی را روایت می‌کند، یک نینجای جوان که رویای تبدیل شدن به هوکاگه، رهبر روستایش را در سر دارد.

این مانگا در دو بخش روایت می‌شود: بخش اول در سال‌های پیش از نوجوانی ناروتو (جلدهای ۱ تا ۲۷) و بخش دوم در سال‌های نوجوانی او (جلدهای ۲۸ تا ۷۲).

داستان این مانگا در دنیایی اتفاق می‌افتد که در آن نینجاها قدرت‌های مختلفی دارند و با هم رقابت می‌کنند. ناروتو از بچگی تنها بوده است چون در درونش یکی از نه هیولای چند دم، کیوبی، زندانی شده است. او با تلاش و اراده خود می‌خواهد نشان دهد که او یک نینجای قوی و شایسته است. در طول داستان، او با دوستان و رفقای خود مانند ساسکه اوچیها و ساکورا هارونو، معلمش کاکاشی هاتاکه و رهبرش هیراشیما ساروتوبی، ماجراهای مختلفی را تجربه می‌کند و با دشمنانی مانند اوروچیمارو، آکاتسوکی و مادارا اوچیها مبارزه می‌کند. او همچنین با گذشته و سرنوشت خود و همنوعانش روبرو می‌شود و سعی می‌کند دنیایی صلح‌آمیز را برای نسل آینده بسازد.

نینجاها با کنترل چاکرای خود می‌توانند تکنیک‌های مختلفی را اجرا کنند که به آن‌ها جوتسو می‌گویند. جوتسوها به سه دسته تقسیم می‌شوند: نینجوتسو، گنجوتسو و تایجوتسو. نینجوتسو شامل استفاده از عناصر طبیعی، تبدیل شکل و تقلید از دیگران است. گنجوتسو شامل کنترل ذهن، تله‌پاتی و تاثیر بر احساسات دیگران است. تایجوتسو شامل مبارزه با استفاده از بدن، قدرت و سرعت است.

ناروتو یک مانگای بسیار محبوب و موفق است که برای انتشار به زبان‌های مختلفی ترجمه شده‌است و بیش از ۲۵۰ میلیون نسخه از آن در سراسر جهان فروخته شده‌است. این مانگا برای داستان، شخصیت‌ها، صحنه‌های رزمی و پیام‌های خود تحسین شده و برنده جوایز مختلفی شده است. این مانگا همچنین تأثیر زیادی بر فرهنگ پاپ ژاپنی و جهانی داشته است.

ناروتو به فرنچایزی چندرسانه‌ای تبدیل شده‌است که شامل چندین انیمه و فیلم می‌شود. انیمه ناروتو شامل دو سری است: ناروتو و ناروتو شیپودن که به ترتیب ۲۲۰ و ۵۰۰ قسمت دارند.فیلم‌های ناروتو شامل یازده فیلم انیمیشنی و یک فیلم با بازیگران واقعی است.

 ناروتو داستان دوستی، شجاعت و عزم راسخ با عناصر کمدی، اکشن و فانتزی است. 

دورایمون (Doraemon)

یکی از محبوب‌ترین و ماندگارترین مانگاهای تاریخ است که توسط فوجیکو اف فوجیو نوشته و طراحی شده است. این مانگا اولین بار در دسامبر 1969 منتشر شد. فصل‌های آن در 45 جلد کتاب منتشر شدند که از سال 1974 تا 1996 توسط شوگاکوان (Shogakukan) چاپ شدند.

داستان درباره یک گربه رباتیک بی‌گوش به نام دورایمون است که از قرن 22 به گذشته سفر می‌کند تا به پسری به نام نوبیتا نوبی (Nobita Nobi) کمک کند.

این مانگا در ژانر کمدی، علمی-تخیلی و کودکانه قرار دارد و نشان می‌دهد که چگونه دورایمون و نوبیتا با ماجراهای خنده‌دار و عجیب و غریبی که در زندگی روزمره‌شان رخ می‌دهد، سر و کار دارند.

نوبیتا نوبی یک پسر ده ساله ژاپنی است که مهربان و صادق، اما تنبل، بیچاره و ضعیف است که نمرات بدی می‌گیرد و در ورزش‌ نیز خوب نیست. تا اینکه دورایمون توسط نوه آینده نوبیتا، سوواشی نوبی، به گذشته فرستاده می‌شود تا از نوبیتا مراقبت کند تا نوادگان او زندگی بهتری داشته باشند. دورایمون یک کیسه چهاربعدی دارد که در آن ابزارها، اختراعات و وسایل آینده را نگه می‌دارد تا هر زمان که نوبیتا با مشکلی روبرو شد، به او کمک کند.

 این مانگا منجر به ایجاد یک امپراطوری رسانه‌ای شد. سه سری انیمه تلویزیونی از آن در سال‌های 1973، 1979 و 2005 ساخته شدند. بیش از چهل فیلم انیمیشنی بر اساس آن ساخته شد  از جمله دو فیلم انیمیشنی سه‌بعدی کامپیوتری.

 انواع مختلفی از کالاها و رسانه‌ها از جمله آلبوم‌های موسیقی متن، بازی‌های ویدئویی و نمایش‌های موزیکال و اسباب‌بازی بر اساس این مانگا تولید شد.

 این مانگا جوایز بسیاری را برنده شد، از جمله جایزه انجمن کارتونیست‌های ژاپن در سال‌های 1973 و 1994، جایزه مانگا شوگاکوان برای مانگا کودکان در سال 1982 و جایزه فرهنگی تزوکا اوسامو در سال 1997.

 تا سال 2019، بیش از 250 میلیون نسخه از آن در سراسر جهان فروخته شده است و به یکی از پرفروش‌ترین مجموعه‌های مانگا تبدیل شده است. شخصیت دورایمون به عنوان یک نماد فرهنگی ژاپنی مورد توجه قرار گرفت و در سال 2008 به عنوان  «سفیر انیمه» توسط وزارت خارجه کشور انتخاب شد.

Detective Conan

 یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین مانگاهای ژاپن است که توسط گوشو آویاما نوشته و طراحی شده‌است. این مانگا از سال ۱۹۹۴ در مجله شونن جامپ منتشر می‌شود و تاکنون ۱۰۴ جلد آن به چاپ رسیده‌است.

دنیای دتکتیو کنان یک دنیای جنایی و پر رمز و راز است با کارآگاهانی دارای قدرت‌های تحلیلی و استنتاجی برای حل پرونده‌ها. شینیچی کودو یک کارآگاه مشهور و باهوش است که در حین تحقیق درباره یک سازمان مرموز، توسط یک داروی عجیب به شکل یک بچه تغییر شکل می‌دهد.

 او با نام مستعار کنان ادوگاوا، به خانه دوست دوران کودکی‌اش ران موری می‌رود و با پدرش کوگورو موری، یک کارآگاه خصوصی، همکاری می‌کند.

 او با استفاده از تجهیزات مختلفی که توسط دوستش هیروشی آگاسا، یک مخترع نابغه، ساخته شده‌اند، معماها را حل می‌کند. او همچنین با دوستانش در باشگاه کارآگاهان کوچک، همکاری می‌کند. او همواره به دنبال ردی از سازمان مرموزی است که او را تغییر شکل داده‌ و سعی می‌کند بدنش را به حالت اول برگرداند.

دتکتیو کنان یک مانگای بسیار محبوب و موفق است از رازآلودی، تریلر و کمدی با عناصری از اکشن و فانتزی.

این مانگا برای انتشار به زبان‌های مختلفی ترجمه شده‌ و برنده جوایز مختلفی شده است. بیش از ۲۳۰ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته است و به فرنچایزی چندرسانه‌ای تبدیل شده‌است که شامل چندین فیلم و انیمه می‌شود. فیلم‌های دتکتیو کنان شامل ۲۴ فیلم انیمه‌ای و یک فیلم با بازیگران واقعی است. انیمه دتکتیو کنان شامل ۱۱۱۴ قسمت است.

 این مانگا برای داستان، شخصیت‌ها، صحنه‌های رزمی و پیام‌های خود تحسین شده است و تاثیر زیادی بر فرهنگ پاپ ژاپنی و جهانی داشته است.

Black Jack

یک مانگای ژاپنی است که توسط اوسامو تزوکا نوشته و طراحی شده است. این مانگا داستان ماجراهای پزشکی شخصیتی به نام دکتر بلک جک را روایت می‌کند که یک جراح نابغه و کاریزماتیک است. او در سراسر جهان سفر می‌کند و عمل‌های پزشکی شگفت‌انگیز و غیرممکن را انجام می‌دهد. او با وجود اینکه یک پزشک آموزش دیده است، از پذیرفتن مجوز پزشکی خودداری می‌کند به دلیل نفرت از ریاکاری و فساد جامعه پزشکی و بی‌اعتمادی به این جامعه.

 بلک جک گاهی به دلیل مجوز نداشتن، با مقامات و همچنین با گانگسترها و جنایتکارانی که از او برای عمل‌های غیرقانونی درخواست می‌کنند، درگیر می‌شود. او هزینه‌های بسیار زیادی برای خدمات خود دریافت می‌کند و درآمد حاصل از آن را  در راه‌هایی همچون پروژه‌های محیط زیستی و کمک به قربانیان جرم استفاده می‌کند. از آنجا که بلک جک اهداف واقعی خود را مخفی نگه می‌دارد،  به عنوان فردی مرموز و بی‌احساس شناخته می‌شود.

مانگای بلک جک به عنوان سومین سری مشهور تزوکا، از صدها داستان کوتاه و مستقل تشکیل شده است که معمولاً حدود ۲۰ صفحه طول می‌کشند. این مانگا به دو سریال تلویزیونی و دو فیلم انیمه‌ای تبدیل شده است.

Slam Dunk

 یک مانگا ورزشی ژاپنی است که توسط تاکهیکو اینوئه نوشته و طراحی شده است. این مانگا از سال 1990 تا 1996 در مجله هفتگی شونن جامپ (Weekly Shōnen Jump) منتشر شد و به 31 جلد کتاب تبدیل شد.

این مانگا یکی از معروف‌ترین و تاثیرگذارترین مانگاهای تاریخ است که در ژانر ورزشی و بسکتبال ساخته شده است.

 داستان درباره تیم بسکتبال دبیرستان شوهوکو در منطقه شونان (Shōnan) ژاپن است.از  این مانگا توسط استودیو" توئی انیمیشن" یک سری انیمه تلویزیونی ساخته شد که از سال 1993 تا 1996 پخش شد و در سراسر جهان محبوبیت زیادی یافت.

یک فیلم انیمیشنی به نام The First Slam Dunk نیز در سال 2022 در ژاپن اکران شد. ¹

شخصیت اصلی مانگا، حنامیچی ساکوراگی چندان محبوب دختران نیست و از 50 دختر جواب رد شنیده است.

اما او عاشق هاروکو آکاگی می‌شود که یک دختر مهربان و علاقه‌مند به بسکتبال است. و این آغاز مسیری است که او را به یک قهرمان بسکتبال تبدیل می کند.

این مانگا در ۳۱ جلد منتشر شده و بیش از ۱۷۰ میلیون نسخه فروخته است. همچنین یک انیمه و چندین فیلم بر اساس این مانگا ساخته شده‌اند که بسیار مورد توجه بوده‌اند.

KochiKame: Tokyo Beat Cops

یک مانگا کمدی ژاپنی است که توسط اوسامو آکیموتو (Osamu Akimoto) نوشته و طراحی شده است. این مانگا از سال 1976 تا 2016 در مجله هفتگی شونن جامپ (Weekly Shōnen Jump) منتشر شد و به 201 جلد کتاب تبدیل شد. این مانگا دارای بیشترین تعداد جلد برای یک سری مانگا است.

ریوتسو یک پلیس میان‌سال است که در یک ایستگاه پلیس توکیو کار می‌کند. او دارای شخصیتی بلندپرواز، بی‌پروا، بی‌ملاحظه و بی‌اعتنا به قوانین است. او همیشه دنبال راه‌هایی برای پول‌دار شدن است ما معمولا برنامه‌های او به هم می‌خورد و باعث دردسر می‌شود. او با همکاران و دوستان خود، از جمله ناکاگاوا، ریکو و آکاگی، درگیر اتفاقات عجیب و غریب می‌شود. این مانگا به طور خنده‌دار و طنزآمیز روایتگر چگونگی مواجهه ریوتسو با مشکلات روزمره، جرم و جنایت، فرهنگ و تاریخ ژاپن و تغییرات جامعه است.

از روی این مانگا، یک سری انیمه تلویزیونی، سه فیلم انیمیشنی، دو فیلم با بازیگران واقعی، چندین نمایش صحنه‌ای و یک سریال تلویزیونی با بازیگران واقعی ساخته شد. این مانگا بسیار محبوب بوده و بیش از 156.5 میلیون نسخه در جهان فروخته است.

این مانگا جوایز مختلفی را برنده شد، از جمله جایزه ویژه داوران در جایزه مانگا شوگاکوان در سال 2005 و جایزه فرهنگی تزوکا اوسامو در سال 2017.

شخصیت ریوتسو به عنوان یک نماد فرهنگی ژاپنی شناخته شد و در سال 2008 به عنوان  «سفیر انیمه» توسط وزارت خارجه ژاپن انتخاب شد.

Demon Slayer: Kimetsu No Yaiba

این مانگا (شیطان کش) یک مانگای ژاپنی است که توسط کویوهارو گوتوگه نوشته و طراحی شده‌است. این مانگا از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ در مجله شونن جامپ منتشر شده و  در ۲۶ جلد منتشر شده و بیش از ۱۵۰ میلیون نسخه فروخته است.

کتاب Demon slayer یکی از جدیدترین و محبوب‌ترین مانگاهای تاریخ است که در ژانر فانتزی و ماجراجویی ساخته شده  و جوایز متعددی را برنده شده است.

داستان این مانگا درباره تانجیرو کامادو است که یک پسر خونسرد و مهربان است که خانواده‌اش توسط شیاطین کشته می‌شوند. او تنها با خواهر کوچکترش نزوکو که به شیطان تبدیل شده‌است زنده می‌ماند. او تصمیم می‌گیرد که یک شیطان کش شود و راهی برای بازگرداندن خواهرش به انسان پیدا کند. او در این راه با دوستان و هم‌رزمانش زنجیتسو و اینوسوکه ماجراجویی‌های خطرناکی را تجربه می‌کند.

این مانگا به یک سری انیمه تلویزیونی تبدیل شد که از سال 2019 تا کنون پخش شده است. همچنین چندین فیلم انیمیشنی و بازی ویدئویی نیز از این مانگا ساخته شده است.

تاریخچه مانگای ژاپن

حالا که از پرفروش ترین مانگاهای تاریخ صحبت می کنیم خوب است نگاهی نیز به تاریخچه مانگا در ژاپن  بیندازیم:

تاریخ مانگای ژاپن به دوران باستان برمی‌گردد، زمانی که نقاشی‌هایی از حیوانات و انسان‌ها بر روی سنگ‌ها و دیوارهای غارها ایجاد شدند. اما ریشه‌های مدرن مانگا در دوران ادو (۱۶۰۳-۱۸۶۷) قرار دارد، که در آن هنرمندانی مانند هوکوسای و هیروشیگه از تکنیک‌های چاپ چوبی برای ایجاد تصاویر متحرک و داستان‌های کوتاه استفاده کردند.  این تصاویر به نام اوکیو-ای (تصاویر جهان) یا کوسوگا (تصاویر کوچک) شناخته می‌شدند.

در دوران میجی (۱۸۶۸-۱۹۱۲)، تأثیر فرهنگ غربی بر هنر ژاپنی افزایش یافت و مانگا به سبکی نزدیک‌تر به کمیک‌های غربی تبدیل شد. در این دوره، هنرمندانی مانند راکوتن کیتازاوا و ایپوکو سوگاوا از تکنیک‌های جدیدی مانند حباب‌های گفتگو، انیمیشن و کاریکاتور استفاده کردند.  این هنرمندان به عنوان پدران مانگا شناخته می‌شوند.

در دوران شووا (۱۹۲۶-۱۹۸۹)، مانگا به عنوان یک رسانه عمومی و پرطرفدار رشد کرد.  در این دوره، هنرمندانی مانند اوسامو تزوکا، ماتسوتارو یوکویاما و ماچیکو هاسهگاوا از سبک‌های هنری جدیدی برای ایجاد شخصیت‌ها و داستان‌های جذاب استفاده کردند. این هنرمندان به عنوان خالقان انیمه و مانگای مدرن شناخته می‌شوند.

جهت خرید مانگاهای ذکر شده و خرید انواع کتاب، به سایت خرید آنلاین کتاب بوک‌لند مراجعه کنید.

در دوران هایسی (۱۹۸۹-تاکنون)، مانگا به یک پدیده جهانی تبدیل شد و در سراسر دنیا مخاطبان زیادی را جذب کرد.  در این دوره، هنرمندانی مانند آکیرا توریاما، نائوکو تاکئوچی، ائیچیرو اودا، یوشیهیرو توگاشی و ماساشی کیشیموتو از سبک‌های هنری متنوع و ژانرهای گوناگونی مانند اکشن، عاشقانه، فانتزی، ترسناک، علمی-تخیلی و غیره برای ایجاد مانگاهای محبوب و موفق استفاده کردند.    

علت اقبال عمومی به پرفروش ترین مانگا های تاریخ

در ادامه بد ندیدیم کمی نیز به علل محبوبیت مانگاهای موفق بپردازیم. علت اقبال عمومی به پرفروش ترین مانگا های تاریخ می تواند متفاوت باشد. اما برخی از عواملی که می‌توانند در موفقیت مانگا ها تأثیر داشته باشند عبارتند از:

  • داستان های جذاب و هیجان انگیز که خوانندگان را درگیر می کنند و همدلی ایشان را با شخصیت های مانگا برمی‌انگیزند.
  • طراحی های زیبا و خلاقانه که به نمایش هنر و استعداد هنرمندان مانگا می پردازند.
  •  تنوع ژانرها و سبک های مانگا که با سلیقه های مختلف خوانندگان سازگار هستند.
  •  تأثیر فرهنگی و تاریخی ژاپن که در مانگا ها منعکس می شود و خوانندگان را با جوانب مختلف این کشور آشنا می کند.

کلام پایانی

مانگاها رمان‌های مصور یا کمیک هایی هستند که از ادبیات ژاپن نشات گرفته اند و در سبک های مختلفی نوشته می شوند. این رمان‌های گرافیکی در ژاپن بسیار محبوب هستند و مردم در هر سنی از آن ها لذت می برند. مانگا ها همچنین در سراسر جهان طرفداران زیادی دارند و برخی از آنها به انیمه تبدیل می شوند. انیمه پویانمایی با سبک ژاپنی خاص خود می‌باشد.

سوالات متداول

  • مانگا چیست؟

مانگاها رمان‌های گرافیکی با خاستگاه ژاپنی هستند.

  • تفاوت مانگا با کمیک چیست؟

هر دو رمان‌های گرافیکی هستند اما کمیک ریشه غربی و مانگا ریشه ژاپنی دارد. از تفاوتهای این دو سبک می توان به تنوع بیشتر ژانر و مخاطب در مانگا نسبت به کمیک اشاره کرد.

  • پرفروش‌ترین مانگای تاریخ کدام است و داستانش چیست؟

One Piece پرفروش‌ترین مانگای تاریخ است که بیش از ۵۲۳ میلیون  نسخه در سراسر جهان فروش داشته است. این مانگا درباره یک پسر بچه است که به دنبال گنج بزرگترین دزد دریایی تاریخ  موسوم به One Piece می‌رود.

  • پرفروش ترین مانگاهای تاریخ کدامند و هر کدام چقدر فروخته اند؟

پس از One Piece، مانگای جاسوسی و تریلر Golgo 13 با بیش از ۳۰۰ میلیون نسخه فروش جهانی، در مقام دوم مانگاهای پرفروش قرار دارد. این مانگا، داستان یک قاتل حرفه‌ای به نام Duke Togo را دنبال می‌کند که برای انجام ماموریت‌های خطرناک استخدام می‌شود.

Dragon Ball با بیش از ۲۶۰ میلیون نسخه فروش مقام سوم‌ را دارست  و یک مانگای مبارزه‌ای و کمدی است که داستان یک پسر به نام Goku را روایت می‌کند کا به دنبال هفت توپ جادویی موسوم به Dragon Ball می‌گردد و یکی از قوی‌ترین مبارزان کهکشان می‌شود.

  • تفاوت مانگا با انیمه چیست؟

 مانگاها رمان های مصور هستند اما انیمه، پویانمایی و انیمیشن است که در بسیاری از موارد بر اساس یک مانگا ساخته می‌شود اما هر دوی این هنرها خاستگاه و سبک ژاپنی دارند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب