6 اسفند 1402
206 بازدید

تغییرات کوچک، تأثیرات بزرگ: بررسی کتاب عادت‌های اتمی

    در این مطلب می‌خوانید:

همه‌ی ما در زندگی خود درگیر مجموعه‌ای از عادت‌های خوب و بد هستیم که گاهی اوقات برای ما آزاردهنده می‌شوند؛ به همین جهت نیاز است که این عادات را ترک کنیم یا تغییر دهیم، اما این کار چندان هم که تصور می‌کنید ساده نیست. نویسنده‌ی عادت های اتمی به ما نشان می‌دهد که با تغییرات تدریجی و مستمر یک درصدی عادات در هر روز می‌توان در هر سال به تغییرات چشمگیری دست پیدا کرد.

نگاهی به زندگی نویسنده عادت های اتمی: جیمز کلیر

جیمز کلیر نویسنده، روزنامه‌نگار، کارآفرین و کارشناس علوم رفتاری اهل آمریکا است که در سال ۱۹۸۶ در هامیلتون متولد شد. او که در حال حاضر به عنوان یکی از مشهورترین سخنران‌های آمریکایی شناخته می‌شود در سال ۲۰۰۸ تحصیلات خود را در زمینه‌ی رشته‌ی بیومکانیک به پایان رسانده است.

در حقیقت منبع الهام بخش او برای تحقیق و پژوهش در مورد عادت‌های انسان و رفتارهای او حادثه‌ای بود که در دوران نوجوانی‌اش اتفاق افتاد و او مجبور شد مدت زمان مشخصی را بر روی تخت بیمارستان سپری کند تا مجدداً‌ سلامت خود را به دست آورد.

جیمز با انتشار کتاب عادت های اتمی در سال ۲۰۱۸ توانست الهام بخش میلیون‌ها نفر در سراسر کره‌ی زمین باشد؛ البته این مسئله را فراموش نکنید که او را بیشتر به عنوان سخنرانی ماهر می‌شناسند که با سخنرانی‌های خود در شرکت‌های مشهوری مثل اینتل، هوندا، جنرال الکتریک و... باعث شده تا کارکنان این مجموعه‌ها گام‌های موثری در جهت تغییر عادات و بهبود کیفیت زندگی خود بردارند. جالب است بدانید که آقای کلیر از مجموعه‌ی سخنرانی‌ها و فروش کتاب‌های خود توانسته به درآمد بالایی دست پیدا کند و براساس آمارهای موجود دارایی خالص او تا سال ۲۰۱۵ معادل با ۷۲.۷ میلیارد دلار بوده است.

معرفی کتاب عادت های اتمی (atomic habits)

این اثر جیمز کلیر راهنمایی درباره‌ی روش تغییر تدریجی عادت‌ها در زندگی روزمره است. نویسنده در این کتاب با بیان قوانین کلی عادات، راهکارهای مشخصی را به منظور سازمان‌دهی عادت‌های خوب در مقابل عادت‌های بد به خوانندگان ارائه می‌دهد. کتاب عادت های اتمی بعد از انتشار توانست به محبوبیت بالایی در بین مخاطبان دست پیدا کرده و در حال حاضر هم به بیشتر از ۵۰ زبان مختلف در دنیا ترجمه شده است.

اگر تصور می‌کنید که مطالعه‌ی کتاب‌هایی از این دست تأثیری بر روی زندگی شما ندارد، سخت در اشتباه هستید؛ چرا که افراد زیادی وجود دارند که با استفاده از عادت های اتمی (خرده عادت‌ها) توانسته‌اند تغییرات بزرگی را در زندگی خود ایجاد کرده و با پیگیری مسیر پیشرفت و موفقیت ترسیم شده در کتاب و تکنیک‌های موجود در آن از بند عادت‌های بد خود رها شوند.

خلاصه‌ای از کتاب عادت های اتمی

جیمز کلیر در کتاب خود به ما می‌گوید که عادت‌های اتمی همان عادت‌هایی هستند که سال‌های سال است به صورت مداوم درگیر و گرفتار آن‌ها هستیم و نمی‌دانیم که چه تأثیرات بزرگی در زندگی ما می‌گذارند. در حقیقت او باور دارد عادت‌ها همان تصمیم‌های کوچکی هستند که هر روز می‌گیریم و بخش بزرگی از رفتارهای روزانه‌ی ما متشکل از آن‌ها هستند.

در اصل زمانی که انسان‌ها کارهایی را به صورت مستمر و روزانه انجام می‌دهند در حال شکل‌دهی به شخصیت خود هستند و در صورتی که گرفتار عادت بدی هستید که نمی‌توانید آن را کنار بگذارید، مشکل از شما نیست، بلکه باید علت را در سیستم اشتباه تغییر عادت جستجو کنید.

سه لایه‌ی تغییر دهنده‌ی عادت

در بخشی از کتاب عادت های اتمی نویسنده به سراغ مطرح کردن موضوع تغییر عادت رفته و می‌گوید که این کار موضوعی چالش برانگیز است و سه لایه‌ی کلی تغییر دهنده‌ی عادت را به صورت زیر مطرح می‌کند:

  • در اولین لایه نتایج شما تغییر پیدا می‌کنند.
  • در دومین لایه که به تغییر عادت و سیستم‌های شما مربوط است مثل ایجاد تغییرات جدید در میزکار، فرآیند شما تغییر می‌یابد.
  • در سومین لایه که در ارتباط با اعتقادات، جهان‌بینی، خودشناسی و قضاوت‌های شما است، هویت شما دستخوش تغییر و تحول می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی 6 کتاب تغییر عادت‌های کهنه و ایجاد عادت‌های خوب

آقای کلیر معتقد است که ما باید بر روی عادت‌هایی که به هویتمان مرتبط هستند، توجه کنیم و حتماً تمرکز خود را بر روی چیزی که می‌خواهیم به آن تبدیل شویم قرار دهیم. برای مثال افرادی که به دنبال کسب درآمد بیشتری هستند، اگر به جای اینکه شخصیت خود را بر روی تولید پول متمرکز کنند، به سراغ مصرف‌گرایی بروند هیچ‌وقت نمی‌توانند در این زمینه به موفقیت دست پیدا کنند.

روش تغییر عادت های اتمی

در این کتاب راه‌های گوناگونی برای تغییر عادت های اتمی پیشنهاد شده است که یکی از آن‌ها نوشتن دفترچه عادت است. برای این منظور باید در یک فهرست دو ستونه عادت‌های روزانه و اتفاقاتی را که در هر روز برای شما رخ می‌دهند یادداشت کنید. در حقیقت بررسی این ستون به شما کمک می‌کند که بهترین لایه را برای تغییر در سبک زندگی و ایجاد عادت‌های جدید در خود پیدا کنید.

از طرفی دیگر برای اینکه یک عادت جدید در وجود شما نهادینه شود باید از قانون تکرار پیروی کنید؛ بنابراین اهمیتی ندارد که کار خود را به شکلی بی‌نقص و کامل انجام دهید، آن چیزی که مهم است تکرار مداوم عادت جدید است.

اگر به کتاب‌های انگیزشی علاقه دارید، به دسته بندی خرید کتاب انگیزشی سر بزنید.

فواید مطالعه‌ی عادت های اتمی

شما زمانی می‌توانید به فواید مطالعه‌ی عادت های اتمی دست پیدا کنید که تمرین‌های ذکر شده در آن را به درستی انجام دهید. خرید این کتاب و مطالعه‌ی آن می‌تواند فواید زیر را برای ما به همراه داشته باشد:

  • ترک عادت‌های بد و ایجاد عادت‌های خوب
  • طراحی محیطی برای رسیدن آسان‌تر به موفقیت
  • غلبه بر نبود انگیزه و اراده
  • پرهیز از اشتباهاتی که سایر افراد در زمان تغییر عادت نشان می‌دهند
  • برگشتن به مسیر درست بعد از قرارگرفتن در مسیر اشتباه
  • طراحی سیستمی که ما را هر روز یک درصد به موفقیت نزیک‌تر کند
  • اجرا کردن ایده‌ها در کار و زندگی
  • توسعه هویت فردی و باور داشتن به خود

افتخارات کتاب

  • پرفروش‌ترین کتاب USA Today
  • در فهرست کتاب‌هایی که در زندگی تغییر و تحول اساسی ایجاد می‌کنند
  • نامزد بهترین کتاب غیرداستانی گودریدز در سال ۲۰۱۸
  • یکی از بهترین کتاب‌های خودیاری Business Insider در سال ۲۰۱۸
  • در بین پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز
  • سومین کتاب پرفروش آمازون

درون مایه و تم عادت های اتمی

با مطالعه‌ی عادت های اتمی متوجه می‌شوید که درون مایه و تم اصلی آن مباحث زیر را در بر می‌گیرد:

سیستمی از عادت های اتمی

در صورتی که تغییر عادات برای شما دشوار است باید این مشکل را در فرآیند و سیستم جستجو کنید نه در خودتان.

قدرت خارق‌العاده‌ی عادت های اتمی

همه‌ی ما این باور اشتباه را در زندگی خود داریم که برای رسیدن به موفقیت باید اقداماتی در سطح بزرگ انجام دهیم؛‌ در حالی که عکس این مسئله صادق است و پیشرفت با جمع‌شدن نتایج کوچک بر روی یکدیگر به دست می‌آید.

روی هم چیدن عادت‌ها

بهترین روش برای پیگیری یک عادت جدید محدود نکردن آن به یک مکان یا زمان خاص و ترکیب این عادت با عادت‌های فعلی است.

ترکیب مثبت

قسمت بزرگی از موفقیت ما در رسیدن به عادت‌های جدید وابسته به ترکیب مثبت بهره‌وری، دانش و روابط است. در بخش بهره‌وری ما با انجام یک کار اضافی در هر روز در حقیقت در حال اثرگذاری بر روی کل حرفه‌ی خود هستیم. در بخش دانش هم ممکن است با یادگیری یک ایده‌ی جدید به انسان نابغه‌ای تبدیل نشویم اما تعهدی که به یادگیری داریم می‌تواند تغییر بزرگی در ما ایجاد کند. در مورد روابط هم هر چه بیشتر به دیگران کمک کنیم آن‌ها نیز به ما بیشتر کمک می‌کنند.

ترکیب منفی

ترکیب منفی نقطه‌ی مقابل ترکیب مثبت است و دو بخش کلی استرس و افکار منفی را در برمی‌گیرد. در صورتی که سال‌ها در شرایط استرس‌زا قرار داشته باشید مشکلات جدی برای سلامت شما ایجاد شده و افکار منفی هم باعث می‌شوند که به مرور زمان دید بدی نسبت به اطرافیان خود پیدا کنید.

علت محبوبیت کتاب عادت های اتمی

هر شخص با توجه به موقعیتی که دارد برداشت متفاوتی را از عادت های اتمی نشان می‌دهد. در هر صورت افرادی که به سراغ این کتاب رفته‌اند یک هدف مشترک دارند و آن هم اصلاح عادت‌های بد و ایجاد عادت‌های جدید است و این مهم‌ترین دلیل محبوبیت اثر ماندگار جیمز کلیر است. از طرف دیگر متن ساده و قابل فهم عادت های اتمی می‌تواند یکی دیگر از دلایل محبوبیت این کتاب در بین مخاطبان باشد.

در صورتی که به کتاب‌های انگیزشی علاقه دارید، مطلب معرفی بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های انگیزشی را مطالعه کنید.

چه افرادی باید عادت های اتمی را مطالعه کنند؟

محدودیتی در مورد افرادی که می‌توانند این کتاب را مطالعه کنند، وجود ندارد؛ چرا که همه‌ی ما ساخته‌ی عادت‌های خود هستیم و اثر پیش رو هم در مورد همین موضوع است. با این حال اگر شما:

  • در مورد رسیدن به اهداف خود مصر هستید
  • می‌خواهید عادت‌های خود را تغییر دهید
  • در مورد نحوه‌ی شکل‌گیری عادت‌ها کنجکاوید
  • می‌خواهید بدانید که چطور می‌توان سیستمی برای رسیدن به اهداف مختلف ساخت،‌ از خواندن این کتاب لذت می‌برید.

سخن پایانی

عادت های اتمی اثری به یادماندنی است که به ما یادآور می‌شود با پیگیری تغییرات کوچک در هر روز به دنبال کسب موفقیت‌های بزرگ باشیم و عادت‌های بد خود را کنار بگذاریم. اگر مدت‌ها است که درگیر یک روتین تکراری و خسته‌کننده شده‌اید و می‌خواهید تغییرات مثبتی در زندگی خود ایجاد کنید حتماً مطالعه‌ی این کتاب را در نظر بگیرید.

برای خرید کتاب‌های پروفروش و روز دنیا، به سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند مراجعه کنید.

سوالات متداول عادت های اتمی

۱. عادت های اتمی اثر کیست؟

عادت‌ های اتمی اثر جیمز کلیر نویسنده و سخنران مشهور آمریکایی است.

۲. موضوع اصلی کتاب عادت های اتمی چیست؟

خوانندگان در این کتاب می‌آموزند تا با پیگیری تغییرات کوچک در هر روز عادت‌های بد را کنار گذاشته و عادت‌های مثبتی در خود ایجاد کنند.

۳. خواندن کتاب عادت های اتمی برای چه اشخاصی مناسب است؟

اگر در رسیدن به اهداف خود مصر هستید و می‌خواهید از بند عادت‌های قدیمی رها شوید مطالعه‌ی این کتاب را به شما توصیه می‌کنیم.

۴. مطالعه‌ی عادت های اتمی چه اثرات مثبتی را به دنبال دارد؟

در متن به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است.

۵. چرا کتاب عادت های اتمی به این سطح از محبوبیت دست پیدا کرده است؟

همه‌ی افرادی که به دنبال ترک عادت‌های منفی خود هستند به دلیل متن روان و مطالب قابل فهم این کتاب از مطالعه‌ی آن لذت برده و به نتایج مثبتی دست یافته‌اند به همین جهت این کتاب محبوبیت بالایی در بین مخاطبان دارد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب