15 تیر 1402
743 بازدید

۱۰ روش کاربردی برای مطالعه {مخصوص کتابخوان‌ها} |بوک لند

    در این مطلب می‌خوانید:

۱۰ روش کاربردی برای مطالعه


با توجه به اینکه در کشور ما سرانه‌ی مطالعه بسیار پایین است، آموزش روش‌ مطالعه/درس خواندن موثر می‌تواند به افزایش این سرانه کمک کند. بسیاری از افراد موفق، اهل مطالعه و خواندن بوده‌اند و این می‌تواند یکی از دلایل برتریشان باشد. اگر شما هم روش‌های مطالعه موثر را بلد نباشید، ممکن است هدف‌هایتان را به دست نیاورید و پیشرفتتان کند شود که در نهایت باعث ناامیدی و شکست شما می‌شود.

اگر به فکر خرید حضوری یا خرید آنلاین کتاب هستید، بوک لند را انتخاب کنید.

تاثیر و نقش مطالعه در زندگی روزمره انسان

بسیاری افراد هنوز هم درک کاملی از اهمیت و تاثیر کتاب‌خوانی بر جامعه ندارند یا باورهای نادرستی در این زمینه دارند. با فصل تابستان، فرصت مناسبی برای خواندن کتاب‌های غیر درسی فراهم شده است. تحقیقات در آمریکا نشان داده‌اند که افرادی که روزانه ۳۰ دقیقه کتاب می‌خوانند، طول عمرشان دو سال بیشتر از افرادی است که به مطالعه علاقه ندارند؛ زیرا با کمتر شدن استرس و افزایش آرامش، این افراد سالم‌تر زندگی می‌کنند.

مطالعه فعالیتی بسیار مفید است که به توانایی‌های ذهنی، روحیات و احساسات افراد تاثیرات شگفت انگیزی دارد. تحقیقات نشان داده است که خواندن کتاب اثرات قوی و مثبتی بر مغز دارد. با تحرک ذهنی و رشد عقل، شما می‌توانید از بیماری‌هایی مانند زوال عقل و آلزایمر جلوگیری کنید. دلیل این اثرات مثبت، این است که مغز یک عضله است و مانند دیگر عضلات بدن، ورزش و تمرین آن ضروری است. خواندن کتاب‌ها، حل پازل و انجام فعالیت‌های مشابه، راه‌های عالی برای تمرین و تقویت مغز هستند که آن را سالم و قوی نگه می‌دارند. در ادامه به معرفی و بررسی روش مطالعه موثر می‌پردازیم.

روش‌های کاربردی و موثر مطالعه

در حوزه مطالعه کتاب‌ها، سایت‌ها و مقالات مختلف، روش‌های متعددی وجود دارند. در اینجا به چند روش‌ مطالعه اشاره خواهیم کرد که در سراسر جهان به‌کار گرفته می‌شوند.

پیش‌خوانی

قبل از شروع مطالعه کتاب، مرحله پیش‌خوانی اولیه را انجام می‌دهیم. این مرحله باعث می‌شود تا اطلاعات موجود در کتاب به خوبی در ذهن ما دسته‌بندی شود و به راحتی بتوانیم آنها را به خاطر بسپاریم و یادآوری کنیم. هدف از روش مطالعه پیش‌خوانی اولیه، به دست آوردن یک درک کلی از موضوع کتاب و تعیین قسمت‌هایی است که باید اطلاعات را در ذهن خود ذخیره کنیم.

استفاده از راهنما

استفاده از یک راهنما مثل انگشت سبابه یا مداد، یک روش مطالعه موثر برای تمرکز حواس هنگام مطالعه است. با استفاده از یک راهنما، می‌توان تمرکز حواس خود را بهتر کرد، سرعت مطالعه را افزایش داد، به راحتی و با عادت به مطالعه روان‌تر شد، از دوباره‌خوانی و اتلاف وقت جلوگیری کرد و خستگی چشم و ذهن را کاهش داد.

تندخوانی نیز یک روش مطالعه مؤثر برای تمرکز حواس هنگام مطالعه و خواندن است. با تندخوانی، توجه و تمرکز بیشتری به مطالب می‌شود و در نتیجه یادگیری بهتری رخ می‌دهد. ذهن ما قادر است هزاران کلمه را در دقیقه از خود عبور دهد، اما اگر سرعت مطالعه کم باشد، ذهن به کلمات گرفتار می‌شود و به راحتی از یک شاخه به شاخه دیگر نمی‌تواند جولان بدهد که در نتیجه باعث حواس‌پرتی می‌شود. تندخوانی، این فرصت را به ذهن نمی‌دهد و باعث برقراری تمرکز حواس هنگام مطالعه می‌شود.

تنظیم برنامه مطالعه

تنظیم برنامه مطالعه، یکی دیگر از روش مطالعه مؤثر برای بهبود عملکرد و پیشرفت در مطالعه است. با تنظیم برنامه مطالعه، شما زمان مطالعه خود را بهینه می‌کنید و به دور از هرگونه اختلال خارجی، به مطالعه می‌پردازید. همچنین، در جهت بهبود کارایی خود، باید تلاش کنید تا به همان موقع در روز، به مطالعه بپردازید و با قطع نکردن فعالیت، در پیشرفت خود موفق شوید. بنابراین، تنظیم برنامه مطالعه، از مهم‌‌ترین روش‌هایی برای بهره‌گیری بهتر از زمان هنگام مطالعه است.

بیشتر بخوانید: معرفی 7 کتاب برای کنترل و مدیریت زمان

استفاده از منابع مختلف

برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر و بهبود یادگیری، استفاده از منابع مختلف بسیار مفید و یکی از موثرترین روش مطالعه ذکر شده است. با استفاده از کتاب‌ها، مقالات، مجلات، فیلم‌ها و سایر منابع، می‌توانید به اطلاعات جدیدی دست پیدا کنید که شاید در مطالعات قبلی خود به آن‌ها دسترسی نداشته‌اید. همچنین، استفاده از منابع مختلف، به شما کمک می‌کند تا دیدگاه‌های مختلف را درباره مباحث داشته باشید و در نتیجه، به یادگیری بهتری دست پیدا کنید.

امروزه، به علت رشد سریع فناوری، به دست آوردن اطلاعات جدید نیز به سادگی امکان‌پذیر است. در دنیایی پویای امروز، می‌توانید از منابع آنلاین همچون وب‌سایت‌ها، پادکست‌ها و ویدئوهای آموزشی نیز بهره ببرید. در هر صورت، با استفاده از منابع مختلف، می‌توانید دانش و تجربیات خود را گسترش دهید و به یادگیری بهتری دست پیدا کنید.

توجه به جزئیات

توجه به جزئیات و مفاهیم اصلی می‌تواند به ما در فهم بهتر مطالب کمک کند و همچنین برای حفظ آن‌ها نیز بسیار مهم است. در طول مطالعه بهتر است به مرور مطالب و رفتارهایی که علائق شما را جلب می‌کند توجه کرده و سعی کنید آن‌ها را به خوبی فهمیده و حفظ کنید. همچنین، تمرکز بر روی جزئیات و مفاهیم اصلی می‌تواند در یادگیری مفید‌تر و پایدارتر کمک کند. توجه به جزئیات همواره در روش مطالعه موثر تکرار شده است و همه اساتید و روان‌شناسان این روش را پیشنهاد می‌کنند.

مرور مطالب

دیگر روش مطالعه مفید برای خواندن و مطالعه به صورت موثر، مرور مطالب خوانده شده است. بر اساس تحقیقات، حدود ۹۰٪ از مطالب پس از ۲۴ ساعت از حافظه ما پاک می‌شوند. بسیاری از افراد به دلیل کمبود وقت، نمی‌توانند در هنگام مطالعه، هر بخش مهمی را یادداشت کنند. به همین دلیل، توصیه می‌شود قبل از شروع مطالعه صفحات جدید، مطالب خوانده شده را به صورت تیتروار مرور کنید.

استفاده از این روش، می‌تواند باعث افزایش قابل توجهی در درصد حفظ مطالب در حافظه شما شود. در صورتی که وقت کافی برای مرور مطالب را ندارید، پیشنهاد می‌شود هر دو روز یک‌بار مطالب جدید را مرور کنید. به عنوان مثال، امروز می‌توانید از صفحه ۱ تا ۵۰ بخوانید، و فردا نیز همین صفحات را به صورت مجدد مرور کنید. البته نیازی نیست که خط به خط مطالب را مرور کنید.

بیشتر بخوانید: مزایای کتاب خواندن: چگونه کتاب ها زندگی ما را بهبود می دهند

حذف عوامل حواس‌پرتی

برای داشتن روش مطالعه موثر، لطفا از عواملی که ممکن است حتی به مدت چند لحظه توجه شما را پرت کنند، پاکیزگی کنید. اولین موردی که باید از خود دور کنید، تلفن همراهتان است. آن می‌تواند بدترین موضوع باشد که در هنگام مطالعه در کنار خود قرار می‌دهید، زیرا برای همیشه توجه شما را به سمت خود جلب می‌کند. ممکن است هر چند دقیقه بخواهید پیام‌هایتان را بررسی کنید.

از انجام چند کار به صورت همزمان، به ویژه در هنگام مطالعه خودداری کنید، زیرا می‌تواند باعث ضعف شدید عملکرد مغز شما شود و حتی باعث نشدن شما در فهمیدن حتی ۱٪ از محتوای کتاب شود. عامل دیگری که ممکن است منجر به حواس پرتی شما در هنگام مطالعه شود، تلویزیون و یا رادیو است. لطفا در زمان خواندن کتاب، صدای این دستگاه‌ها را ببندید و در صورت امکان آنها را خاموش کنید.

با خرید کتاب روانشناسی، علل حواس‌پرتی خود را بررسی کنید.

گوش دادن به موسیقی

از پرطرفدارترین روش‌ها به روش مطالعه با موسیقی می‌توان اشاره کرد. به عقیده برخی متخصصان، کارایی مطالعه در سکوت یا همراه با موسیقی به ترجیحات و ویژگی‌های شخصی هر فرد بستگی دارد؛ اما بسیاری از پژوهشگران مدعی هستند که گوش دادن به برخی نوع‌های خاصی از موسیقی، مانند موسیقی کلاسیک قرن ۱۸، باعث فعال شدن بخش‌های ویژه‌ای از مغز و افزایش قدرت تمرکز و پیش‌بینی افراد می‌شود. علاوه بر این، گوش دادن به موسیقی می‌تواند سبب افزایش سرحالی و انگیزه برای مطالعه شود.

برای مشاهده بهترین رمان‌ها و داستان‌ها، به دسته‌بندی خرید رمان مراجعه کنید.

تعیین محل مناسب

برای افرادی که به دنبال یادگیری موثر هستند، تعیین محل مناسب برای مطالعه از اولین گام‌های موفقیت‌آمیز است و در روش مطالعه افراد بسیار تاثیر گذار است. در واقع، محیط مطالعه بسیار مهم است و می‌تواند به شدت بر تمرکز و یادگیری فرد تأثیر بگذارد. برای انتخاب محل مناسب برای مطالعه، باید به چند موضوع توجه کرد. اولین مورد صدای مزاحم است. برای مطالعه، بهتر است محیط خلوت و بی‌صدا باشد. نور نیز یکی دیگر از عوامل مهم است و بهتر است در محیطی با نور طبیعی و کافی قرار گیرید. انگیزه‌بخشی و حوصله‌بخشی نیز برای افراد مهم است و محیطی را که انرژی و انگیزه بیشتری به آنان می‌دهد، باید انتخاب کنند. در ادامه، صندلی و میز مناسب و ابزارهایی که برای فرد جذاب باشند، بسیار مهم هستند. در نهایت، دمای محیط را هم باید تنظیم کرد و به گونه‌ای تنظیم شود که برای فرد مناسب باشد و به تمرکز و یادگیری او کمک کند. با توجه به این موارد، فرد می‌تواند محیطی را برای مطالعه انتخاب کند که برایش بهینه باشد و تمرکز و یادگیری او را بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید: تأثیر کتابخوانی بر توسعه شخصی و روانی چیست؟

سخن پایانی

می‌توانید با اجرای روش‌های مطالعه موثری که در این مقاله به آنها اشاره شده است، کیفیت مطالعه خود را بهبود دهید. البته در ابتدا، این کار ممکن است سخت باشد ولی این مسئله کاملاً طبیعی است. سال‌هاست که شما با شیوه‌های نادرست روش مطالعه بزرگ شده‌اید، لذا انتظار نداشته باشید که تغییرات اساسی در یک هفته اتفاق بیفتد. با گذر زمان و تمرین، روش‌های جدید، جایگزین روش‌های قبلی خواهند شد. تنها کافی است تلاش کنید و از داخل خودتان انگیزه‌ای برای انجام این کار پیدا کنید. با مراجعه به سایت بوک‌لند می‌توانید برخی کتاب‌هایی که در زمینه معرفی روش مطالعه موثر نوشته شده‌اند را خریداری کنید و با مطالعه آن‌ها بازدهی خود را افزایش دهید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
فاطمه
1402/6/25
من خیلی از این رمان راضی هستم مارا به دنیا ی خیلی قشنگ دعوت میکنه و همیشه آدم خوشحال میکنه
فاطمه
1402/6/25
من خیلی از این رمان راضی هستم مارا به دنیا ی خیلی قشنگ دعوت میکنه و همیشه آدم خوشحال میکنه
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب