جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

به خاطر زندگی

قیمت:
125,000 تومان
مشخصات کتاب به خاطر زندگی
کشور مبدا
تعداد صفحات
336 صفحه
شابک
9786004613552
سال خلق اثر
2015
سال انتشار
2015
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
6
این کتاب در یک نگاه

کتاب «به خاطر زندگی-سفر دختری از کره‌شمالی به‌سوی آزادی» (In Order to Live) نوشته «یئان‌می پارک» است که در سال ۲۰۱۵ نگاشته شده است. این کتاب را مریم علی‌محمدی ترجمه و انتشارات کوله‌پشتی چاپ کرده است. کتاب «به خاطر زندگی-سفر دختری از کره‌شمالی به‌سوی آزادی» یک زندگینامه است که داستان زندگی نویسنده را روایت می‌کند و تجربیات او از زندگی در کره‌شمالی و فرار از آنجا به سوی آزادی را بیان می‌کند.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب به خاطر زندگی

کره‌شمالی یک کشور کمونیستی است که تحت حکومت یک حزب سیاسی واحد قرار دارد. قبل از جنگ جهانی دوم، کره‌شمالی یکی از مناطق ثروتمند آسیا بود و اقتصادی پویا داشت. با آغاز جنگ جهانی دوم و تقسیم کره بین قدرت‌های بزرگ، زندگی در کره‌شمالی تحت‌تأثیر قرار گرفت و تحولات عمده‌ای را تجربه کرد.

با برقراری حکومت کمونیستی در کره‌شمالی، تمامی جوانب زندگی شهروندان تحت کنترل دولت قرار گرفت. تصمیم‌گیری‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به‌صورت متمرکز صورت می‌گرفت و مردم کمترین حقوق و آزادی‌ها را داشتند. این شرایط، زندگی بسیار سخت و غیرقابل تحملی برای مردم کره شمالی به همراه داشت.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب به خاطر زندگی چیست؟

همه نظرت زیر از سایت طاقچه آورده شده‌اند. خواننده‌ای این کتاب را در دسته بیوگرافی قرار داده است و نوشته است: «با زندگی‌نامه‌ای به‌شدت زیبا و تاثیرگذار روبه‌رو هستیم که از تلاش برای بقا و تامین نیازهای ضروری و ساده زندگی تا حس آزادی و شجاعت فوق‌العاده را دربر می‌گیرد. این کتاب را به دیگران نیز توصیه می‌کنم.»

مخاطب دیگری نیز از احساس همزادپنداری‌ای می‌گوید که باعث شده است پای در کفش قهرمان داستان بگذارد: «نویسنده به‌خوبی توانسته است تمام افکار و حالات هر شخصیت کتاب را‌ به قلم بیاورد و این موضع تحسین‌برانگیز است؛ شخصیت اصلی کتاب هم خیلی گیرا بود و به جذابیت داستان افزوده می‌شد. در تمام اتفاقات کتاب خودم را به‌جای نویسنده می‌دیدم و با شخصیت اصلی داستان همزادپنداری می‌کردم. با اینکه چندین جلد از کتاب‌های فراری‌های کره‌شمالی را خوانده بودم اما این کتاب متفاوت بود. بعد از اتمام کتاب علاقه‌مندتر شدم و سخنرانی خانم پارک را نگاه کردم. توصیه می‌کنم این کتاب ساده و خواندنی را حتما بخوانید. ترجمه‌ی کتاب نیز روان و ساده بود.»

میتر نیز با مقایسه کره‌شمالی با کشورهای خاورمیانه می‌نویسد: «هولناک و غیرقابل باور است که انسان‌هایی فقط به جرم جبر جغرافیا متهم به این‌گونه زیستن هستند و البته هولناک‌تر این بود که برخی از روایت‌ها مثل مقدس انگاشتن حاکمین، تحمیل عقاید، نادیده‌انگاری هویت فردی، فساد، تبعیض و... بسیار نزدیک به تجربه‌های شخصی‌ام از زیستن در گوشه‌ای از خاورمیانه بود.»

جملاتی که شاید انگیزه خواندن کتاب باشند

بخش ابتدایی کتاب را آوردیم که با معرفی منطقه زندگی نویسنده شروع می‌شود: «رودخانه یالو شبیه دُمِ اژدهایی میان چین و کره‌شمالی پیچ‌وتاب می‌خورد و در امتداد مسیرش به دریای زرد می‌رسد و در شهر هایسان به دره‌ای در کوه‌های پکتو جاری می‌شود. هایسان شهری دویست‌هزار نفری، بین تپه‌های به‌هم‌پیوسته و فلاتی‌شکلِ پوشیده از مزارع و زمین‌های سرسبز و سنگِ قبرهاست. رودخانه یالو معمولاً کم‌عمق و بی‌روح است و در طول فصل زمستان تا بهترین موقع سال همچنان یخ‌زده و جامد باقی می‌ماند. این منطقه، سردترین بخش کره‌شمالی است که گاهی دما به منفی بیست‌ودو درجه سانتی‌گراد می‌رسد. جایی که فقط قوی‌ترها و جان‌سخت‌ها دوام می‌آورند.»

در بخشی از کتاب نویسنده درباره نیازهایی صحبت می‌کند که تقریبا برای همه کاملا بدیهی به نظر می‌رسد داشته باشند: «از آنجا که که برق در منطقه ما خیلی کم بود، زمانی که چراغ‌ها روشن می‌شدند مردم خوشحالی می‌کردند، شروع می‌کردند به شادی و هورا کشیدن، حتی اگر در نیمه‌های شب این اتفاق می‌افتاد بیدار می‌شدیم تا از این روشنایی بهره ببریم. وقتی کم‌سن‌وسال هستید کوچک‌ترین چیز می‌تواند خوشحالتان کند و این یکی از معدود ویژگی‌های زندگی در کره‌شمالی است که واقعا دلم برایش تنگ شده. هرچند چراغ‌ها هیچ‌وقت به‌مدتِ طولانی روشن نمی‌ماندند و پس از چندبار چشمک زدن خاموش می‌شدند. پس از آن فقط می‌گفتیم: «آه...بریم بخوابیم.»»

درباره نویسنده کتاب به خاطر زندگی

یئان‌می پارک فعال حقوق بشر، نویسنده و روزنامه‌نگار است که در سال ۱۹۹۳ در شهر هومچونگ در کره‌شمالی به دنیا آمد. او در خانواده‌ای فقیر زندگی می‌کرد و زندگی سختی در کره‌شمالی تجربه کرد. در سنین نوجوانی، او شاهد کمبود غذا، سوءتغذیه و بی‌توجهی دولت به مشکلات مردم بود.

در سال ۲۰۰۷، در سن چهارده سالگی، یئان‌می پارک به همراه خواهرش تصمیم به فرار از کره‌شمالی گرفت. آن‌ها با اتکا به راهنمایان و شبکه‌های کمک، مسیر خطرناکی را طی کردند تا به چین برسند. پس از مدتی در چین زندگی کردند و سعی کردند راهی برای رسیدن به کره جنوبی پیدا کنند.

پس از تلاش‌های فراوان، در سال ۲۰۰۹، یئان‌می پارک و خواهرش توانستند به کره‌جنوبی برسند. آن‌ها با مشکلات زیادی در زندگی آزاد در کره جنوبی مواجه شدند. از تطبیق با فرهنگ و زبان جدید گرفته تا ساختن یک زندگی جدید، آن‌ها با چالش‌های بسیاری روبرو شدند. اما با تلاش و پشتکار، یئان‌می پارک توانسته است زندگی موفقی در کره‌جنوبی بسازد و به عنوان یک نویسنده شهرتی جهانی کسب کند. او اخیرا در سال ۲۰۲۳ کتاب دیگری به نام «While Time Remains» نگاشته است که تا زمان نوشتن این متن به فارسی ترجمه نشده است.

زندگی یئان‌می پارک نمونه‌ای از اراده قوی و تلاش برای زندگی بهتر است. او با شجاعت و پشتکاری که در طی مسیر فرار و پس از آن نشان داد، تبدیل به نمادی از آزادی و قدرت انسان شده است. این کتاب به‌عنوان یکی از آثار ادبی متمایز درباره زندگی در کره‌شمالی به شمار می‌رود.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «به خاطر زندگی»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.