جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

من یک شورشی هستم

قیمت:
340,000 تومان
مشخصات کتاب من یک شورشی هستم
کشور مبدا
تعداد صفحات
442 صفحه
شابک
9789646799165
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
1
این کتاب در یک نگاه

کتاب «من یک شورشی هستم» نوشته عباس سماکار، فعال سیاسی سابق است. او سابقه حضور در گروه‌های سیاسی و همراهی با «خسرو گلسرخی» و «کرامت‌الله دانشیان» را در کارنامه دارد و از این رو مجموعه خاطرات آن سال‌ها را در قالب کتاب «من یک شورشی هستم» انتشار داده است.








بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب من یک شورشی هستم

کتاب «من یک شورشی هستم»، نکات و واقعیاتی را دربارهٔ این شخصیت‌‌ها دربردارد که متفاوت از اطلاعات پیشین منتشر شده است و از اینرو دارای اهمیت است. در این مجموعه خاطرات در واقع شرح چگونگی دستگیری، دوران زندان، بازجویی‌ها و شکنجه‌ها، جریان دادگاه، متن دفاعیات مولف و سایر اعضای گروه است. زندگی‌نامه خسروگلسرخی و کرامت دانشیان و شرایط برخی از مهمترین زندان‌های آن زمان نظیر قصر، اوین، آبادان، اهواز و کرمانشاه بخش دیگری از این کتاب را شامل می‌شود.

درباره ناشر کتاب من یک شورشی هستم

  • عباس سماکار کتاب «من یک شورشی هستم» را نگاشته و نشر مهراندیش آن را نخستین بار در سال 1381 منتشر کرده است.

امتیاز کتاب من یک شورشی هستم در گودریدز

  • تعداد نظرات: 4
  • تعداد امتیازدهی: 27
  • میانگین امتیاز (از 5): 3.33

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب من یک شورشی هستم چیست؟

تهمینه نظرش در مورد کتاب را این‌گونه بیان می‌کند:

«خاطرات در واقع قابل ارزش‌گذاری نیستند مگر به دقت و صحت اطلاعات تاریخی آنچه بیان می‌شود. امتیاز من بیشتر به دلیل سوگیری عاطفی به آن چیزی است که در نوجوانی در تلویزیون از دفاعیات گروه گلسرخی و از جمله عباس سماکار در ذهن و قلب من ایجاد شد. از عجیب‌ترین کارهای حکومت سابق،‌ نمایش دادگاه سیاسی در اوج استبداد بود. کتاب را در سال اول انتشارش خوانده بودم.»

نظر یکی دیگر از خوانندگان در مورد تجربه‌ی مطالعه‌ی این کتاب:

«یکی از بهترین نمونه‌های ادبیات زندان به شکل خاطرات در زبان فارسی معاصر که هم اطلاعات خوبی به مخاطب می‌دهد و هم روایتی پُرکشش دارد.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه‌ی خواندن باشند

از آنجایی که مهمترین شخصیت این کتاب خسرو گلسرخی است، لذا هر دو متن انتخابی به ایشان اختصاص دارد. در اینجا بخشی از متن دفاعیه او را می‌توانید بخوانید:

«جامعه ایران باید بداند که من در اینجا صرفاً به خاطر افکار مارکسیستی محاکمه می‌شوم و در دادگاه نظامی محکوم به مرگ گشته‌ام. من در این دادگاه که آقایان ژورنالیست‌های خارجی حضور دارند اعلام می‌کنم که علیه این پرونده و علیه رأی صادره از دادگاه عادی به تمام مراجع و کمیته‌های حقوقی و قضائی جهان اعلام جرم می‌کنم و این مسئله‌ای است که به واقع باید بدان توجه شود. دادگاه نظامی عادی، حتی این زحمت را به خود نداده که پرونده را بخواند. من که یک مارکسیست لنینیست هستم و به شریعت اسلام ارج بسیار می‌گذارم معتقدم که در هیچ کجای دنیا در کشورهای وابسته و تحت سلطه استعمار حکومت ملی نمی‌تواند وجود داشته باشد؛ مگر آن که حتماً یک زیربنای مارکسیستی داشته باشد. منتشر شده در روزنامه اطلاعات چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۵۳ شمسی، ص ۱۱»

و همچنین وصیت نامه خسرو گلسرخی پیش از اعدام:

«من یک فدائی خلق ایران هستم و شناسنامه من جز عشق به مردم چیز دیگری نیست من خونم را به توده‌های گرسنه و پابرهنه ایران تقدیم می‌کنم و شما آقایان فاشیست‌ها که فرزندان خلق ایران را بدون هیچ گونه مدرکی به قتل گاه می‌فرستید ایمان داشته باشید که خلق محروم ایران انتقام خون فرزندان خود را خواهد گرفت. شما ایمان داشته باشید از هر قطره خون ما صدها فدائی برمی‌خیزد و روزی قلب شما را خواهد شکافت. شما ایمان داشته باشید که حکومت غیر قانونی ایران که در ۲۸ مرداد سیاه به خلق ایران توسط آمریکا تحمیل شده در حال احتضار است و دیر یا زود با انقلاب قهرآمیز توده‌های ستم کشیده ایران واژگون خواهد شد.»

درباره نویسنده کتاب من یک شورشی هستم

عباس سماکار متولد 1325 در تهران، نویسنده، شاعر، فیلم‌ساز و فعال سیاسی پیش از انقلاب  است. سماکار در سال 1352 در دادگاهی که با حضور عباس گلسرخی و کرامت‌الله دانشیان و جمعی دیگر از فعالان سیاسی تشکیل شد، در ابتدا به اعدام و سپس به حبس ابد محکوم شد و در نهایت مدتی کوتاه پس از انقلاب 1357 از زندان آزاد شد و در نهایت به کشور آلمان رفت.

نظر نویسنده درباره کتاب من یک شورشی هستم

عباس سماکار در مقدمه کتاب در مورد انگیزه نوشتن این کتاب متنی نوشته است که بخشی از آن در اینجا آمده است:

«نوشتن این خاطرات سال‌ها مشغولیت خاطر من بوده است، ولی، تازه اکنون که بیش از بیست و پنج سال از تاریخ دستگیری گروه ما می‌گذرد به نگارش آن دست زده‌ام. این که چرا پیش از این به این کار نپرداختم، برای خودم نیز کاملاً روشن نیست. فقط همین قدر می‌دانم که بارها و بارها بر آن بودم تا این خاطرات را بنویسم، ولی هر بار، چیزی مرا را از نوشتن باز می‌داشت. بارها و بارها، می‌دیدم که هرگاه گوشه‌ای از این خاطرات را برای دوستانم بازگو می‌کنم، با چه اشتیاقی خواستار آگاه شدن از چگونگی ماجرا و به ویژه آگاهی از نقش خسرو گلسرخی و کرامت دانشیان در آن هستند. بارها و بارها به مواردی برمی‌خوردم و می‌دیدم که چگونه مردم کوچه و بازار از خسرو و کرامت اسطوره ساخته‌اند و از مسائلی سخن می‌گویند که حتی روح من و دیگر همرزمانم نیز از آنها خبر ندارد. حتی در چند نمونه از خاطرات زندانیان زمان شاه دیدم که در رابطه با خسرو و کرامت از مسائلی سخن گفته‌اند که خیال‌پردازی است تا واقعیت. و من همه این‌ها را می‌دیدم و شوق نوشتن می‌یافتم؛ ولی، زمانی که آغاز به نوشتن می‌کردم باز چیزی مرا باز می‌داشت. سرانجام هم در نیافتم که علت اساسی و بازدارنده من از نوشتن این خاطرات چه بود.»

خرید کتاب من یک شورشی هستم

اگر اولین باری است که از بوک لند خرید می‌کنید می‌توانید کتاب «من یک شورشی هستم» را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه‌ خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «من یک شورشی هستم»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.