5 مرداد 1401
2085 بازدید

معرفی 6 کتاب درباره بردگی و تبعیض نژادی

    در این مطلب می‌خوانید:

نژادپرستی و تبعیض نژادی واژه‌های نوینی در فرهنگ لغات هستند، هیچ نقل قولی که نشان دهد این کلمات قبل از اوایل قرن بیستم استفاده می‌شدند وجود ندارد. اما این واقعیت که این کلمات جدید هستند ثابت نمی‌کند که مفهوم نژادپرستی در گذشته‌های دور وجود نداشته است. خواندن تاریخ و داستان‌هایی که در این‌باره نوشته شده است شاهد این نکته‌اند که این کلمه به هر دلیلی که بوده دیرتر از پیدایشش وارد فرهنگ لغات شده است. نژادپرستان بر این باورند که انسان‌ها به موجودات زیستی جداگانه و انحصاری به نام «نژاد» تقسیم شده‌اند. براساس این تقسیم‌بندی برخی از نژادها بر دیگران برتری دارند که در وجوهی مانند ثروت و درآمد، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی، حقوق مدنی و سایر زمینه‌ها خود را نشان می‌دهد. در این مقاله تلاش کرده‌ایم که 6 کتاب درباره بردگی را معرفی کنیم. در ضمن شما می توانید با مراجعه به بخش خرید رمان از محصولات بیشتری دیدن فرمایید.

دوازده سال بردگی

شاید این کتاب درباره بردگی یعنی کتاب دوازده سال بردگی یکی از بهترین داستان‌ها در میان تمام روایت‌های دوران برده‌داری باشد. کتابی که خاطرات دلخراشی درباره یکی از تاریک‌ترین دوره‌های تاریخ آمریکا را بازگو می‌کند. داستان کتاب شرحی‌ست بر آنکه چگونه سالومون نورثاپ، که به‌عنوان یک مرد آزاد در نیویورک به دنیا آمد، در سال 1841 با وعده‌ی پول به واشنگتن دی‌سی کشانده شد، سپس درگیر مواد مخدر و ضرب‌وشتم شد و سپس به بردگی فروخته شد. او دوازده سال را در یک مزرعه پنبه در لوئیزیانا در اسارت گذراند.

نورثاپ پس از نجات خود، این داستان فوق‌العاده، واضح و دقیق از زندگی برده‌داری را نوشت و به‌چاپ رساند. این کتاب بلافاصله به یکی از پرفروش‌ترین‌ها تبدیل شد و امروز به دلیل بینش متفاوت و شیوایش، به‌عنوان یکی از معدود پرتره‌های برده‌داری آمریکایی که توسط فردی تحصیل‌کرده مانند سولومون نورثاپ، فردی با دیدگاه دوگانه‌ای که هم یک انسان آزاد و هم فردی در اسارت بوده است، شناخته می‌شود.

ملاقات

مردان و زنانی که در هشت داستان کوتاه کتاب ملاقات حضور دارند این حقیقت را درک کرده‌اند که با هر روش مبتکرانه و اغلب ناامیدانه‌ای باید سرشان را بالای آب نگه دارند. در داستان‌های این کتاب درباره بردگی، شخصیت‌های داستان مدام در جدالی تن‌به‌تن با تبعیض نژادی و مشکلات برآمده از آن در جامعه هستند. نویسنده‌ی کتاب که خود از مبارزان مدنی جنبش سیاهان بود با شناخت خوبش از تأثیرات روانی این تبعیض نژادی و قدرت قلمش مجموعه داستانی را به‌تحریر درآورده که گویی تاریخ شفاهی از دل مردم نیمه‌ی سده‌ی بیستم آمریکا است. مجموعه داستان ملاقات با موضوعاتی دلهره‌آور، دلخراش، هولناک و با آگاهی عجیب بالدوین از زخم‌هایی که نژادپرستی در قربانیان و عاملان آن برجای می‌گذارد، اثری مهم از یکی از مهم‌ترین نویسندگان ادبیات تبعیض نژادی پدید آمده است. بالدین پس از مهاجرتش به کشور فرانسه و نوشتن مقاله‌ها و داستن‌هایی از تجربیات و دغدغه‌هایش در سال 1986 نشال شوالیه دریافت کرد و یک سال پس از آن درگذشت.

دنیای آشنا

با نزدیک شدن به جنگ داخلی، برده‌ای به نام هنری تونسند که یک کشاورز و چکمه‌ساز است تحت سرپرستی  ویلیام رابینز که از قدرتمندترین مردان شهرستان منچسترکونتی ایالت ویرجینیا است، درمی‌آید. هنری درنهایت تحت حمایت و آموزش‌های رابینز، مالک مزرعه‌ی خود می‌شود و به او حق داشتن 50 هکتار زمین و 33 برده را می‌دهند. دنیای آشنا پدیده‌ی تاریخی بردگان با اربابان سیاه‌پوست را با تمام پیچیدگی‌های حقوقی و اجتماعی‌اش که اغلب نادیده گرفته می‌شود، بررسی می‌کند و نگاهی اجمالی نه تنها به روابط نژادی قرن نوزدهم، بلکه به پیچیده‌ترین جنبه‌های خود طبیعت انسان می‌‌اندازد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ اقتباس سینمایی از کتاب‌های داستانی

دنیای آشنا یک رمان بلندپروازانه و درخشان است که بین گذشته، آینده و حال در رفت‌و‌آمد است. زندگی سیاهان، سفیدپوستان و سرخ‌پوستان را به‌هم می‌پیوندد و به همه‌ی ما این امکان را می‌دهد تا درک عمیق‌تری از موضوع تبعیض نژادی داشته باشیم. این کتاب در سال 2004 برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر شد.

دختر سیاه/ دختر سفید

در سال 1975، تنش نژادی هنوز در کالج شویلر در پنسیلوانیا که اکثراً سفیدپوست هستند، ادامه دارد. جنا مید که دختر یکی از مؤسسان کالج است با دختری سیاه‌پوست به نام مینت سوییفت هم‌اتاق شده و مینت دختر کشیشی از دی‌سی است. مینت به‌شدت دلتنگ خانه و خانواده‌اش می‌شود اما در مقابل، جنا از تماس تلفنی با مادر خود اجتناب می‌کند. علی‌رغم اختلافاتشان، دو دختر به‌دلیل جو جامعه و تبعیضی که نسبت به فرهنگ سیاه‌پوستان وجود دارد و والدین جنا نیز به او تلقین کرده‌اند، دوستی عمیقی بینشان ایجاد می‌شود. هنگامی‌که حوادث نژادپرستانه به مینت ضربه می‌زند، جنا سعی می‌کند از او محافظت کند. اما مینت دچار افسردگی خطرناک و ضد‌اجتماعی می‌شود. در همین‌حال، جنا نیز مشکلات خاص خود را دارد.

جویس کارول اوتس نویسنده‌ی این کتاب شجاعانه با پیامدهای جنبش حقوق مدنی، واکنش‌های منفی که در اوایل دهه‌ی 70 علیه خوش‌بینی و تقوای ضدنژادپرستانه‌ی لیبرال‌های سفیدپوست ‌که به ظاهر نیت خوبی داشتند اما درنهایت با حس تحقیرآمیزی همراه شد، دست‌وپنجه نرم می‌کند. او نویسنده‌ی پرکاری است که آثار زیادی از او در ایران به‌چاپ رسیده است.

کلبه‌ی عمو تام

شاید نام آشناترین کتاب در حوزه‌ی ادبیات ضدنژادپرستانه داستان کلبه‌ی عمو تام باشد. این کتاب درباره بردگی، داستان برده‌ای به نام تام را روایت می‌کند که انسانی مقدس و باوقار، نجیب و در اعتقاداتش ثابت قدم است. در حالی که تام با قایق به حراجی در نیواورلئان منتقل می‌شود، جان دختر بچه‌ای به نام اوا را نجات می‌دهد و پدر دختر برای سپاسگزاری، تام را خریداری می‌کند. اوا و تام در مدت زمان کوتاهی دوستان خوبی برای هم می‌شوند. اما سلامتی ایوا به‌سرعت رو به افول می‌رود و در بستر مرگ از پدرش می‌خواهد که همه‌ی افراد برده‌اش را آزاد کند. او برای انجام این کار برنامه‌ریزی می‌کند، اما زمان با او یار نمی‌شود و او پیش از این اتفاق کشته می‌شود. پس از او، سایمون لگری، که فرد خشنی است صاحب جدید تام می‌شود. تام پس از این‌که از افشای محل اختفای برخی برده‌های فراری امتناع می‌کند، زیر ضربات شلاق سایمون تاب نمی‌آورد و جانش را از دست می‌دهد. کلبه‌ی عمو تام به محض چاپ در آمریکا به یکی از پرفروش‌ترین آثار بدل شد و طولی نیانجامید که به زبان‌های مختلف ترجمه و چاپ شد. این کتاب را جنجالی‌ترین حادثه در تاریخ رمان‌نویسی آمریکا می‌دانند زیرا که 9 سال پس از چاپ این کتاب جنگ داخلی آمریکا اتفاق افتاد.

خدمتکار

کتاب داستان چند زن خدمتکار سیاهپوست در سال 1962 در جکسون، می سی‌سی‌پی را روایت می‌کند. آیبلین یکی از آن زنان است که همیشه بی‌سروصدا دستورات را می‌گیرد، اما به‌جایی می‌رسد که دیگر نمی‌تواند تلخی که در درونش به‌وجود آمده را سرکوب کند. دوست او مینی برعکس او هرگز زبانش را کنترل نکرده است، اما اکنون باید به نحوی اسرار کارفرمایش را حفظ کند که باعث می‌شود دیگر بیشتر از گذشته سکوت کند. اسکیتر زن دیگری در این داستان که اجتماعی و سفیدپوست است به تازگی از کالج فارغ‌التحصیل شده. او پر از جاه‌طلبی‌ست، اما چون هنوز ازدواج نکرده است دیگران او را شخصی شکست خورده می‌دانند.
بیشتر بخوانید: ۶ کتاب درباره‌ی جنگ جهانی دوم

این زنان به ظاهر متفاوت با هم می‌پیوندند تا کتابی گویا درباره‌ی کار به عنوان خدمتکار سیاه‌پوست در جنوب را پدید آورند که می‌تواند سرنوشت آنها و زندگی یک شهر کوچک را برای همیشه تغییر دهد. این کتاب جوایز مهمی را کسب کرده و مدت‌ها جزو پرفروش‌های نیویورک‌تایمز بوده است. در سال 2011 از این کتاب فیلمی هم ساخته شد.

برای خرید کتاب‌های پرفروش و روز دنیا می توانید به سایت خرید آنلاین کتاب بوک‌لند مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب