جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

پرسش های مهم زندگی

قیمت:
75,000 تومان
مشخصات کتاب پرسش های مهم زندگی
کشور مبدا
تعداد صفحات
268 صفحه
شابک
9786226913508
سال خلق اثر
1996
سال انتشار
1996
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
3
این کتاب در یک نگاه

«پرسش‌های مهم زندگی»، یک کتاب فلسفی است که راجر اسکروتن آن را در سال 1996 میلادی به زبان انگلیسی نوشت. او در این کتاب، درباره‌ی ایده‌ها و مباحث جذاب فلسفی سخن گفته است. راجر اسکروتن نشان داده است که فلسفه علاوه بر درس و دانشگاه، برای زندگی روزمره‌ی ما هم می‌تواند مفید باشد. نویسنده همچنین تلاش کرده است تا فلسفه را به شکل عملی به مخاطب خود آموزش دهد.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب پرسش های مهم زندگی

او با وجود بهره‌گیری از فلاسفه‌ی بزرگی همچون ویتگنشتاین و کانت، از ورود به مباحث کلاسیک و پیچیده‌ی آن‌ها خودداری می‌کند؛ چراکه این کتاب قرار نیست مانند نوشته‌های آکادمیک، خشک و بی‌روح باشد. «پرسش‌های مهم زندگی»، یک کتاب راهنما است که مخاطب را برای ورود به جهان فلسفه آماده می‌کند. شما می‌توانید با مطالعه‌ی این کتاب، فلسفه را به زندگی خود بیاورید.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب پرسش‌های مهم زندگی چیست؟

جیک، مخاطب کتاب از ایالات متحده آمریکا، نظر خود را این‌گونه بیان کرده است: «با وجود این‌که کتاب، تماما سیاسی نیست اما به نظر من در دسته‌ی کتاب‌های سیاسی محافظه‌کاران قرار می‌گیرد که نویسنده‌اش وظیفه‌شناسی، همدردی و اخلاقیات را ارزشمند می‌شمارد. راجر اسکروتن، فیلسوف زیرک و باهوشی است و در کتاب خود شدیدا از پست مدرنیسم، مارکس و طرفداران آن انتقاد می‌کند. کتاب در ابتدا روایتی آرام دارد و موضوعات کلی و اساسی را توضیح می‌دهد. به‌تدریج هر چه جلوتر می‌روید، مطالب آن جالب‌تر و بهتر می‌شوند و درباره‌ی موضوعاتی همچون آزادی، جنسیت و موسیقی نیز خواهید خواند. این کتاب برای کسانی که اهل فلسفه هستند، خوب اما برای کسانی که می‌خواهند وارد دنیای فلسفه شوند، عالی است!»

«با یک بار خواندن، توانستم بیشتر نوشته‌های کتاب را درک کنم. با وجود این‌که بعضی مطالب آن چالش‌برانگیز بودند و من را به فکر فرو بردند، اما هرگز بیش از حد پیچیده نبودند و باعث سردرگمی نشدند. به نظر من یک کتاب فلسفه‌ی خوب باید این‌گونه باشد. شالوده‌ی اصلی کتاب، درباره‌ی ارتباط ما با دیگران است. هر کس خود را در این جهان به شکل منی تنها می‌بینید و در عین حال تمایل دارد که با دیگران ارتباط برقرار کند. اما در این میان، به دلیل خودآگاهی محدود ما، یک مانع جدی برای یکی شدن با دیگران وجود دارد. برای حل این مشکل و تشکیل یک جامعه‌ی پویا و فعال، به حضور یک نیروی برتر یا همان خدا نیاز است. تمامی ادیان و خدایان، انسان را توجیه می‌کنند تا ازخود‌گذشتگی، تواضع، همدردی، نوع‌دوستی و عشق را در پیش بگیرد. خب بی‌دینی مشخصا نمی‌تواند تمام انسان‌ها را به این همه‌ی صفات هدایت کند. به‌هرحال من به کتاب امتیاز کامل را می‌دهم و مطالعه‌ی آن را به همه پیشنهاد می‌کنم.»این نظر فردریک هایمباخ، یکی از خوانندگان کتاب در وب‌سایت گودریدز بود.»

یوسف، یکی از مخاطبان ترکی‌زبان کتاب از استانبول، چنین نظری درباره‌ی کتاب «پرسش‌های مهم زندگی» داده است: «راجر اسکروتن فقط یک تحصیل‌کرده‌ی آکادمیک فلسفه نیست، او خود به معنای واقعی کلمه یک فیلسوف است. اسکروتن در کتاب جذاب و خواندنی‌اش، درباره‌ی مشکلات و کلیات فلسفه پایه نوشته است و مخاطب را به‌خوبی با دنیای فلسفه آشنا می‌کند. موضوعات کتاب شامل حقیقت، سوژه و ابژه، زمان، خدا، اشخاص، آزادی، واقعیت، جنسیت، موسیقی و تاریخ می‌شود که نویسنده درباره‌ی هر کدام توضیحاتی داده است. به‌هرحال اسم این کتاب برازنده‌‌‌ی آن است و من از خواندنش لذت بردم.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

در مقدمه، نویسنده به هدف خود از نوشتن این کتاب اشاره می‌کند که آن را با یکدیگر می‌خوانیم: «در اثر پیش رو، در پی آن هستم که به فلسفه جذابیت بخشم. از این رو، تنها به دیدگاه‌های فریبنده و گیرا پرداخته‌ام... من در این کتاب، در پی آن نیستم که به تاریخ فلسفه یا پژوهشی در این ساحت بپردازم. هدف من، آن است که فلسفه‌ورزی را به شما بیاموزم. در این عرصه به اندیشه‌های شماری از فلاسفه‌ بزرگ اشاره خواهم کرد، اما مسیر اطمینان‌بخشی برای دستیابی به دیدگاه‌ها و و باورهای‌شان معرفی نخواهم کرد، زیرا شرح و توضیح استدلال‌های آنان، من را از هدف اصلی‌ام یعنی ورود فلسفه به زندگی، باز می‌دارد.»

به این قسمت از کتاب توجه کنید که نویسنده درباره‌ی فلسفه‌ی همدردی سخن می‌گوید: «به باور من، در فلسفه‌ای که از یک سو از فضیلت شادی طرفداری می‌کند و از سوی دیگر به غلط، همدردی با دیگران را دشمن زندگی برتر می‌انگارد، تعارضی ژرف وجود دارد. در واقع خواه ما به این عواطف از منظر فردی بنگریم و خواه از منظر اجتماعی؛ آن‌ها صفات حسنه انسان به شمار می‌آیند. همدلی، همدلی را به همراه خواهد داشت. ما را به خود فرا می‌خواند و پایبندی به حسن نیت را که بنا بر آن عواطف اجتماعی ما رشد می‌کنند، سامان می‌دهد.»

او در ادامه، درباره‌ی همدردی با افراد بی‌عاطفه نوشته است: «افراد بی‌رحم و افسرده، بی‌عاطفه نیز هستند. اگر عشق بورزند، آمیخته با سختی و لجاجت است و آن‌چه را عزیز می‌شمارند، تهدید به نابودی می‌کند. ما از چنین انسان‌های غیرطبیعی و خطرناک به‌شدت دوری می‌گزینیم. اساسا باید از خشم انسان بی‌رحم درست همانند دوستی شخص افسرده ترسید. آن‌ها ضامن پیوستگی نظم اجتماعی نیستند، بلکه عکس، آن‌ها انگل‌هایی هستند وابسته به فوران همدردی از سویدای درون ما. همدردی که ما را به اشتباه به بخشیدن آن‌ها وا می‌دارد.»

درباره نویسنده کتاب پرسش‌های مهم زندگی

راجر ورنون اسکروتن، نویسنده و فیلسوف مشهور بریتانیایی، زاده‌ی سال 1944 میلادی در شهر منچستر است. او که فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد فلسفه بوده، دکترای زیبا‌شناسی خود را از دانشگاه کمبریج دریافت کرده است. عمده‌‌ی تمرکز اسکروتن، بر فلسفه‌ی سیاسی و جامعه‎‌شناسی بوده است و از میان آثار او می‌توان به «اندیشه‌ی اسپینوزا»، «متفکران چپ‌ نو»، «فلسفه هنر و زیبایی‌شناسی»، «تاریخ مختصر فلسفه جدید»، «پرسش‌های مهم زندگی» و «درباره سرشت انسان» اشاره کرد.

وی همچنین فعالیت‌های سیاسی بی‌شماری داشته و به خاطر کوشش‌های خود در حمایت از جنبش‌های آزادی‌خواه در اروپای شرقی، از روسای کشورهای جمهوری چک، لهستان و مجارستان مدال دریافت کرده است. راجر اسکروتن در سال 2020، بر اثر سرطان از دنیا رفت. مرگ او توسط افراد سرشناسی همچون بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلستان گرامی داشته شده است.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «پرسش های مهم زندگی»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
کتاب‌های پیشنهادی خریداران این کتاب، کتاب‌های زیر را هم خریده‌اند
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.