15 مرداد 1401
508 بازدید

۶ رمان انگلیسی که هر کسی باید بخواند

    در این مطلب می‌خوانید:

تاریخ ادبیات انگلیسی با مهاجران آنگلوساکسون آغاز می‌شود. بیوولف رمان انگلیسی معروف، قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین اثر در ادبیات انگلیسی قدیمی است. همانطور که نورمن‌ها انگلستان را فتح کردند، انگلیسی میانه جایگزین انگلیسی قدیم شد و پدر ادبیات انگلیسی، جفری چاسر، در اثر معروف خود، داستان های کانتربری، از آن استفاده کرد. ویلیام شکسپیر به عنوان نمادین‌ترین و بزرگترین نویسنده‌ی تاریخ ادبیات انگلیسی شناخته شد. زیرا او به خاطر نمایشنامه‌ها و غزل‌های افسانه‌ای خود مورد احترام است. آثار ارزنده‌ای در ادبیات انگلستان به چشم می‌خورد که در این مقاله شش عنوان را معرفی کرده‌ایم.

روزنامه خاطرات یک آدم ناقابل

این کتاب یک رمان انگلیسی معروف بریتانیایی درباره اسنوبیسم طبقاتی و طنزی انتقادی از جامعه است. اثر برجسته‌ای از برادران گراسمیت که پوچ بودن روابط اجتماعی را با طنزی برنده که پرده از حوادث ناگوار روزمره‌ی شخصیت کمیک داستان برمی‌دارد، نشان می‌دهد.

آقای پوتر شخصیت اصلی داستان یک کارمند اداری و یک مرد خانواده‌دوست است که در حومه‌ی شهری کسل کننده در دهه‌ی 1880 زندگی می‌کند. با این حال، به نظر می‌رسد که او همیشه از تاجران، کارمندان دفتر کارش و دوستان سرکشش، نگران است. کتاب دفتر خاطراتی از اتفاقات زندگی آقای پوتر است که برادران گراسمیت با ظرافت، شخصیت عجیب، پوچ و بی‌نهایت دوست‌داشتنی او را که پرتره‌ای شگفت‌انگیز از سیستم طبقاتی و بداخلاقی ذاتی طبقه متوسط ​​حومه شهر است را خلق کرده‌اند. تصویری که شیفتگی به زیبایی و معنویت‌گرایی را در اواخر دوران ویکتوریایی به ظهور می‌رساند.

جورج گراسمیت (1847-1912) در ابتدا به عنوان روزنامه‌نگار کار می‌کرد و روند دادگاه پلیس را برای روزنامه‌ی تایمز گزارش می‌داد. در سال 1870 او کار خود را به عنوان یک خواننده و سرگرم کننده آغاز کرد و برخی از به‌یاد ماندنی‌ترین شخصیت‌ها را در اپراهای گیلبرت و سالیوان خلق کرد.

ویدون گراسمیت (1854-1919) برادر جورج، درآکادمی سلطنتی در رشته‌ی نقاشی تحصیل کرد و در گالری گروسونور و آکادمی سلطنتی آثارش را به نمایش گذاشت. او در سال 1885 با پیوستن به یک گروه تئاتر تورهای اجرایی برگزار کرد. شناخته شده ترین نمایشنامه او، شب مهمانی، در سال 1901 به نمایش گذاشته شد.

بلندی‌های بادگیر

کتاب بلندی‌های بادگیر اولین بار در سال 1847 با نام مستعار الیس بل منتشر شد و به عنوان یکی از آثار برجسته‌ی ادبیات کلاسیک و یک رمان انگلیسی معروف همیشه در صدر جداول قرار گرفته است.

داستان این کتاب ماجرایی  پرشور از عشق شدید و دست‌نیافتنی بین کاترین ارنشاو و هیثکلیف است که پدر کاترین او را به فرزند‌خواندگی پذیرفته است. پس از مرگ آقای ارنشاو، هیثکلیف توسط هیندلی برادر کاترین مورد آزار و اذیت و تحقیر قرار می‌گیرد و به اشتباه فکر می‌کند که عشق او به کاترین متقابل و دوسویه نیست، در نتیجه ارتفاعات واترینگ را ترک می‌کند و سال‌ها بعد به عنوان یک مرد ثروتمند باز می‌گردد. او به دنبال انتقام وحشتناکی برای تمام سختی‌های گذشته‌ی خود است.

کنش داستان آشفتگی و خشم درونی را به نمایش می‌گذارد، اما این ساختار پیچیده مدیریت کاملی شده است که با توصیف‌های خاطره‌انگیز از چشم‌انداز ارتفاعات و عظمت شاعرانه‌ی این عشق ترکیب شده و این رمان منحصربه‌فرد را به شاهکاری از ادبیات انگلیسی تبدیل می‌کند. نثر مسحورکننده‌ی امیلی برونته با نیرویی چشم‌گیر به ماهیت عواطف انسانی می‌پردازد و با آداب و رسوم جنسیتی، مذهبی و اجتماعی آن روزگار مخالفت می کند.

1984

داستان این رمان انگلیسی معروف در سال 1984 در اقیانوسیه، یکی از سه کشور توتالیتر متخاصم (دو مورد دیگر اوراسیا و ایستازیا) است. اقیانوسیه توسط حزب کنترل کنندهای اداره می‌شود که مردم را شستشوی مغزی داده است تا از رهبر خود، برادر بزرگ، اطاعت کنند. حزب یک زبان تبلیغاتی به نام Newspeak ایجاد کرده است که برای محدود کردن افکار آزاد و ترویج دکترین‌های حزب طراحی شده است. کلمات آن شامل تفکر دوگانه (اعتقاد به ایده‌های متناقض به صورت هم‌زمان) است که در شعارهای حزب منعکس شده است: "جنگ صلح است" ، "آزادی بردگی است" و "جهل قدرت است". حزب از طریق پلیس فکر و نظارت مستمر کنترل خود را حفظ می‌کند.

قهرمان کتاب، وینستون اسمیت، یک کارمند کوچک حزبی است که در لندنی زندگی می‌کند که هنوز در اثر جنگ هسته‌ای که اندکی پس از جنگ جهانی دوم رخ داده، در هم شکسته است. او به حزب بیرونی تعلق دارد و کارش بازنویسی تاریخ در وزارت حقیقت است و آن را با تفکر سیاسی فعلی مطابقت می‌دهد. با این حال، اشتیاق وینستون به حقیقت او را به شورش مخفیانه علیه دولت سوق می‌دهد. او با جولیا، زنی همفکر، وارد یک رابطه‌ی ممنوعه می‌شود و اتاقی را در محله‌‌ی پرولز (مخفف پرولتاریاها) که پرجمعیت است، اجاره می‌کنند. وینستون همچنین به گروه اخوان، گروهی از مخالفان علاقه‌مند می‌شود. اما بی‌آنکه وینستون و جولیا بدانند، این گروه آن‌ها را از نزدیک زیر نظر دارند.

بیشتر بخوانید: معرفی 8 کتاب علمی تخیلی کودک و نوجوان

اورول 1984 را به عنوان هشداری پس از سال‌ها تفکر در مورد تهدیدهای نازیسم و ​​استالینیسم نوشت. تصویری از حالتی که در آن جرأت متفاوت اندیشیدن با شکنجه پاداش داده می‌شود، جایی که مردم هر ثانیه تحت نظر هستند و در آن تبلیغات حزبی بر آزادی بیان و اندیشه برتری می‌یابد. یادآوری هشیارکننده‌ای از شرارت دولت‌های غیرپاسخگو است. وینستون نماد ارزش‌های زندگی متمدن است و شکست او یادآور آسیب‌پذیری چنین ارزش‌هایی در میان دولت‌های قدرتمند است.

میدل‌مارچ

میدل‌مارچ یک رمان انگلیسی معروف به قلم جورج الیوت نویسنده‌ی بریتانیایی قرن نوزدهمی است. رمان الیوت که به دلیل بررسی دقیق طبقات اجتماعی، ازدواج و زندگی انگلیسی تحسین شده است، اغلب به عنوان بهترین اثر نویسنده و یکی از مهم‌ترین رمان‌های بریتانیا در 200 سال گذشته در نظر گرفته می‌شود. میدل‌مارچ از سال 1871 تا 1872 منتشر و به‌صورت هشت جلد کوتاه توسط ناشر مشهور لندنی جان بلک‌وود روانه‌ی کتاب‌فروشی‌ها شد. این رمان بعداً در یک مجموعه کامل در سال 1872 به‌چاپ رسید.

طرح اصلی متشکل از داستان‌های فرعی حول محور دوروتیا بروک، یک زن جوان پرشور و رابطه‌ی او با سه مرد می‌چرخد: کازابون، روحانی و محققی که دو برابر او سن دارد. لیدگیت، یک پزشک جوان جاه طلب که در اشتیاق دوروتیاست اما نقص‌هایش جاه‌طلبی‌های او را به خطر می‌اندازد و ویل لادیسلاو، مرد جوانی با شخصیتی مرموز، خلق‌وخوی رمانتیک و تمایلات هنری‌اش. میدل‌مارچ، داستان این زن را به تصویر می‌کشد. با بیانی واقع‌گرایانه که بالزاک پیشگام این نوع نثر بوده است شخصیت و جامعه‌ی او را مورد مطالعه قرار می‌دهد. کتاب یک رمان تاریخی است که تصویری از جامعه‌ی انگلیسی را در عصر اصلاحات اجتماعی و تحرکات سیاسی ارائه می‌دهد.

دور از اجتماع خشمگین

دور از اجتماع خشمگین، رمانی نوشته‌ی توماس هاردی، به‌صورت سریالی و ناشناس در سال 1874 در مجله‌ی کورن هیل منتشر شد و در همان سال به‌صورت کتاب با نام خود هاردی منتشر شد. این اولین موفقیت عمومی او بود.

داستان این رمان انگلیسی معروف درباره‌ی مالک مزرعه و سه خواستگارش، گابریل اوک (یک چوپان سخاوتمند)، گروهبان تروی (یک سرباز جوان، خوش‌تیپ و بی‌ملاحظه) و ویلیام بولدوود (صاحب مزرعه همسایه) است. روابط متضاد بین بث‌شبا و خواستگارانش، بررسی چهره‌های متنوع عشق، از جمله عشق صادقانه، صمیمانه، بی پروا و دست‌کاری شده را فراهم می‌کند.

ارباب حلقه‌ها

تصور دنیایی بدون ارباب حلقه‌ها دشوار است. تالکین ژانر فانتزی را رایج کرد، جنبش فرافرهنگی را تقویت کرد و به یک پدیده‌ی فرهنگ پاپ جهانی تبدیل شد. اقتباس‌های اولیه پیتر جکسون تنها به محبوبیت ماندگار این مجموعه افزوده است و از طریق جوایز اسکار، میم‌های جاودانه و فیلم‌سازی خیره‌کننده، طرفداران جدیدی را به دنیای خارق‌العاده تالکین دعوت کرده است.

سائورون، ارباب تاریکی، همه‌ی حلقه‌های قدرت را جمع کرده است. ابزاری که او قصد دارد از طریق آن بر سرزمین میانه حکومت کند. تنها چیزی که او در برنامه‌هایش برای تسلط کم دارد حلقه یگانه است. حلقه‌ای که بر همه‌ی آنها حکومت می‌کند و به دست هابیت بیلبو بگینز افتاده است.

بیشتر بخوانید: چرا باید کتاب بخوانیم؟ (فواید کتاب خواندن)

فرودو بگینز جوان در دهکده‌ای کسل‌کننده در شایر، با یک کار بزرگ مواجه می‌شود، حلقه‌ای به او سپرده می‌شود که او باید خانه خود را ترک کند و سفری خطرناک در قلمروهای سرزمین میانه به سمت شکاف سخنی، در اعماق قلمروهای Dark Lord انجام دهد. در آنجا او باید حلقه را برای همیشه نابود کند و ارباب تاریکی را که اهداف شیطانی دارد شکست دهد.

ارباب حلقه‌ها از زمانی که برای اولین بار در سال 1954 منتشر شد، از نگاه مخاطبان خود کتاب ارزشمندی بوده است. غرق در جادوی بی نظیر و دنیای ماورایی که فانتزی فراگیر آن قلب پیر و جوان را به طور یکسان لمس کرده است.

برای خرید رمان های معرفی شده بالا و همچنین عناوین جدید دیگر می‌توانید به سایت خرید آنلاین کتاب بوک لند مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب