30 تیر 1401
744 بازدید

چرا خواندن کتاب های انگیزشی مهم است؟

    در این مطلب می‌خوانید:

گاهی می‌خواهیم کاری را انجام دهیم. در واقع تمایل داریم اما همت کافی برای طی کردن مسیر خواسته‌هایمان را نمی‌یابیم. انگار جای یک چیزی برای اراده کردن و قدم برداشتن خالی است. بدیهی است کسی که انگیزۀ کافی برای انجام کاری داشته باشد، راحت‌تر و بهتر تمایلاتش را پیگیری و اهدافش را عملی می‌کند. بسیاری از مخاطبانِ کتاب‌های انگیزشی، آن‌ها را نقطه عطفی برای تغییر زندگی‌شان دانسته‌اند. گاهی حتی یک جمله از این کتاب‌ها، مانند تلنگری آنان را به خودشان آورده و  از غرق شدن در روزمرگی‌های زندگی نجات داده و یا برای کسانی که به نیروی محرکه برای شروع کارشان نیاز داشتند، مثل یک سکوی پرتاب عمل کرده است.

 اکثر تصمیمات زندگی نیاز به قدرت عقل و منطق دارند. این دلیل دیگری برای خواندن کتاب انگیزشی است، زیرا شما را وارد می‌سازند واقعیت را ببینید و با قوۀ تدبیر مشکلات را حل کرده و سختی‌ها و موانع زندگی را پشت سر بگذارید. خواندن کتاب انگیزشی باعث می‌شود برنامه‌ریزی دقیق و موثری برای کارها داشته باشید و از امکاناتی که در اختیار دارید، استفادۀ بهینه کنید.

فواید خواندن کتاب انگیزشی چیست؟

گاهی کتاب‌های انگیزشی چنان شما را بر سر شوق می‌آورند که احساس هیجان به شما دست می‌دهد، آدرنالین خون و ضربان قلب‌تان افزایش یافته و احساس می‌کنید نیروی کافی برای رسیدن به هدف خود را پیدا کرده‌اید. تداوم این احساس به‌راستی در رسیدن به موفقیت تاثیر دارد. تحقیقات نشان داده است مغز انسان گول می‌خورد! به‌عنوان مثال با به‌کارگیری روش‌هایی برای افزایش اعتماد‌به‌نفس و یا حتی تغییر زبان بدن، هورمون‌های انسان دست‌خوش تغییر شده و با فریفتن مغزتان، شما را در دست‌یابی به اعتمادبه‌نفس واقعی یاری می‌کنند. حال تصور کنید خواندن جملات انگیزه‌بخش چقدر به شما در به دست آوردن انرژی و انگیزه کافی قدرت می‌بخشد. با تکنیک‌هایی که کتاب‌های انگیزشی برتر دنیا در اختیارتان قرار می‌دهند می‌توانید شیوۀ زندگی خود را اصلاح کنید.

این کتاب‌ها در چند زمینه به راهنمایی شما می‌پردازند

خواندن کتاب انگیزشی موفقیت به شما در موفقیت شغلی و راه‌اندازی کسب‌و‌کار یاری می‌رسانند. مانند تکنیک‌های خلق پول و جذب سرمایه، راه‌هایی برای ایجاد ارتباط موثر با دیگران، کنترل احساسات در محیط کاری، زبان بدن و طریقۀ اصلاح حرکت اندام‌ها در موقعیت‌های حساس.

کتاب‌های خودیاری که موجب تقویت مهارت‌های شخصی و فردی می‌شوند. مانند تکنیک‌های برنامه‌ریزی برای اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت، توانایی نه گفتن به کسانی وچیزهایی که سودمند نیستند، راهکارهایی برای بهبود سلامت، خواب، حافظه و... .

کتاب‌های انگیزشی با درون‌مایۀ معنوی که نقش پررنگی در رسیدن به آرامش و صلح درونی ایفا می‌کنند. مانند بخشش خود و دیگران، راهکار گذر از سوگ و پشت سر گذاشتن موانع و سختی‌ها، پیدا کردن معنی زندگی و رسالت فردی و اجتماعی.

بیشتر بخوانید: 5 کتاب پیشنهادی بیل گیتس در سال 2021

کتاب‌های انگیزشی همچنین به شناخت احوال روانی شما کمک می‌کنند. مثلا بعضی از افراد منبع کنترل بیرونی دارند، یعنی عوامل بیرونی را مسبب یا مقصر پیشامدهای زندگی می‌دانند، اما درمقابل کسانی که منبع کنترل درونی دارند، خودشان مسئولیت کارهایشان را برعهده می‌گیرند. هر دو گروه ممکن است زیاده‌روی کنند و حقایق را در نظر نگیرند. گروه اول با مقصر شمردن دیگران از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند و گروه دوم دائم خودشان را سرزنش می‌کنند و دچار عذاب وجدان می‌شوند. کتاب‌های انگیزشی به هر دو گروه کمک می‌کند به شناخت بهتری از روحیات خود و در نتیجه به تعادل رفتاری برسند.

ویژگی‌های کتاب انگیزشی خوب چیست؟

اغلب کتاب‌های انگیزشی معروف توسط افراد موفق و قدرتمند به نگارش در آمده‌اند و با روایتی از تجربیات زیستۀ این افراد آغاز می‌شوند، اما در یک کتاب انگیزشی خوب کل مطالب نباید به یک داستان شخصی خلاصه شده باشد، بلکه باید علاوه‌بر مطالب انگیزشی و سرگذشت افراد، حاوی راهکارهای کاربردی و عملی نیز باشد.

کتاب‌های انگیزشی دستۀ موفقیت و خودیاری نیز باید از داده‌های علمی و آمارهای رسمی در داده‌های خود استفاده کنند و نویسنده سوگیری شخصی و اعتقادی خود را در اطلاعات دخیل نکرده باشد.

بهترین کتاب انگیزشی کتابی است که در ذهن شما سوال ایجاد کند و سپس به شما کمک کند جواب سوال‌هایتان را در زندگی، رفتارها و عادات خود جست‌وجو کنید. درواقع هرچقدر سوال‌های بیشتری از خود بپرسید، به راهکارهای منطقی‌تری برای رسیدن به موفقیت دست پیدا می‌کنید و همچنین پس از مدتی انگیزش شما درونی می‌شود و به چنان قطعیتی دست پیدا خواهید کرد که کمتر به انگیزه‌های بیرونی نیاز پیدا کنید. این پرسش و پاسخ‌ها به شناخت عمیق شما از خودتان نیز منجر می‌شود.

 یک کتاب انگیزشی خوب به شما وعدۀ یک‌شبه پولدار شدن و یک هفته‌ای چاق/لاغر شدن را نمی‌دهد. همان‌طور که اشاره کردیم عقاید شخصی نویسندگانِ کتاب‌های انگیزشی وحی منزل نیست. همه ممکن است اشتباه کنند یا پیشرفت علم نظریه‌های آنان را رد و اصلاح کند. کتاب انگیزشی خوب کتابی است که دست شما را در برداشت باز بگذارد تا بتوانید آزادانه و با نگاه نقادانه آن را مطالعه و تحلیل کنید و هرآنچه در شرایط کنونی مناسب شخص شما است را از کتاب برداشت کنید.

و در آخر یک کتاب انگیزشی خوب کتابی است که در زمان درست خوانده شود. اگر بهترین کتاب دنیا در شرایطی خوانده شود که حال دل‌تان با کتاب هم‌سو نیست، به اجبار اقدام به خواندن کتاب انگیزشی کرده باشید، یا در ساعتی از روز که تمرکز کافی برای مطالعه ندارید آن را بخوانید، نه‌تنها فایده‌ای نخواهد داشت بلکه جذابیت خود را برای مطالعۀ دوباره نیز از دست خواهد داد. زمان مناسبی برای مطالعه بیابید و در ارتباط برقرار کردن با سبک نویسنده صبور باشید.

معایب خواندن زیاد کتاب‌های انگیزشی

گاهی مطالب کتاب‌های انگیزشی به شخص القا می‌کنند که او به حد کافی تلاش نکرده یا به اندازۀ کافی خوب نیست. کسی که دائماً در تلاش برای تغییر است و سرگذشت افراد موفق و سرشار از انرژی را مطالعه می‌کند، درحالی‌که تغییری در شرایط خودش ایجاد نمی‌شود و تلاش‌هایش نتیجه نمی‌دهد، به شدت مایوس خواهد شد. خواندن یک کتاب کوتاه انگیزشی که بتواند راهکار عملی مناسبی به فرد ارائه دهد، از کتاب‌های فراوانی که به نتیجۀ عملی منجر نمی‌شوند تاثیر بهتر و بیشتری دارد.

 بعضی اوقات افراد از مشکلات ریشه‌ای رنج می‌برند که به آن آگاه نیستند و حلال مشکل خود را در میان کتاب‌های متععد انگیزشی جست‌و‌جو می‌کنند، درحالی‌که شاید بهتر باشد در کنار خواندن کتاب انگیزشی، از یک متخصص نیز کمک بگیرند. شایان ذکر است تمام کتاب‌های انگیزشی روان‌شناسانه نیستند و نباید این دو ژانر را به جای یکدیگر به کار برد.

بیشتر بخوانید: ​کتاب برای هدیه به بانوان (کتاب مناسب بانوان)

 انتخاب کتاب انگیزشی برای نوجوانان باید با دقت‌نظر بیشتری نیز صورت گیرد، زیرا نوجوانان با مطالعۀ کتاب‌هایی که تقصیر تمامی شکست‌ها و ناکامی‌های آنها را متوجه خودشان می‌سازد، دچار آسیب‌های روحی جدی خواهند شد؛ مثلا اگر به یک کتاب انگیزشی برای درس خواندن نیاز دارید توجه داشته باشید نویسندۀ آن با در نظر گرفتن تفاوت‌های خانوادگی، روحی و جسمیِ مخاطبان جوان، آنان را راهنمایی کرده و به درس خواندن و برنامه‌ریزی درسی ترغیب کند.

برای خرید کتاب انگیزشی و سایر کتاب‌های پرفروش و روز دنیا می توانید به سایت خرید آنلاین کتاب بوک‌لند مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
تهرانی
1402/4/6
با سلام پیشنهاد می کنم با کتاب های زوج نویسنده ی ایرانی(دکتر حمید رضائی و دکتر فرشته مرزبان) در موضوع موفقیت که انتشار کتاب های خود را از سال 1401 شروع کرده اند هم آشنا شوید. برخی از ویژگی های کتاب های ایشان عبارت است از: – خلاصه گویی – جامعیت مطالب به طوری که به جنبه ها و ابعاد مختلف در موضوع موفقیت پرداخته اند – رعایت اصل انگیزش در کنار آموزش – جذابیت آثار به خاطر رعایت جنبه های خلاقانه در ارائه ی مطالب – قابلیت فهم و پذیرش مفاهیم برای افراد با سطح تحصیلات و سلیقه های مختلف.
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب