جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

مقالات داودی

قیمت:
145,000 تومان
مشخصات کتاب مقالات داودی
کشور مبدا
تعداد صفحات
208 صفحه
شابک
9789641182788
سال انتشار
1398
قطع
وزیری
جلد
نرم
نوبت چاپ
2
این کتاب در یک نگاه

کتاب «مقالات داودی» نوشته علیمراد داودی است که به کوشش سیدابراهیم اشک‌شیرین تهیه شده است. علیمراد داودی، استاد فلسفه دانشگاه تهران در قبل از انقلاب بود.


بیشتر بخوانید

دیگر ناشران کتاب «مقالات داودی»

خلاصه کتاب مقالات داودی

مقالات این مجموعه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۵۶ در مجلهٔ دانشکدهٔ ادبیات علوم انسانی دانشگاه تهران و ضمیمهٔ آن یعنی فلسفه (نشریهٔ اختصاصی گروه آموزش فلسفه) چاپ شده است که نویسنده خود از اعضای گروه فلسفهٔ دانشکدهٔ ادبیات بوده است.

فهست کتاب:

  • بقای نفس در نظر فارابی
  • تطبیق آراء ابن‌سینا بر آراء ارسطو
  • آراء یونانیان دربارهٔ جان و روان
  • سوفسطائیان
  • خود را بشناس
  • اضطراب متافیزیک در دورهٔ معاصر
  • بحث انتقادی دربارهٔ بُطلان تسلسل

امتیاز کتاب مقالات داودی در گودریدز

  • تعداد نظرات: ۲
  • تعداد امتیازدهی: ۶
  • میانگین امتیاز (از ۵): ۳.۸۳

نظر خوانندگان دربارهٔ کتاب مقالات داودی چیست؟

یکی از خوانندگان با اشاره به فضای ماده‌گرایانه آن زمان ایران، می‌نویسد:

«مقاله سوفسطاییان در آن شاهکار است، همچنین اضطراب متافیزیک عصر ما. در مجموع بستر تاریخی مقالات در عصری است که افکار ماتریالیستی بر جامعه مسلط است و روشنفکران یا نگاهی دُگم علیه آن دارند یا سرتاپا غرق آنند و داوودی با فاصله یکی از بهترین تحلیل‌های فلسفی عصر خود را نگاشته است.»

محمدعلی شامخی نیز با اشاره به اینکه در یک بازه زمانی طولانی این کتاب را خوانده است، می‌نویسد:

«انتظار داشتم مثل خیلی از نوشته‌های قدیمی‌تر در مورد فلسفه کلیات ابوالبقا باشد اما دیدم نه! داودی ذهن پویا و نسبتا دقیقی دارد و معلوم است با فلسفه و اندیشه‌اش ورزیده شده (البته در حوزهٔ همان نوشته‌ها و منابعی که در دسترس‌اش بوده‌اند.) نوشته‌هایش را که می‌خوانی می‌بینی هیچ چیز اضافی‌ای در آن نیست. مطلب را می‌گوید و بی‌تکلف و حرافی جلو می‌رود. این خیلی برای من قابل ستایش بود. چند مقالهٔ پایانی کتاب آن استواری مقالات تاریخ فلسفهٔ اول را نداشت (احتمالا چون دیگر داودی مجبور شده بود اتکا به منابع را رها کند و فقط خودش بنویسد) اما به هر حال توصیه‌اش می‌کنم به اهل فلسفه برای آشنایی با یک نوع نگارش در این حوزه.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزهٔ خواندن باشند

در مقاله پنجم می‌خوانیم:

««خود را بشناس» کلامی است که آسان بزبان می‌آید و دریافت آن دشوار می‌نماید و این کلام سقراط را گویی بتوان از این حیث مانند خود وی دانست. بظاهر ساده‌تر از این مرد چه کسی بود و در حقیقت به رمز وجود وی چه کسی راه جست. اگر قصد اغراق در شناختن دیگران کنید می‌گویید: «من از او را بهتر از خود وی یا حتی بهتر از خودم می‌شناسم.» و از این لفظ این معنی را اراده می‌کنید که خود را شناختن اولین قدم در سبیل معرفت است، در حد وضوح و عین بداهت است. این نیت به همین سهولت از دل می‌گذرد و این ادعا چنین بی‌پروا بزبان می‌آید. اندکی تأمل باید کرد تا در همین باره صدها سوال گوناگون از خاطر گذرد و یکباره خود را در وادی حیرت بیابید.

«خود را می‌توان شناخت.» ـــــ فعل و فاعل و مفعول را در این جمله تعیین کنید. اگر اهل «صرف و نحو» باشید بسیار زودتر از آنچه مقرر شود و آسانتر از آنچه احتمال رود قلم به‌دست می‌گیرید و در زیر هر کدام از کلمات با تعیین محل اعراب آن خط می‌کشید. حتی چنین سوالی را اهانت به مقام فضل خود می‌انگارید. اگر بظاهر مراعات ادب کنید و دم نزنید در دل مکدر می‌شوید. اگر به‌زبان قال نباشد به‌زبان حال می گویید: «اینکه سوال ندارد.» ـــــ «می‌توان شناخت» فعل است، «خود» مفعول آن است، ضمیر مستتر در فعل که به‌مفعول راجع می‌شود فاعل آن فعل است! اما اهل حکمت در همین جا تامل می‌کنند و شما را نیز خواه ناخواه متوقف می‌سازند. فاعل در فعل مستتر است و به‌مفعول رجوع می‌کند. آیا همین خود دلیل بر آن نیست که فعل از فاعل جدا نمی‌شود، و بر فرض انیکه به‌حکم الفاظ از مفعول دور افتد از لحاظ معنی بدان بازمی‌گردد؟ و آیا این جمله را به نحو دیگری می‌توان گفت که چنین محظوری لازم نیاید؟ برای گریز از این تنگنا تلاش می‌کنید، و انصاف اقتضا می‌کند که این تلاش را آسان نینگارید. فاعل را به هر صورتی که ظاهر کنید عین مفعل می‌بینید و هر دو را در فعل مستتر می‌یابید.»

در بخشی دیگر از کتاب درباره سوفسطایان می‌خوانیم:

«به‌اقتضای حکومت عامه قدرت کلام اهمیت یافت تا آنجا که موثرترین وسیلهٔ تحصیل یا حفظ حکومت شد و طبقهٔ حاکمه به صورت آلتی در دست خطیبان درآمد. از همین جا جوانان جاه‌جوی سرکشِ آزمند مجذوب فن خطابه و طالب تعلم آن شدند و در این تعلم اندک اندک کار بدانجا کشید که دیگر در پی این نبودند که بدرستی چیزی بیاموزند، بلکه تنها قصدی که داشتند این بود که هر رأیی را که بخواهند و برای خود سودمندتر بینگارند از راه سخنوری بتوانند بر آراء دیگر چیره سازند. بدین ترتیب افکار مردم از مسیر حقیقت انحراف جست و بآسانی به راه جدل افتاد و در دام این فن زیبا و ظریف و فریبنده و دروغین گرفتار شد. مغالطه رواج گرفت و طبع‌آزمایی با آن رونق یافت. اهل جدل خوش داشتند که سخنانی بگویند تا حریف در آنها درماند و جز با تسلیم‌شدن به‌رأیی که در واقع آن را صحیح نمی‌داند رهایی نتواند.»

درباره نویسنده کتاب مقالات داودی

علیمراد داودی استاد فلسفه دانشگاه تهران در دوران پهلوی بود. از وی نوشته‌ها و کتاب‌هایی باقی مانده است. وی در یک سال پس از انقلاب ۵۷ به پارک رفته بود که ربوده شد. از سرنوشت وی اطلاعاتی موجود نیست. از دیگر کتاب‌های وی می‌توان به «تاریخ فلسفه دوره یونانی»، «درباره نفس» و «شناسایی و هستی» اشاره کرد.

خرید کتاب مقالات داودی

اگر اولین باری است که از بوک لند خرید می‌کنید می‌توانید کتاب مقالات داودی را با 25درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوۀ خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

برای خواندن کتاب‌های فلسفی بیشتر، به صفحه خرید کتاب فلسفی سر بزنید.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «مقالات داودی»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.