7 مرداد 1401
1177 بازدید

چرا باید کتاب بخوانیم؟ (فواید کتاب خواندن)

    در این مطلب می‌خوانید:

فرانسوا ولتر، فیلسوف و نویسندۀ فرانسوی در توصیف کتاب می­‌گوید: «برگ­های کتاب به منزلۀ بال­‌هایی هستند که روح ما را به عالم نور و روشنایی پرواز می­‌دهند.» راینر ماریا ریلکه، شاعر و نویسندۀ آلمانی نظرش را دربارۀ فواید کتاب خواندن این گونه بیان می­‌کند: «چقدر خوب است بودن در میان مردمانی که مطالعه می­‌کنند.» رئیس جمهور نام‌­آشنای ایالات متحده نیز دربارۀ کتاب خواندن چنین می­‌گوید: «بدون حکومت می‌­شود زندگی کرد ولی بدون کتاب و مطبوعات نمی‌­شود.»

چیزی که در فهرست سخنان افراد مشهور و شناخته شده می­‌توان دربارۀ کتاب و کتاب‌­خوانی یافت و تنها محدود به این سه نفر نیست، فواید کتاب خواندن است؛ نه تنها فواید کتاب خواندن برای کودکان یا فواید کتاب خواندن برای نوجوانان و دیگر گروه­‌های سنی، بلکه اتفاقی همگانی و عمومی که به هنگام مطالعه برای مخاطب می‌­افتد.

براساس فرهنگ لغت، مطالعه می‌تواند هر نوع فعالیتی باشد که طی آن فرد به صورت دقیق شروع به مشاهده چیزی می‌کند، همچنین خواندن و نوشتن نیز از انواع دیگر مطالعه هستند. در این بین شناخته‌شده‌ترین شکل مطالعه، خواندن است. همان چیزی که باعث می‌شود انسان‌ها به دستاوردهای بیشتری در زندگی برسند، دیدگاه‌شان تغییر کند و در نهایت به آدم‌های بهتری تبدیل شوند. بسیاری از افراد گمان می‌کنند مطالعه کردن یعنی در نظر گرفتن یک زمان مشخص و آزاد، گرفتن کتابی در دست و خواندن آن. اما مطالعه می‌تواند شکل‌های دیگری هم داشته باشد، شکل‌های ساده‌تری که می‌توانیم در شرایط گوناگون از آن‌ها استفاده کنیم.

اهمیت مطالعه در حقیقت اهمیت نوع محتوایی است که مطالعه می‌کنیم. ممکن است روزانه اسم کتاب‌های زیادی به گوش شما بخورد که توسط افراد مختلف به عنوان یک کتاب عالی و تاثیرگذار معرفی می‌شوند. اول اینکه بهترین و تاثیرگذارترین کتاب برای هر فرد می‌تواند با بهترین و تاثیرگذارترین کتاب برای فرد دیگر متفاوت باشد. این به آن بستگی دارد که شما در کجای مسیر زندگی خود قرار دارید و در جایی که هستید ذهن و روح شما دقیقا به چه چیزی نیاز دارد. اما در یک حالت کلی، انتخاب محتوای مورد مطالعه ما بسیار اهمیت دارد، ذهن خود را با خوراک مناسب تغذیه کنید.

در این مطلب سعی در توضیح و شرح جنبه ­ها و ویژگی­های مطالعه بر مخاطبان کتاب داشته باشیم؛ مخاطبانی که کتاب برای بقا و ادامۀ زندگی آن­‌ها عاملی حیاتی و تغییرناپذیر است.

افزایش آگاهی و هوش شما

یکی از بزرگ­‌ترین دلایل کتاب خواندن، کسب دانش است. کتاب­‌ها یک منبع غنی از اطلاعات هستند. خواندن کتاب با موضوعات متنوع اطلاعات و عمق دانش را افزایش می‌­دهد. می­دانیم که یکی از بدیهی‌ترین فواید مطالعه، افزایش میزان دانش و اطلاعات ما است. نیازی نیست برای افزایش آگاهی خود حتما به سراغ کتاب‌های علمی و دایرة‌المعارف‌ها برویم. خواندن یک رمان ساده یا یک شعر هم می‌تواند باعث بالاتر رفتن دانش و اگاهی ما شود. ما با خواندن رمان‌هایی که توسط افرادی با فرهنگ‌ها و تجربیات مختلف نوشته شده، اطلاعاتی راجع‌به شکل زندگی و طرز نگرش انسان‌ها در جوامع دیگر به دست می‌آوریم.

بهبود خواب و تقویت کارکرد مغزی

کتاب خواندن، در بهبود کیفیت کلی خواب، الگوی خواب و آرامش شما هنگامی که در خواب هستید نقش بسیار زیادی دارد. خواندن، از آنجا که آرامش شما را بیشتر می­کند، استرس شما را به میزان قابل توجهی کاهش می‌­دهد. این آرامش هنگامی که شما در خواب هستید هم با شما خواهد ماند و می­تواند برای شما یک خواب عمیق و آرام در پی داشته باشد. این یک حقیقت شیرین است که مطالعه می­‌تواند کیفیت خواب شما را به میزان بسیار زیادی بهبود بخشد.

افزایش آرامش و کاهش استرس

مطالعه یکی از آرامش­‌بخش‌­ترین فعالیت­‌های انسان است. علاوه بر آرامشی که همراه با خواندن کتاب خوب است، ممکن است موضوعی که شما در مورد آن می­‌خوانید نیز باعث ایجاد آرامش و آرامش درونی بی‌­نظیری در شما شود. خواندن کتاب­‌های تاریخی می تواند فشار خون را پایین بیاورد و احساس آرامشی را به وجود آورد، در حالی که نشان داده شده است که خواندن کتاب‌­های روانشناسی به افرادی که از برخی اختلالات خلقی و بیماری­‌های روانی خفیف رنج می‌­برند، کمک می‌­کند.

بیشتر بخوانید: ۸ تا از بهترین کتاب های طنز ایرانی برای نوجوانان

دربارۀ استرس و مطالعه می­توان اینگونه گفت که فرقی ندارد رمان می‌خوانید، زندگینامۀ فردی را مطالعه می‌کنید یا به خواندن اشعار و منظومه‌ها علاقمندید، در هر صورت مطالعه کردن می‌تواند تا حد زیادی فشار استرس را در زندگی شما کم کند. زمانی که کتابی در دست می‌گیرید، گویی نویسنده دست شما را می‌گیرد و با خود به دنیایی دیگر می‌برد. به این ترتیب شما برای چند لحظه‌ای از مسئولیت‌ها و نگرانی‌های زندگی روزمره فاصله می‌گیرید و ذهن و روان‌تان آسوده می‌شود.

تقویت ذهن و حافظه

یکی از روش‌­های ورزش حافظه، مطالعه مستمر کتاب و کتاب­خوانی است. وقتی کتاب می­‌خوانید، باید مجموعه‌­ای از شخصیت‌­ها، پیشینۀ آن‌­ها، جاه­طلبی‌­ها، تاریخچه و تفاوت­‌های ظریف و همچنین قوس­‌ها و زیر مجموعه­‌های مختلفی را که در هر داستان راه دارد را به خاطر بسپارید. همه ما این موضوع را می‌­دانیم که مغز انسان، اندام شگفت‌انگیزی­ست و می­‌تواند با سهولت نسبی همه چیز را به خاطر بسپارد. هر چیز جدید که در حافظۀ خود اضافه می­کنید، سیناپس‌­های جدیدی تشکیل می‌­شود و همچنین آنچه را که از قبل در حافظه خود داشتید را تقویت می‌­کند، که به یادآوری حافظه کوتاه مدت کمک می­کند. هر اندازه بیشتر مطالعه کنید ذهن شما با رویدادهای تازه­‌تری آشنا می‌­شود.

از دیگر فواید مطالعه برای ذهن انسان، به خصوص در کودکان، افزایش تمرکز است. اگر بچه‌ها را تشویق به خواندن کتاب کنیم و از طرفی، کتاب‌های مناسبی نیز برایشان تهیه کنیم، تا حد زیادی می‌توانیم موجب تقویت تمرکز کودک‌مان شویم. زمانی که کودک مشغول خواندن یک کتاب جذاب می‌شود یا به داستانی که والدینش برایش می‌خوانند گوش می‌دهد، ذهن او به طور کامل بر موضوع داستان متمرکز می‌شود. هرچقدر داستان جذاب‌تر باشد و این جریان زمان طولانی‌تری ادامه پیدا کند، قدرت تمرکز کودک بیشتر تقویت خواهد شد.

بهبود سلامت شناختی   

مطالعۀ کتاب باعث می­شود در زندگی مسائل را بهتر تجزیه و تحلیل کنید. خواندن می­تواند تخیل شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. اینکه در طول مطالعه یک رمان رمز آلود ذهن شما درگیر شخصیت های متعدد و داستان معمایی آن می­شود را در نظر بگیرید. به دلیل همین شخصیت­ها و داستان­ها، بخشی از مغز شما که وظیفه تحلیل مسائل مختلف را به عهده دارد، تحریک می­شود و شما بدون اینکه لازم باشد در دنیای واقعی بسیاری از شخصیت­ها را به شکل واقعی تجربه کنید، به راحتی بسیاری از آن شخصیت­ها را در کتاب­ها می خوانید و با رموز شخصیتی جدید آشنا می­شوید و مهم­تر از آن یک بار فرصت تحلیل و مواجهه با آن شخصیت را با مطالعه یک رمان رمز آلود به خود می­دهید.

وقتی شروع به خواندن کتاب می­کنید، معمولاً در آغاز تصویری از اتفاقات آن کتاب در ذهن ندارید. اما، هر زمان که کتاب را تمام کردید، می­توانید به راحتی کل شخصیت­ها و دنیایی که آن کتاب در ذهن شما ایجاد کرده را به یاد آورید و شروع به تحلیل کنید. در پایان کتاب به طور واضح در می­یابید که به طور شگفت­ انگیزی قوه تحلیل شما در حال فعالیت است. یکی دیگر از فواید کتاب خواندن این است که خوانندگان حرفه­ای در حین خواندن یک رمان از درون خودشان به درون داستان می­روند و این یک احساس فوق العاده است.

تخیل و شناخت، ابزارهای قدرتمند هستند که در همۀ ابعاد زندگی مفیدند. اگرچه ممکن است گاهی مورد توجه ما نباشند، اما همان چیزی هستند که به ما امکان می­دهند تا بهتر انسان­های دیگر را درک کنیم. این درک بهتر انسان­ها می­تواند در کار یا حتی در خانه به ما کمک کند.

بیشتر بخوانید: 5 کتاب مشاوره ای درباره آموزش های پیش از ازدواج

گسترش دایرۀ لغات   

هرچه بیشتر بخوانید، کلمات بیشتری در معرض دید شما قرار می­گیرند، همین امر باعث می­شود هر روز به دایره واژگان شما افزوده شود و اثرات مطالعه شما در صحبت­هایتان پدیدار می­شوند. واژگان، چه به صورت فیزیکی و چه به صورت کتاب الکترونیکی، می­توانند سبب افزایش دایره واژگان شما شوند. پس از مدتی که مطالعۀ روزانه انجام دادید و به جستجوی کلمات جدید که تا امروز نمی­دانستید پرداختید، دایره واژگان شما به یکباره گسترش می­یابد و مهارت­های زبانی شما بهبود می­یابد. شما با کتاب­خوانی مداوم مغز خود را با واژگانی پر می­کنید که در ادامۀ زندگی­تان از آن­ها در هر موقعیتی به صورت اتوماتیک استفاده می­شود. این موضوع در تحقیقات آکادمیک و دانشگاهیِ انجام شده، به اثبات رسیده است.

کلماتی که شما یاد گرفته ­اید، شروع به ادغام خود در واژگان روزمرۀ شما خواهد کرد و با استفاده از این کلمات جدید طرز صبحت کردن شما به شکلی باورنکردنی­ تغییر خواهد کرد.

برای خرید رمان و سایر کتاب‌های پرفروش و روز دنیا می توانید به سایت خرید آنلاین کتاب بوک‌لند مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
محمد دربانی
1402/10/13
چند جمله قصار درباره کتابخوانی. کتاب‌خواندن، اندیشیدن با ذهن دیگران است (آرتور شوپنهاور). مطالعه، لذت بی‌نظیر باخودبودن، ولی تنها نبودن است (علی عبداله زاده). کتاب‌ تلویزیون آدم‌های باهوش است (طاهره شفیعی). کسی که مطالعه نمی کند نسبت به کسی که خواندن بلد نیست هیچ برتری ندارد (مارک تواین). مردم نمی‌دانند چطور ممکن است کل زندگی انسان فقط با یک کتاب تغییر کند (مالکوم ایکس).
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب