18 تیر 1401
433 بازدید

۱۰ اقتباس سینمایی از کتاب‌های داستانی

    در این مطلب می‌خوانید:

10 اقتباس سینمایی از کتاب داستانی

«اقتباس» در فرهنگ لغت مُعین به معنی «گرفتن»، یا «اخذ کردن» آمده است. اقتباس در هنر امری رایج است و اصولن معتقدند که هر آنچه که اثری است، اقتباس است. خواسته یا ناخواسته.
در سینما اقتباس‌های مهمی از ادبیات شده است. مهم از آن لحاظ که هم اقتباسی که شده است سالم و کامل است، هم توانسته است در عین اقتباسی بودن، خود مستقل یک اثر باشد.
فهرستی که در ادامه خواهیم داشت، مشتی‌ست نمونه‌ی خروار:

باشگاه مشت زنی

نویسنده امریکایی باشگاه مشت زنی «چاک پالانیک» در سال 1996 میلادی منتشر کرد. کارگردان مهم امریکایی «دیوید فینچر» در سال نود و نه میلادی فیلمی به همین نام با اقتباس از کتاب ساخت. فیلم سالهاست که در مرتبه‌های بالای منتقدین و مردم قرار دارد. در این رمان که شخصیت اصلی آن از بیخوابی و هویت پریشی رنج می‌برد، پس از آشنایی با «تایلر دردن» یک باشگاه زیرزمینی مشت زنی را تاسیس می‌کنند که در آن مردم با مبارزه (کتک خوردن و کتک زدن) آرامش خود را بازیابند. در فیلمی که دیوید فینچر ساخته است همین داستان وجود دارد، اما با تغییراتی در تعاملات بین شخصیت‌های داستان و با نگاهی روانشناختی‌تر به انسان، و البته با پایان‌بندی‌ای غافلگیرانه در فیلم، یک اثر سینماییِ جذاب، دیدنی و ماندگار خلق کرده است. اقتباس از یک خلق هنری برای خلق هنری تازه.

بینوایان

این اثر از «ویکتور هوگو» یکی از برترین رمان‌های قرن نوزدهم است. داستان «ژان وال ژان» مردی که برای دزدی نان به زندان افویرایش شودتاده است. «کوزت» دختر یتیمِ «فانتین» که پس از مرگ‌اش تحت سرپرستیِ خانم و آقای «تناردیه» با مکافات زندگی می‌کند. بازرس «ژاور» و اخلاقگرایی مثال‌زدنی‌اش و دیگرانی که شخصیت‌های اصلی و فرعی این اثر بزرگ را شکل می‌دهند. ویکتور هوگو برخی از شخصیت‌های این رمان را از جهان واقعی به کتاب‌اش آورده است. نکته‌ی ارزشمندِ اقتباسیِ این رمان این است که، این رمان از اولین سال‌های حضورِ سینما مورد اقتباس قرار گرفته است و یکی از پر اقتباس‌ترین آثار ادبی جهان است. اقتباس‌های سینمایی، انیمیشن، تئاتر و تئاتر موزیکال، کمیک استریپ و اقتباس در دیگر هنرها از نقاط درخشان این اثر در جهانِ هنر و فرهنگ است. یک مثال که روشنگر تمام این تعاریف باشد این است که «برادران لومیر» که خالقان سینماتوگراف هستند در سال 1897 میلادی فیلم کوتاهی به نام «ویکتور هوگو و شخصیت اصلی فقرا» ساخته‌اند که هنوز تصاویری از این اثر موجود است. بگذارید بدون اغراق بگوییم، «بینوایان» الگو و مثال بارز اقتباس سینما از رمان است. این گفته در دیگر گونه‌های نمایشی نیز قابل تعمیم است. یکی از بهترین اقتباس های سینمایی از بینوایان در سال هزار و نهصد و نود و هشت توسط کارگردان دانمارکی به نام «بیله آگوست» و با بازی «نیام لیسون» در نقش ژان وال ژان ساخته و منتشر شد.

سکوت بره‌ها

رمان سکوت بره‌ها دومین رمان از سه‌گانه‌ی «توماس هریس» نویسنده آمریکایی است. سه سال بعد از انتشار، این کتاب توسط «تد تلی» به فیلمنامه تغییر میابد و  کارگردان امریکایی «جاناتان دمی» اقتباسی جانانه از این اثر را ساخته و همان سال بابتش اسکار بهترین کارگردانی را می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: معرفی ۸ کتاب ماجراجویی برای نوجوانان

اولین فیلم سینمایی اقتباس از رمان، در سبک «سینمای دلهره» که جایزه اسکار برده است و بسیار مورد قبول منتقدین مخاطبین بوده است اقتباس سینمایی ِ سکوت بره ها است. خیلی از مخاطبین سینما هنوز «آنتونی هاپکینز» بازیگر فوق ستاره سینمای هالیوود را با «هانیبال لکتر» شخصیت عجیب و مخوف این فیلم روانشناختی و دلهره‌آور می‌شناسند.

سه‌شنبه‌ها با موری

داستان واقعی و برشی از زندگی «میچ آلبوم» نویسنده اثر که جزو کتابهای پرفروش و در ایران پرترجمه است. داستان چندین هفته آخر زندگی استادِ نویسنده و گفتگو و تعاملات نویسنده در کنار استادش و در روزهای سه‌شنبه است. «میک جکسون» کارگردان بریتانیایی در سال نود و نه میلادی اقتباسی از این رمان را با بازی «جک لمون» بازیگر شهیر آمریکایی ساخته است که بسیار مطلوب و تاثیرگذار است. این کتاب و اقتباس‌اش در سینما را می‌شود در فهرست اقتباس سینمایی تاریخی قرار داد. برشی از واقعیت که ابتدا نوشته و سپس فیلم می‌گردد.

غرور و تعصب

اثر تحسین شده و خواندنی «جین آستین» که هفده سال توسط ناشران گوناگونی که کتاب را می‌خواندند رد شد و بعد از انتشار به یکی از آثار بزرگ ادبیات کلاسیک تبدیل شد. نویسنده در بیست و یک سالگی این رمان را نوشته است. این فیلم نیز اقتباس‌های سینمایی بسیاری دارد. نسخه‌ای که در آن اسطوره سینما «لارنس اولیویه» ایفای نقش می‌کند و یا نسخه معروف دیگری که در سال دوهزار و پنج توسط «جو رایت» کارگردان انگلیسی در هالیوود ساخته شد. یکی داستان پر از آب چشم. یک اقتباس سینما از ادبیات که در طی این سال‌ها نسخ موفقِ بسیاری داشته است.

گتسبی بزرگ

اثر قدر دیده‌ی «اسکات فیتز جرالد» نویسنده بزرگ قرن بیستم و معرف «عصر جاز» آمریکا، که در سینما هم قدر دیده است. آن نسخه موفق سینمایی که توسط کارگردان استرالیایی «باز لورمن» ساخته شد و ستارگان بسیاری از سینمای جهان (از هالیوود تا بالیوود) در آن نقش آفرین بوده‌اند، نمونه یک اقتباس سینمایی پرطرفدار است. فیلمی پر رمز و راز و رمانی پرکشش. امیدوارم بخوانید و ببینید و لذت ببرید.

انجمن شاعران مرده

اتفاق با مزه در مورد این عنوان این است که خانم «کلاین باوم» بر اساس فیلمنامه جناب «تام شولمن» رمان «انجمن شاعران مرده» را نوشته است و کتاب بعد از فیلم آن که توسط کارگردان پیشرو استرالیایی «پیتر ویم» ساخته شد، منتشر شده است. یکی از بهترین بازی‌های «رابین ویلیامز» اسطوره فقید سینما در این فیلم است. در سال هزار و نهصد و هشتاد و نه میلادی این فیلم جایزه اسکار بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم سالِ اسکار را دریافت کرد. داستانی از جنگ نرم میان سنتِ خشک و خشکیده با دم‌آسایی و مرگ آگاهی و مدرنیته‌ی منعطف در این دو اثر تصویری و نوشتاری روایت می‌شود که خواندنش و دیدنش لذتبخش است.

بر باد رفته

گفتن از این اثر معروف و رمانِ جهانی شده شاید خسته کننده باشد، اما این اثر نمونه بسیار خوبی است از اقتباس. رمانی نوشته شده است و نویسنده‌اش بابت رمان جایزه پولیتزر برده است. سالها بعد فیلمی از این رمان ساخته می‌شود که برای سی و چهار سال رکورد دار پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینماست. تقریبن تمام مخاطبان کهنسال سینما و طرفدار درام‌های عاشقانه سینمای کلاسیک «کلارگ گیبل» بزرگ را در هیبتِ «رت باتلر» فیلم برباد رفته می‌شناسند. یکی از بهترین اقتباس‌های سینمایی در این اثرِ «ویکتور فلیمینگِ» کارگردان اتفاق افتاده است.

کشتن مرغ مینا

اثر شاخص نویسنده که جایزه پولیتزر را به همراه داشت در سینما نیز با اقبالی بینظیر مواجه می‌شود.
«هارپر لی» نویسنده این رمان در دهه هفتادِ میلادی دست بر یکی از شاخصه‌های تمدن گذاشته است.انسانیت.
«رابرت مالگین» کارگردان فیلم کشتن مرغ مینا (مرغ مقلد) نیز با بازی درخشانی که «گری کوپر» بزرگ در این فیلم دارد، دست بر یکی از شاخصه‌های تمدن، یعنی انسانیت گذاشته است.

بیشتر بخوانید: معروف ترین نویسندگان زن ایرانی {+معرفی آثار}

فیلمی که در فهرست ملی ثبت فیلم که در کتابخانه ملی کنگره آمریکا تاسیس شده است و به فیلم‌های ویژه‌ای که تاثیری فرهنگی یا اجتماعی بر جامعه دارند به عنوان یک ثبت ماندگار نگاه می‌کند، وارد شده است. این اقتباس یک اقتباس سینمایی پر طرفدار است و جزو فیلم‌های برتر تاریخ سینما ماندگار است.

زنان کوچک

یک داستان امریکایی در قرن نوزده که توسط خانم «لوییزا می الکات» نوشته شده است و به بیش از پنجاه زبان در دنیا ترجمه شده است. هفتمین اقتباس این اثر در سال دو هزار و نوزده یک فیلم خوش رنگ و نقش از این رمان بود که توسط کارگردان-بازیگر جوان امریکایی گرتا گریویک ساخته شد و مورد نظر موافق منتقدین و مخاطبین بوده است. یک اثر با هر اقتباسِ سینمایی انگار که سفری جدید را به جهان تجربه می‌کند.
در پایان فقط یک جمله باید گفت. آنچه که خواندید مشتی‌ست نمونه خروار. گفتنی‌ها کم نیست! برای خرید آنلاین کتاب و آخرین رمان های روز دنیا می توانید به صفحه خرید رمان مراجعه نمایید. 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب