15 بهمن 1402
233 بازدید

معرفی عجیب ترین کتابخانه های دنیا

    در این مطلب می‌خوانید:

در سراسر جهان حدود ۲.۷ میلیون کتابخانه وجود دارد و درحالی‌که بسیاری از آن‌ها زیبا هستند، تعدادی از آن‌ها عجیب‌وغریب هم هستند. کتابخانه‌هایی که نه‌تنها به خاطر مجموعه کتاب‌هایشان بلکه به خاطر شیوه‌های نوآورانه‌شان در ارائه کتاب‌ها شهرت یافته‌اند و خودشان به‌مثابه داستان‌هایی جذاب و الهام‌بخش هستند. در ادامه مطالب زیر را خواهید خواند:

  1. کتابخانه آینده اسلو
  2. کتابخانه و خانه اپرای آزاد هسکل
  3. کتابخانه اشتوتگارت
  4. کتابخانه شناور نروژ
  5. کتابخانه‌ کوچک رایگان
  6. کتابخانه کیوسک تلفن
  7. کتابخانه بیبلیوبورو کلمبیا
  8. سلاح آموزش جمعی آرژانتین
  9. کتابخانه تیانجین بینهای چین
  10. کتابخانه دانشگاه سیکی توکیو
  11. کتابخانه ساحلی بلغارستان
  12. کتابخانه شتر کنیا
  13. باشگاه کتابخوانی نانی فیلیپین
  14. کتاب در اتوبوس برزیل
  15. کتابخانه‌های خودکار
  16. سخن آخر
  17. سؤالات متداول

کتابخانه آینده اسلو

پروژه کتابخانه آینده در اسلو، نروژ که توسط هنرمند اسکاتلندی کیتی پترسون در سال ۲۰۱۴ آغاز شد، به‌عنوان یکی از عجیب ترین کتابخانه های دنیا شناخته می‌شود. هر سال یک نویسنده مختلف دست‌نوشته‌ای به این مجموعه اضافه می‌کند که تا سال ۲۱۱۴ قابل خواندن نخواهد بود. داستان‌های این پروژه در اتاق سکوت کتابخانه عمومی اسلو نگهداری می‌شوند و پس از جمع‌آوری ۱۰۰ کتاب، آن‌ها روی کاغذی که از درختان جنگل خاصی تولید می‌شود، چاپ خواهند شد.

کمیته‌ای برای کتابخانه آینده تشکیل شده تا هر سال بر اساس «سهم برجسته در ادبیات یا شعر و توانایی آثارشان در جلب تخیل این نسل و نسل‌های آینده» نویسنده‌ای برای مشارکت انتخاب کند. مارگارت اتوود اولین نویسنده‌ای بود که داستان مخفی خود را برای کتابخانه آینده نوشت و نویسندگانی چون دیوید میچل، هان کانگ و اوشن وونگ نیز مشارکت کرده‌اند.

کتابخانه و خانه اپرای آزاد هسکل

کتابخانه و خانه اپرای آزاد هسکل که در مرز میان کانادا و ایالات‌متحده قرار گرفته، یکی از عجیب ترین کتابخانه های دنیا است. ورودی اصلی آن در آمریکا و اکثریت کتاب‌ها در کانادا قرار دارند. خطی بر روی کف این کتابخانه مرز دو کشور را نشان می‌دهد و بازدیدکنندگان کانادایی توصیه می‌شود که هویت خود را برای بررسی‌های احتمالی همراه داشته باشند. علاوه بر کتابخانه، ساختمان دارای یک خانه اپرا با صحنه‌ای در کانادا و صندلی‌هایی در ایالات‌متحده است. این کتابخانه نه‌تنها یک مرکز فرهنگی دوجانبه است بلکه نمادی از همکاری و همزیستی میان دو کشور محسوب می‌شود.

کتابخانه اشتوتگارت

کتابخانه شهری اشتوتگارت در آلمان، با طراحی خیره‌کننده و مدرن خود، به‌عنوان یکی از عجیب ترین کتابخانه های دنیا شناخته می‌شود. این کتابخانه که طراحی آن توسط معمار کره‌ای یی یونگ‌هون انجام شده، به شکل مکعب روبیک است که به رنگ سفید و خاکستری طراحی شده و در شب با نورپردازی به یک جاذبه بصری تبدیل می‌شود. داخل کتابخانه، یک فضای باز و ساده با قفسه‌های کتاب سفید و ساختار مینیمالیستی وجود دارد که حس آرامش و تمرکز را به خوانندگان القا می‌کند. معماری داخلی با پله‌هایی که به نظر می‌رسد در هوا شناور هستند و نورگیرهای بزرگ که نور طبیعی را به داخل می‌کشانند، تجربه‌ای منحصربه‌فرد از محیط کتابخانه را ارائه می‌دهد.

کتابخانه شناور نروژ

کشتی کتابخانه اپوس در نروژ که به‌عنوان یکی از عجیب ترین کتابخانه های دنیا شناخته می‌شود، به دورافتاده‌ترین نقاط ساحلی نروژ سرویس‌دهی می‌کند. این کتابخانه شناور که به معنای واقعی یک کتابخانه در حرکت است، به مناطقی می‌رود که دسترسی به کتابخانه‌های سنتی دشوار است. اپوس با حمل هزاران کتاب در موضوعات مختلف، از ادبیات تا علم و کودکان، به افرادی که در جوامع دورافتاده زندگی می‌کنند، خدمات فرهنگی و آموزشی ارائه می‌دهد. این کتابخانه که به‌صورت فصلی فعالیت می‌کند، به‌عنوان یک پدیده منحصربه‌فرد، نشان‌دهنده تلاش نروژ برای دسترسی برابر به منابع آموزشی و فرهنگی در تمامی نقاط کشور است.

کتابخانه‌ کوچک رایگان

کتابخانه‌های کوچک رایگان (Little Free Library) که در سراسر جهان پراکنده هستند، به‌عنوان یکی از عجیب ترین کتابخانه های دنیا شناخته می‌شوند. این ابتکار که در سال ۲۰۰۹ توسط تاد بول در ویسکانسین، آمریکا شروع شد، به‌سرعت به یک حرکت جهانی تبدیل گردید. کتابخانه‌های کوچک رایگان در اساس کیوسک‌های کوچکی هستند که در مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها، نزدیک مدارس و در محله‌های مسکونی قرار دارند.

این کتابخانه‌ها بر اساس اصل «بگیر و بگذار» عمل می‌کنند، جایی که مردم می‌توانند کتاب‌ها را به‌صورت رایگان قرض بگیرند یا کتاب‌های خود را برای دیگران به اشتراک بگذارند. این پروژه به فرهنگ خواندن و اشتراک‌گذاری در جوامع مختلف جهان کمک می‌کند و نمادی از قدرت خلاقیت و مشارکت جمعی در ترویج مطالعه است.

کتابخانه کیوسک تلفن

کتابخانه کیوسک تلفن وستبری-ساب-مندیپ، یکی از عجیب ترین کتابخانه های دنیا، نمونه‌ای بی‌نظیر از خلاقیت محلی است. وقتی ساکنان محلی شنیدند که شرکت مخابرات بریتانیا قصد دارد یک کیوسک تلفن نمادین را حذف کند، آن را نجات داده و به یک کتابخانه کوچک دلنشین تبدیل کردند. این کتابخانه کیوسک تلفن که تماماً توسط داوطلبان اداره می‌شود، ۲۴ ساعته باز است.

حدود ۱۰۰ کتاب، دی‌وی‌دی و سی‌دی در آن وجود دارد که همگی از مجموعه‌های خصوصی ساکنان محلی هستند. افراد کتاب‌هایی که خوانده‌اند را به این کتابخانه می‌آورند و با کتاب‌های دیگری که می‌خواهند بخوانند، تعویض می‌کنند. داوطلبان به‌طور دوره‌ای از کتابخانه بازدید کرده و کتاب‌هایی که بیشتر خوانده شده‌اند را به فروشگاه‌های خیریه محلی می‌فرستند و با کتاب‌های جدید جایگزین می‌کنند. از آن زمان به بعد، تعداد زیادی از کیوسک‌های تلفن دیگر به کتابخانه‌ها در سراسر انگلستان تبدیل شده‌اند.

کتابخانه بیبلیوبورو کلمبیا

کتابخانه بیبلیوبورو در لا گلوریا، کلمبیا که توسط معلم مدرسه، لوئیس سوریانو، در سال ۱۹۹۷ پایه‌گذاری شد، یکی از عجیب ترین کتابخانه های دنیا است. سوریانو با درک این موضوع که دانش‌آموزان روستایی او به کتاب‌ها دسترسی ندارند، تصمیم گرفت با کمک خر خود، ادبیات را مستقیماً به آن‌ها برساند. او با دو خر که نام‌هایشان آلفا و بتو است و با هم کلمه «الفبا» به اسپانیایی را تشکیل می‌دهند، شروع به این کار کرد. این کتابخانه سیار که با تنها ۷۰ کتاب شروع به کار کرد، اکنون بیش از ۷۰۰۰ کتاب دارد و تقریباً ۲۰ بیبلیوبورو در منطقه فعالیت می‌کنند. این پروژه نه‌تنها نشان‌دهنده عشق به کتاب و خواندن است، بلکه تأکیدی بر قدرت ابتکار و تلاش فردی در تغییر جوامع است.

کتابخانه تیانجین بینهای چین

کتابخانه تیانجین بینهای در چین، با طراحی مدرن و خیره‌کننده خود، به‌عنوان یکی از عجیب ترین کتابخانه های دنیا شناخته می‌شود. اگر به تور چین رفتید حتماً از این کتابخانه زیبا و چشم نواز دیدن کنید. این کتابخانه که توسط شرکت معماری MVRDV و موسسه تیانجین لائو تراپ طراحی شده است، با ویژگی‌های بصری خارق‌العاده‌ای مانند «چشم بزرگ» در مرکز ساختمان و قفسه‌های کتاب موج‌دار که تا سقف کشیده شده‌اند، توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. این فضای داخلی منحصربه‌فرد، باعث می‌شود کتابخانه به نظر برسد که فضایی از دنیای تخیلی است. کتابخانه تیانجین بینهای که در سال ۲۰۱۷ افتتاح شد، دارای مجموعه‌ای گسترده از کتاب‌ها و فضایی چندمنظوره برای خواندن، تفکر و تبادل ایده‌ها است.

سلاح آموزش جمعی آرژانتین

سلاح آموزش جمعی در آرژانتین، یکی از خلاقانه‌ترین و عجیب ترین کتابخانه های دنیا است. این پروژه، اثر هنرمند آرژانتینی رائول لمسوف، یک تانک نظامی تبدیل شده به کتابخانه سیار است که به نقاط مختلف شهر سفر می‌کند. شکل ظاهری آن که یادآور یک وسیله نقلیه نظامی است، در تضاد با هدف صلح‌آمیز و آموزشی آن قرار دارد. این کتابخانه حاوی مجموعه‌ای از کتاب‌ها در زمینه‌های مختلف است که به‌صورت رایگان در دسترس عموم قرار می‌گیرد. لمسوف با این ابتکار نه‌تنها دانش و ادبیات را به‌سوی مردم می‌برد، بلکه پیامی قدرتمند در مورد اهمیت آموزش و فرهنگ به‌عنوان ابزارهای تغییر اجتماعی ارسال می‌کند. این سلاح غیرمعمول، برای جنگ با ناآگاهی طراحی شده و دانش و فرهنگ را اشاعه می‌دهد.

کتابخانه دانشگاه سیکی توکیو

کتابخانه دانشگاه سیکی در توکیو، با طراحی خیره‌کننده‌ای از شیگرو بان و تکمیل شده در سال ۲۰۰۶، یکی از عجیب ترین کتابخانه های دنیا به شمار می‌رود. نقطه عطف اصلی این کتابخانه، آتریوم اصلی آن است که شامل پنج کپسول مطالعه برجسته شیشه‌ای با طراحی مدرن و سبک علمی-تخیلی است. این کپسول‌ها که به شکل خلاقانه‌ای پراکنده شده‌اند، به نام «سیاره‌ها» شناخته می‌شوند و به بازدیدکنندگان امکان مطالعه در فضایی خاص و مدرن را می‌دهند. یکی از دیوارهای این کتابخانه پنج طبقه تقریباً کاملاً از شیشه ساخته شده است که منظره‌ای زیبا فراهم می‌کند. این کتابخانه با طراحی شفاف و روشن، فضایی عجیب و متفاوت برای مطالعه دارد.

کتابخانه ساحلی بلغارستان

کتابخانه ساحلی در منطقه بلچیک، بلغارستان، واقع در مجموعه تفریحی آلبنا، یکی از عجیب ترین کتابخانه های دنیا است و راه‌حلی ایده‌آل برای مسافرانی فراهم می‌کند که علاقه‌مند به خواندن کنار دریا هستند بدون اینکه نیاز به حمل کتاب‌ وجود داشته باشد یا نگران رفتن شن داخل گوشی و تبلت خود باشید. این کتابخانه دارای حدود ۶۰۰۰ کتاب در ۱۵ زبان است که بر روی ۱۴۰ قفسه مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی نگهداری می‌شوند. پوشش پلاستیکی قفسه‌ها را در برابر شرایط نامساعد جوی محافظت می‌کند. این کتابخانه استثنایی تجربه‌ای خاص از خواندن در دل طبیعت و کنار دریای سیاه را به ارمغان می‌آورد و برای علاقه‌مندان به کتاب، جاذبه‌ای ویژه به شمار می‌رود.

کتابخانه شتر کنیا

کتابخانه شتری در شمال شرقی روستایی کنیا، موسوم به «کشتی‌های بیابان»، بخشی از یک طرح خلاقانه خدمات کتابخانه ملی کنیا بود. در پاسخ به نرخ مطالعه پایین کمبود دسترسی به کتاب در اطراف شهر گاریسا، دولت محلی این رویکرد نوآورانه را اتخاذ کرد که به یکی از عجیب ترین کتابخانه های دنیا تبدیل گشت. شترها به دلیل سازگاری با زمین‌های ناهموار و دمای بالای تابستانی منطقه، گزینه‌ای ایده‌آل برای حمل صدها کتاب به همراه چادر و زیرانداز برای مطالعه به جوامع کوچ‌نشین بودند.

این طرح پس از سال‌ها موفقیت، با پیشرفت‌هایی در زیرساخت‌های جاده‌ای محلی، امکان جایگزینی کتابخانه شتری با موتورسیکلت‌ها را فراهم آورد. کتابخانه شتری از عجیب ترین کتابخانه های دنیا است که نه‌تنها به ارتقای سطح سواد در مناطق دورافتاده کمک کرد، بلکه نمونه‌ای برجسته از تطبیق‌پذیری و خلاقیت در مواجهه با چالش‌های دسترسی به منابع آموزشی است.

باشگاه کتابخوانی نانی فیلیپین

این باشگاه کتابخوانی، رؤیای مردی به نام هرناندو «نانی» گوانلاو برای ادای احترام به والدینش درگذشته‌اش بود که به یکی از عجیب ترین کتابخانه های دنیا تبدیل شد. در سال ۲۰۰۰، گوانلاو با ایده‌ای خلاقانه، یک کتابخانه بیرون از خانه خود برپا کرد تا عشق به مطالعه که از والدینش آموخته بود را گرامی بدارد. او ابتدا مجموعه‌ای از کتاب‌های خود را روی پیاده‌رو در کنار خانه خود برای همسایگانش قرار داد.

با برگرداندن کتاب‌ها توسط همسایگان پس از مطالعه و اضافه شدن کتاب‌های آن‌ها، این مجموعه به سرعت رشد کرد. دو دهه بعد، باشگاه کتابخوانی نانی همچنان محبوب است و هر قسمت از خانه او، داخل و خارج، با کتاب‌ها پوشیده شده است. هیچ هزینه‌ای برای قرض گرفتن کتاب وجود ندارد و نانی حتی با یک «دوچرخه کتاب» ویژه به مناطق دیگر مانیل می‌رود تا عشق به خواندن را به مکان‌های دورتر نیز گسترش دهد.

نکاتی برای داشتن کتابخانه شخصی منظم و زیبا را از ما بخوانید.

کتاب در اتوبوس برزیل

کتابخانه «کتاب‌ها در یک اتوبوس» در برزیل که توسط، آنتونیو دا کونسیسائو فریرا راه‌اندازی شده، یکی از عجیب ترین کتابخانه های دنیا است. این پروژه که اکنون ۱۱ سال است که فعالیت می‌کند، در یک اتوبوس عمومی که آنتونیو سوار می‌شود، برپا شده است. یک قفسه کوچک کتاب در داخل اتوبوس نصب شده که حدود ۱۵ عنوان کتاب را در خود جای داده است.

ابتدا آنتونیو نام هر مسافری که کتابی برمی‌داشت را ثبت می‌کرد، اما در حال حاضر او اهمیتی نمی‌دهد که آیا مردم کتاب‌ها را بازمی‌گردانند یا خیر. او تنها می‌خواهد که آن‌ها کتاب‌ها را به دیگران منتقل کنند. آنتونیو رؤیای گسترش این پروژه به تمام خطوط اتوبوس در برزیل را دارد، تا یکی از عجیب ترین کتابخانه های دنیا را در حرکت و در محیطی نامتعارف گسترش دهد.

کتابخانه‌های خودکار

کتابخانه‌های خودکار که به‌عنوان یکی از عجیب ترین کتابخانه های دنیا شناخته می‌شوند، روشی نوین و جذاب برای دسترسی به کتاب‌ها هستند. این دستگاه‌ها که از مدت‌ها پیش وجود داشته‌اند، اکنون به دلیل دسترسی ۲۴ ساعته به‌عنوان کتابخانه‌هایی محبوب شناخته می‌شوند. اگر بعد از نیمه‌شب به دنبال خواندن کتاب جدیدی هستید، دیگر نیازی به نگرانی نیست، چرا که این کتابخانه‌ها در همه جا در حال افتتاح هستند: در ایستگاه‌های قطار، خیابان‌ها و مراکز خرید رمان. به‌عنوان‌مثال، در پکن، این دستگاه‌ها نزدیک به ۳۲٪ از کل کتاب‌های امانتی را شامل می‌شوند. این کتابخانه‌های خودکار که ترکیبی از فناوری و علاقه به خواندن را نشان می‌دهند، به سرعت به بخشی از فرهنگ شهری تبدیل شده‌اند.

سخن آخر

در این مطلب، به کاوش در عجیب ترین کتابخانه های دنیا پرداختیم، از کیوسک‌های تلفن تبدیل شده به کتابخانه گرفته تا کتابخانه‌هایی بر پشت شتر یا کیوسک تلفن. این کتابخانه‌ها نه‌تنها منابع دانش و فرهنگ را در دسترس قرار می‌دهند، بلکه به نوآوری و خلاقیت در ارائه دانش تأکید دارند. آن‌ها نشان می‌دهند که کتاب‌ها می‌توانند فراتر از مرزهای سنتی، در هر مکان و به هر شکلی، افراد را به هم متصل کنند و جهانی پر از داستان‌های جذاب و الهام‌بخش بسازند.

سؤالات متداول

عجیب ترین کتابخانه های دنیا کدام کتابخانه ها هستند؟‌

بعضی از عجیب ترین کتابخانه های دنیا عبارت‌اند از کتابخانه بیبلیوبورو در کلمبیا، کتابخانه کیوسک تلفن وستبری-ساب-مندیپ در انگلستان، سلاح آموزش جمعی در آرژانتین و کتابخانه شتری در کنیا.

چرا این کتابخانه‌ها به‌عنوان عجیب‌وغریب شناخته می‌شوند؟

این کتابخانه‌ها به دلیل مکان‌های نامتعارف، روش‌های خلاقانه ارائه کتاب، یا معماری منحصربه‌فردشان، عجیب‌وغریب شناخته می‌شوند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب