جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

تاریخ تصویر

قیمت:
600,000 تومان
مشخصات کتاب تاریخ تصویر
کشور مبدا
تعداد صفحات
348 صفحه
شابک
9786001523199
سال خلق اثر
2016
سال انتشار
2016
قطع
وزیری
جلد
سخت
نوبت چاپ
3
این کتاب در یک نگاه

کتاب تاریخ تصویر توسط دیوید هانکی و مارتین گی فورد در سال 2016 نوشته و منتشر شد. این کتاب در ایران نیز درسال 1399 توسط انتشارات نظر با ترجمه شروین شهامی‌پور در 348 صفحه به چاپ رسید. قبل از شروع معرفی کتاب تاریخ تصویر باید به جمله‌ای از گی‌فورد در مورد هدف نوشتن این کتاب اشاره کنیم: «بازگو کردن داستان ساخت تصویر و شرح تکامل آن از دید کسانی است که آن را خلق می‌کنند و حال نویسنده‌ای که مجذوب خلق آن‌هاست.»


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب تاریخ تصویر

 این‌کتاب، یک‌ اثر هنری برجسته است که موضوع آن تصویر و تاریخ است و بدون هیچ‌گونه نگاه جانبدارانه‌ای به بیان و نقد گذشته و حال می‌پردازد و درصدد ایجاد یک روشنگری در ذهن کسانی‌ است که به این مباحث علاقه‌مند هستند. کتاب تاریخ تصویر دارای ۱۸ فصل است که در فصل‌های ابتدایی آن به اهمیت تصاویر در تمام زندگی از گذشته تا همین امروز می‌پردازد و در ادامه به فصل‌هایی می‌رسیم که به آینه برونلسکی، پنجره‌ی آلبرتی و انعکاس‌ها پرداخته شده است.

در فصل‌های انتهایی نیز درباره عکاسی و تاریخچه‌ی دوربین‌ها، فیلم‌ها و مرتبط بودن‌شان با نقاشی گفته شده است. نویسنده این کتاب در انتهای هر فصل سوال‌هایی مطرح می‌کند که فکر کردن و عمیق شدن نسبت به پاسخ آن‌ها باعث آگاهی و بینش بیشتر در زمینه‌ی تصویر و تاریخ تصویر خواهد شد. برای مثال «چه اتفاقی می‌افتد که بخواهیم واقعیت را در دو بعد بیان کنیم؟ چرا مونالیزا زیباست و چرا سایه‌ها به ندرت در نقاشی‌های چینی، ژاپنی و فارسی یافت می‌شود؟ سازندگان تصاویر چگونه حرکت را به تصویر کشیده‌اند؟» از جمله سوالاتی است که در این کتاب مطرح شده‌اند.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره‌ کتاب تاریخ تصاویر چیست؟

ستاره از تجربه‌اش در مورد مطالعه‌ی این کتاب می‌گوید: «اگر به تاریخ تصویر و هرچیزی که مربوط به تصویر، عکس، نقاشی و عکاسی می‌شود علاقه‌مندید، حتما این کتاب را مطالعه کنید. چون شناختن و جست‌وجو در تاریخ حس لذت‌بخشی به انسان می‌دهد؛ مخصوصا اگر در مورد علایق‌تان نیز باشد. من با توجه به اینکه هم به تاریخ علاقه‌مندم و هم به دنیای بزرگ و لذت‌بخش عکاسی، این کتاب را خواندم و واقعا توانستم به اطلاعات موثق بسیار جذاب و خاصی از گذشته دست پیدا کنم»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه‌ خواندن باشند

پاراگرافی از کتاب که به قدمت یک تصویر اشاره دارد: «هر تصویر روایتی از نگاه کردن است. قدمت تصویر شاید از زبان هم فراتر برود. کسی که نخستین بار در دوران ما قبل تاریخ، نقاشی انسان دیگری از یک حیوان کوچک را نگاه کرده است، از آن پس دیگر آن حیوان را کمی واضح‌تر می‌دیده است. این مثال در مورد گاومیش‌هایی که 17000 سال پیش در جنوب فرانسه نقاشی شده است هم صادق است. تصویر گاو، شهادت هنرمند از دیدن موجودی است که بر یک سطح کشیده است، نه خود آن موجود. تصویر فقط می‌تواند همین باشد.»

در پاراگرافی دیگر از کتاب در مورد سایه‌ها می‌خوانیم: «من همیشه توجهم به سایه‌ها جلب شده است. چون در بردفورد خیلی سایه نداشتیم. در موزه قدیم مدرن پاریس، از سایه‌ی مجسمه‌ها در تالار خولیو عکس گرفتم. نورپردازی مصنوعی سایه‌های تندی برای مجسمه‌ها درست می‌کرد و به نظر می‌رسید این فرم‌های کاملا تخت با ایده مجسمه در تناقض است. همچنین برایم جالب بود که عکس‌هایم هم تخت بود. دو نقاشی از آنها کشیدم با عنوان گوتزالز و سایه. سایه صرفا لایه خیلی نازکی از رنگ بود که روی کریاس کشیده شده بود و مجسمه را ضخیم‌تر نقاشی کردم.»

پاراگرافی از کتاب در مورد کلیت کتاب است: «هر تصویر، خوب یا بد، نمایانگر زاویه‌ای شخصی نسبت به واقعیت است. این کتاب هم همین است؛ حتی اگر این‌طور به‌نظر نرسد، یک دیدگاه فردی نسبت به تاریخ ‌تصویر از نقطه‌نظر نویسندگانش: یک نقاش و دیگری منتقد و زندگینامه‌نویس هنرمندان. هدف‌مان بازگو کردن داستان ساخت تصویر و شرح تکامل آن از دید کسی است که تصاویر را خلق می‌کند و نویسنده‌ای که مجذوب شیوه‌ی خلق آن‌هاست.»

درباره‌ نویسنده کتاب تاریخ تصویر

دیوید هاکنی سال 1937 در انگلستان زاده شد. او در دهه 60 میلادی یکی مهم‌ترین پیشگامان جنبش پاپ آرت بود. هاکنی یک محقق بزرگ در زمینه هنر است که به عکاسی، نقاشی، طراحی نیز می‌پردازد. دیوید هاکنی تحصیلاتش را در مدرسه گرامر برادفورد، کالج سلطنتی هنر و کالج هنر برادفورد گذرانده است. از آثار هنری معروف او می‌توان به «من‌وقهرمانم»، «ما دو پسر در کنار هم شفیقیم»، «یک مجموعه هالیوود» و «خانم و آقای کلارک و پرسی» و همچنین کتاب «سفرهایی با قلم، مداد و مرکب» اشاره کرد.

مارتین گی‌فورد-نویسنده‌ی دیگر این کتاب- منتقد و کیوریتور است که به عنوان منتقد هنری در نشریاتی مانند اسپکتیتور، ساندی‌تلگراف همکاری کرده است و از کتاب‌های او می‌توان به «یک پیام بزرگتر»، «مرد با شال آبی» و «خانه زرد و کانستبل عاشق» اشاره کرد.

اگر به تاریخ علاقه‌مندید، به دسته‌بندی خرید کتاب تاریخی مراجعه کنید.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «تاریخ تصویر»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.