12 تیر 1401
712 بازدید

۷ رمان کلاسیک برتر که نباید از دست بدهید

    در این مطلب می‌خوانید:

رمان کلاسیک چیست؟

درباره‌ی رمان کلاسیک حرف زدن یکی از شیرین‌ترین گفتگوهای اهالی کتاب است. اما برای شروع این گفتگو و شروع این نوشته باید مشخص کنیم که رمان کلاسیک چیست. به ادبیات قرن هجده و نوزده اروپا که تحقیقا رمان‌هایی رئالیستی_ و بعضی از عاشقانه‌ها_ که روایت، جزئیاتِ موقعیت و مکان و مراسم و مراودات به تفضیل در طول داستان تعریف می‌شود، «رمان کلاسیک» می‌گویند. این تعریف بسیار خط‌کشی شده و قاعده‌دار است. رمان‌های قرن بیست و حتی این روزها، در طبقه‌ی رمان کلاسیک جای می‌گیرند. رمان‌های عاشقانه‌ای که به سیاق مذکور نوشته می‌شوند نیز در این طبقه‌ی ادبی قرار می‌گیرند. اما یک خاصیت رمان کلاسیک جهانگیری‌ست. آثار مشخصن کلاسیک، آثاری هستند که در اکثر اقلیم‌ها ترجمه شده‌اند و مردم کتابخوان اکثر جهان از آن نسخه‌ای را خوانده‌اند. پس، رسیدن به جایگاه ادبیات کلاسیک فرمولی و تاکتیکی نیست. اثری در این طبقه قرار می‌گیرد که نقطه‌چین مرزها را بشکند و در جهان ادبیات سفر کند.
اما تفاوت رمان کلاسیک و مدرن در چیست؟ رمان‌های طبقه کلاسیک اصولا داستان‌هایی خطی هستند که غالب و اصول رمان‌نویسی را رعایت کرده و فراز و فرودهای داستانی کاملن در طول داستان روایت و شکل می‌گیرند، اما رمان مدرن از حضور سورئالیسم، داستان‌های موازی، برهم زدن زمان در خط داستان، ساختن ضد قهرمان و دیگر تکنیک‌ها و استراتژی‌های مدرنیته استفاده می‌کنند. رمان کلاسیک، روایتی خطی با قهرمانی محبوب و جزییاتِ واقع‌گرایانه‌ی بسیار و نیز گوینده‌ی داستان‌هایی در زمان و اقلیم مشخصی است. 

برای خرید رمان های پرفروش و روز دنیا می توانید به سایت بوک‌لند مراجعه نمایید.

آناکارنینا

روایتی از درون خاندان‌های روسیه در قرن نوزده. داستانی از رسوایی، فرار، هجران و دوری. «لئو تولستوی» این رمان خواندنی را با نگاه به عرف جامعه‌ی روسی قرن نوزده نوشته است و بدون تعصب از روایتی واقع‌گرا، یک اثر چند وجهی برای تعمق آفریده است.
این رمان عاشقانه‌ی کلاسیک، یک نگاه عمیق و انسانی به مبحث «هویت» دارد، که حتی اگر همین یک نکته را داشت، می‌توانست جهان را سفر کند و در دسته‌ی ماندگاران ادبیات داستانی قرار بگیرد. اما این تمام ماجرا نیست.

برادران کارامازوف

خیلی از رمان‌های کلاسیک ابتدا به صورت پاورقی در روزنامه‌ها منتشر شده‌اند و دنبال کنندگان خود را هر هفته با اتفاقات و مسیر داستان همراه کرده‌اند. این اثر از «فئودور داستایوفسکی» نخستین بار در حدود یک سال در یک روزنامه در روسیه منتشر شد و بعد از آن به صورت کتاب به چاپ رسید. این رمان از نگاهی روانشناختی به انسان و تاویل در کهن الگوی «پدر کشی» نوشته شده است و بسیار مورد علاقه‌ی «زیگموند فروید» بوده است. آنقدر که او مقاله‌ای عظیم در تحلیل روانشناسانه‌ی این رمان نوشته است. مقاله‌ای با نام «داستایفسکی و پدرکشی»؛ نویسنده‌ی «برادران کارامازوف» یکی از بزرگانِ ادبیات جهان است و توانسته با «ادبیات» در دیگر علوم انسانی نیز ردپا بگذارد. اثری و ردپایی، تاریخی.

هاکلبری فین

در قرن نوزدهم «مارک توآین» رمانی می‌نویسد که به ظاهر در امتداد رمان قبلی او یعنی «تام سایر» نوشته شده است. قرن نوزدهم هنوز از سینما خبری نیست و هالیوود تنها نامِ یک محله است. اما «هاکلبری فین» که قهرمان رمان جدید جناب مارک توآین است، مفاهیمی را در این رمان زندگی می‌کند، که بعدها جای بزرگی در محصولات تصویری مردمِ جهان باز می‌کند. نویسنده با مستمسک قرار دادن زندگی یک نوجوان پر جنب و جوش برای مخاطبانش داستانی پرکشش و رمانی خواندنی خلق می‌کند. رمانی که در آن از تزویرِ انسان، فقر، برده‌داری و سفر حرف می‌زند و در لوای این مضامین از مفهوم «هیجان» بحرف می‌زند.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب‌ها برای شناخت زنان

نویسنده در این رمان انسانی و پر حادثه، پای قهرمانِ پیشین‌اش «تام سایر» را_که دوست هاکلبری بوده و هست_ به سرگذشت این رمان نیز پیش می‌کشد و اعجازِ یک سرگذشتِ دنباله‌دار را رقم می‌زند. این کتاب بسیار بسیار لحن و زبانِ عامیانهِ آمریکایی دارد و در بدو انتشار به علت آنچه به او "زبان بی‌ادبانه" نسبت دادند در کتابفروشی‌های ایالت ماساچوست ممنوع شد.  همه می‌دانند که گاهی ممنوعیت از ضعف سیستم نسبت به اثر شکل می‌گیرد. پس شک نکنید و این رمان کلاسیک نوجوان و شیرین را بخوانید. ترجمه‌های زیادی از این کتاب وجود دارد و من ترجمه استاد مرحوم «نجف دریابندری» را به بقیه‌ی ترجمه‌ها ترجیح می‌دهم.

ارباب حلقه‌ها

این رمان قرن بیستم آنقدر در چشم مردم جهان فیلم و سریال و بازی ویدئویی شده است که وقتی بخواهیم آن را در طبقه «رمان کلاسیک» جای بدهیم باید حتما مقدمه‌ای از رمان و نویسنده‌اش را بگوییم.
«جی.آر.آر.تالکین» زبان‌شناس و استاد دانشگاه آکسفورد، خالق یک سرزمین رویایی، پانزده زبان علمی و حماسه‌سرای افسانه‌های خیالی، در مورد آثارش کلمه «رمان» را نمی‌پسندید و خود از عبارت «رمانتیک قهرمانانه» استفاده می‌کرد. ارباب حلقه‌ها تمام مولفه‌های یک رمان کلاسیک را که در ابتدا گفته‌ایم دارد. و نکته‌ی درخشانِ این اثر این است که تمام مولفه‌ها از بیخ و بن ساخته و پرداخته‌ی نویسنده‌ی اثر است و توانسته است تاریخ و سینما و مرزهای کشورهای غیر هم زبان با خود را درنوردد.

صد سال تنهایی

برای این رمانِ اسپانیایی قرن بیستمی می‌شود صفحه‌ها مقاله و مطلب و ستایش و نقد و نظر نوشت. نویسنده‌ی این اثر جایزه نوبل خود را به خاطر «صد سال تنهایی» برده است. «گابریل گارسیا مارکز» که هر رمانی از او بی‌ شک خواندنی و تاثیرگذار است، مبدع سبک «رئالیسم جادویی» است و شهرکی تخیلی را برای چینش داستان‌اش در آن ساخته و پرداخته که با اینکه در جغرافیای جهان وجود ندارد، اما هروقت از آن حرفی به میان می‌آید خوانندگان بی‌شمار آثار مارکز در دنیا آن شهر را به خاطر می‌آورند و حتی اگر چشم‌های خود را ببندند می‌توانند «ماکاندو» را ببینند.

1984

این رمانِ پادآرمانشهری که در سال هزار و نهصد و چهل و نُه توسط «جرج اورول» نوشته و منتشر شد، تمام گزینه‌های یک رمان کلاسیک را داراست و نویسنده بزرگ با خلق یک ناکجا آباد و انسان‌ها و مرسومات مختص به خود، تیغ تیز انتقاد و تمسخر را  به جانِ ساختارهای دیکتاتوری توتالیتر کشیده است.
شیواییِ در تحریر و تجسمِ آینده و جهان, به حدی است که هستند کسانی که این اثر را در سبک رمان‌های «علمی- تخیلی» نیز بر می‌شمارند. این رمان سیاسی، کلاسیک، علمی-تخیلی و شاید حتی واقعیت محور، باعث همذات‌پنداری اغلب خوانندگانش در سراسر جهان شده است. و این فقط یکی از چندین و چند حُسنِ این رمان است. در سال هزار و نهصد و هشتاد و چهار بر اساسِ این رمان فیلمی با همین عنوان به کارگردانی «مایکل ردفورد» در بریتانیا ساخته شد.

کشتن مرغ مینا

کتاب خواندنی از خانم «هارپر لی» نویسنده‌ی آمریکایی که زندگی را از چشم و زبان دختری کوچک روایت می‌کند که در سایه‌ی پدری آزاده و آزاد اندیش زندگی می‌کند. در سال‌های برده‌داری یک سیاه‌پوست به اتهامی واهی دستگیر شده و پدر سفید پوست وکالت او را برعهده گرفته. در شهری که مردم عمیقا نژادپرست هستند و هرکس جز این باشد را به چشمی ناپاک می‌نگرند. پدر تمام تلاش‌اش را برای تربیت فرزندانش می‌کند و نیز در دادگاهِ بر علیه سیاه‌پوست با قدرت در مقام دفاع درمی‌آید. زندگی در این کتاب با تمامِ بیش و کم‌اش در جریان است و حتی می‌شود به خاطر نثر مرغوب و کشش داستان آن را یک رمان کلاسیک نوجوانان دانست.

بیشتر بخوانید: زندگینامه و معرفی آثار تولستوی، نویسنده بزرگ تاریخ روس

در آخر باید گفت که این چند عنوان تمام ماجرای رمان‌های کلاسیک نیستند. اما بدون شک یک «کتاب گرد» تیزبین حتی می‌تواند چند رمان کلاسیک ایرانی را نیز به فهرست‌اش اضافه کند. انسان امروز معمولا با دلیلِ بی‌مقدارِ مضیقه‌ی وقت و سرعت بالای زندگی مدرن، از خواندن رمان کلاسیک سر باز می‌زند. اما تصور کنید یک رمان کلاسیک را در خیابان خریده‌اید، در مترو چند صفحه‌ای از آن را خوانده‌اید و حالا مترصد یک فرصت کوتاهی‌اید تا دوباره به سرزمینِ دل‌نشین_رُمان_ سفر کنید.
بنظرم رمان کلاسیک مرحم خوبی است بر سرعتِ بیهوده‌ی زندگی در عصر حاضر.
نوش‌دارویی پیش از مرگِ زمان.

شما می توانید به صورت غیر حضوری از خانه اقدام به خرید آنلاین کتاب از فروشگاه اینترنتی بوک لند نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب