9 تیر 1401
1611 بازدید

بهترین نویسندگان زن خارجی در دنیا + معرفی آثار

    در این مطلب می‌خوانید:

این عنوان جذاب می‌تواند برای ساعت‌ها شما را به خود مشغول کند. تقریبا هیچ کاری در دنیا زنانه و مردانه ندارد. ولی هستند اموری که به هر دلیل آقایان در آن بیشتر به چشم می‌آیند. این اتفاق از یک دلیل مهم نشات می‌گیرد و آن مردمحوری و مردسالاری جهان است. حتی جهان مدرن نیز به بسط این محوریت و سالاریت تلاش می‌کند. اما من معتقدم خانم‌های نویسنده معمولا خالقان شیرین‌تری هستند. چون نگاهی که به جهان اطراف می‌کنند با چشمی متفاوت از یک چشم غالب و اکثریتی‌ست. در ایران هم نویسندگان و مترجمان خانمی هستند که بسیار بسیار آثاری خواندنی را نوشته‌اند و یک صندلی در جایگاه بلندمرتبه‌ای از تاریخ ادبیات را برای خود کرده‌اند. در این مقاله قرار بر گفتن از نویسندگان زنِ برتر است. به امید آن که روزی این فهرست‌ها بلند و بلندتر شود. در ضمن شما می توانید به صورت غیر حضوری و به آسانی از خانه اقدام به خرید آنلاین کتاب از سایت بوک لند نمایید.

جی.کی رولینگ

نویسنده‌ی انگلیسی و خالق هری‌ پاتر و آن جهان جادوگری‌اش. نویسنده‌ای که از درّه‌ی عمیق و تاریک زندگی و واقعیت توانست بر قله‌ی شهرت و ثروت فرود آید. او یکی از فهرست نویسندگان زن معروف خارجی است که علاوه بر اینکه آثارش در قالب کتاب هم به اقصی نقاط جهان سفر کرده است، باعث مجموعه‌ی سینماییِ موفقی نیز بوده است. خانم رولینگ با نام مستعار «رابرت گالبریث» مجموعه داستان جناییِ موفقی برای بزرگسالان نوشته است. مجموعه «کورمورن استرایک» تا کنون پنج کتاب شده است.

تونی موریسون

تونی موریسون اولین زن رنگین پوستِ جهان است که جایزه‌ی نوبل ادبیات دارد. اولین زن رنگین پوستِ جهان است که کرسی استادی‌ای در دانشگاه پرینستون داشت. او برنده‌ی جایزه پولیتزر نیز هست.

ایشان برای رمان محبوب جایزه‌ی پولیتزر را دریافت کرد که در ایران توسط نشر چشمه و ترجمه‌ی خانم شیرین دخت دقیقیان، با نام دلبند منتشر شده است.
در آثار این نویسنده رنگین‌پوست، خشم و فساد که سال‌ها بر جان و جگر سیاه‌پوستان امریکا حضور داشته چنان به وضوح تصویر شده است که خواننده‌ی این روزگار شاید گمان کند با داستانی افسانه‌ای مواجهه دارد. اما نقطه‌ی تاسف اینجا که هیچ افسانه‌ای نیست در این تکه‌ی تاریکِ تاریخ.

بیشتر بخوانید: 7 رمان کوتاه کلاسیک برای آشتی کردن با کتاب

خانم موریسون تقریبا در تمام آثارش به مذمت برده‌داری و شرحِ رنجی که جامعه‌ی به بردگی گرفته شده می‌گذرانند، می‌پردازد. زبان بسیار شیوا و حضور حماسه در داستان‌های ایشان، همراه رنجی که از آن سخن می‌گوید، اغلب آثارشان را خواندنی و تامل برانگیز کرده است. تونی موریسن یکی از بهترین نویسندگان زن معاصر جهان است. او در سال دوهزار و نوزده میلادی، در سن هشتاد و هشت سالگی، جهان را ترک کرد.

مارگارت اتوود

نویسنده‌ی مشهور کانادایی که از او سرگذشت ندیمه جزو مشهورترین آثار تصویری و ترجمه‌ای است.
این شاعر و نویسنده مطرح که اغلب آثارش را پیرامون یک زن در هجوم پدرسالاری و مردسالاری است، اکنون هشتاد و دو ساله است و از مشاهیر کانادا به حساب می‌آید. ایشان یکی از بنیانگذارانِ «جایزه شعر گریفین» و نیز «بنیاد نویسندگان کانادا» است. آثار او با یک نگاه رئالیستی و مضامین اجتماعی به «زنان» می‌پردازد. خانم اتوود تاکنون بیشتر از پنجاه جایزه‌ی ادبی کسب کرده‌اند و درجات افتخاری بسیاری از دانشگاه‌های خارج از کانادا را دریافت کرده اند. ایشان یکی از معروف ترین نویسندگان رمان زن در جهان هستند. سرگذشت ندیمه، چشم گربه و آدمکش کور از آثار مطرح این نویسنده بزرگ است.

ویرجینیا وولف

«ویرجینیا وولف» نویسنده، ناشر و منتقد انگلیسی با گذران زندگی در خانواده‌ای نیم اشرافی و مرفه یکی از سردمداران ادبیات نوگرا است. «جریان سیال ذهن» که یک شکلِ روایت است، آنقدر در آثار خانم وولف جاافتاده و خواندنی‌ست که سال‌هاست نویسندگانی درصدد رسیدن به جایگاه وولف در این شکل از روایت هستند. ویرجینیا وولف که در طول زندگی خود همواره در پی ادبیات و نویسندگی بود یک فیمینیستِ مطرح دوران نیز هست و در خارج از رمان‌هایش و در کتابی با عنوان اتاقی از آن خود صریح و شیوا به مسئله زن و پیرامونِ مردسالارانه‌اش می‌پردازد. این کتاب را شکل دهنده‌ی نظریه‌ی فیمینیست و البته «نقد ادبی فیمینیستی» می‌دانند. یکی از بدعت‌های سنت شده‌ی خانم وولف در نوشتن، نثر همین کتاب است. این کتاب با نثری مدرن نوشته شده است و نویسنده در آن نیمی از نوشتار را به محاوره و نیمی از آن را به صورت گفتگویی درونی نوشته است. حالا و در ادبیات این سال‌ها انگار که این شکل از روایت و متن رایج است. اما ویرجینیا وولف اولین نویسنده‌ای است که این راه را برای نوشتن یک جستار، هموار کرده است.
به علت نوع خاصِ رواییِ ویرجینیا وولف در رمان‌هایش، ترجمه همیشه چالشی بزرگ برای مترجمان‌اش بوده است. برخی از آثار این نویسنده سال‌ها پیش در کشور ترجمه شده است که نقدهایی بر برگردانِ جان‌مایه‌ی جریان سیال ذهن از نثر وولف به نثر فارسی وجود دارد. مترجمین منتقد درباره‌ی ترجمه‌هایی که از آثار خانم وولف شده است معتقدند که «سبک» نویسنده در فارسی از بین رفته است و اصطلاحا زبانِ کار درست در نیامده است. اما هرچه که باشد و هرچه که پیش آید نمی‌توانیم ویرجینیا وولف را از فهرست بهترین نویسندگان زن جهان کنار بگذاریم و منکر تاثیر او بر ادبیات و سیطره‌های دیگر علوم انسانی در اکثرِ جهان باشیم.

جین آستین

جین آستین نویسنده‌ی ظرایف است. ظرایف و جزییات در آثار این نویسنده قرن نوزدهِ انگلستان سبب شده است که خوانندگانش بتوانند به جهان قصه‌های او سفر کرده و پا جای پای شخصیت‌های رمان‌هایش بگذارند. این نویسنده غرور و تعصب را نوشته است که جزو آثار ماندگار تاریخ بریتانیا است و تاکنون به اکثر زبان‌ها ترجمه شده و بسیار بسیار نمایش و فیلم با برداشت از این اثر و دیگرآثار نویسنده ساخته شده است.
تصویر این نویسنده منزوی، دویست سال پس از حیاتش و در ستایشِ حضورش در تاریخ ادبیات، به روی اسکناس ده پوندی ِ کشور انگلستان راه یافت و جمله‌ای از او نیز در کنار پرتره‌ی خانم آستین به روی اسکناس چاپ شد. «تصریح می‌کنم که لذتی بالاتر از مطالعه وجود ندارد» . پرتره‌ی به جا مانده از جین آستین از یک اثر قلمیِ بسیار ساده است که در زمان حیاتش، خواهرش «کاساندرا آستین» از او کشیده است.
بدون هیچ ابهامی باید گفت جین آستین یکی از بهترین زنان نویسنده در گذشته است. گذشته‌ای که تا اکنون و آینده ادامه خواهد یافت.

هارپر لی

نویسنده‌ی آمریکایی که رمان کشتن مرغ مقلد اش یکی از پرفروش‌ترین آثار ادبی جهان است. ایشان تحصیلات حقوقی داشته اند و به جرم‌شناسی و موسیقی نیز علاقمند بوده‌اند. هارپر لی دو رمان در زندگی‍اش نوشته است که کشتن مرغ مقلد اثر مطرح و پرفروش ایشان است. اما کتاب دوم نویسنده برو و دیده‌بانی بگمار که بیست سال بعد و در سال دوهزار و پانزده منتشر شد در دو میلیون نسخه و همزمان با هفت ترجمه و در هفتاد کشور جهان توزیع شد که این خود یک رکورد چشم‌گیر است. او برای رمان اولش در سال هزار و نهصد و شصت و یک برنده جایزه «پولیتزر» شده است.
خانم لی زنی خجالتی بود که علاقه‌ای به مصاحبه نداشت و در سال دو هزار و شانزده و در هشتاد و نه سالگی در یک خانه سالمندان درگذشت.
او با همین دو اثر و تا همیشه در بین نویسندگان زن معروف خارجی، در سراسر گیتی ماندگار خواهد ماند.

بیشتر بخوانید: ۸ تا از بهترین کتاب های طنز ایرانی برای نوجوانان

پایان

در پایان این نوشته باید بگویم که راه همچنان ادامه دارد و کم نیستند کسانی که می‌توانند در فهرست برترین‌ها و بزرگان و ارزشمندانِ ادبی در جهان نگاشته شوند. این فهرست از فرصت اندک و مجال کمی که داریم بر آمده و اگر بنا به ذوق و گفتن بود شاید باید سطرها و سطرها ادامه می‌دادیم. آرزوی اینکه روزی در هرجریده‌ی  برتری و بهتری، نامی از یک هموطنمان نیز ثبت و نقل شود. ای‌کاش! 

برای خرید رمان های پرفروش و روز دنیا می توانید به سایت خرید آنلاین کتاب بوک‌لند مراجعه نمایید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب