جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

مهاتما گاندی

قیمت:
152,000 تومان
مشخصات کتاب مهاتما گاندی
جوایز
کشور مبدا
تعداد صفحات
152 صفحه
شابک
9786001741173
سال خلق اثر
1936
سال انتشار
1936
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
12
این کتاب در یک نگاه

مهاتما گاندی از رهبران برجسته استقلال هند بود. کتاب «مهاتما گاندی» به معرفی مهاتما گاندی و فلسفه او می‌پردازد. نویسنده کتابِ «مهاتما گاندی»، رومن رولان، نویسندهٔ فرانسوی و برندهٔ جایزهٔ نوبل است.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب مهاتما گاندی

مهاتما گاندی، متولد 2 اکتبر 1869، یکی از چهره‌های کلیدی در مبارزه هند برای استقلال از سلطه بریتانیا بود. او بیشتر به سبب فلسفه مقاومت بدون خشونتش می‌شناسند که آن را «آهیمسا» می‌نامند. کتاب درباره زندگی و اندیشه این بزرگ‌مرد تاریخ است.

گاندی در لندن حقوق خواند و بعداً در آفریقای جنوبی مشغول به کار شد و در آنجا به فعالیت‌های حقوق مدنی پرداخت. در این دوران بود که او مفهوم مقاومت بدون خشونت را به‌عنوان ابزاری قدرتمند برای تغییرات اجتماعی و سیاسی توسعه داد. گاندی در سال 1915 به هند بازگشت و رهبر کنگره ملی هند شد.

در سراسر جنبش استقلال هند، گاندی از اعتراض غیرخشونت‌آمیز و نافرمانی مدنی به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به تغییرات سیاسی و اجتماعی دفاع می‌کرد. او مبارزات مختلفی را رهبری کرد؛ از جمله راهپیمایی نمک در سال 1930، که در آن هزاران هندی برای اعتراض به انحصار نمک بریتانیا به دریای عرب راهپیمایی کردند.

تعهد گاندی به خشونت‌پرهیزی و تأکید او بر حقیقت و اخلاق به‌عنوان پایه و اساس کنش سیاسی تأثیر عمیقی نه تنها بر هند بلکه بر مبارزه جهانی برای حقوق مدنی و آزادی گذاشت. او اغلب به عنوان «مهاتما» به معنای «روح بزرگ» نامیده می‌شود، عنوانی که پیروانش به او داده‌اند.

دربارهٔ ترجمه کتاب مهاتما گاندی

  • این کتاب را محمد قاضی، مترجم پُرآوازهٔ معاصر در سال ۱۳۴۵ ترجمه کرده است.
  • انتشارات روزبهان در این سال‌ها این کتاب را چاپ می‌کند.

امتیاز کتاب مهاتما گاندی در گودریدز

  • تعداد نظرات: ۳۹
  • تعداد امتیازدهی: ۲۷۲
  • میانگین امتیاز (از ۵): ۳.۴۷

نظر خوانندگان در سراسر دنیا دربارهٔ کتاب مهاتما گاندی چیست؟

  • «مهاتما گاندی» اثری استثنایی از نویسنده چیره‌دست، رومن رولان است. این کتاب با دقت بالا و زبانی زیبا، زندگی پُرفراز و نشیب و افکار عمیق یکی از بزرگترین رهبران تاریخ، مهاتما گاندی، را به تصویر می‌کشد. رولان با استفاده از داستان‌نویسی جذاب، خواننده را به دنیای ذهنی گاندی می‌کشاند و بازتاب اندیشه‌ها و اقدامات وی را با شفافیت بی‌نظیری نمایان می‌سازد.
  • این کتاب نگاهی نوین و نوآورانه به زندگی این رهبر بزرگ دارد. رومن رولان با دقت تاریخی و ادبی بالا، نه تنها به خواننده اجازه می‌دهد تا با زندگی گاندی آشنا شود بلکه از او دعوت می‌کند تا در عمق اندیشه‌ها و ایدئولوژی‌های این فرد استثنایی غرق شود. این کتاب نه تنها یک مرور جذاب از زندگی گاندی است بلکه یک تحلیل عمیق از تحولات فردی و اجتماعی است.

جملاتی از کتاب که شاید انگیزهٔ خواندن باشند

در همان صحفات شروع کتاب می‌خوانیم:

«نام حقیقی او مهنداس کرم چند گاندی است. در کشور نیمه‌مستقل کوچکی واقع در شمال غرب هندوستان، در شرهر پوربندر (شهر سفید) در کنار دریای عمان، در اکتبر ۱۸۶۹ به دنیا آمده‌است. از نژادی زنده و پرجوش است که تا دیروز، هنوز بر اثر جنگ‌های داخلی منقلب بود. نژادی باحرارت و داری شمّ کافی در امور تجاری که با تجارت خود از عدن به زنگبار شهرت یافته‌است. پدربزرگ و پدرش هر دو نخست‌وزیر بودند که به جرم استقلال رأی مغضوب واقع شدند و مجبور به فرار گردیدند و حیات ایشان در معرض تهدید بود. گاندی از محیطی ثروتمند و هوشمند و تربیت‌شده برخاسته‌است ولی از طبقات ممتاز نیست. پدر و مادرش از پیروان طریقت «جائینیسم» مذهب هندو بودند و یکی از اصول عمدهٔ فرقهٔ نامبرده عقیدهٔ «آهیمسا»ست که گاندی می‌بایست فاتحانه در جهان استوار سازد.

در نظر پیروان جائینیسم، محبت راهی است که بیش از درایت رهنمون بشر به خداوند است. پدر مهاتما کمترین ارزشی برای پول قائل نبود و به همین جهت چون همهٔ ثروت خود را در امور خیریه خرج کرده‌بود چیزی برای فرزندان خود به‌جا نگذاشت. مادرش که سخت مقدسه بود سنت لیزابت هندوستان به شمار می‌رفت و کاری جز روزه‌گرفتن و صدقه‌دادن و تیمار بیماران نداشت. کتاب رامایانا مرتباً در خانواده خوانده‌می‌شد. تربیت اولیهٔ گاندی به برهمنی محول شد که متون «ویشنو» را به او آموخت، لیکن خود او بعدها شاکی بود از اینکه هیچ‌وقت نتوانسته‌است یک دانشمند بزرگ در زبان سانسکریت بشود، و همین خود انگیزهٔ یکی از کینه‌های وی نسبت به تربیت انگلیسی خویش گردید که او را از دست یافتن به گنجینه‌های زبان خود محروم ساخته بود.»

در بخش سوم کتاب درباره سال‌هایی می‌خوانیم که که گاندی در قلهٔ احترام و قدرت قرار داشت:

«سال ۱۹۲۱، نمودار اوج اقتدار گاندی است. وی دارای قدرت معنوی بزرگی است؛ و بی‌آنکه خود در پی کسب آن برآمده‌باشد قدرت سیاسی تقریباً نامحدودی به او تفویض کرده‌اند. ملت وی را مقدس می‌داند. از او تصاویری به صورت شری کریسنا می‌سازند. در دسامبر ۱۹۲۱، کنگرهٔ ملی سرتاسر هندوستان اختیار مطلق به او می‌دهد و کلیهٔ اختیارات خود را با حق تعیین جانشین به او وا‌می‌گذارد. او پیشوای بلامعارض هند است. بازکردن زنجیر انقلاب سیاسی منوط به ارادهٔ اوست و یا اگر بخواهد می‌تواند یک «رفرم» مذهبی به‌عمل بیاورد.

ولی او چنین نکرد و نخواست که چنین کند. آیا به علت عظمت معنوی او بود یا به سبب حجب اخلاقی‌اش؟ شاید به هر دو جهت. برای هر کس ــــــ به‌خصوص برای کسی که با تمدن دیگری تربیت یافته‌باشد ــــــ غیرممکن است بتواند به بطون وجدان بشری به‌خصوص وجدانی به عمق و ظرافت وجدان گاندی راه یابد. مشکل است حکم کرد که در گرداب حوادثی که در آن سال پرآشوب هند را هر سو می‌غلتاند دست ناخدا همیشه قرص و محکم و بی‌لرزش و انحراف این کشتی عظیم را هدایت می‌کرده‌است؛ لیکن من تلاش می‌کنم آنچه را که به خیال خود از این معمای زنده دریافته‌ام با احترام مذهبی خاصی که برای این مرد بزرگ قائلم و با اخلاصی که موهبت آن را مدیون اخلاص پاک او هستم بازگویم.»

درباره نویسنده کتاب مهاتما گاندی

رومن رولان (Romain Rolland) نویسنده و نمایشنامه‌نویس فرانسوی در قرن بیستم بوده است. او در تاریخ ۲۹ ژانویه ۱۸۶۶ در پاریس متولد شد و در تاریخ ۳۰ دسامبر ۱۹۴۴ در ویژنترو (Vézelay) فرانسه درگذشت. رولاند برخلاف بسیاری از هم‌زمانان خود، به دلیل مواضع سیاسی و فرهنگی یگانه خود، نویسنده‌ای محترم و تاثیرگذار به شمار می‌رود.

یکی از آثار برجسته رولان، رمان تاریخی «ژان کریستف» است که در آن به بررسی موضوعاتی چون هنر، مسئولیت انسانی و معنویت پرداخته است. این اثر در سال ۱۹۱۵، جایزه نوبل ادبیات را برای  او به ارمغان آورد. رولان همچنین یک پژوهشگر و تاریخ‌نگار در زمینه موسیقی نیز شناخته می‌شود و زندگی بزرگان موسیقی مانند بتهوون و بیزه را مطالعه و بررسی کرده است. کتاب «زندگانی بتهوون» حاصل همین تحقیقات است. کتاب دیگر مهم وی، «سفر درونی» نام دارد. هر سه این کتاب‌ها به فارسی ترجمه شده‌اند.

نوشته‌های رولان تأثیر بسزایی بر ادبیات و فرهنگ جهانی گذاشته‌اند. او پیشوایی فرهنگی شناخته می‌شود که با توجه به مسائل اجتماعی و انسانی، تلاش کرد تا ارتباطات بین‌المللی را ترویج دهد.Top of FormBottom of Form

خرید کتاب مهاتما گاندی

اگر اولین باری است که از بوک لند خرید می‌کنید می‌توانید کتاب مهاتما گاندی را با 25درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوۀ خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

اگر به کتاب‌های زندگی‌نامه علاقه‌مندید، به صفحه خرید کتاب های زندگی نامه هم سری بزنید.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «مهاتما گاندی»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.