جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

مجموعه تاریخ 2500 ساله ایران

قیمت:
820,000 تومان
مشخصات کتاب مجموعه تاریخ 2500 ساله ایران
ناشر
کشور مبدا
تعداد صفحات
947 صفحه
شابک
9782001225712
سال انتشار
1402
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
1
این کتاب در یک نگاه

کتاب «تاریخ دوهزار و پانصدساله ایران»، نوشته «عباس پرویز» است. این کتاب را انتشارات دنیای کتاب و به‌تازگی انتشارات افق در پانزده جلد منتشر کرده‌اند.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب مجموعه تاریخ 2500 ساله ایران

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

بخشی از کتاب را آوردیم که کمی بیشتر با لحن و زبان آن آشنا شوید. این بخش مربوط به پیدایش حکومت و خاندان صفویه است: «نسب این خاندان به اتفاق جمیع مورخین با بیست پشت به امام موسی کاظم علیه‌السلام می‌رسد. مسکن اصلی ایشان گویا از زمان فیروز شاه زرین‌کلاه یکی از اعضاء این خاندان در اردبیل بود. جمیع افراد دودمان اهل علم و تقوی بودند و به ارشاد مردم می‌پرداختند و به همین مناسبت عده زیادی هواخواه پیدا کردند و بر اثر وصلت با غالب متنفذین آن زمان اهمیت و اعتبار سیاسی به دست آوردند. مطابق آنچه معروف است امام موسی کاظم علیه‌السلام دو پسر داشت.

یکی امام رضا علیه‌السلام که بعد از پدر به امامت رسید و دیگری حمزه که جد اعلای این خاندان بود. قدیمترین کسی که از این خاندان نامش در کتب تاریخ ذکر شده است فیروز شاه زرین‌کلاه سابق الذکر بود که در اردبیل حکومت می‌کرد و مانند کلیه اعضاء خاندان خود به هدایت و ارشاد مردم مشغول بود. بعد از فیروزشاه پسرش به نام عوض‌الخواص به جانشینی او منصوب شد و گویا تا آخر حیات در اردبیل اقامت داشت. پس از عوض‌الخواص فرزند وی معروف به محمد حافظ (چون از طفولیت حافظ قرآن بود به این اسم اشتهار یافت) به جانشینی او برقرار گردید. در کتب تاریخ مربوط به صفویه اطلاعات صحیحی از زندگی او در دست نیست. وقتی که محمد فوت شد صلاح‌الدین رشید و بعد از او قطب‌الدین به مقام ارشادی رسید. پسر قطب‌الدین معروف به امین‌الدین جبرائیل از اعضاء مشهور این خاندان بود که در تمام ایام حیات مردم را به تقوی و اشاعه دین اسلام ترغیب و تهییج می‌کرد. شیخ صفی‌الدین پسر امین‌الدین جبرائیل در سال ۶۵۰ قمری هجری پا به عرصه وجود گذاشت.

با ظهور شیخ صفی‌الدین و بر اثر خدمات و نفوذ شخصی وی کار خاندان صفویه بالا گرفت و این سلسله به مناسبت نام او معروف به صفویه شد. شیخ صفی الدین در ایام کودکی به تحصیل علوم مذهبی پرداخت و جهت تکمیل اطلاعات خویش به گیلان خدمت شیخ زاهد گیلانی که در آنجا مشغول ارشاد بود رفت و مدت بیست‌ودو سال از محضر وی استفاده کرد و دختر او را به ازدواج خود درآورد.»

درباره نویسنده کتاب مجموعه تاریخ ۲۵۰۰ساله ایران

عباس پرویز، تاریخ‌نگار ایرانی، متولد ۱۲۸۶ شمسی است. از کتاب‌های دیگر آقای پرویز می‌توان به «تاریخ سرزمین ایران»، «تاریخ تمدن ایران» و «تاریخ دیالمه و غزنویان» اشاره کرد. ایشان در بحبوبه جنگ ایران و عراق و در سال ۱۳۶۶ درگذشتند.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «مجموعه تاریخ 2500 ساله ایران»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.