14 مرداد 1401
1013 بازدید

۷ کتاب فلسفی که باید خواند

    در این مطلب می‌خوانید:

یکی از چالش‌های خوانندگان نوپای کتاب‌های فلسفی، انتخاب کتاب مناسب با سطح دانسته‌های آن‌هاست. خوانش و درک برخی از کتاب‌های فلسفی حتی  برای خوانندگان حاذق این سبک دشوار به‌نظر می‌رسد. انتخاب کتاب مناسب در این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا خواندن کتابی که پایین‌تر از سطح تفکر مخاطب قرار دارد  یا درک مفاهیم و متن آن برای وی ثقیل و غیرقابل‌درک باشد، موجب می‌شود خوانندۀ علاقه‌مند، به‌راحتی از  این سبک فاصله گرفته و یا به‌کلی آن را کنار بگذارد. به همین منظور تلاش کردیم بدون لو دادن متن اصلی کتاب، موضوع و سطح چند کتاب فلسفی را با شما به اشتراک بگذاریم و امید داریم در خرید کتاب فلسفی مناسب به شما کمک کند.

دنیای سوفی

دنیای سوفی ۱۴ساله از روزی دگرگون شد که دو نامه از فردی ناشناس دریافت کرد. نامه‌ها حاوی دو سوال بودند: «تو چه کسی هستی؟ و این جهان از کجا آمده است؟. فرستندۀ این نامه‌ها و نامه‌های بعدی که برای سوفی ارسال می‌شوند، فیلسوف 50ساله‌ای به نام آلبرتو ناکس است که سعی دارد تاریخچۀ فلسفه را به ساده‌ترین شکل به سوفی آموزش دهد. خوانندۀ کتاب دنیای سوفی مانند یکی دیگر از شاگردان وی در این آموزش سهیم می‌شود و شروع به فراگیری تاریخ فلسفه و نظریۀ فیلسوفان بزرگ می‌کند.

 ماجرای زندگی شخصی سوفی که به‌عنوان جریان فرعی داستان پیش می‌رود، جذابیت خاصی به این کتاب بخشیده و خواندن آن را برای نوجوانان نیز لذت‌بخش ساخته است. درس‌های فلسفی، سوال‌های کاربردی سوفی در مورد عقاید فیلسوفان، استعاره‌های ساده از مضامین دشوار فلسفی و پایان‌بندی رضایت‌بخش داستان، از از دیگر نقاط قوت کتاب دنیای سوفی هستند.

 اولین گام برای ورود به دنیای فلسفه داشتن تفکر انتقادی است. در کتاب دنیای سوفی به نویسندگی یوستین گردر نویسندۀ نروژی، می‌آموزید چگونه بیاندیشید و چگونه سوال کنید. این کتاب فلسفی برای نوجوانان و بزرگسالانی که در ابتدای راه یادگیری فلسفه قرار دارند، یک شروع هیجان‌انگیز و عالی به‌شمار می‌رود.

جمهور

کتاب جمهور یکی از بهترین کتاب‌های فلسفی و اثری بی‌بدیل می‌باشد که افلاطون آن را به زبان یونانی نگاشته است. این اثر که از تاثیرگذارترین متون کلاسیک فلسفه سیاسی به شمار می‌رود، از ده بخش تشکیل شده که به صورت گفت‌و‌گو، تمثیل و نمایش‌نامه نگاشته شده‌اند.

 بخش اول روایتی از زندگی یک پیرمرد به نام کفالوس است که در مباحثه با سقراط، به مقایسۀ دوران پیری و جوانی بر می‌آید. در خلال گفت‌وگوی میان شخصیت‌ها، افلاطون موضوع عدالت را پیش می‌کشد و کل مباحثۀ این بخش از کتاب، پیرامون مفهوم عدالت شکل می‌گیرد. بخش دوم به استدلال مفهوم متضاد عدالت یعنی ظلم تعلق دارد. این بخش در ادامۀ مبحث قبلی از اصولی سخن می‌گوید که ظلم را در جامعه جاری می سازد و عدالت را به حاشیه می‌راند.

 فصل سوم راه تربیت جامعه را مورد بررسی قرار داده و از تربیت کودکان برای رسیدن به این مهم سخن گفته است. به‌عقیدۀ افلاطون روح از سه جز تشکیل شده است: خرد، خشم و شهوت. او عنوان می‌کند همین خصایل انسان هستند که طبقات مختلف جامعه را تشکیل می‌دهند و در بخش چهارم جزئیات این نظریه را به تفصیل بررسی می‌نماید.

افلاطون در فصل پنجم کتاب جمهور، نظرش را دربارۀ زنان و کودکان و اصلاح نژادی بیان کرده که جای بحث و تفکر زیادی دارد. مباحثه و تمثیل‌هایی در باب فلسفه و فیلسوف شدن در بخش ششم آورده شده که از عقاید معروف افلاطون می باشند. بخش هفتم شرح یکی از این تمثیل‌های معروف به نام (تمثیل غار) است که به نتیجه‌گیری‌های متعددی از جمله دست‌یابی به حقیقت زندگی می‌انجامد.

بیشتر بخوانید: بهترین رمان‌های عاشقانه‌ ایرانی کمتر دیده شده

 افلاطون در بخش هشتم چهار گونه از نسخ‌های شخصیتی حکومت‌های ناعادل را بررسی می‌کند که عبارت‌اند از: ارتش‌سالاری (تیموکراسی)، گروه‌سالاری (الیگارشی)، مردم‌سالاری (دموکراسی) و حکومت استبدادی (تیرانی).

 فصل نهم لذت‌های وجود آدمی را با توجه به انواع روحیۀ آنها مورد بررسی قرار داده و در فصل آخر افلاطون در باب ارائۀ تعاریفی از نیکی و بدیپف از اسطوره‌ها مدد گرفته و نظریاتی درباره روح والا و پست ارائه می‌دهد.

در باب حکمت زندگی

در دنیای فلسفه، از آرتور شوپنهاور به‌عنوان فیلسوفی بدبین یاد می‌شود که به‌عقیده وی نیکی‌های اندک دنیا، یارای مقابله با بدی‌های فراوان آن را ندارند و زندگی مغمومی که شر پیروز میدان آن است را فاقد ارزش زیستن می‌داند.

شوپنهاور در کتاب در باب حکمت زندگی به شیوۀ اصیل خودش به جنگ با رذایل و بی‌عدالتی‌های دنیا رفته و راه‌های سعادتمندی و سربلندی در این دنیا را ارائه داده است. او معتقد است برای دوام آوردن در مصائب دنیای بیرون، انسان باید از درون پر باشد و این تمام چیزی است که آدمی برای خرسندی لازم دارد. در این کتاب فلسفه زندگی به شیوه‌ای امیدوارانه توسط یک فرد ناامید مورد بحث قرار گرفته که بسیار جالب‌توجه است است.

شهریار

ماکیاولیسم مجموعه اصولی است که نیکولو ماکیاولی، سیاست‌مدار و اندیشمند سیاسی معروف ایتالیایی، برای حکومت بر مردم ارائه داد. او متن اصلی این اندیشه‌ها را در کتاب شهریار در ۲۶ فصل گرد آورده است.

 نحوه زمام‌داری یک حکومت ماکیاولیستی توسط شهریاران در این بخش‌ها به تفصیل شرح داده شده است. در میان کتاب‌های فلسفی معروف و آثار کلاسیک فلسفی، کتاب شهریار از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. ماکیاولی آن را در سال ۱۵۱۳ به رشتۀ تحریر درآورد اما تا سال ۱۵۳۲ به چاپ نرسید.

چنین گفت زرتشت

فریدریش ویلهلم نیچه فیلسوف، شاعر، آهنگساز، لغت‌شناس، استاد زبان و جامعه‌شناس  مشهور آلمانی است. او عنوان کتاب خود با نام چنین گفت زرتشت را با الهام از زرتشت، پیامبر ایرانی انتخاب کرده و عقاید خود را از زبان او در این کتاب بیان نموده است. کتاب چنین گفت زرتشت بهترین کتاب فلسفی نیچه و مهم‌ترین اثر او به شمار می‌رود.

در این کتاب زرتشت در پی کشف و شهود معنای زندگی، سال‌ها در رشته کوه‌های آلپ ریاضت کشیده و زیسته است. او  برای انتشار و نقد اندیشه‌هایش، به محل زندگی مردم قدم می‌گذارد اما آرمان‌ها و عقاید وی بر آنها موثر واقع نمی‌شود و به دیدۀ تحقیر و تمسخر به وی می‌نگرند. زرتشت چندین‌بار این فراز و فرود از کوه به روستا و از عزلت به جمع را در پی فهم و تصدیق آموزه‌هایش در باب حقیقت به انجام می‌رساند و هر بار مفاهیم و نظریه‌های عمیقی به خوانندگان اثر ارائه می‌دهد.

ژن خودخواه

پیرو معرفی کتاب‌های فلسفی، یکی از کتاب‌هایی که می‌تواند فلسفۀ اندیشه و دیدگاه شما به زندگی را دگرگون سازد، کتاب ژن خودخواه است. پروفسور ریچارد داوکینز رفتارشناس و زیست‌شناس معروف بریتانیایی، با انتشار این اثر در سال ۱۹۷۶ تحول عظیمی در شیوۀ نگرش به دنیای پیرامون انسان‌ها پدید آورد. درواقع این‌بار برای درک آفرینش و معنای زندگی، علم به کمک انسانها شتافت.

بیشتر بخوانید: معرفی 6 کتاب درباره بردگی و تبعیض نژادی

 ریچارد داوکینز با نگاهی تحلیلی-فلسفی (نظریۀ تکامل) را مورد بررسی قرار داده و دیدگاه خود را چنین عنوان کرده است: ژن هستی مستقل و خودمحوری دارد که از هیچ تلاشی برای جاودانگی فروگذار نمی‌کند. به‌عبارتی شاید تلاش انسان برای رسیدن به رفاه و علاقۀ عجیب وی به نامیرایی، معلول خواست این ژن‌های خودخواه باشد که فقط و فقط به تنازع بقا اهمیت می‌دهند.

 در پس اندیشۀ داوکینز و نظریۀ وی، سوال و جواب‌های بسیاری مطرح می‌شود که نظر علاقه‌مندان به فلسفه و علم و حتی دین را به خود جلب می‌کند.

برای خرید کتاب های فلسفی بالا و همچنین عناوین جدید دیگر می‌توانید به سایت خرید آنلاین کتاب بوک لند مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب