16 تیر 1401
295 بازدید

معرفی ۶ کتاب بازاریابی و فروش که باید بخوانید

    در این مطلب می‌خوانید:

با گسترش جوامع و توسعه کشورها، تقاضا برای کالا و خدمات افزایش بسیاری پیدا کرده است. اکثر متقاضیان را قشر متوسط جامعه تشکیل می‌دهند که پول و وقت محدودی برای انتخاب و خرید دارند و اقلیتی نیز وجود دارند که دارای پول زیاد اما وقت کم هستند. تنوع محصولات و وجود رقبا، کار افراد و سازمان‌ها را برای برنده شدن در این رقابت سخت‌تر از گذشته کرده است. هر کسب وکار زمان محدودی برای متقاعد ساختن مشتری و عرضۀ محصول یا خدمت خود دارد. پس بازاریابان موظفند با بهره‌گیری از ابزارهای بازاریابی مناسب، این محدودیت را به فرصت فروش تبدیل کنند و یک فضای برد- برد برای عرضه‌کننده و متقاضی به وجود آورند. در ادامه شش نمونه از کتا‌ب های مطرح در حوزه بازاریابی و فروش را معرفی خواهیم کرد. همچنین برای خرید کتاب‌های پرفروش و روز دنیا می توانید به سایت خرید آنلاین کتاب بوک‌لند مراجعه نمایید.

شیوه گرگ

اگر فیلم معروف (گرگ وال‌استریت) را دیده باشید، پس از قبلاً با جردن بلفورت ملاقات کرده‌اید. این گرگ موفق که اکنون ثروت او بالغ‌بر ۱۲۰میلیون‌دلار است، روش کار خود را به همراه خاطرات، تجربیات و شکست‌های زندگی‌اش، در کتاب «شیوه گرگ» آورده است. روش ابداعی او که خط مستقیم نام دارد، یک استراتژی فروش قدرتمند است.

کسانی که تحت آموزش او قرار داشتند، با استفاده از استراتژی‌های خط مستقیم به موفقیت و ثروت چشمگیری دست پیدا کرده‌اند؛ اما این روش فقط برای فروش محصولات کاربرد ندارد. بلفورت معتقد است که روش او به طور کلی بر پرورش هنر متقاعد کردنِ اخلاقی متمرکز است. از متقاعد کردن مشتری برای یک خرید یک وسیلۀ خانه گرفته تا متقاعد کردن کودکی برای درس خواندن! این کتاب برای تغییر کردن است، پس اگر می‌خواهید در زندگی کاری و شخصی تاثیرگذار باشید، در خواندن آن درنگ نکنید.

گاو بنفش

نِیل بردن، رئیس اسبق انجمن بازاریابی آمریکا، در دهه ۵۰ میلادی مدلی برای تدوین استراتژی سازمان‌ها ارائه کرد که به مدل (آمیخته بازاریابی یا 4P) معروف بود. طبق مدل او هر سازمان باید یک استراتژی مناسب برای: 1.محصول(Product)، 2.قیمت(Price)، 3.مکان عرضه(Place) و 4.ترویج(Promotion) تدوین کند. با گذشت زمان، دانشمندان حوزۀ بازاریابی عناصر دیگری به این مدل اضافه کردند که ازجمله آنها می‌توان به تبلیغات، بسته‌بندی، نیروی انسانی و... اشاره کرد. این‌بار سِت گادین، از یک (P) جدید سخن می‌گوید: گاو بنفش(Purple Cow)! او است. گادین نویسندۀ حوزۀ کسب‌وکار و کارآفرین و سخنرانی برجسته است. به عقیدۀ او ما در عصری زندگی می‌کنیم که از هر محصول و خدمت چندین مورد مشابه برای مصرف‌کننده وجود دارد و تحت‌فشار گذاشتن مصرف‌کننده‌ای که از زمان کم و انتخاب‌هایی بسیار برخوردار است، اغلب باعث بی‌حوصلگی شده و به خرید منجر نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ رمان معروف خارجی که حتما باید بخوانید

گادین می‌گوید هوشمندانه کار کنید و محصول یا خدمتی عرضه کنید که مخاطب نتواند چشم از آن بردارد. فرض کنید در یک مزرعه تعداد فراوانی گاو سفید و قهوه‌ای وجود دارد که به دیدن آنها عادت کرده‌اید، اما مشاهدۀ یک‌ گاو بنفش در میان آنها توجه شما را به خودش جلب می‌کند و در خاطرتان ماندگار می‌شود، پس سعی کنید در میان گاوهای قهوه‌ای، یک گاو بنفش باشید! کتاب «گاو بنفش» علاوه‌ بر توضیح و تشریح این استراتژی، بسیاری از برندها و سازمان‌ها را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و پرسش‌های مهم فراوانی را در متن کتاب پاسخ می‌دهد که چالش ذهنی صاحبان کسب‌وکار و علاقه‌مندان به این حوزه است.

فوق ستاره فروش شوید

تقریباً تمام کسانی که به هر شکل در حوزه تجارت فعالیت دارند، برایان تریسی را می‌شناسند یا نام او را شنیده‌اند. تکنیک ساده و کاربردیِ او در کتاب معروف و پرفروشِ قورباغه‌ات را قورت بده، باعث رشد فردی و کاری افراد زیادی در کشور ما شد. تریسی قدرت‌مندترین سخنران در زمینۀ موفقیت است. او معتقد است: «موفقیت پول نیست، بلکه تبدیل شدن به فردی است که بتواند چنین ثروتی را به‌دست بیاورد». مطالبی که او در کتاب‌ها و سخنرانی‌هایش به آنها می‌پردازد، مسیر دستیابی به چنین موقعیتی را امکان‌پذیر می‌سازد.

 برایان تریسی در کتاب فوق ستاره فروش شوید به این موضوع اشاره می‌کند که اغلبِ فروشندگان آموزش کافی در این زمینه ندیده‌اند و برای فوق ستاره شدن نیاز به پرورش مهارت فروش دارند. البته حوزه فروش فراتر از فروختن کالا و خدمات است؛ همۀ افراد به‌نوعی در کار فروشند زیرا همۀ زندگی فرایندی ادامه‌دار از ارتباط برقرار کردن، متقاعد کردن و تاثیر گذاشتن بر دیگران است. بنابراین مهارت‌هایی که در این کتاب آموزش داده شده است به درد همۀ مردم در جایگاه و مشاغل می‌خورد.

بازاریابی به زبان آدمیزاد

الکساندر هیام در این کتاب در مورد فروش به زبان ساده توضیح داده است تا به صاحبان کارهای کوچک تجاری که علاوه‌بر سرمایه‌گذاری، کارهای بازاریابی و فروش را به‌عهده دارند و همچنین کارمندان سازمان‌های بزرگ‌تر کمک کند تا در تجارت خود موفق‌تر عمل کرده و بتوانند رضایت مشتریان را جلب کنند.
از ویژگی‌های کتاب بازاریابی به زبان آدمیزاد این است که بخش‌های آن پیوسته نیستند و خواننده بنا به نیاز خود می‌تواند سراغ هر بخش رفته و آن را مطالعه کند. در بخش اول کتاب دربارۀ طراحی برنامه بازاریابی صحبت شده است. بخش دوم در مورد تجهیز و تقویت مهارت‌های بازاریابی توضیح داده شده است و در بخش سوم می‌آموزید چگونه تبلیغات سودآوری داشته باشید. بخش چهارم کتاب به معرفی و توضیح جایگزین‌های موثر برای تبلیغات اختصاص دارد. عواملی مانند تبلیغات کلیکی، استفاده از اینفلوئنسرها و... . مولفه‌هایی مانند علامت تجاری، طراحی محصول و قیمت‌گذاری، موفقیت و شکست یک برنامه بازاریابی را تعیین می‌کنند‌. این موارد را در فصل پنجم کتاب می‌توانید جست‌وجو کنید و در بخش آخر طبق برنامۀ مرسوم مجموعه کتاب‌های (به زبان آدمیزاد) نکات کوچک اما ضروری آورده شده است که شامل فلسفه و استراتژی‌های بازاریابی به صورت فشرده می‌باشد.

خلق محتوا، خلق مشتری

خلق محتوا، خلق مشتری یکی از بهترین کتاب‌های بازاریابی است که توسط جو پولیتزی به رشتۀ تحریر در آمده است. پولیتزی معتقد است دیگر دورۀ بازاریابی وقفه‌ای به سر رسیده است. یعنی رویکردی که بازاریابان از طریق تلویزیون، رادیو و رسانه‌های چاپی به سراغ مشتریان می‌روند. به عقیدۀ او در دوران بازاریابی انبوه که موتورهای جست‌وجو تنها در عرض چند ثانیه انواع محتوا را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند، بازاریابان باید چیزی فراتر از فروشندۀ صرف باشند. دیگر فقط فروش محصول و خدمت به مشتریان مهم نیست، بلکه سازمان‌ها باید سعی کنند از طریق خلق ارزش و ارائۀ اطلاعات مفید به مشتریان‌شان در جهت موفقیت و شکوفایی آن‌ها گام بردارند.
در دو بخش اول کتاب خلق محتوا، خلق مشتری بازاریابیِ محتوایی و شیوۀ اجرای آن به تفصیل توضیح داده شده است‌. در فصل آخر جو پولیتزی با مرور داستانِ موفقیتِ چند شرکت و افراد موفق در حوزۀ بازاریابی محتوایی، نشان می‌دهد چگونه این سازمان‌ها با وجود رقبای بسیار،  با استفاده از بازاریابی محتوایی به غول‌های صنعت تبدیل شدند و ثابت می‌کند تاثیر بازاریابی محتوایی از بودجۀ شرکت‌های بزرگ هم بیشتر است. این کتاب برندینگ را متاثر از ابزارهای متفاوت ارتباطی می‌داند، اما تاکید آن بر بازاریابی و تولید محتوا است.

بیشتر بخوانید: چرا خواندن کتاب های انگیزشی مهم است؟

یخ‌شکن‌ها

تام شرایتر یکی از موفق‌ترین مربیان بازاریابی جهان و از معدود افرادی است که در حوزۀ بازاریابی شبکه‌ای درآمد یک میلیون دلاری داشته است. او نویسندۀ چندین کتاب در زمینۀ مهارت‌های جذب نیرو برای فروش محصول و همچنین کتاب یخ‌شکن‌ها می‌باشد که بهترین کتاب بازاریابی شبکه‌ای است. این کتاب به خواننده نشان می‌دهد که چطور می‌توان بهتر صحبت کرد و اثر گفت‌وگوهای کاری را افزایش داد.

 از نظر تام شرایتر تنها فرق بین بازاریابی که مشتریان بالقوۀ فراوانی دارد و بازاریابی که هیچ مشتری واقعی ندارد، نحوۀ به‌کارگیری کلمات در مکالمات است. برای کسانی که در حوزۀ بازاریابی شبکه‌ای فعالیت دارند، این کتاب در مورد بازاریابی شبکه‌ای تکنیک‌های مفیدی به نام مهارت‌های یخ شکنی ارائه داده است. یخ‌شکن‌ها درواقع اولین کلمات برای شروع مکالمه است که ما فرصت شغلی و یا محصول خود را به‌وسیلۀ آنها معرفی می‌کنیم. برای خرید کتاب های انگیزشی می توانید به صفحه خرید کتاب انگیزشی مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید: