10 مرداد 1401
1938 بازدید

معرفی 8 کتاب علمی تخیلی کودک و نوجوان

    در این مطلب می‌خوانید:

یک قدم میان ما و بهترین داستان­های علمی-تخیلی دنیا!

کتاب‌­های معروف دنیا برای نوجوانان کدامند؟ اصولا پیدا کردن کتاب برای نوجوانان بیشتر در دسته کتاب علمی تخیلی قرار می‌­گیرد؛ کتاب­هایی که مخاطب خود را به چیزی بیشتر از گفت­‌و­گوهای روزمره، داستان‌­های کسالت ­آور و موقعیت‌­های همیشگی دعوت می­کنند. داستان­‌های علمی-تخیلی در دنیاهایی با قهرمانان و ضدقهرمانان محبوب همراهند و هر ساله به تعداد عناوین و طرفداران بیشمار این کتاب­ها اضافه می­‌شود. در این مطلب در بلاگ سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند به معرفی 8 عنوان از بهترین های کتاب علمی تخیلی برای نوجوانان می­‌پردازیم.

داس مرگ

داس مرگ مجموعه‌­اى فوق‌­العاده مهیج و جدید اثر نیل شوستِرمن، برندۀ جایزۀ کتاب ملّى آمریکا است که در آن دو شخصیت اصلی، «سیترا» و «روئَن»، در می­یابند براى داشتن دنیایى بی­عیب‌­ونقص، باید بهاى سنگینى پرداخت. این مجموعۀ کتاب علمی تخیلی که داستانش در آینده رخ می‌دهد،‌ مفاهیم بسیار پیچیده و عمیق همچون مرگ و زندگی، ارزش انسان‌ دوستی، گذشتن از خود و... را لابه‌لای پیچش‌ها و کشمکش‌های نفس‌گیر داستانی بیان می‌کند. از پیام‌های مثبت این کتاب علمی تخیلی می‌توان به این نکته اشاره کرد که دانستن اینکه حیات فیزیکی ما محدود است، به زندگی ما معنا می‌دهد و مهربانی و دلسوزی از جاه‌ طلبی و پیروزی ارزشمندتر است.

بخشنده

کتاب بخشنده داستان پسر نوجوانی به نام یوناس است. در جایی که یوناس زندگی می‌کند، جنگ، ترس و درد وجود ندارد. جامعه به شدت کنترل می‌شود و برای حفظ نظم و آرامش، افراد درباره‌ی هیچ یک از بخش‌های زندگی‌شان، مانند شغل یا ازدواج، حق انتخاب ندارند. یوناس دوازده ساله گیرنده‌ی سرگذشت‌ها و خاطرات، دردها و شادی‌های واقعی زندگی است که از «بخشنده»ی پیر و سالخورده دریافت می‌کند. او وظیفه دارد نزد بخشنده تعلیمات خاصی را فرا بگیرد. دنیای یوناس، دنیایی کامل است. در این داستان، مخاطب، نخست با جامعه‌ی نوینی (جامعه اتوپیایی یا مدینه فاضله) روبه‌رو می‌شود اما به تدریج با نقاط ضعف و نارسایی‌های این جامعه (انتی اتوپیا) آشنا می‌شود. جامعه‌ای بدون هویت بشری که مردم در گروه‌های اجتماعی ساختگی و ظاهری «زوجین» قرار می‌گیرند و بچه‌های نسل جدید به سبب نقش و وظیفه‌ای که از سوی شوراهای حاکم به آن‌ها سپرده شده، شناخته می‌شوند.

فارنهایت 451

رمان فارنهایت 451، رمان موفق ری بردبری در عرصۀ بین­‌المللی و شاهکار ادبیات قرن بیستم است و داستان آن، در آینده­‌ای تاریک و پادآرمان شهری اتفاق می‌­افتد. گای مونتاگ، شخصیت اصلی رمان فارنهایت 451، یک آتش‌­نشان است؛ اما نه یک آتش­‌نشان معمولی. شغل او سوزاندن کتاب­‌هایی است که قدغن شده­‌اند و منشأ اصلی اختلافات و بدبختی­‌ها به حساب می‌­آیند. با این حال، مونتاگ احساس خوشبختی نمی­‌کند و دعوا و اختلاف، در زندگی مشترکش موج می­‌زند. آیا کتاب­‌هایی مخفی شده در خانه­‌اش وجود دارند؟ یابندۀ مکانیکی سازمان آتش‌نشانی که مسلح به سمومی کشنده است و با چندین هلیکوپتر همراهی می‌­شود، آماده‌ی ردیابی و دستگیری مخالفینی است که با حفظ و مطالعۀ کتاب­‌ها، به جنگ با جامعه برخاسته­‌اند.

بیشتر بخوانید: 8 کتاب درباره زبان بدن که باید بخوانید!

رمان فارنهایت 451، رمان کلاسیک و پادآرمان شهری ری بردبری، در کنار آثاری همچون 1984 از جرج اورول و دنیای قشنگ نو از هاکسلی، به عنوان تشریحی پیش­گویانه از برده‌داری رسانه­‌ها، مواد مخدر و پیروی از الگوها در تمدن غرب قرار می­‌گیرد. نثر قدرتمند و شعرگونۀ ری بردبری با بینشی خارق­‌العاده از ظرفیت بالقوۀ فناوری ترکیب­ شده و رمانی خلق می­‌کند که با گذشت دهه­‌ها از اولین انتشارش، همچنان درخشش و قدرت خود در شوکه کردن مخاطب را حفظ کرده است.

سفر به انتهای دنیا

گریسی یک دختر معمولی است که در سرزمین عجیب مین زندگی می‌کند. او شهرش را دوست دارد و حتی به پیروزی شهر در جنگ داخلی هم کمک کرده است. روزی این سرزمین توسط اجنه و هیولاها مورد حمله قرار می‌گیرد و ابری سیاه بالای خانه گریسی می‌ایستد و حرکت نمی‌کند. سم، برادر گریسی، بیمار است و اهالی شهر همگی آمدن ابر سیاه را نشان از این می‌دانند که سم قرار است به زودی بمیرد. پدر گریسی که دانشمندی عجیب و غریب است اعتقاد دارد دنیایی موازی در دو قطب زمین وجود دارد که همه از ابر سیاه مرگ و هرگونه موجود عجیب‌الخلقه در امان هستند؛ دنیایی خارق‌العاده که تا به حال کسی به آن قدم نگذاشته است. خانواده گریسی برای رهایی از ابر تیره تصمیم می‌گیرند هر طور که شده به دنیای خارق‌العاده برسند.

جودی لین اندرسون با الهام از داستان‌های هری پاتر و دنیای جن و پریان، این کتاب علمی تخیلی سفر به انتهای دنیا را نگاشته است. او در این اثر و کتاب علمی تخیلی پشتکار و تلاش برای رسیدن به هدف را یادآور می‌شود و شجاعت و عشق به خانواده را به بهترین شکل به تصویر می‌کشد.

سنّت­ شکن

ورونیکا راف نویسنده­ای آمریکایی است. سه‌گانۀ او، یعنی «سنت‌شکن»، «شورشی» و «هم­پیمان»، در زمرۀ پرفروش‌ترین کتاب‌های فانتزی دنیاست.  بئاتریس پرایر قهرمان داستان آینده‌ای دور از شهر شیکاگوست؛ شهری از هم پاشیده که به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است. نام هر کدام از این بخش‌ها نماد خصیصه اخلاقی افراد آن بخش است: رک‌گویی (روراستی)، فداکاری (از خودگذشتگی)، دلیری (شهامت)، رفاقت (صلح طلبی) و هوشیاری (دانش و هوش).

هر ساله در یک روز مشخص تمام شانزده ساله‌ها باید در آزمون استعدادسنجی شرکت کنند تا بدون توجه به بخشی که در آن به دنیا آمده‌اند بخش جدیدشان را انتخاب کنن.  بئاتریس پرایر شانزده ساله در بخش فداکاری به دنیا آمده است اما خصلت از خودگذشتگی در وجودش نیست. این است که حس می‌کند به آنجا تعلق ندارد. او در آزمون استعدادسنجی شرکت می‌کند ولی نتیجه آزمونش شگفت‌انگیز است. او با سایر تازه‌واردها یک فرق اساسی دارد. او یک «سنت­شکن» است. این موضوع می‌تواند زندگی خود او و اطرافیانش را تحت تأثیر قرار دهد و حتی به خطر بیندازد. «سنت شکن» جلد اول از مجموعه‌ای سه جلدی است که عنوان پر فروش‌ترین کتاب ۲۰۱۱ را در ادبیات امریکا به خود اختصاص داده است. همچنین جلد اول این مجموعه به عنوان بهترین کتاب  گودریدز در سال ۲۰۱۱ انتخاب شد.

سفر به مرکز زمین

کتاب سفر به مرکز زمین، رمانی نوشتۀ ژول ورن است که اولین بار در سال 1864 به انتشار رسید. ژول ورن، نویسندۀ بسیار پرطرفدار، آینده‌­نگر و پرکار فرانسوی، مخاطبین را در آثارش به سفرهایی به اعماق دریا و ماورای ستارگان می‌­برد. پدربزرگ داستان­‌های علمی-تخیلی مدرن در این رمان جذاب، سفری به مرکز زمین را برای ما تدارک دیده است. این مأموریت زمانی آغاز می­‌شود که پروفسوری به نام اوتو لیدانبراک، تکه کاغذی چندصدساله را در کتابی حتی کهن­تر، پیدا می­‌کند. برادرزادۀ پروفسور، اکسل، آن را رمزگشایی می­‌کند و دستورالعمل رسیدن به مرکز زمین را در آن می‌­یابد. آن­‌ها راهی آتشفشانی خاموش در ایسلند می­‌شوند و به عمق آن می­‌روند. این کاوشگران همزمان با رفتن به عمق آتشفشان، با تاریخ بشر، تغییرات زمین شناسانه، و گیاهان و حیوانات ماقبل تاریخ رو به رو می­‌شوند و در نهایت، به درکی نوین از ریشه های نژاد انسان می­‌رسند.

جزیرۀ اسرارآمیز 

کتاب جزیره اسرار آمیز رمانی از ژول ورن است که در سال 1875 منتشر شد. چاپ اصلی، که توسط هتزل منتشر شده است، شامل تعدادی تصویر از ژول فرات است. این رمان دنباله‌ای متقاطع از بیست هزار متر در زیر دریاها و در جستجوی فرارها است. اگرچه موضوعات آن بسیار متفاوت از آن کتاب‌ها است.

در طول جنگ داخلی آمریکا ، پنج اسیر جنگی شمالی در جریان محاصرۀ ریچموندِ ویرجینیا، با ربودن یک بالن ردیابی پر از هیدروژن فرار می‌­کنند. فراری‌ها عبارتند از سیروس اسمیت، مهندس راه­‌آهن در ارتش اتحادیه بردۀ سابق و وفادار او نب، ملوان که فقط با نام خانوادگی او خطاب می‌­شود، محافظ و فرزندخواندۀ او هاربرت براون.
گروه پس از پرواز در طوفان بزرگ چند روزه، در جزیره­ای صخره­ای، آتشفشانی و ناشناخته فرود می­‌آید، که در جنوب اقیانوس آرام واقع شده است. آن­‌ها آن را به افتخار آبراهام لینکلن «جزیرۀ لینکلن» نام‌گذاری کردند.

آلیس در سرزمین عجایب

ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب، گنجینه‌­ای کم‌­نظیر از افسانه‌­ها و تخیلات بی­‌حدوحصر آدمی است و برای چندین دهه، منبعی بی پایان از لذت و شگفتی برای کودکان و البته بزرگترها به شمار آمده است. در حالی که بزرگترها با خواندن این کتاب، تلاش می­‌کنند تا از اسرار و کدهای ریاضی استفاده شده در متن اثر سر در بیاورند. مخاطبین کم­سن­وسال­تر، بی‌­درنگ به همراه آلیس وارد لانۀ خرگوش شده و رویایشان را در سرزمینی از شگفتی‌­های منحصربه­‌فرد پی می‌­گیرند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کتاب‌های مقابله با استرس

شخصیت­‌هایی به یادماندنی چون خرگوش سفید، ملکۀ سرخ و البته کلاهدوز دیوانه به همراه موجوداتی فانتزی در این داستان به چشم می­خورند. آلیس، به جای جای این سرزمین عجایب سرک می­‌کشد و تلاش می­کند تا معنا و مفهوم تجارب غیرمعمول و رویاگونه­‌اش را دریابد. اما اتفاقات این سرزمین، عجیب­تر از آن هستند که بتوان به راحتی آن­‌ها را درک کرد. داستان به شکل هنرمندانه‌ای، منطق را به بازی می­گیرد و همین موضوع، محبوبیت جاودانه­‌ای به اثر بخشیده است. شیوۀ روایی، ساختار، شخصیت­‌ها و صنایع ادبی این کتاب ارزشمند، تأثیری شگرف در فرهنگ عامۀ مردم و ادبیات، به خصوص ژانر فانتزی، داشته است.

برای خرید رمان های بالا می توانید به سایت بوکلند سر بزنید و از هزاران کتاب جذاب در این ژانر لذت ببرید!

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب