جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

چشم گربه

قیمت:
170,000 تومان
مشخصات کتاب چشم گربه
کشور مبدا
تعداد صفحات
536 صفحه
شابک
9786004680240
سال خلق اثر
1988
سال انتشار
1399
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
1
این کتاب در یک نگاه

کتاب «چشم گربه» نوشته‌­ی مارگارت آتوود اولین‌بار در سال 1988 میلادی منتشر شده است. «چشم گربه» رمانی جذاب و خواندنی با درون‌مایۀ «فمنیستی»، «ضد جنگ» و «هنر مدرن» از سوی یکی از معروف‌ترین نویسندگان زن معاصر در جهان است.


بیشتر بخوانید

دیگر ناشران کتاب «چشم گربه»

خلاصه کتاب چشم گربه

 داستان «چشم گربه»، روایت زندگی نقاشی مسن است که آثارش در قالب یک نمایشگاه مرور آثار در شهر تورنتو برگزار شده است. این نمایشگاه باعث می­‌شود ایلین در خاطرات قدیمی‌­اش فرو رود و نمی‌­تواند به راحتی از آن­ها دل بِکَند. او باید با هویت خود به عنوان یک دختر، یک معشوقه، یک هنرمند و یک زن مواجه شود. این کتاب اثری چشم­گیر و گیرا است درباره­ی زنی که تلاش می‌کند گره کور زندگی خویش را بگشاید.

درباره ترجمه کتاب چشم گربه

  • در بازار نشر ایران چند ترجمه متفاوت از رمان چشم گربه وجود دارد.
  • دو ترجمۀ مشهورتر این رمان برای «سهیل سمی» از نشر «مروارید» و «آزاد زارع» از نشر «جمهوری» می‌باشد.

امتیاز کتاب چشم گربه در گودریدز

  • تعداد نظرات: 4206
  • تعداد امتیازدهی: 67021
  • میانگین امتیاز (از 5): 3.94

نقل‌قول‌های کوتاه و جذاب از کتاب چشم گربه

  • انگار صرفِ تصاحبِ اثر با خلق آن ارزشی برابر دارد. و البته برداشت همه همین‌طور است.
  • از آن تکه‌رنگ‌های سبز نواکسپرسیونیستی و چرک و رنگ‌های مزخرف نارنجی، پَسا فلان و پَسا بیسار. این روزها همه‌چیز پسوند پسا دارد، انگار همه‌ی ما پانوشتی هستیم بر چیزی دیگر، چیزی چنان واقعی که می‌توانسته نامی برای خودش داشته باشد.
  • زمان خط نیست، بُعد است، مثل ابعاد فضا. اگر بتوانید فضا را خم کنید، زمان را هم می‌توانید خم کنید، و اگر می‌دانستید چطور سریع‌تر از نور حرکت کنید، می‌توانستید به گذشته برگردید و در آنِ واحد در دو مکان باشید.
  • هرگز برای عدالت دعا نکن، چون ممکن است در مورد تو هم با عدالت قضاوت شود.
  • یک لحظه خودم هم می‌مانم که چطور می‌توانم در برخورد با بهترین دوستم تا این حد پست باشم.
  • چشم در مقابل چشم فقط به کوری بیشتر منجر می‌شود.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب چشم گربه چیست؟

نظرات زیر را از بین دیدگاه‌­های ثبت شده در سایت آمازون و فیبیدو، می­‌خوانیم. یکی از خوانندگان کتاب به گیرایی و تأثیر عمیق این کتاب بر ذهن خواننده اشاره می­‌کند:

«این رمان یکی از بهترین رمان­‌های موجود در دنیای معاصر ادبیات است. نویسنده قصه را بسیار استادانه آغاز می­‌کند و جذابیت قصه شما را تا لحظه­‌ی آخر در اوج نگه می­دارد. لذت خوانش این رمان تا سال­‌های سال در وجود خواننده می‌­ماند.»

خواننده­‌ی دیگری به محتوای کتاب اشاره می‌­کند:

«داستان روایت زندگی زنی است که در سال­‌های گذشته گیر افتاده است و نمی‌­تواند خاطرات را بپذیرد. زندگی این زن با جزئیات ریز و زیبایی به تصویر کشیده شده است.»

مخاطب دیگری نوشت:

«مارگارت اتوود کتاب بی­‌نظیری از خود به جا گذاشته است که به این زودی­‌ها فراموش نمی­‌شود. من نوشته‌­های این نویسنده را دوست دارم ولی این موضوع را بدانید که قرار نیست همگان از کتابی تعریف و تمجید کنند زیرا سلیقه­‌ها متفاوت است.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

داستان با جملاتی از زبان «ایلین ریزلی»، شخصیت اصلی داستان، آغاز می­‌شود:

«زمان خط نیست، بُعد است، مثل ابعاد فضا. اگر بتوانید فضا را خم کنید، زمان را هم می­‌توانید خم کنید، و اگر می‌دانستید چطور سریع­تر از نور حرکت کنید، می­‌توانستید به گذشته برگردید و در آنِ واحد در دو مکان باشید.  این را برادرم، استیفن، به من گفت، همان موقع که برای مطالعه پولیور خرمایی رنگ و نخ نمایش را پوشیده و مدتی طولانی وارونه روی سرش ایستاده بود تا خون به مغزش سرازیر شود و تقویتش کند. نفهمیدم منظورش چیست، اما شاید درست توضیح نداده بود. از همان دوره از حیطه­‌ی عدم وضوح واژه‌­ها فاصله می­‌گرفت.»

در ادامه می­‌خوانیم: «این اواخر چند بار متوجه شده­‌ام که بی­‌اختیار با خودم زمزمه می­‌کنم، یا حین قدم زدن در خیابان، دهانم کمی باز می­‌ماند و  کمی آب دهان از آن راه می­‌افتد، فقط کمی؛ اما شاید این تازه اول گرفتاری باشد؛ شکافی روی دیوار که بعداً دهان باز می­‌کند، اما رو به کجا و چه چیز؟ دورنمای کدام غربت یا جنونِ عجیب و غریب.»

در قسمتی از کتاب، ایلین به تخیل می‌­پردازد و دوستی به نام کردلیا را که سال‌هاست او را ندیده، در ذهنش مجسم می­کند:

«اصلاً نمی­‌توانم تصور کنم حالا چه شکلی شده. چاق شده، شُل و آویزان، گوشه‌­ها­ی دهانش موهای کوتاه خاکستری درآمده؟ بعید است: موها را می­‌کَنَد. یعنی عینک می­‌زند، با قاب­‌های شیک و مُد روز، یا چروک­‌های پلک­‌هایش را برداشته، با موهایش چه می­‌کند، مِش یا رنگ؟ هیچ­‌کدام از این­ها بعید نیستند: هر دوی ما به مرز سن و سالی خاص رسیده­‌ایم، دوره­‌ی خرفتی که ضمن آن هنوز می‌­شود باور کرد که دور از نور درخشان خورشید، با این گونه ترفندها می‌شود سن و سال واقعی خود را مخفی کرد.»

دربارۀ نویسنده کتاب چشم گربه

مارگارت آتوود (Margaret Atwood)، زاده‌­ی سال ۱۹۳۹ در اتاوا است. او تا به حال بیش از پنجاه کتاب داستانی، انتقادی و مقاله نوشته است و شخصیت اصلی بیش­تر داستان­‌هایش زن هستند. او همچنین به عنوان کاریکاتوریست، تصویرگر، نمایشنامه­‌نویس و عروسک­‌گردان کار کرده است. مارگارت جایزه­‌ی بین‌المللی «فرانتس کافکا» ۲۰۱۷ را نیز به دست آورده است. همچنین در سال ۲۰۱۹ به دلیل خدمات ادبی بی‌­نظیرش به عضویت اصحاب افتخار درآمد. از دیگر آثار وی می­‌توان به کتاب‌­های «این عکس من است»، «صبحانه در خانه‌ی سوخته»، «سرگذشت ندیمه»، «بانوی پیشگو» و «آدمکش کور» اشاره کرد.

نکات جالب دربارۀ کتاب چشم گربه

  • بسیاری معتقدند که رمان حاضر ریشه‌هایی در زندگی واقعی مارگارت آتوود دارد.
  • آتوود نوشتن این چشم گربه را در سال 1964 شروع کرد اما کمی بعد، آن را رها کرد و در اواخر دهۀ 80 میلادی نوشتن آن را از سرگرفت. در این دوره دختر او به نوجوانی بدل گشته بود که تجربیات زیادی راجع به جمع‌های نوجوانان به آتوود آموخت که دستمایۀ ساخت این رمان شد.
  • علارغم وجود شواهدی مبنی ارتباط رمان با زندگی شخصی نویسنده، او به ندرت چنین ارتباطی را، هرچند ضعیف، تایید کرده است.

اقتباس‌ها از کتاب چشم گربه

  • علارغم اقتباس‌های فراوان از رمان‌های آتوود مانند «سرگذشت ندیمه»، متاسفانه تاکنون اقتباسی از رمان چشم گربه صورت نگرفته است.

افتخارات و جوایز کتاب چشم گربه

  • چشم گربه در سال 1989 نامزد جایزه­‌ی «بوکر» شده است.
  • این رمان همچنین، در سال 1988 نامزد جایزه‌ی «گاورنر جنرال» شده است.

نقد رسانه‌ها، افراد مشهور، و منتقدین درباره کتاب چشم گربه

نظرات برخی از نشریات معروف راجع به رمان چشم گربه از این قرار است:

  • «یک اثر هنری درخشان و سه بعدی...داستان کودکی الین آنقدر واقعی و نقس‌گیر است که می خواهید روی صندلی خود بایستید و تشویق کنید.» -روزنامۀ بوستون ساندی گلوب
  • «خیره کننده... آتوود الین را با آتش متحول کننده شاعری خلق می‌کند و او را این‌چنین به ما ارائه می‌دهد: شعله‌ای در داخل یخ.» -لس‌آنجلس تایمز
  • «کابوس‌آور، خاطره‌انگیز و دلخراش» -نیویورک تایمز
  • «بهترین کتاب بعد از مدت‌ها در مورد دوستی‌های زنانه... چشم گربه قابل ستایش، خنده‌دار و در عین‌حال، جدی است. این رمان سرشار از آموزه‌های عجیب و غریب است.» -روزنامۀ Cosmopolitan

خرید کتاب چشم گربه

اگر اولین باری است که از بوک‌لند خرید می‌کنید، می‌توانید کتاب چشم گربه را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

برای مشاهده محصولات مرتبط دیگر  می‌توانید از دسته بندی خرید رمان نیز بازدید فرمایید.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «چشم گربه»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
کتاب‌های پیشنهادی خریداران این کتاب، کتاب‌های زیر را هم خریده‌اند
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.