3 اسفند 1402
355 بازدید

تاثیر هوش مصنوعی بر هنرهای ادبی

    در این مطلب می‌خوانید:

زمانی ادبیات به عنوان بیان منحصربه‌فرد خلاقیت در انسان‌ها در نظر گرفته می‌شد و تصور اینکه روزی بتوان این جنبه‌ را در بیرون از انسان‌ها پیدا کرد، دشوار بود؛ اما ظهور هوش مصنوعی جوامع انسانی را با تحولات چشمگیر به ویژه در بخش روزنامه‌نگاری و دنیای نشر روبه‌رو کرده است. با این حساب باید دید که تأثیر هوش مصنوعی بر هنرهای ادبی چه خواهد بود؟ برای اطلاع از این موضوع تا انتهای این مطلب از وبلاگ بوک لند همراه ما باشید.

تاریخچه‌ی مختصری از هوش مصنوعی در دنیای ادبیات

توسعه هوش مصنوعی در ادبیات به آزمایش‌های اولیه ساخت و تولید متن بازمی‌گردد. زمانی بود که کامپیوترها دسته‌ای از کلمات نامنسجم را که فاقد عمق کلام انسان بودند تولید می‌کردند. با این حال همین شروع ضعیف بود که پایه و اساس تغییرات عمیق‌تر و گسترده‌تر را فراهم کرد.

در اوایل قرن بیست و یکم تاثیر هوش مصنوعی بر هنرهای ادبی محدود به کارهایی مثل تولید متن‌های مخصوص بازاریابی و نوشتن مقاله‌های جدید بود که در نوع خود کارآمد بود اما فاصله‌ی زیادی با خلاقیت حاکم بر دنیای شعر و داستان‌نویسی داشت.

پیدایش متن‌های ادبی نوشته‌شده توسط هوش مصنوعی

 براساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت analyticsvidhya.com بعد از بروز پیشرفت‌های چشم‌گیر در یادگیری عمیق، برنامه‌ریزی عصبی-زبانی (NLP) و شبکه‌های عصبی زمینه‌ی تولید مدل‌های پیشرفته‌تر هوش مصنوعی فراهم شد و به این ترتیب نقطه‌ی عطف تولید متن توسط AI فرا رسید.

مدل‌های ذکرشده قادر به آنالیز متن‌های گسترده، درک موضوع و نوشتن متن و شعرهایی مثل انسان هستند. مطالعه‌ی متن‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی باعث مطرح شدن سوالات جدی در بین عموم محققان، خوانندگان و نویسندگان شد: آیا واقعاً یک ماشین می‌تواند ظرافت‌های داستان‌سرایی یک انسان را تکرار کند یا اینکه عواطف موجود در شعر را به درستی به تصویر بکشد؟

به دلیل اینکه متون تولید نوشته شده توسط AI راه خود را به مجلات ادبی و پلتفرم‌های آنلاین باز کردند،‌ مباحث جدی در محافل دانشگاهی در مورد تاثیر هوش مصنوعی بر هنرهای ادبی در سراسر دنیا جریان یافته است.

هوش مصنوعی چطور مقاله می‌نویسد؟

اگر می‌خواهید بدانید که هوش مصنوعی چطور می‌تواند از پس نوشتن مقاله‌های گوناگون بربیاید، مطالعه‌ی این بخش را از دست ندهید. برای اینکه هوش مصنوعی بتواند به صورت خودکار مقاله بنویسد از تکنیک‌های گوناگونی مثل یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی استفاده می‌کند.

برای این منظور الگوریتم‌ها را برای شناسایی الگوها و ساختارهای به‌کاررفته در داده‌ها طراحی کرده و در نهایت با استفاده از این الگوها محتوای جدیدی نوشته می‌شود که سبک یا لحن خاصی دارد. مثلاً می‌توان یک هوش مصنوعی را بر روی مجموعه‌ای از مقالات خبری آموزش داد تا در نهایت از سبک و زبان مشابهی برای نوشتن مقالات جدید با موضوع یکسان که شبیه به متن‌های نوشته شده توسط انسان هستند استفاده کند.

این مسئله باعث شده که بسیاری از افراد نگران تاثیر هوش مصنوعی بر هنرهای ادبی و خلاقیت انسان باشند؛ با این حال مسلم است که در آینده این فناوری همچنان به پیشرفت خود ادامه داده و نقش مهمی را در تولید محتوا برای کسب‌وکارهای مختلف ایفا می‌کند.

نگاهی به تاثیر هوش مصنوعی بر هنرهای ادبی

حال که با مفاهیم اولیه در این زمینه آشنا شدیم، ببینیم که استفاده از هوش مصنوعی در نهایت چه تأثیری بر هنرهای ادبی خواهد داشت. این تغییرات را می‌توان در پنج بخش کلی مورد بررسی قرار داد:

ویرایش

تا پیش از پیدایش هوش مصنوعی، ویرایش متون مختلف یکی از سخت‌ترین، پیچیده‌ترین و زمان‌برترین فرآیندها بود؛ اما در حال حاضر با وجود نرم‌افزارهای گوناگون مثل Grammarly این کار بسیار آسان شده است. علاوه بر این برای تشخیص سرقت ادبی هم راه آسانی پیش روی ما قرار نداشت؛ در نتیجه یکی از جنبه‌های مثبت تاثیر هوش مصنوعی بر هنرهای ادبی این است که مردم شجاعت لازم را برای روی کاغذ آوردن ایده‌های خود به دست آورده و نوشتن هم به کار آسان‌تری تبدیل شده است.

پیدا کردن کتاب‌های ارزشمند

زمانی بود که برای پیدا کردن کتاب‌های ارزشمند باید زمان زیادی را صرف کرده به کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها سر می‌زدیم و از نظرات سایر خوانندگان استفاده می‌کردیم؛ اما امروزه پیدا کردن کتاب‌های فوق‌العاده با تکیه بر هوش‌مصنوعی به سادگی انجام می‌شود.

مطلب معرفی عجیب ترین کتابخانه های دنیا را از ما بخوانید.

تهدیدی برای انسان‌ها

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باعث آزار ما می‌شود این است که آیا هوش مصنوعی می‌تواند انسان را از رقابت بیرون کند و جانشین ما شود؟ حقیقت این است که با کمک AI می‌توان یک کار هشت ساعته را در دو ساعت تمام کرد و آمارها نشان می‌دهند که تا سال ۲۰۵۰ هوش مصنوعی می‌تواند پرفروش‌ترین کتاب‌ها را بدون دخالت انسان تولید کند.

به‌علاوه برای رسیدن هرچه سریع‌تر به این سطح از پیشرفت گوگل همراه با دانشگاه استنفورد و ماساچوست برای بهبود زبان مورد استفاده توسط AI حدود یازده هزار کتاب را به آن معرفی کرده‌اند که نتیجه‌ی آن سرودن یک شعر از دو خط توضیحاتی بود که به هوش مصنوعی ارائه شده بود.

افزایش بازده

AI به هیچ‌عنوان نشانه‌ای از کاهش سرعت از خود نشان نمی‌دهد و اگر همین‌طور به پیشرفت و توسعه‌ی خود ادامه دهد به زودی ما شاهد یک انفجار خلاقانه بوده و مجموعه‌ی بی‌شماری از کارهای ادبی را در اختیار خواهیم داشت. در پس این نکته‌ی مثبت مواردی هم وجود دارند که باید حتماً به آن‌ها توجه کرد.

حقیقت این است که با وجود اینکه هوش مصنوعی خلاقیت دارد، اما هنوز توانایی کافی برای رمزگشایی روان انسان‌ها ندارد؛ بنابراین چون این کتاب‌ها از عمق و دقت کافی برخوردار نیستند اهمیتی ندارد که AI از پس نوشتن چه تعداد از آن‌ها برمی‌آید.

بیکاری

زمانی که صحبت از تاثیر هوش مصنوعی بر هنرهای ادبی می‌شود باید حتماً تهدید بیکاری را هم در نظر بگیریم. در واقع اگر هوش مصنوعی دقیقاً شبیه به ما فکر کند و ایده‌ها و مفاهیمی را تولید کند که صرفاً از پس انسان‌ها برمی‌آید شاهد موج عظیمی از بیکاری در بخش‌های انتشارات، روزنامه‌نگاری و موارد مرتبط خواهیم بود.

مزایای بهره‌مندی از هوش مصنوعی برای نویسندگان

همان‌طور که اشاره کردیم تاثیر هوش مصنوعی بر هنرهای ادبی صرفاً منفی نیست و نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا می‌توانند با کمک آن از مزایای گوناگونی به شرح زیر بهره‌مند شوند:

سرعت بخشیدن به فرآیند نوشتن

با وجود هوش مصنوعی و الگوریتم‌های آن نویسندگان می‌توانند با سرعت بیشتری به ایده‌های جدید دست پیدا کرده و به این ترتیب زمان مورد نیاز برای تحقیق و بررسی و نوشتن را کاهش دهند که نتیجه‌ی آن انجام دادن حجم کاری بیشتر در مدت زمان کوتاه‌تری است.

بهبود کیفیت نوشته

دیگر تاثیر هوش مصنوعی بر هنرهای ادبی بهبود کیفیت نوشته است. الگوریتم‌های AI اطلاعات مرتبط با سبک نویسنده و لحن نوشته‌های او را بررسی کرده و پیشنهاداتی را برای بهبود دستور زبان و ساختار جملات به او ارائه می‌دهند. این پیشنهادات منجر می‌شوند نویسندگان متون حرفه‌ای‌تری تولید کنند.

درک بهتر مخاطبان

بله،‌ الگوریتم‌های هوش مصنوعی با بررسی اینکه چه نوع محتواهایی در بین خوانندگان از محبوبیت بالاتری برخوردار هستند به شما کمک می‌کنند تا مخاطبان را بهتر درک کرده و به این ترتیب محتواهای جذاب‌تری برای آن‌ها تولید کنید.

کمک به ویرایش مطلب

همان‌طور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم هوش مصنوعی توانایی تجزیه و تحلیل متن و پیدا کردن اشتباهات املایی،‌ ناهماهنگی‌های احتمالی در سبک و لحن و مواردی از این قبیل را دارا است و می‌تواند در این زمینه نکاتی کاربردی را به نویسندگان پیشنهاد دهد. نتیجه‌ی این کار ممانعت از اتلاف وقت نویسندگان و افزایش بازده کار آن‌ها است.

آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین خلاقیت انسان‌ها شود یا صرفاً آن را تقویت می‌کند؟

همان‌طور که اشاره کردیم تاثیر هوش مصنوعی بر هنرهای ادبی بسیار گسترده بوده و این مسئله بسیاری از افراد جامعه را نگران کرده است. در مجموع دو دیدگاه کلی در این زمینه وجود دارد:

  • از طرفی بعضی بر این باور هستند که هوش مصنوعی پتانسیل لازم را برای اینکه جایگزین خلاقیت انسان‌ها شود، دارد. الگوریتم‌های AI همواره در حال پیچیده شدن و پیشرفت هستند و این پیشرفت ممکن است تا جایی ادامه پیدا کند که تشخیص محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی به هیچ‌عنوان امکان‌پذیر نباشد.
  • از طرفی دیگر بسیاری معتقد هستند که هوش مصنوعی صرفاً باعث تقویت خلاقیت در انسان‌ها می‌شود؛ چرا که پیشنهاداتی را برای بهبود متون، ساده‌سازی آن‌ها و مخاطبان احتمالی در اختیار نویسندگان قرار می‌دهد. نتیجه‌ی کلی این کار افزایش کیفیت محتوا است در حالی که اصالت و خلاقیت اصلی همچنان از شخص نویسنده سرچشمه می‌گیرد.

در مجموع باید اشاره کنیم که نقش هوش مصنوعی در خلاقیت همچنان نامعلوم است و با این که پتانسیل جایگزینی خلاقیت انسان‌ها را دارد، اما به احتمال زیاد صرفاً آن را تقویت می‌کند.

سخن پایانی

در این مطلب با تاثیر هوش مصنوعی بر هنرهای ادبی آشنا شدیم و دریافتیم که برخلاف آنچه که بعضی از افراد جامعه تصور می‌کنند آینده ممکن است چندان هم با وجود AI سیاه و تاریک نباشد و بهره‌مندی از آن همان‌طور که تا به امروز باعث آسان‌تر شدن پروژه‌های مختلف شده در آینده هم به همین روند ادامه دهد.

برای خرید کتاب‌های محبوب و روز دنیا، به سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند مراجعه کنید.

سوالات متداول

۱. تاثیر هوش مصنوعی بر هنرهای ادبی چیست؟

دیدگاه‌های مختلفی در این زمینه وجود دارند که در متن به آن‌ها اشاره شده است.

۲. هوش مصنوعی چه تاثیرات مثبتی برای نویسندگان داشته است؟

افزایش بهره‌وری، کمک به ویرایش مطالب، درک بهتر مخاطبان و سرعت بخشیدن به فرآیند نوشتن از جمله مزایای هوش مصنوعی برای نویسندگان است.

۳. خطرات احتمالی هوش مصنوعی بر آینده‌ی هنرهای ادبی چیست؟

افزایش بیکاری و جایگزینی AI به صورت کامل به جای انسان از جمله خطرات احتمالی هوش مصنوعی برای آینده‌ی هنرهای ادبی است.

۴. آیا با کمک هوش مصنوعی می‌توان بازده کاری را افزایش داد؟

بله؛ هوش مصنوعی با پیدا کردن ایده‌های جدید و افزایش سرعت نوشتن می‌تواند بازده کاری نویسندگان را افزایش دهد.

۵. هوش مصنوعی چطور مقاله می‌نویسد؟

برای اینکه هوش مصنوعی بتواند به صورت خودکار مقاله بنویسد از تکنیک‌های گوناگونی مثل یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی استفاده می‌کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب