13 تیر 1401
996 بازدید

۷ کتاب مهم درباره‌ی بهبود کیفیت و سبک زندگی

    در این مطلب می‌خوانید:

با وجود اینکه چند میلیارد انسان با ویژگی‌های متفاوت روی کرۀ زمین زندگی می‌کنند، به‌نظر می‌رسد شیوۀ رسیدن به موفقیت و موانع مسیر پیشرفت، برای بسیاری از افراد مشترک است. به‌همین‌دلیل‌ خواندن تجربۀ شخصی افراد یا نتیجه مطالعۀ کسانی که در این حوزه پژوهش‌هایی انجام داده‌اند، تکنیک‌های بسیار کاربردی و خوبی را برای اصلاح سبک زندگی در اختیار افراد قرار می‌دهد. برای خرید کتاب انگیزشی می توانید به فروشگاه آنلاین کتاب بوک لند مراجعه فرمایید. در این مطلب چند کتاب عالی در زمینه کتاب سبک زندگی به شما معرفی خواهد شد.

تخت‌خوابت را مرتب کن

ویلیام اچ. مک‌رِیون نویسنده آمریکایی کتاب تخت‌خوابت را مرتب کن، بازنشستۀ نیروی دریایی است. او درس‌هایی که ضمن آموزش و خدمت حرفه‌ای خود در نیروی دریایی کسب کرده را در این کتاب جمع‌آوری نموده و در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. به عقیدۀ او دروسی که در تمرینات نظامی باعث نظم بخشیدن به گروه می‌شود را می‌توان به زندگی روزمره نیز تعمیم داد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با برترین نویسندگان تاریخ ادبیات امریکا

مک‌ریون می‌گوید که اگر می‌خواهید زندگی و یا حتی دنیا را تغییر دهید، از مرتب کردن تخت‌خواب‌تان شروع کنید! شاید فکر کنید مرتب کردن تخت‌خواب نمی‌تواند باعث تغییری در زندگی شود، اما همین کارهای به ظاهر کم‌اهمیت است که نظم را در زندگی جاری می‌کند و به‌دنبال آنها عادت‌های منظم روزمره شکل می‌گیرند و فرصت کافی برای پیشرفت به‌وجود می‌آید. در این کتاب سبک زندگی مفاهیم به زبان ساده صحبت شده است.

جادوی نظم

کتاب جادوی نظم به نویسندگی ماری کوندو، یکی از بهترین کتاب‌های دنیا در زمینه تزکیه روح از طریق مرتب‌ کردن وسایل زندگی است. این کتاب تاکنون در بیش از ۳۰ کشور منتشر شده و در لیست کتاب‌های پرفروش ژاپن و اروپا نیز قرار دارد. کوندو از کودکی روش‌های مرتب‌سازی خانه را جست‌وجو می‌کرد و ذهنش مشغول آشفتگی لوازم زندگی‌ای بود که خانواده‌ها روزبهروز به تعداد آنها می‌افزودند. هرچه سن کوندو بالاتر می‌رفت، تحقیقات او شکل عملی‌تری به خود می‌‌گرفتند، تا جایی که در سن ۱۹سالگی بابت خدمات مرتب‌سازیِ وسایل، از دوستانش پول دریافت می‌کرد. او مبدع روشی به نام کون‌ماری است که از اسمش الهام گرفته و تمرکز این روش روی دور ریختن است. کوندو اکنون مشاور مرتب‌سازی و سخنران انگیزشی بوده و تحقیقات وی عمدتاً بر افزایش بهره‌وری از طریق سازمان‌دهی متمرکز است. او با ورود به هر خانه، ریزترین لوازم خانه را برای ماندن یا خداحافظی بررسی می‌کند و در مراسمی ویژه و دیدنی با وسایل وداع گفته و فنگ‌شویی خود را انجام می‌دهد.

 در کتاب جادوی نظم راز نظم بخشیدن به زندگی و خانه را از زبان ماری می‌خوانیم و درمی‌یابیم چرا خانۀ تمیزی که ساعت‌ها وقت صرف نظم دادن به آن کرده‌ایم، عمر چندانی ندارد. کندو با تجربۀ سال‌ها  مرتب‌سازی و صحبت با افراد مختلف، بیش از پیش معتقد است که کار او چیزی بیش از مرتب‌سازیِ عملی خانه است و جنبۀ روان‌شناختی دارد. مرتب‌سازی صرفاً تابعی از فضای فیزیکی ما نیست، بلکه تابعی از روح ماست. همین قضیه شیوۀ کار او را به فلسفه‌ای برای زندگی تبدیل کرده که توانسته طرفداران بسیاری در جهان پیدا کند. مخاطبان فراوانی پس از به‌کارگیری روش او اذان کرده‌اند که توانسته‌اند به روابط عاطفی و زندگی خانوادگی خود نیز نظم ببخشند و با درنظر گرفتن ضروریات زندگی و رهاسازی وسایل و افکار غیرضروری، زندگی شادتری را تجربه کنند.

هنر ظریف بی‌خیالی

همه ما روزانه و به صورت ناخودآگاه در حال انتخاب دغدغه‌‌هایی برای اندیشیدن به آنها هستیم. دغدغه‌هایی که محصول فرهنگ، اقتصاد و صنایع مختلف هستند و نوید پول بیشتر، اندام بهتر و زندگی لوکس‌تر را می‌دهند. در همان حال که فکر می‌کنیم به اندازۀ کافی خوب نیستیم، دیدن عکس‌های شاد و خوشحال خانوادگی و دوستانۀ مردم در شبکه‌های اجتماعی، مهر تاییدی می‌زند بر اینکه یک جای کارمان ایراد دارد و از دیگران عقب‌تریم. درواقع هرچه بیشتر به جست‌وجوی چیزی بپردازیم، بیشتر به این حقیقت پی می‌بریم که فاقد آن چیز هستیم.

 مارک منسن در کتاب هنر ظریف بی‌خیالی شما را همراهی می‌کند تا بتوانید دغدغه‌هایتان را مدیریت کنید؛ یعنی بدونِ این‌که آرزوهای خود را سرکوب کرده و یا دغدغه‌هایتان را رها سازید، تمایز خود با دیگران را بپذیرید و همچنین بپذیرید که همه‌چیز همیشه بر وفق مراد نیست و ما اغلب در بهترین حالت خود قرار نداریم. منسن معتقد است پختگی زمانی رخ می‌دهد که انسان یاد می‌گیرد در مورد دغدغه‌هایش گزینشی عمل کند و فقط دغدغۀ چیزهای ارزشمند را داشته باشد. اگر در جست‌وجوی کتابی درباره سبک زندگی برای نوجوانان هستید، کتاب هنر ظریف بی‌خیالی انتخاب ایده‌آلی است که به آنها می‌آموزد حقیقتا چه چیزهایی در زندگی ارزشمندترند.

شما می توانید به آسانی از خانه اقدام به خرید آنلاین کتاب از فروشگاه آنلاین بوک لند نمایید.

مردان مریخی، زنان ونوسی

دکتر جان گری، نویسندۀ کتاب مردان مریخی، زنان ونوسی در این کتاب پرآوازه، خلقت متفاوت زنان و مردان را مورد بررسی قرار داده است. به‌عقیدۀ او ریشۀ بسیاری از مشکلات زوجین و عدم ارتباط موثر آنها، به‌خاطر نداشتن شناخت کافی از جنس مخالف است. همان‌طور که از اسم کتاب برمی‌آید، نویسنده زنان و مردان را ساکن دو سیارۀ مختلف و با ویژگی‌های کاملا متفاوت می‌داند. ساکنینی که اگر الگوهای رفتاری همدیگر را بررسی کنند، خواهند توانست از تفاوت‌های ساختاری یکدیگر لذت ببرند و زندگی عاشقانه‌ای را تجربه کنند.

در این کتاب تفاوت‌های ساختار مغز مردان و زنان در قالب مثال‌های مختلف آورده شده است. مثلاً زنان معمولاً خواهان اصلاح و بهبود هستند، درحالی‌که مردان به‌دنبال راه‌حل می‌گردند و این تفاوت در گفت‌وگوهای آنها نمود دارد. صحبت کردن برای زنان به مفهوم بیان مسئله و راهی برای رسیدن به احساس بهتر است، اما مردها در خلال این گفت‌وگو، دائماً سعی می‌کنند مسئله‌ای برای حل کردن پیدا کنند و شاید آگاه نباشند که صحبت در مورد مشکلات از جانب زن‌ها، لزوماً به‌معنای پیدا کردن راه‌حل نیست و با اینکه قصد دلجویی و کمک دارند، همین تفاوت جزئی باعث می‌شود نتواند شنوندۀ خوبی باشد. در مثالی دیگر با زنان ناکامی مواجه می‌شویم که در کمک به همسرانشان دچار شکست می‌شوند. چرا که حل مشکلات برای مردان نشانۀ شایستگی و باعث احساس غرور است و احتمالا دربرابر ارائۀ پیشنهاد کمک از جانب زن، احساس اهانت به آنها دست داده و برداشت کنند که همسرشان به قابلیت‌های او برای انجام کارها اعتماد ندارد. از نظر جان گری در نظر نگرفتن تفاوت‌ها، توقع داشتن و پیش‌داوری، باعث کشمکش‌های غیرضروری و در نتیجه فرسایشی شدن رابطه و از بین رفتن عشق می‌شود، اما درک جزئیات الگوهای رفتاریِ جنس مخالف، به قضاوت درست دیگران کمک شایانی خواهد کرد.

خرده عادت‌ها

حتما این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که می‌گوید: «سنگ بزرگ علامت نزدن است». وقتی تصمیم می‌گیریم کار جدیدی در زندگی خود انجام دهیم، از شروع کردن یک بیزینس جدید گرفته تا خواندن یک کتاب مثل خرده عادت ها، به‌دلیل انگیزۀ قوی و هیجانی که در ابتدای کار حس می‌کنیم، توانایی خود برای انجام کارها را بسیار دست بالا می‌گیریم که به برنامه‌ریزی غلط و شکست منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید: 7 رمان فلسفی که خواندنشان خالی از لطف نیست

جیمز کلییر نویسندۀ کتاب خرده عادت‌ها، یکی از بهترین کتاب‌های انگیزشی سال‌های اخیر است. او با ذکر مثالی از تجربۀ شخصی‌اش برای ورزش کردن، بیان می‌کند که چگونه برنامه‌ریزی ذهنی نادرست، باعث رها کردن کارها و درنهایت سرزنش کردن خودمان می‌شود. او معتقد است کار کمی انجام دادن، بهتر از کاری انجام ندادن است و در این کتاب آموزش می‌دهد که چطور یک کارِ به‌ظاهر نشدنی را تبدیل به خرده‌عادت کرده و با در نظر گرفتن اهداف واقع‌بینانه، ریسک شکست را به حداقل برسانیم.

اثر مرکب

کتاب اثر مرکب در زمرۀ کتاب‌هایی که زندگی را تغییر می‌دهند قرار دارد، اما در آن خبری از تبلیغات فریبکارانه و حقه‌های بازاریابیِ تجاری برای یک‌شبه و بدون زحمت پولدار شدن، در عرض یک هفته لاغر شدن و رسیدن به آرامش در چند روز نیست.

دارن هاردی - نویسنده اثر مرکب - معتقد است که موفقیت، فرایند رسیدن نیست بلکه کسب کردن است. شاید از خود بپرسید چرا درحال‌حاضر موفق‌تر از آن چیزی که لیاقتش را دارید نیستید؟ زیرا موفقیت‌های الان شما تنها بخش کوچکی از توانایی و استعداد شماست. تنها راه رسیدن به موفقیت، تلاش مداوم است. حتی اگر فاکتورهای هوش، شانس و استعداد، شما را در مسیرتان از دیگران جلوتر بیندازند، بالاخره روزی به سخت‌کوشی نیاز پیدا خواهید کرد. داستان خرگوش و لاک‌پشت را به یاد بیاورید. مهم نیست چقدر باهوش باشید. باید سخت کار کنید تا بتوانید کمبود مهارت، هوش یا استعدادهای ذاتی‌تان را جبران کنید. اثر مرکب به شما می‌آموزد که چگونه می‌توان با قدم‌های کوچک و پیوسته قلۀ موفقیت را فتح کرد.

برای خرید رمان های پرفروش و روز دنیا می توانید به سایت خرید آنلاین کتاب بوک‌لند مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب