جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

چرا من مسیحی نیستم

قیمت:
75,000 تومان
مشخصات کتاب چرا من مسیحی نیستم
جوایز
کشور مبدا
تعداد صفحات
208 صفحه
شابک
9786001763014
سال خلق اثر
1927
سال انتشار
1400
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
1
این کتاب در یک نگاه

«چرا من یک مسیحی نیستم» مقاله‌ای از برتراند راسل، فیلسوف بریتانیایی و برنده جایزه نوبل است. این کتاب در ابتدا به‌عنوان یک سخنرانی در 6 مارس 1927 در یکی از تالارهای شهر لندن، به انجمن ملی سکولار ارائه شد. کتاب «چرا من مسیحی نیستم» به دیدگاه‌های راسل دربارهٔ دین، به‌ویژه مسیحیت می‌پردازد و استدلال‌های او را علیه باورهای دینی توضیح می‌دهد.


بیشتر بخوانید

دیگر ناشران کتاب «چرا من مسیحی نیستم»

خلاصه کتاب چرا من مسیحی نیستم

راسل استدلال می‌کند که شواهد تجربی برای وجود خدا وجود ندارد. او بر اهمیت پایه‌گذاری باورها بر شواهد تأکید می‌کند و ادعاهای مذهبی را به دلیل پشتیبانی نکردن تجربی، نقد می‌کند.

راسل مسئله قدیمی در فلسفی به نام «شر» را مورد بحث قرار می‌دهد و به این پرسش می‌پردازد که چگونه یک خدای خیرخواه و توانا می‌تواند اجازه دهد که شر و رنج در جهان وجود داشته باشد.

او همچنین برخی آموزه‌های اخلاقی موجود در مسیحیت را نقد و پیشنهاد می‌کند که در مقایسه با نظام‌های اخلاقی سکولار، لزوماً برتر یا منحصربه‌فرد نیستند.

وی جنبه‌های تاریخی مسیحیت را نیز بررسی می‌کند، از جمله توسعه جزم‌های مذهبی، نقش دین سازمان‌یافته در ارتقای کنترل اجتماعی و درگیری‌ها و خشونت‌های مرتبط با باورهای مذهبی در طول تاریخ.

راسل از آزادی فکری و اهمیت پرسشگری و به چالش کشیدن باورها دفاع می‌کند. او علیه جزم‌گرایی و سرکوب دیدگاه‌های مخالف استدلال می‌کند.

در پایان توجه به این نکته ضروری است که برتراند راسل یک بی‌دین برجسته و از مدافعان مشهور سکولاریسم و تفکر عقلانی بود. «چرا من مسیحی نیستم» یکی از مشهورترین آثار اوست که به بحث دربارهٔ دین، الحاد و نقش عقل در نظام‌های اعتقادی کمک می‌کند.

دربارهٔ ترجمه کتاب چرا من مسیحی نیستم

  • نشری علم این کتاب را با ترجمه فرهنگ امیری تحت عنوان «چرا مسیحی نیستم» چاپ می‌کند.
  • نشر جامی نیز این کتاب را با ترجمه امیر سلطان‌زاده منتشر می‌کند.

امتیاز کتاب چرا من مسیحی نیستم در گودریدز

  • تعداد نظرات: ۸۲۵
  • تعداد امتیازدهی: ۲۰۷۰۸
  • میانگین امتیاز (از ۵): ۴.۰۱

نقل‌قول‌های کوتاه و جذاب از کتاب چرا من مسیحی نیستم

  • ولی تصور می‌رود که قدرت تسلی دادن و آرام بخشیدن که آخرین قدرت بی‌قدرتی است، هنوز به فلاسفه تعلق داشته باشد.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا دربارهٔ کتاب چرا من مسیحی نیستم چیست؟

یکی از خوانندگان که قبلا خود کاتولیک بوده است، نوشته است:

«این کتاب شامل مجموعه‌ای از مقالات، در مورد ماهیت پیچیده دین است. از آنجایی که در زمینه مذهبی بزرگ شده بودم، در کودکی و تقریباً در سال‌های نوجوانی، جنبه‌های زیادی در مورد کاتولیک به من آموختند، و تنها پس از آن بود که شروع به زیر سوال بردن آن و به اصطلاح اعتقاداتم کردم. متوجه شدم که در واقع هیچ کدام را باور نکردم. من سال‌هاست که خودم را یک آتئیست می‌دانم. راسل به ما توضیح می‌دهد که چگونه دین و مسیحیت به‌خوبی سازماندهی شده است، از بسیاری جهات به طرز وحشتناکی مخرب و همچنین بسیار غیرمنطقی است. نوشته‌های او به نظر من پیچیده، اما در عین حال قانع‌کننده بود.»

ستار شایسته‌فرد نیز نوشته است:

«مشکل اصلی راسل با مسیحیت نیست بلکه با تمام ادیان و مذاهب آسمانی است. از نظر راسل دین دشمن عقل است چون انسان دیندار بدون چون و چرا و تفکر، گفته‌های دین و مذهب را می‌پذیرد. جامعه آرمانی جامعه‌ای است که آزادی بیان، سرلوحه آن باشد. دنیایی که بی‌طرفانه جوانان را در پیله سخت اعتقادات دینی محبوس نکرده باشد. این دنیا نیازمند تفکرات ترقی‌خواهانه است. تفکراتی که متحیر و جزم‌اندیش نباشد.
کتاب شامل سخنرانی‌ها و مقاله‌ها و یک مناظره با کشیش کاپلستون درباره وجود خدا با راسل است. کتاب بازگوکننده نظرات راسل درباره دین بین جنگ جهانی و اول دوم است، بزرگترین اشتباه از نظر راسل بازگشتن غرب به سوی مسحیت است.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزهٔ خواندن باشند

شروع کتاب را باهم بخوانیم که مطالب مربوط به سخنرانی‌‌ای می‌شود که در مارس ۱۹۲۷ بر اثر کوشش شعبه انجمن غیر - مذهبی ملی لندن جنوبی در شهر پترسی ایراد شده است:

«همانطور که مدیر جلسه به شما گفته است، موضوعی که امشب درباره آن سخنرانی می‌کنم مسئله «چرا من مسیحی نیستم» می‌باشد. قبل از هر چیز بهتر آنست روشن شود که هر کس از بیان کلمه مسیحی چه مقصودی داشته و چه چیز استنباط می‌کند.

در اینروزها بسیاری از مردم احساس بسیار سستی از آن دارند. بعضی از اشخاص مقصود دیگری از آن جز اینکه کوشش کند تا یک زندگی خوب داشته باشد ندارند. در آن حالت من تصور می‌کنم که مسیحیت در تمام فرقه‌ها و اعتقادنامه‌ها وجود دارد؛ لیکن فکر نمی‌کنم که آن معنای حقیقی کلمه باشد، زیرا نمی‌شود گفت که تمام کسانی که مسیحی نیستند یعنی تمام بودائی‌ها، کنفیسیوس‌ها، مسلمین و غیره کوشش برای داشتن زندگی خوب نمی‌کنند، مقصود من از ذکر کلمه مسیحی آن شخصی نیست که بر اثر فهم و استعدادش بطور شایسته‌ای تلاش می‌کند.

من فکر می‌کنم که شما قبل از اینکه حق داشته باشید خود را مسیحی بخوانید، بایستی یک مقدار معین ایمان و اعتقاد قطعی داشته باشید. این کلمه در حال حاضر کاملا آن معنای اصیلی که در زمانی سنت اگوستینی و سنت تماس اکیناس داشته ندارد.

در آن ایام اگر مردی می‌گفت که او مسیحی است روشن بود که مقصودش چیست. شما با عقیده محکم خود تمام اعتقاداتیکه با دقت و صراحت عمیقی فراهم شده پذیرفته و حتی یک یک از سیلاب‌های آنها را قبول کرده‌اید.

اکنون آن مسیحیت سابق وجود ندارد. امروزه تا حدی معنای مسیحیت مبهم و نامعلوم است. بهرحال من فکر می‌کنم دو مطلب مختلف برای کسی که خود را مسیحی می‌خواند کاملا دارای اهمیت است.

اولین مطلب که طبیعت انتزاعی و جزمی دارد، آنست که بایستی به خداوند ایمان داشت و همچنین فناناپذیری او را پذیرفت. اگر به آن دو اعتقاد نداشته باشید، فکر نمی‌کنم که بتوانید خود را مسیحی بخوانید. و بعد از آن بایستی اعتقاداتی به مسیح داشته باشید. فی‌المثل مسلمین هم بخدا و هم به بقای او ایمان دارند، لیکن آنها خود را مسیحی نمی‌خوانند.»

در فصل دهم نیز با عنوان نسل جدید می‌خوانیم:

«در صفحات زیر، رشته‌های مختلف دانش بشری که رفاه و روابط اطفال را نسبت بع پدران و مادرانشان روشن نمود، وسیله متخصصین فن ارائه شده است.

بعنوان مقدمه این مطالعات تصور نوع راهی که بدانوسیله جدید منتقل شده و هنوز باحتمال قوی در حال انتقال، روابط حیاتی ناشی از حوادث است را پیشنهاد می‌کنم.

من نه تنها اساساً بفکر سنجش و حتی اثرات دانش می‌باشم. بلکه بخصوص دانش را بعنوان یک نیروی طبیعی که دارای نتایج غیر مترقبه و بسیار عجیبی است می‌شناسم.

مطمئنم که جیمس‌وات آرزوی تأسیس خانواده‌ایکه از خصوصیت ریاست مآبی برخوردار باشد نداشته است؛ ولی با بوجود آوردن این امکان برای بشر که در جایی بخوابد که از محل کارشان فرسنگ‌ها فاصله داشته باشد، این تأثیر را روی قسمت اعظم از جمعیت شهری ما گذاشته است. در یک فامیل که در حومه شهر زندگی کنند محل سکونت پدر خانواده بسیار کوچک است، بخصوص اگر گلف بازی کند که معمولا می‌کند. کمی مشکل است به‌بینم چه چیز خرید می‌کند وقتیکه بایستی برای اطفالش چیزی بخرد، و از نظر تاریخی تردید وجود دارد که اطفالش را وسیله چانه زدن فرار دهد. خانواده پدر سالاری. در روزهای قدرتش امتیازات فوق‌العاده‌ای به بشر می‌داد که روزهای پیری از او دستگیری کنند در مقابل دشمنان مقتدرش از وی دفاع نمایند.»

درباره نویسنده کتاب چرا من مسیحی نیستم

برتراند راسل (۱۸۷۲–۱۹۷۰) فیلسوف، منطق‌دان، منتقد اجتماعی و فعال سیاسی بریتانیایی بود. او را یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین فیلسوفان قرن بیستم می‌دانند. راسل در زمینه‌های مختلف از جمله فلسفه، ریاضیات، منطق و نظریه‌های اجتماعی و سیاسی فعالیت می‌کرد.

راسل در طول زندگی خود به طور فعال درگیر مسائل اجتماعی و سیاسی بود. او از منتقدان صریح جنگ و نظامی‌گری بود و در فعالیت‌های ضدجنگ و ضدسلاح‌های هسته‌ای شرکت داشت. فعالیت‌های سیاسی او منجر به زندانی شدن او در طول جنگ جهانی اول شد.

او در سال 1950، جایزه نوبل ادبیات را به دلیل مقاله‌ها و نوشته‌های متعددش دربارهٔ طیف وسیعی از موضوعات، به‌ویژه دفاع از آرمان‌های بشردوستانه و آزادی اندیشه دریافت کرد.

راسل به دلیل توانایی‌اش در انتقال ایده‌های پیچیده فلسفی به مخاطبان عمومی معروف بود. او در موضوعات مختلف از جمله مذهب، تعلیم و تربیت، اخلاق و مسائل اجتماعی مطالب زیادی برای عموم مردم نوشت.

خرید کتاب چرا من مسیحی نیستم

اگر اولین باری است که از بوک لند خرید می‌کنید می‌توانید کتاب چرا من مسیحی نیستم را با 25درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوۀ خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

برای خواندن کتاب‌های فلسفی بیشتر، به صفحه خرید کتاب فلسفی سر بزنید.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «چرا من مسیحی نیستم»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
کتاب‌های پیشنهادی خریداران این کتاب، کتاب‌های زیر را هم خریده‌اند
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.