8 مرداد 1401
500 بازدید

8 کتاب بیوگرافی درباره‌ رهبران بزرگ کسب و کار

    در این مطلب می‌خوانید:

خواندن زندگی‌نامه‌ی افراد در هر سن و باهر سلیقه‌ای همیشه همراه با لذت بوده است. بیوگرافی، سرگذشت‌نامه و زندگی‌نامه هم در ادبیات و هم درسینما همیشه مخاطبان زیادی را به خود جلب می‌کند. در چند سال اخیر با پیشرفت تکنولوژی و رقابت شدیدتر کسب‌و‌کارها کتاب بیوگرافی افراد موفق با اقبال زیادی روبه‌رو بوده است. زیرا که شاید بهترین کلاس درس خواندن راه‌های رفته و نرفته‌ی انسانی باشد که پیش از ما خود را آزموده و به نتیجه‌ی مطلوبش رسیده است. خواندن کتاب بیوگرافی نه تنها برای افرادی که به کسب‌وکار خود اهمیت می‌دهند بسیار سودمند است، بلکه برای هر فردی که می‌خواهد در زندگی شخصی خود در مسیر بهتری حرکت کند بسار مفید و کمک کننده است.در این مقاله هشت عنوان از بهترین کتاب‌های بیوگرافی در حوزه‌ کسب‌وکار را به‌طور خلاصه معرفی می‌کنیم. 

استیو جابز

کتاب استیو جابز به قلم والتر آیزاکسون بر اساس بیش از چهل مصاحبه با استیو جابز که طی دو سال با او انجام شده است - و همچنین مصاحبه با بیش از 100 عضو خانواده، دوستان، مخالفان، رقبا و همکاران – نوشته شده است. والتر ایزاکسون داستانی از یک شخصیت کارآفرین و خلاق که با اشتیاق به کمال و انگیزه‌ی بالا شش صنعت را متحول کرد: رایانه های شخصی، فیلم های انیمیشن، موسیقی، تلفن‌ها، رایانه‌های لوحی و انتشارات دیجیتال.
در زمانی که آمریکا به دنبال راه‌هایی برای حفظ برتری نوآورانه خود بود، جابز نماد نهایی خلاقیت و تخیل کاربردی شد. او می دانست که بهترین راه برای خلق ارزش در قرن بیست و یکم پیوند خلاقیت با فناوری است. او شرکتی را ساخت که در آن جهش‌های تخیل با شاهکارهای مهندسی ترکیب شد.
اگرچه جابز با نویسنده همکاری کرد، اما از اوخواست که هیچ کنترلی بر آ‌نچه نوشته شده است نداشته باشد و کاملا نویسنده را آزاد گذاشت.
شخصیت و محصولات جابز مانند سخت‌افزار و نرم‌افزار اپل به یکدیگر مرتبط بودند، مانند آن‌که بخشی از یک سیستم یک‌پارچه هستند. داستان او آموزنده و هشداردهنده است، پر از درس‌هایی در مورد نوآوری، شخصیت، رهبری و ارزش‌ها.

ساخت آمریکا

سم والتون مانند هر فرد دیگری فروشگاه کوچکی داشت که با ترفندهای فروشی چون تخفیفات فصلی مشتریان ثابت خود راپیدا کرد و همیشه مشتری‌مداری را قانون اول فروشگاه خود می‌دانست. او پس از مدتی با رویای یک فروشگاه زنجیره‌ای توانست امپراتوری را در سراسر آمریکا راه بیاندازد. او بزرگترین فروشگاه خرده‌فروشی به نام وال‌مارت را تاسیس کرد که برای کسب‌وکارهای کوچک مانند یک کلاس درس است. او هر آنچهکه از فنون فروش می‌دانست را بهدیگران انتقال می‌داد و موفقیت جامعهرا درهمین می‌دانست. این کتاب بیوگرافی از خود اوست که با دقت وتیزبینی نگاشته شده است.

علی بابا

کتاب علی بابا شرح موفقیت این شرکت به دستان جک ما هست، معلمی که با تأسیس شرکت علی بابا، رقیب  سرسخت غول‌‌های تجاری چون وا‌ل‌مارت و آمازون شد و برای همیشه اقتصاد جهانی را تغییر داد. 
نویسنده شروع متواضعانه‌ی جک ما را شرح داده است. او در این کتاب بیوگرافی توضیح داده که چگونه او علی‌بابا را به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان، یک امپراتوری تجارت الکترونیک که صدها میلیون مصرف‌کننده‌ی چینی به آن وابسته هستند، تبدیل کرد. اولین تجربه‌ی اینترنت، مبارزات و تلاش‌های ناموفق مختلف برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار و در نهایت عرضه‌ی اولیه‌ی سهام علی بابا به ارزش 25 میلیارد دلار در سال 2014، نکات ذکر شده در این کتاب هستند.

کفش‌باز

در سال 1962، فیل نایت که تازه وارد مدرسه بازرگانی شده بود، 50 دلار از پدرش قرض کرد و شرکتی را با یک ماموریت ساده تأسیس کرد: واردات کفش‌های ورزشی باکیفیت و کم‌هزینه از ژاپن. نایت با فروش کفش‌های پلیموث خود، در سال اول 8000 دلار درآمد داشت. امروز، فروش سالانه نایک به بیش از 30 میلیارد دلار رسیده است. در عصر استارت‌آپ‌ها، نایک برترین بوده است و نماد آن به یکی از رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نمادها در جهان امروز تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ کتاب خنده داری که از خواندن آن روده‌بر می‌شوید

در کتاب کفش‌باز برای اولین بار، فیل نایت داستان کامل این موفقیت را بیان می‌کند، و درخشش یک شرکت چندملیتی جهانی را با تمام مشکلات تأسیس و ساخت نایک را آشکار می‌کند. از ماهیت تقریباً تصادفی لوگوی شرکت گرفته تا پیچیدگی‌های گسترده یک کسب‌وکار پیشرو در سراسر جهان می‌گوید. این کتاب جزو بهترین کتاب‌های حوزه‌ی کسب‌وکار در سایت آمازون است.

سرگذشت مک‌دونالد

کتاب سرگذشت مک‌دونالد درباره‌ی چگونگی تبدیل شدن مک‌دونالد به یکی از بزرگترین شرکت های جهان است. ری کراک با استفاده از فرصت‌های مناسب، تکمیل اصول اولیه کسب‌وکار، تأکید بر رشد و پافشاری بر آن تا زمانی که استراتژی موفق را پیدا کند، این کار را انجام داد..
ری کراک تمام قاعده‌هایی را که پیش از این در ذهن خود ساخته بودید را می‌شکند زیرا که خودش نیز تازه در پنجاه‌ودوسالگی پا به عرصه‌ی کسب‌وکارگذاشت و در آن درخشید. او با قلمی جذاب داستانی را برای شما تعریف می‌کند تا از خواندن این کتاب بیوگرافی پشیمان نشوید.

سنگ فرش هر خیابان از طلاست

مانند آن‌چه که در راهنمای زندگی خوشبینانه‌ای که فلسفه‌ی دیل کارنگی و نورمن وینسنت پیل ارائه شده است، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت دوو در سئول، چهل و پنجمین امپراطوری بزرگ صنعتی جهان هم به چگونگی تبدیل شدن خودش از یک روزنامه‌نگار به رهبر یک تجارت با فروش بین‌المللی اشاره می‌کند. کیم در این کتاب با سخنان کوتاه و ‎توصیه‌هایی که ارائه می‌کند نشان می‌دهد که موفقیت‌های او حاصل مطالعه، کار سخت، اعتماد‌به‌نفس، پشتکار و برخورد منصفانه است که باعث تحقق پیشرفت شخصی و کمک به جامعه‌اش شده ‌است. کتاب از 4 قسمت اصلی تشکیل شده است: رویاپردازی، مدیریت، رشد کردن و رهبری.

مدیریت و رهبری به سبک شیخ محمد

شیخ محمد دبی را به یکی از امن‌ترین شهرهای امروزی برای زندگی تبدیل کرده است. وی فعالیت‌ها و پروژه‌های اقتصادی زیادی را در کشور آغاز کرده است. چنین پروژه‌هایی امارات متحده عربی را متحول کرده است. مثلاً مناطق اقتصادی جدیدی در دبی ایجاد کرده است. او همچنین در ساخت ساختمان‌های بلند در کشور پیشگام بوده است. یکی از این بناها برج خلیفه است.
شیخ محمد همچنین چندین شرکت در امارات متحده عربی تأسیس کرده است. این دستاوردها به وضوح نشان می دهد که محمد بن راشد آل مکتوم از نیازهای اقتصادی مردم خود حمایت می کند. کتاب با قلم خوبی که دارد مانند داستانی گیرا از پدید آمدن شهر دوبی و پیشرفت‌های آن و مدل فکری شیخ محمد سخن می‌گوید.

بیشتر بخوانید: ۵ کتاب دهه شصتی معروف که باید بخوانید

شرکت خلاقیت

در سال 1986، اد کاتمول، پیکسار را تأسیس کرد. یک استارت‌آپ ساده با هدفی غیرعادی: ساخت اولین فیلم انیمیشن کامپیوتری. نه سال بعد، پیکسار داستان اسباب‌بازی را منتشر کرد که در ادامه صنعت را متحول کرد و به درآمد 360 میلیون دلاری دست یافت و پیکسار را به عنوان یکی از موفق‌ترین، مبتکرترین و شبیه‌سازی‌شده‌ترین شرکت‌های روی زمین معرفی کرد. این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه کتمول یک فرهنگ خلاقانه پایدار ایجاد کرد، فرهنگی که نه تنها به اهمیت چیزهایی مانند صداقت، ارتباط و اصالت توجه می‌کند، بلکه به آنها متعهد است. مهم نیست که برای این فرهنگ چقدر باید دشواری و سختی را تاب آورد. او به این نتیجه رسید که دنبال کردن تعالی و در مسیر آن بودن یک تکلیف یک‌باره نیست. این یک کار مداوم، روزانه و تمام وقت است.

شما می توانید با مراجعه به بخش خرید کتاب انگیزشی از محصولات جدید و بروز بیشتری در سایت خرید آنلاین کتاب بوک‌لند دیدن فرمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب