جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

مسئله ی اسپینوزا

قیمت:
290,000 تومان
مشخصات کتاب مسئله ی اسپینوزا
کشور مبدا
تعداد صفحات
472 صفحه
شابک
9786001199004
سال خلق اثر
2012
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
17
این کتاب در یک نگاه

کتاب مسئله اسپینوزا با عنوان اصلی  The Spinoza Problem، اثری داستانی از اروین دی. یالوم نویسنده و روانپزشک آمریکایی است. این رمان به داستانی خیال‌انگیز و در عین‌حال، نزدیک به واقعیت از زندگی باروخ اسپینوزا می‌پردازد.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب مسئله ی اسپینوزا

 باروخ اسپینوزا فیلسوف مشهور هلندی است که در سال 1632 متولد شد و در سال 1677 دیده از جهان فروبست. او یکی از بزرگ‌ترین پیروان مکتب خردگرایی و جبرگرایی بود که در قرن 18 زمینه‌ساز عصر روشنگری شد. او در طول زندگی کوتاهش جایزه‌ها و افتخارات زیادی را کسب کرد و شاهزاده فلسفه لقب گرفت. اسپینوزا در جوانی به دلیل عقایدش تکفیر شد و آثار او در زمره کتاب‌های ممنوعه قرار گرفت. آلفرد ارنست روزنبرگ، یک سیاستمدار آلمانی و نظریه‌پرداز حزب سوسیالیست کارگران آلمان بود. کتاب مسئله اسپینوزا روایتی از زندگی باروخ اسپینوزا و ارنست روزنبرگ است. داستان از جایی آغاز می‌شود که روزنبرگ در یک سخنرانی در دبیرستان، افکار یهودی‌ستیزانه خود را بر زبان می‌آورد. مدیر مدرسه از او می‌خواهد که زندگینامه گوته را بخواند. روزنبرگ در حین مطالعه این زندگینامه درمی‌یابد که شخصیت و افکار گوته همان چیزی است که خود می‌ستاید؛ و از آنجا که اسپینوزا فیلسوف موردعلاقه گوته بوده، روزنبرگ به افکار و نظریه‌های او نیز علاقه‌مند می‌شود.

درباره ترجمه کتاب مسئله اسپینوزا

  • به علت استقبال گسترده از این رمان در ایران، بیش از 5 ترجمۀ مختلف از آن تاکنون منتشر شده است.
  • از پرطرفدارترین ترجمه‌های این اثر می‌توان به ترجمه‌های «بهاره نوبهار» از نشر «قطره»، «حسین کاظمی یزدی» از نشر «صبح صادق» و «زهرا حسینیان» از نشر «ترانه» اشاره کرد.

امتیاز کتاب مسئله اسپینوزا در گودریدز

  • تعداد نظرات: 1230
  • تعداد امتیازدهی: 14634
  • میانگین امتیاز (از 5): 4.24

نقل‌قول‌های کوتاه و جذاب از کتاب مسئله اسپینوزا

  • سعادت در عشق است. عشق بالاترین چیزهاست.
  • گذشته حال را رنگ‌آمیزی می‌کند و تأثیر بسیاری بر اعمال و احساسات دارد.
  • من فکر نمی‌کنم پرسیدن مریضی باشد. اطاعت کورکورانه، بدون پرسیدن، مرض است.
  • من می‌خواهم نوعی زندگی دینی، بدون دخالت هیچ دینی داشته باشم.
  • مهم این نیست که به چی اعتقاد داری یا می‌گی به چی اعتقاد داری؛ مهم نحوۀ زندگی کردنته.
  • کسی که واقعاً عاشق خداست نباید انتظار داشته باشد که خدا هم عاشق او باشد.
  • سقوط والامقام‌ترین افراد همیشه مردم را به هیجان می‌آورد: وجه تاریک تحسین، تلفیق حسادت با نارضایتی از عادی بودن خود فرد است.
  • احتیاط لازمۀ بقا در هر جامعه‌ای است.» ـ «من خودم را ترغیب کرده‌ام که آزاد باشم. اگر چنین جامعه‌ای پیدا نمی‌شود، شاید باید بدون جامعه زندگی کنم.
  • -«می‌دانیم که عقل از پس احساس برنمی‌آید.» -«بله. فقط احساسی قوی می‌تواند حریف یک احساس بشود. کار من مشخص است: باید یاد بگیرم عقل را به احساس تبدیل کنم.»
  • ارسطو هم دیدگاهی قرص و محکم دربارۀ زندگی خوب دارد. او می‌گوید که زندگی خوب شامل لذت‌های احساسی یا شهرت و ثروت نیست. از نظر ارسطو هدف ما در زندگی چیست؟ تحقق عملکرد منحصر به فرد درونی‌مان.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب مسئله اسپینوزا چیست؟

حمیدرضا امیدی‌سرور نویسنده و منتقد ادبی، نقطه‌قوت کتاب‌های یالوم را آمیختن واقعیت و خیال برای انتقال مفاهیم فلسفی و روانشناسانه دانسته است:

«آنچه به موفقیت آثار یالوم انجامیده، صرفاً نوشتن رمانی زندگینامه‌ای نیست که حداکثر از بار روانشناسانه برخوردار باشد. کار یالوم افزون بر جنبه‌های علمی‌اش از منظر روان‌شناختی، از جنبه‌های خلاقانه نیز به لحاظ رمان‌نویسی برخوردار است. این خلاقیت نه فقط در وام گرفتن یک شخصیت از تاریخ اندیشه و آوردن به ساحت داستان و نوشتن زندگینامه‌اش بوده، بلکه از آن‌رو است که یالوم چهارچوب داستانش را خود پی‌ریزی می‌کند، او واقعیت و تخیل را در هم می‌آمیزد تا به حقیقتی برسد که مورد نظر او است. او چنین تمهیداتی را برای انتقال مفاهیم مورد نظرش با ظرافت مورد استفاده قرار می‌دهد و برای این منظور از قدرتی استفاده می‌کند که از مدیوم داستانگویی برخوردار است. شاید به واسطه جذابیت شخص نیچه و مشهور شدن یالوم با این رمان، اغلب «وقتی نیچه گریست» را موفق‌ترین اثر او ارزیابی می‌کنند، اما یالوم در مسئله اسپینوزا با تبحر بیشتری از ابزار داستان‌گویی برای خلق کشش و جذابیت رمان بهره می‌برد.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

یالوم در مقدمه کتاب در مورد انگیزه خود از نگارش آن، می‌نویسد که هنگام بازدید از موزه اسپینوزا در شهر راینزبورخ هلند، متوجه می‌شود در زمان جنگ دوم جهانی، نیرو‌های ای‌آر‌آر تحت نظارت آلفرد روزنبرگ به آنجا رفته و کتاب‌های کتابخانه اسپینوزا را غارت کرده‌اند. اما نکته اینجاست که توجه روزنبرگ یهودستیز نیز به فیلسوف یهودی قرن هفدهم جلب شده است. جرقه روایت زندگی این دو نفر همینجا در ذهن یالوم شکل گرفته است. با وجود این که یالوم در نگارش این کتاب تا حدی به حقیقت متوسل شده، با این حال در بخش پایانی کتاب اقرار می‌کند که بخش‌های زیادی از کتاب نیز حاصل تخیلات خود او است:

«من دست به نوشتن رمانی زدم که می‌توانست اتفاق بیفتد. من تا جایی که می‌توانستم سعی کردم به رخدادهای تاریخی وفادار بمانم و از پس‌زمینه‌ی شغلی‌ام، یعنی روان‌پزشکی، بهره بردم تا دنیای درونی قهرمانان داستانم، یعنی بنتو اسپینوزا و آلفرد روزنبرگ را تصور کنم. دو شخصیت به نام‌های فرانکو بنیتز و فردریش فیستر خلق کردم، تا با آن‌ها بشود به ذهن قهرمانان داستان رسوخ کرد. البته تمامی صحنه‌هایی که آن دو در آن حاضر هستند، تخیلی است.»

به عقیده یالوم، انسان خدا را همانگونه تصور می‌کند که می‌خواهد. به عبارت دیگر انسان خداوند را در درک و فهم خود می‌گنجاند:

«دو هزار سال قبل مردی خردمند به نام زنوفان نوشت که اگه گاوهای نر و شیرها و اسب‌ها دستانی داشتن که با اون‌ها تصاویر رو حکاکی کنن، اون‌ها خدا رو شبیه به خودشون می‌ساختن. من معتقدم اگه مثلث‌ها می‌تونستن فکر کنن اون‌ها خدایی با ظاهر و خصوصیات مثلث می‌آفریدن، دایره‌ها هم خدای دایره‌ای.»

در بخش دیگری از کتاب، یالوم باورهای یهودیت را به چالش می‌کشد:

«پدر منو یک‌سال پیش در آتش سوزوندن. به چه جرمی؟ اون‌ها صفحاتی از تورات رو که پشت خونه در خاک دفن شده بود، پیدا کردند. عموی من، پدر ژاکوب، مدت کمی بعد از اون کشته شد. من یک سوال دارم. دنیایی رو در نظر بگیر که یک پسر، بوی تن سوخته‌ی پدرش را استشمام می‌کنه. کجاست خدایی که چنین جهانی را خلق کرده؟ چرا او اجازه‌ی چنین کار‌هایی رو صادر کرده؟ آیا منو به خاطر پرسیدن این چیزها سرزنش می‌کنید؟»

دربارۀ نویسنده کتاب مسئله اسپینوزا

اروین دیوید یالوم در سال ۱۹۳۱ در واشینگتن دی‌سی ایالات متحده آمریکا متولد شد. او در سال ۱۹۵۶ در رشته پزشکی و در سال ۱۹۶۰ در رشته روانپزشکی فارغ‌التحصیل شد و در سال ۱۹۶۳ در دانشگاه استنفورد به تدریس پرداخت. یالوم در همین دوره الگوی روانشناسی هستی‌گرا یا اگزیستانسیال را پایه‌گذاری کرد.

او آثار دانشگاهی موفقی را به رشته تحریر درآورده و چند رمان موفق هم دارد؛ اما بیشتر به خاطر نگارش رمان‌های روان‌شناختی شهرت دارد. یالوم در سال 2002 موفق به دریافت جایزه انجمن روان‌پزشکی آمریکا شد.

برخی از مهم‌ترین آثار اروین دی.یالوم عبارتند از: «روان‌درمانی اگزیستانسیال»، «وقتی نیچه گریست»، «درمان شوپنهاور» و «مامان و معنی زندگی».

نظر نویسنده دربارۀ کتاب مسئله اسپینوزا

اروین دی یالوم در مقدمه‌ای مفصل در کتاب، به دلایل نوشتن رمانی بر اساس زندگی اسپینوزا اشاره کرده است. بخش کوچکی از سخنان او را با هم بخوانیم:

« من معتقدم که اسپینوزا، مانند نیچه و شوپنهاور، که دو رمان قبلی‌ام را بر اساس زندگی و فلسفه آنها نوشته‌ام، مطالب زیادی نوشته است که بسیار مرتبط با رشته روانپزشکی و روان‌درمانی من است. برای مثال، از منظر اسپینوزا ایده‌ها، افکار و احساسات، ناشی از آثار تجربیات قبلی هستند. یا اینکه می‌توان خود مسئله شور و شوق را بدون شور و شوق بررسی کرد. یا اینکه درک به تعالی منتهی می‌شود. و در نهایت، من آرزو داشتم مشارکت‌ او را در پیشرفت فلسفه و دیدگاه انسانی، از طریق رمانی گرامی بدارم.

نکات جالب دربارۀ کتاب مسئله اسپینوزا

  • علارغم داستانی و خیالی بودن خط داستانیِ مسئله اسپینوزا، تقریبا تمامی شخصیت‌های این رمان واقعی‌اند.
  • بسیاری از اتفاقات، صحبت‌ها و کنش‌ها و واکنش‌های ذهنی و فکری شخصیت‌ها در این رمان برگرفته از تاریخ می‌باشد.

نقد رسانه‌ها، افراد مشهور، و منتقدین درباره کتاب مسئله اسپینوزا

نظرات برخی از افراد و نشریات معروف راجع به رمان «مسئله اسپینوزا» این‌چنین است:

  • «این جذاب‌ترین رمانی است که من در چندین سال اخیر خواند‌ام. اروین دی یالوم اثری دقیق و عمیقاً آموزنده‌ای خلق کرده است. من مشتاقانه مطالعۀ «مسئله اسپینوزا» را توصیه می‌کنم.» -آنتونی هاپکینز، بازیگر بسیار سرشناس انگلستانی
  • «مسئله اسپینوزا تاییدی طنین‌دار برای یک زندگی فلسفی اصیل است؛ که در آن یک فیلسوف قدرتمند و قهرمان در دو دوره مورد آزار و اذیت قرار می گیرد: یکی تحت کنترل خرافات قرون وسطایی و دیگری توسط نژادپرست‌های تمامیت‌خواه. رمان شاهکاری است که پیروزی نهایی منطق و خرد را بر تعصبات و خرافات مذهبی به تصویر می‌کشد. من فکر می‌کنم که این بزرگترین اثر یالوم است. -لو مارینوف،، استاد فلسفه کالج نیویورک و رئیس انجمن پزشکان فلسفی آمریکا
  • «مقدمه‌ای در دسترس برای فلسفه پیچیده اسپینوزا. یالوم مانند یک معلم خوب، چند ایده را در آن واحد ارائه می‌دهد و با مرور مکرر از یکی به بعدی، با دقت حرکت می‌کند... گفتگوهایی که او ایجاد می‌کند حسی دوست‌داشتنی نسبت به شخصیت فیلسوف را، برای شما ایجاد می‌کند و توضیح روشنی از ایده‌های اصلی اسپینوزا در مورد طبیعت، اراده آزاد و عقل ارائه می دهد.» -روزنامۀ واشنگتن پست

خرید کتاب مسئله اسپینوزا

اگر اولین باری است که از بوک‌لند خرید می‌کنید، می‌توانید کتاب  مسئله اسپینوزا را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

اگر به ادبیات داستانی علاقه‌مندید، به صفحه خرید رمان هم سری بزنید.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «مسئله ی اسپینوزا»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.