29 تیر 1401
3295 بازدید

۱۰ رمان معروف خارجی که حتما باید بخوانید

    در این مطلب می‌خوانید:

آیا پرفروش‌ترین رمان‌های دنیا همه خواندنی‌اند؟ آیا رمان‌های معروف عاشقانه برای ما _در این قرن و در این اقلیم_ خواندنی‌اند؟ جواب به این دو پرسش هم «بله» و هم «نه» است. برای رمان‌های پرفروش دنیا هم باید جستجو کرد و علت فروش بالای آن را فهمید. آن وقت است که می‌شود تصمیم گرفت و یک رمان معروف خارجی را خواند یا نخواند. تنها رمان‌های معروف عاشقانه که برای ما کاربرد دارند و خواندنی‌اند کتابهایی هستند که نویسنده از عشقی بدون تاریخ یا از روایتی عاشقانه خارج از هر اقلیمی استفاده کرده باشد. پس برای رمان عاشقانه هم باید کمی تحقیق و جستجو کرد و بعد تصمیم گرفت. یکی از روش‌های تحقیق و جستجو نگاه کردن به فهرست‌هاست. فهرست‌های آدم‌های بدردبخور و رسانه‌های سالم. یعنی برای تحقیق درمورد کتاب، نظرات اهل کتاب بسیار راه گشاست. برای خرید رمان معروف خارجی و خرید آنلاین کتاب های زیر می توانید به سایت بوک لند مراجعه کنید.

گتسبی بزرگ

رمانی از «اسکات فیتزجرالد» نویسنده پیشرو و بزرگ آمریکایی که در سال هزار و نهصد و بیست و پنج میلادی پس از انتشار «گتسبی بزرگ» مورد ستایش منتقدان زمان خود قرار گرفت و دوستانش (مثل تی.اس.الیوت) پس از خواندن رمان برای او نامه‌های ستایشگر نوشتند. اما فروش مالی این رمان معروف خارجی موفق نبود و این اثر مورد تحسین عمومی قرار نگرفت. این اتفاق در روحیه‌ی آقای نویسنده بسیار تاثیر بدی گذاشت و در سال ۱۹۴۰ که این نویسنده در اثر سکته قلبی درگذشت، خودش را در جهان نوشتن ناکام و رمان محبوبش را فراموش شده می‌پنداشت.

بیشتر بخوانید: 10 رمان برتر ایرانی که باید بخوانید!

این رمان اکنون در جهان بعد از گذشت این همه سال از چاپ اول‌اش یکی از کتابهای پرفروش در جهان است و فیلمها و آثار نمایشی دیگری از این اثر ساخته شده است. اثری که معرف «عصرجاز» امریکاست و حالا سالیان بسیاری است که به هرکس می‌خواهند پیشنهاد خواندن کتابی درباره این عصرِ تاریخ امریکا بدهند، «گتسبی بزرگ» پیشنهاد اول است.

ناتور دشت

«ناطور دشت» یا «ناتور دشت» رُمان «جروم دیوید سلینجر» نویسنده بزرگ امریکایی‌ست. رمانی که در سه روز از زندگی «هولدن کالفیلد» جوان پریشانِ داستان، ما را به سفری در زندگی او از کودکی تا اکنون می‌برد و خیلی آدم در جهان است که هولدن کالفیلد را می‌شناسد یا او را زندگی کرده است. در سال نود و نه میلادی این اثر، رتبه شصت و چهارمین رمان برتر قرن بیستم را در فهرستِ موسسه «راندوم هاوس» کسب کرده است. راندوم هاوس بزرگترین موسسه انتشاراتی جهان است. نویسنده‌ی کم‌رو ، منزوی و رُکِ کتاب ناتور دشت، شباهت فراوانی با شخصیت اولِ کتابش دارد. همین است که شاید ما هم خودمان را در «هولدن کالفیلد» می‌بینیم.

مغازه خودکشی

در این رمان معروف خارجی نویسنده با مرگ شوخی کرده است. حتما که وقتی با مرگ شوخی می‌کنی فضای رنگینی ایجاد نمی‌شود، طنز این رمان هم یک طنز سیاه است و حسابی هم راه‌اش را به سراسر جهان باز کرده است. «ژان توله» نویسنده‌ی این رمان، کاریکاتوریست مطرحی نیز هست، و این سبب شده که شما با وقایعی کاریکاتورگونه در روند رمان مواجه شوید و این خیلی کتاب را خوشخوان و لذتبخش می‌کند. مغازه خودکشی در عین تلخی و سیاهی و شوخی با مرگ، به وضوح از «امید» نیز حرف می‌زند. امید به نسل‌های آینده، که جهان را آنشکلی که هست نمی‌پذیرند و جهان را رنگی که می‌خواهند، می‌زنند.

سیلمالیریون

اگر از طرفداران جهان ارباب حلقه‌ها و اِلف‌ها و آن فضا باشید و رمان‌های جناب «جی آر آر تالکین» را خوانده باشید یا اقتباس‌های سینمایی‌اش را دیده باشید، خواندن این کتاب بسیار لذتبخش خواهد بود. چرا که این مجموعه «سیلماریلیون» نوشته‌های نویسنده است که پس از مرگش توسط فرزندش جمع‌آوری، ویرایش و منتشر شد. در پنج بخش این کتاب داستان‌های قبل از ارباب حلقه‌ها و دوران دو درخت را تا پیدایش اِلف‌ها و انسان‌ها را تعریف می‌کند، که برای اهلش حسابی خواندنی و لذتبخش است.

قلعه حیوانات

رمان معروف خارجی «پاد آرمانشهری» جناب «جورج اورول» که در سال‌های جنگ جهانی دوم نوشته شده است، اینقدر تمثیل‌هایش به هر اقلیمی می‌آید و مشاهبت‌های عینی‌اش در هر زمانی مشهود است که با خواندنش غرق تعجب خواهید شد،انگار نویسنده این کتاب را طی یک سال اخیر و در مورد کشور شما نوشته است. این نظر اکثر مخاطبین این کتاب در جایجایِ جهان است. نویسنده‌ای که همیشه –حداقل- دوکتابش در هر فهرستی به چشم می‌خورد.

شازده کوچولو

خوانده‌شده‌ترین و ترجمه‌شده‌ترین اثر ادبیات فرانسه، که آمارها مدعی هستند کماکان سالی یک میلیون نسخه از این کتاب به فروش می‌رسد. رمانِ «آنتوان سنت دو اگزوپری» نویسنده و خلبان فرانسوی که با الهام از سفرهای هوایی و سانحه‌ای مشابه و با رجوع به عمق انسانیتِ درونش، اثری را خلق می‌کند که به هر زبانی ترجمه شود و به هرکجا که سفر کند، خواندنی و فهمیدنی و خواستنی است. تعریفِ ساده‌ی واژه‌ی «شاهکار»، «شازده کوچولو» است. یکی از پرفروش ترین رمان های دنیا که هنوز و همیشه در جایگاهش میماند.

بیشتر بخوانید: معرفی 6 رمان ماجراجویی نویسنده های معروف جهان

بینوایان

رمان تاریخی‌ای که از زجر انسان و نقص انسان بودگی می‌گوید، اما چنان گویا و گشوده که به نیمه‌ی رمان نرسیده در میابید که قرار نیست این رمان معروف خارجی را تا تمام نکرده‌اید به زمین بگذارید. «ویکتور هوگو» در بیش از یک چهارم کتاب از انسانیت و اخلاق صحبت می‌کند و با ترسیم شخصیت «ژان وال ژان» مطابقِ شخصیتی حقیقی که می‌شناخته است، چنان خوانده را به تورِ داستان‌اش اسر می‌کند، که آن پندهای اول کتاب ذره‌ای ملال‌آور نمی‌شود و وجوهِ بصری میابد. از این اثر بزرگ بارهای بسیار اقتباس تصویری و صوتی شده است و یکی از پر ترجمه‌ترین آثار جهان است. در کشور خودمان نیز ترجمه‌های زیادی از این رمان وجود دارد.

1984

گفتیم که جناب جرج اورول بزرگ همیشه – حداقل- دو رمانش در فهرست‌های کتابخوان‌های دنیاست. شاید دلیل‌اش درک صحیح نویسنده از مقوله زمان باشد. او در رمان «هزار و نهصد و هشتاد و چهار» به نقد و نکوهش حکومت‌های توتالیتر پرداخته است و در همان زمان که این کتاب را می‌نوشته است حکومت‌های تمامیت خواهِ به ظاهر خلقی و به باطن وحشی در جهان مشغول تاخت و تاز بوده‌اند. اما نویسنده به یک جهت مشخص اشاره نمی‌کند و آنچنان جامع و خارج از تاریخ می‌نویسد که حتی حالا هم وقتی این رمان را می‌خوانید کلی ما به ازای حقیقی خواهید دید. تولید یک اثر بدون تاریخ مصرف، یک خلقِ جاودانه است.

جنگ و صلح

این اثرِ عظیم هم یک رمان (یک اثر خواندنی) است، هم یک منبع غنی برای بررسی تاریخ سیاسی و اجتماعیِ امپراتوری روسیه در قرن نوزدهم است، هم یک نقطه‌ی پاک نشدنی از حافظه‌ی ادبیات روسیه. رمانی با پانصد و هشتاد شخصیت، که نویسنده‌ی نابغه‌ی آن جناب تولتوی با دقت و ظرافت همه‌ی شخصیت‌ها را در داستانش معرفی کرده، سرنوشتشان را دنبال نموده و خشت خشتِ بنای عظیمِ اثرش را به آسمان ادبیات جهان رسانده است. یک شاهکار فراموش ناشدنی!

الیور تویست

رمان سیار معروفِ جناب «چارلز دیکنز» بزرگ، که علاوه بر لایه‌های انتقادی به اوضاع اجتماعی و خدمات بهزیستیِ انگلستان عصر خودش می‌پردازد، یکی داستان پر از آب چشم را هم برای مخاطبش تعریف می‌کند، که هر خواننده‌ای در حین خواندن این کتاب هم چشمی تر می‌کند و هم از حضور توالیِ هیجان‌انگیز اتفاقات و کش و قوس‌های فراوان داستان پابندِ کتاب شده و تا آخر کتاب را یک نفس به پیش می‌رود. از آنجا که می‌گویند انتهای هر اشکی، خنده است. این کتاب خواندنی پایانی خوش دارد و غم از دل می‌شوید.

بیشتر بخوانید: 6 عنوان از بهترین کتاب‌های ماندگار صادق هدایت

پایان

گفتیم و هنوز نگفته‌ایم. فهرست پشت فهرست، کتاب پشت کتاب، خرید رمان خارجی، کتاب پر فروش ایرانی، شاهکارهای ادبیات کلاسیک، فهرستی از چند کتاب برتر قرن بیستم، ...

خواندنی ها کم نیست.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب