16 مرداد 1401
902 بازدید

کتاب‌هایی با محوریت داستان واقعی

    در این مطلب می‌خوانید:

سال‌ها پیش تیمی از دانشمندان یک ارتباط عصبی بین داستان‌ها و ناحیه‌ای از مغز که مسئول شفقت، همدلی و همکاری است را کشف کردند که با خواندن داستان این احساسات افزایش می‌یابند.

در این میان خواندن و شنیدن داستان‌هایی که براساس واقعیت نگاشته شده‌اند، همذات‌پنداری ما با قهرمان داستان را بیش از دیگر داستان‌ها برمی‌انگیزند. کارهای خوب آنها و قدرت‌شان در مقابله با مسائل برای ما الهام‌بخش است و از تجربه‌های آنها پند می‌گیریم. وقتی اطمینان داریم این قضایا در جایی از همین کرۀ خاکی اتفاق افتاده، حس می‌کنیم تنها فردی نیستیم که ترس، مشقت، شادی و تنهایی را حس می‌کنیم.

رمان‌هایی که در این مطلب از بلاگ سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند به معرفی آنها پرداخته‌ایم براساس داستان واقعی زندگی افراد نوشته شده‌اند.

انگشتر فیروزه

داستان واقعی فارسی انگشتر فیروزه روایت زندگی دختری است که از خانه فرار می‌کند. اما این تمام ماجرا نیست. باید سرگذشت او را بدانید و با افکار وی همراه شوید تا بتوانید تصمیمش را به‌درستی قضاوت کنید.

 این رمان اجتماعی به قلم زهرا اخوان پاکدهی نوشته شده است. داستان با روایت یک ازدواج زودهنگام آغاز می‌شود. ماه‌صنم که نوجوانی بیش نیست، برای روبه‌رو شدن با یک زندگی واقعی و بالغانه هنوز خیلی وقت دارد، اما کلیشه‌های اجتماعی و فرهنگ ضعیف خانواده‌ها در ایران دهه بیست، دست‌به‌دست هم می‌دهند تا اطمینان یابند در کتابِ سرنوشتِ این دختر معصوم، جز غم چیزی نوشته نشود.

خنده‌ی بی‌لهجه

فیروزه جزایری دوما از نویسندگان ایرانی مقیم آمریکا است که آثارش مخاطبان بسیاری در ایران و خارج از کشور دارند. او با انتشار کتاب خاطرات خود به نام «عطر سنبل، عطر کاج» به شهرت دست یافت و توانست به‌عنوان اولین فرد آسیایی جایزه تربر را در سال 2005 از آن خود کند.

جزایری در کتاب خنده لهجه نداره داستان‌ها و اتفاقاتی که پس از مهاجرت خانواده‌اش از شهر آبادان به کالیفرنیای امریکا در ۷سالگی او برایشان رخ داده است را در قالب خاطراتی طنزگونه روایت می‌کند. داستان‌ها و خاطراتی جذاب که حاصل تقابل دو فرهنگ ایرانی و غربی و تفاوت زندگی در آبادان و کالیفرنیا برای خانواده اوست.

نشریه بوکلیست دربارۀ این اثر پرفروش نوشت: «چنان گرمی‌ای در نوشتۀ دوما وجود دارد که خواننده را دعوت می‌کند تا پشت میزش بنشیند و در کنار او به رفتارهای عجیب خانواده‌اش و کل ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها لبخند بزند». خنده لهجه‌ نداره پس از ترجمه توسط نفیسه معتکف در ایران نیز بسیار مورد توجه و استقبال مخاطبین قرار گرفت.

اتاق

اِما داناهیو رمان اتاق را با الهام از داستان واقعی و معروف یک پروندۀ جنایی به نام (پرونده فریتزل) نوشته است. جریان این پروندۀ دلخراش به سال ۲۰۰۸ برمی‌گردد؛ زمانی که یک نوجوانِ بیهوش به بیمارستان شهر آمشتتن منتقل شد و در پی یافتن مادر وی به نام الیزابت، اطلاعات محرمانه‌ای مبنی‌بر زندانی بودن آنها در یک زیرزمین به دست پلیس رسید. اداره تحقیقات جنایی اتریش این مادر را به همراه هفت فرزند خود در حالی یافتند که الیزابت ۲۴ سال در زیرزمین توسط پدرش حبس شده بود. همۀ فرزندان او نتیجۀ تعرض پدر الیزابت به وی بوده و تاکنون دنیای بیرون از زیرزمین را ندیده بودند.

بیشتر بخوانید: معرفی 7 کتاب موفقیت فردی که باید بخوانید

رمان اتاق نسخۀ تکان‌دهنده‌ای از این داستان واقعی تلخ است که توانست نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند. فیلمی که با اقتباس از این رمان ساخته شد نیز موفق به دریافت جایزه اسکار و گلدن‌گلوب گردید.

سال‌های دوری

سال‌های دوری داستانی واقعی زندگی دختری‌ است به نام بانو در محله‌های قدیمی جنوب شهر تهران، دختری که متولد سال ۱۳۲۵ است و در فرازونشیب زندگی عاشقانه با همسرش، به‌دلیل بچه‌دار نشدن، تسلیم می‌شود با هووی خود کنار بیاید.

مرضیه یاراحمدی به زیبایی در این درام عاشقانه، درد و رنجی که بانو متحمل می‌شود را روایت کرده‌است.

نجات استخوان‌ها

جسمین وارد نویسندۀ داستان واقعی نجات استخوان‌ها، چالش اعضای یک خانواده برای زنده ماندن را به بهترین شکل به تصویر کشیده است. این داستان واقعی فراموش‌نشدنی از زبان دختر ۱۴سالۀ بارداری روایت می‌شود که عضو یک خانوادۀ آمریکایی-آفریقایی از طبقۀ کارگر است.

 زندگی او با داشتن فرزندی در شکم، سه برادر و پدر دائم‌الخمرش به اندازۀ کافی سخت است اما بلایای طبیعی به قشر فرودست نیز رحم نمی‌کنند. با وقوع طوفان کاترینا وضعیتی حادث می‌شود که حتی زندگی اسف‌بار پیشین‌شان به آرزویی محال تبدیل می‌گردد. این رمان توانست جایزۀ ملی کتاب سال ۲۰۱۱ در آمریکا را از آن خود کند.

آیین خاکسپاری

کتاب آیین خاکسپاری یکی از بهترین داستان‌های واقعی است که هانا کنت براساس زندگی زن جوانی به نام اگنس ماگنوس داتر در اوایل قرن نوزدهم میلادی نوشته است. اگنس دختری است که به جرم قتل دو مرد و سوزاندن جسد آنها به اعدام محکوم شده و در انتظار اجرای حکمش به سر می‌برد.

او برای کار به مزرعه‌ای دورافتاده در شمال ایسلند فرستاده می‌شود تا دوران پیش از اعدامش را در آنجا بگذراند. در این مزرعه افراد سرشناسی سکونت دارند اما هیچ‌یک از اهالی منطقه احساس خوبی به زن جنایتکار نداشته و از او دوری می‌جویند. کشیشی محلی در آن حوالی ساکن است که  اگنس را گناه‌کاری نیازمند رحمت الهی می‌بیند و با وی مهربان است.

هرچه داستان پیش می‌رود ابعاد جدیدی از زندگی اگنس نمایان می‌شود که جنایتکار بودن او را زیر سوال می‌برد و خواننده را به شک می‌اندازد. در جریان داستان می‌توانید تصور کنید در زندگی واقعی شما جزو حامیان اگنس قرار داشتید یا او را محکوم می‌کردید.

زیر آسمانی به رنگ خون

در یک روز عادی کمتر کسی دلش می‌خواهد در جنگ شرکت کند. مردم اغلب دغدغۀ زندگی و معاش و خوشی را دارند، اما جنگ از شما نمی‌پرسد چقدر به او علاقه دارید؛ بی‌مهابا رخ می‌دهد، شما را در خود فرو می‌برد و جسم و روح‌تان را می‌بلعد.

رمان فوق‌العادۀ زیر آسمانی به رنگ خون، پیرامون زندگی واقعی پسر نوجوانی اهل ایتالیا به نام پینو للا است که فکر نمی‌کرد به جز دغدغه‌های دوران نوجوانی‌ مسئولیت دیگری به او تحمیل شود، اما با ویران شدن خانه‌اش در بمباران، مسیر زندگی‌اش او را تا راننده شدن پیش می‌برد. آن هم رانندۀ ماشین آدولف هیتلر!

بیشتر بخوانید: 8 کتاب بیوگرافی درباره‌ رهبران بزرگ کسب و کار

در همین اثنا پینو دل به دختری می‌بندد که هم بر شمار مسئولیت‌ها و رنج‌هایش می‌افزاید و هم به او انگیزۀ زندگی کردن می‌دهد. مارک سالیوان نویسندۀ این اثر تراژیکِ واقعی، به‌خوبی از پس بازنویسی این واقعه برآمده و نشان می‌دهد چگونه جنگ می‌تواند ناممکن ها را فقط در عرض چند ثانیه ممکن سازد.

حالا که قصد جست‌و‌جو در دنیای اعجاب‌انگیز کتاب‌ها را دارید، خواندن و خرید رمان داستان‌های واقعی از بوک لند را از دست ندهید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب