9 اسفند 1402
185 بازدید

معرفی بهترین کتاب ها و منابع در حوزه طراحی دکوراسیون داخلی

    در این مطلب می‌خوانید:

به نظر شما بهترین منبع و مرجع برای یک طراح داخلی چیست؟ با همه گیر شدن اینترنت کمتر کسی به سراغ خواندن مراجع پیچیده یا کتاب‌ها می‌رود و اکثریت ترجیح می‌دهند مطلب مد نظر خود را در خلاصه‌ترین شکل ممکن در اینترنت پیدا کنند. اما این کار همیشه هم جواب نمی‌دهد و در نهایت کسی که با خواندن کتاب‌های جامع و کامل اطلاعاتی را به دست آورده همیشه چند مرحله جلوتر است. به همین دلیل هم در این مطلب از بلاگ بوکلند به بهترین مراجع لازم برای طراحی دکوراسیون داخلی می‌پردازیم که خواندن و بررسی آن‌ها چه برای آماتورها و حتی افراد عادی و چه حرفه‌ای‌ترها به شدت توصیه می‌شود.

کتاب راهنمای کاربردی طراحی داخلی

یکی از کامل‌ترین مجموعه‌هایی که می‌توانید در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی مطالعه کنید همین مجموعه کتاب است. نویسنده این کتاب مری گیلیت است که یک نویسنده بسیار معروف در زمینه طراحی داخلی است که نه تنها چندین و چند کتاب در این حوزه نوشته است، بلکه دوره‌های تخصصی را هم در همین زمینه برگزار می‌کند. کتاب توسط نشر پشوتن در ایران پخش شده است و به راحتی می‌توانید آن را خریداری کنید. با خواندن این کتاب می‌توانید نکات کاربردی و اساسی را به ساده‌ترین شکل ممکن و طوری که برای مخاطبین در سطوح مختلف به راحتی قابل درک باشد، مطالعه کنید و از آن‌ها لذت ببرید. این کتاب از سه جلد مختلف تشکیل شده که هر یک بحث خاصی را دنبال می‌کند که در ادامه به توضیح مختصر آن‌ها می‌پردازیم. به علاوه صفحات کتاب‌‌ها رنگی بوده و با داشتن عکس‌های متنوع به درک مطلب بیشتر کمک می‌کنند.

  • جلد اول کتاب به اصول و مبانی رنگ، نورپردازی، منطقه بندی و سبک شناسی می‌پردازد. در این بخش می‌توانید تکنیک‌های استفاده از رنگ و نقش، انتخاب طرح دکوراسیون و مبانی نقاشی پیشرفته را یاد بگیرید و بدانید از چه روش‌ها و رنگ‌هایی برای هر محیط استفاده کنید.
  • جلد دوم مختص دیوارها،‌سقف و کف است. در این بخش از ویژگی‌های کلی طراحی دکوراسیون داخلی خارج شده و کمی تخصصی‌تر به بخش‌های گفته شده توجه می‌شود. به طور مثال انواع کف سخت، نرم و منعطف بررسی می‌شود و در مورد پوشش‌های مختلف بهینه برای دیوار و سقف هم صحبت می‌شود.
  • جلد سوم این کتاب در مورد اثاثیه، چیدمان و پرداخت نهایی است تا بتوانید به یک طراح کامل تبدیل شوید. در این بخش از چیزهای مختلفی از نورگیرها و جنس‌های مختلف برای آن گرفته تا انواع پرده و لوازم نورپردازی و پنجره‌ها صحبت می‌شود و گزینه‌های نهایی دکوراسیون داخلی مورد بحث قرار می‌گیرد.

پس از خواندن هر سه جلد کتاب، اعتماد به نفس این را خواهید داشت که طرح ریزی هر مدل آپارتمان یا فضاهای دیگر را انجام دهید یا حداقل یک ایده کلی از این که چگونه باید هر فضا را طراحی کنید خواهید داشت، از ایده‌های دکوری و انتخاب رنگ گرفته تا انتخاب متریال و مواد در بخش‌ها و فضاهای مختلف.

کتاب طراحی داخلی به روش حرفه‌ای

یکی دیگر از کتاب‌های بسیار مفید در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی، کتاب طراحی داخلی به روش حرفه‌ای است که اتفاقا این کتاب هم در سه جلد منتشر شده است. این کتاب توسط نویسندگان الن اس فیشر و جن رنتسی تالیف شده است و در ایران هم انتشارات نیلفام آن را روانه بازار کرده است. در کتاب طراحی داخلی به روش حرفه‌ای می‌توانید پروسه کامل طراحی را یاد بگیرید، از پیدا کردن ایده گرفته تا مراحل آخر شامل چیدمان و ریزه‌کاری‌های مختلف.

این مجموعه دارای سه جلد با نام‌های زیر است:

  • جلد یکم: فرایند دیزاین
  • جلد دوم: المان‌های دیزاین
  • جلد سوم: اتاق‌ها و ناحیه‌ها

با این که هر جلد در مورد موضوع خاصی است و می‌توانید به صورت جداگانه هرکدام را دوست داشتید تهیه کنید، توصیه می‌شود که از ابتدا شروع به خواندن مجموعه کنید. دلیلش هم این است که این کار کمک می‌کند درک بسیار جامع‌تری داشته باشید و از طرف دیگر هیچ یک از ریزه کاری‌ها را از قلم نیندازید. در نهایت داشتن این اطلاعات جامع سبب می‌شود از خطاهای پرهزینه جلوگیری شود، به علاوه این کتاب هم برای طراحان و هم غیر حرفه‌ای‌ها گزینه‌ی بسیار مناسبی است و همه می‌توانند از خواندن آن لذت ببرند.

کتاب تاریخ طراحی داخلی

کتاب تاریخ طراحی داخلی نوشته جان پایل و جودیت گورا و ترجمه شده توسط محمدرضا نامداری و لیدا حسین زاده، یکی از جامع‌ترین منابع در زمینه طراحی داخلی است که به بررسی و تحلیل ژرف تاریخچه این هنر و صنعت می‌پردازد. این کتاب، با نگاهی دقیق به دوره‌های مختلف تاریخی، سیر تحول طراحی داخلی را از دوران باستان تا به امروز به تصویر می‌کشد و بر اساس شواهد و مدارک تاریخی، نحوه تأثیرپذیری فرهنگ‌ها و تمدن‌های گوناگون از یکدیگر در این حوزه را نشان می‌دهد.

در این کتاب، علاوه بر معرفی شخصیت‌های کلیدی و تأثیرگذار در تاریخ طراحی داخلی، به بررسی پروژه‌های معماری مهم و نقش آن‌ها در پیشبرد و توسعه این هنر پرداخته می‌شود. نویسندگان با استفاده از تصاویر، نقشه‌ها و مطالب تحلیلی، خواننده را به یک سفر تاریخی در جهان طراحی داخلی هدایت می‌کنند که نه تنها اطلاعاتی ارزشمند و دقیق در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد، بلکه زیبایی‌شناسی و فلسفه پشت این هنر را نیز به تصویر می‌کشد.

استفاده از سایت های مرجع 

نیازی نیست همواره تنها از کتاب‌ها به عنوان مراجع اصلی استفاده کنیم. البته که کتاب‌ همواره یک مرجع مطمئن و جامع است، اما خیلی اوقات به مطالب کوتاه‌تر و اجمالی‌تر یا ساده‌تری نیاز داریم که با یک جست و جوی ساده در احتیارمان قرار بگیرد، در چنین مواقعی وبسایت های جامع و کامل مانند بوکلند در حوزه کتاب یا وبسایت زمان استودیو در حوزه طراحی دکوراسیون داخلی بهترین راه حل ممکن خواهد بود که با سر زدن به آنها می‌توانید اطلاعات جذاب زیادی را کسب کنید.

در بخش مقالات چنین سایت هایی می‌توانید تعداد بسیار زیادی مقاله آموزشی را مشاهده کنید که در حوزه‌های مختلف نوشته شده است و به راحتی می‌توانید مطالب مد نظر خود را در آن‌ها پیدا کنید.

جمع بندی

در این مطلب از بوکلند بهترین کتاب‌ها و مراجع را برای طراحی دکوراسیون داخلی معرفی کردیم. هر یک از این کتاب‌های حوزه معماری مختص موضوع خاصی هستند و با انتخاب حوزه تخصصی‌ مد نظر خود می‌توانید نشانه گیری بهتری داشته و مستقیما به سمت هدف خود حرکت کنید. البته که در نهایت در زمینه طراحی داخلی، کسب تجربه و آزمون و خطا از مراحل مهمی است که با کتاب خواندن هم نمی‌توان به آن‌ها رسید و تلاش و کوشش خود شماست که نشان دهنده مسیر خواهد بود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب