5 تیر 1402
448 بازدید

مزایای کتاب خواندن: چگونه کتاب ها زندگی ما را بهبود می دهند

    در این مطلب می‌خوانید:

کتاب خواندن یکی از بهترین تفریحات در زندگی است، اما اغلب به آن تنها به عنوان راهی برای گذراندن اوقات فراغت نگاه می‌شود و برای انجام کارهای مهم‌تر کنار گذاشته می‌شود. البته برخی از افراد هم اصلا توجیهی برای خواندن کتاب پیدا نمی‌کنند و آن‌ را نوعی وقت تلف کردن می‌دانند. جزو هر کدام از این دو دسته که باشید باید بدانید مزایای کتاب خواندن از آن چه که فکر می‌کنید بیشتر است و در این مقاله از سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند قصد داریم با این دلایل آشنا شویم.

دیدن زندگی از دید بقیه

یکی از کلیشه‌هایی که شاید تا به حال زیاد شنیده باشید این است که کتاب داستانی و ادبیات چیزی به آدم اضافه نمی‌کند و تنها برای سرگرمی خوب است. اما حقیقت این است که خواندن کتاب داستان نیز می‌تواند به نوبه خود فواید زیادی داشته باشد. یکی از این فواید این است که به شما اجازه می‌دهد زندگی را از دید بقیه ببینید.  شخصیت‌هایی که هیچگاه در زندگی با آن‌ها مواجه نشده‌اید، حالا می‌توانید به جایشان زندگی کنید و تصمیم بگیرید. با خواندن داستان زندگی این آدم‌ها کم کم دایره شناختتان از آن‌ها بیشتر می‌شود. به علاوه با فرهنگ‌های مختلف، سبک‌های زندگی و مشکلات دیگران آشنا می‌شوید. شاید کمتر دیگران را قضاوت کنید و برخی تصمیم‌های عجیب و غریب را بیشتر و بهتر درک کنید. این موضوع حتی در کسب و کار و زندگی حرفه‌ای هم می‌تواند مفید باشد و ارتباط شما را با افراد بهبود می‌دهد.

افزایش سواد و دایره لغات

شاید بدیهی باشد که که از مزایای کتاب خواندن، تقویت دایره لغات و به طور کلی سواد است. علاوه بر آشنایی با لغات و اصطلاحات جدید، با خواندن کتاب ساختارهای جدید و مختلفی یاد می‌گیرید، با سبک‌های مختلف خواندن و نوشتن آشنا می‌شوید و مهارت‌های ارتباطی نوشتاری و کلامی خود را نیز ارتقا می‌دهید. این اتفاق در دراز مدت سبب می‌شود حرفه‌ای‌تر، با اعتماد به نفس بیشتر و راحت‌تر صحبت کنید یا بنویسید.

قدرت کلمات در مکالمات حرفه‌ای یا روزمره بسیار مهم است و به شما کمک می‌کند خیلی بهتر منظور خود را منتقل کنید و واکنش‌های بهتری هم از سایرین دریافت کنید.

کاهش استرس

گاهی لازم است از مشکلات خود فرار کنید و رفتن به سراغ مشکلات دیگران یکی از این راه‌هاست. فاصله گرفتن از عوامل استرس‌زا در زندگی روزمره، یک حواس پرتی بزرگ از واقعیت و راهی عالی برای کاهش استرس است و از مزایای کتاب خواندن کمک به این کار است. تصور کنید بعد از یک روز طولانی و خسته کننده می‌توانید به دنیایی از شوالیه‌ها، امپراتوری‌های جادویی و دنیاهای علمی تخیلی سفر کنید و چند ساعتی از دنیای خود دور بمانید.

جالب است بدانید یکی از تحقیقات دانشگاه ساسکس در مورد کاهش استرس، روش‌های مختلفی مانند گوش دادن به موسیقی، نوشیدن نوشیدنی گرم، پیاده‌روی و بازی‌های ویدیویی را ارزیابی کرد. معلوم شد بهترین روش کتاب خواندن بود که استرس را تا 68 درصد کاهش داد و به کاهش ضربان قلب خواننده و کاهش تنش عضلانی تنها پس از شش دقیقه کمک کرد.

ایجاد اراده و پشتکار

اتمام یک کتاب حتی اگر اثری داستانی و تخیلی باشد، باعث ایجاد احساس موفقیت می‌شود و خواندن کتاب می‌تواند پشتکار و اراده شما را تقویت کند. حس خوب تمام کردن یک کتاب الهام بخش است و می‌تواند سبب شود در کارهای دیگر خود نیز احساس انرژی و اراده کنید و تمایل کمتری به دست کشیدن از چیزهایی که به نظر دشوار می رسد داشته باشید. توانایی خواندن یک کتاب و ادامه دادن آن نیازمند توجه و تمرکز است، چیزی که در عصر دیجیتال و با وجود گوشی و ویجت‌های رنگارنگ کمتر از آن برخورداریم. در چنین دنیایی کتاب خواندن جزو معدود فعالیت‌هایی است که نیاز به توجه و تمرکز کامل دارد و حین آن نمی‌توانیم گوشی را در دست بگیریم و سری به شبکه‌های اجتماعی بزنیم. همین هم می‌تواند سبب افزایش تمرکز شود و پشتکار را افزایش دهد.

حفظ حافظه و عملکرد مغز

مانند سایر اجزای بدن، مغز ما هم برای حفظ عملکرد خود و ماندن در بهترین حالت نیاز به تمرین دارد. از مزایای کتاب خواندن که اهمیت بسیار زیادی هم دارد این است که ذهن را تیز و هشیار نگه می‌دارد و به عملکرد خوب آن کمک می‌کند. تاکنون تحقیقات علمی زیادی در این باره انجام شده است و ثابت شده که افرادی که مطالعه بیشتری دارند، در حالت کلی کمتر در معرض زوال ذهنی قرار دارند. این مسئله فقط در مورد بزرگسالان نیست. خواندن کتاب برای کودکان به آنها کمک می‌کند تا با بزرگ‌تر شدن حافظه بهتری داشته باشند و با گنجایش ذهنی بیشتری رشد کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی بهترین کتاب های داستایوفسکی

خواب بهتر شب

البته که کتاب خواندن در هر زمانی از روز خوب و لذت‌بخش است، اما بهترین زمان خواندن کتاب شب‌ها و قبل از خواب است. تقریبا همه ما زمان قبل از خواب را به چک کردن گوشی یا خیره شدن به تلویزیون و لپ تاپ می‌گذرانیم و تاثیر این کارها روی مختل کردن خواب شبانه بر کسی پوشیده نیست. با کنار گذاشتن لوازم دیجیتالی و خواندن چند صفحه کتاب قبل از خواب می‌توانید راحت‌تر به خواب بروید و خوابی عمیق‌تر و باکیفیت‌تر را نیز تجربه کنید. خود کتاب خواندن به مثابه نوعی مدیتیشن عمل می‌کند و ذهن و بدن را به آرامش و آماده شدن برای خواب دعوت می‌کند.

مقابله با افسردگی

یکی دیگر از مزایای کتاب خواندن کاهش علایم افسردگی است. اول از همه، استرس و اضطراب خود از دلایلی هستند که می‌توانند به افسردگی منجر شوند و با توجه به موارد قبل، کتاب خواندن می‌تواند آرامش بیشتری در زندگی شما ایجاد کند. اما این همه ماجرا نیست. یکی از مشکلات افراد مبتلا به افسردگی احساس انزوا و بیگانگی از دیگران است. کتاب خواندن دقیقا چیزی است که می‌تواند کمی این احساس را کمتر یا حداقل کم‌رنگ‌تر کند. به علاوه خواندن داستان کمک می‌کند افراد با شخصیت‌های خیالی و دنیای آن‌ها آشنا شوند و تجارب آن‌ها را بخوانند که در دل این تجربیات ممکن است تکنیک‌ها و راه‌حل‌هایی برای زندگی شخصی نیز پیدا شود. نیازی به گفتن نیست که کتاب‌های خودیاری زیادی نیز وجود دارد که خواندن آن‌‌ها به مقابله با افسردگی کمک می‌کند.

افزایش توانایی تخیل و خلاقیت

جای تعجب نیست که بهبود خلاقیت و قدرت تخیل از مزایای کتاب خواندن است. وقتی کتابی می‌خوانید، ذهن شما اغلب داستان و شخصیت‌ها را در ذهن خود مجسم می‌کند. مهارت‌های تخیلی شما با خواندن تقویت و بهبود می‌یابد، زیرا توصیف‌های مختلفی از ظاهر افراد، مکان‌ها یا اشیاء، صدا، احساس آن‌ها و ... وجود دارد و شما می‌توانید همه آن‌ها را تصور کنید. رفتن به مکان‌هایی که هرگز نرفته‌اید و آشنایی با کسانی که شاید هرگز در زندگی واقعی با آن‌ها روبرو نشوید قدرت تخیل و فعالیت ذهنی بالایی در اختیار شما قرار می‌دهد که به نوبه خود سبب افزایش خلاقیت چه در زندگی شخصی و چه در زندگی حرفه‌ای شما خواهد شد.

فعالیتی لذت بخش و کم هزینه

این گزینه از مزایای خواندن کتاب جزو یافته‌های علمی و خاص نیست، اما اشاره کردن به آن نیز خالی از لطف نیست. خواندن کتابی که از آن لذت ببرید یکی از سرگرم کننده‌ترین کارهای حهان است. اگر از خواندن لذت نمی‌برید، نوع دیگری از کتاب را امتحان کنید. ژانرهای متنوعی وجود دارد و تنها باید ژانر مورد علاقه خود را کشف کنید. به علاوه حالا که برای هر تفریح کوچکی باید مبلغ نسبتا زیادی هزینه کرد، کتاب خواندن همچنان جزو تفریحات قابل دسترس باقی مانده است. البته که این کار هم نسبت به گذشته هزینه‌برتر شده است اما با راه‌های خلاقانه مانند قرض دادن و گرفتن کتاب یا رفتن به کتابخانه‌‌ها می‌توانید به راحتی کتاب‌های مورد علاقه خود را بخوانید.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کتاب های ترسناک برای بزرگسالان

جمع بندی

مزایای کتاب خواندن چه در زندگی شخصی و چه در کار و زندگی حرفه‌ای کم نیست. کتاب خواندن می‌تواند استرس و اظطراب را کم کند، خلاقیت و تمرکز را افزایش دهد و حتی روی کیفیت خواب یا توانایی ما برای ارتباط با دیگران نیز تاثیر می‌گذارد. دفعه بعد که برای خریدن یا خواندن یک کتاب دودل بودید، دلایل بالا را به یاد بیاورید و با علم بر مزایای کتاب خواندن، کتاب مورد علاقه خود را شروع کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
سینا
1402/12/15
منم همینجوری هستم. یه عالمه کتاب نصفه خونده شده دارم. البته بعضیاشون رو دیگه خوشم نیومد ادامه بدم و نصفه و نیمه رها کردم
شیما
1402/4/6
به جز کتاب خوندن من یه دغدغه دیگه هم دارم: کتاب نخوندن. یعنی میخرم نمیخونم یا نصفه میخونم. خیلی دوست دارم بدونم کسایی هستن مثل من یا نه؟
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب