31 مرداد 1401
582 بازدید

از کجا کتاب خوب برای خواندن پیدا کنیم

    در این مطلب می‌خوانید:

پیدا کردن کتاب خوب دغدغۀ بسیاری از مخاطبان کتاب است. چه آنهایی که برای اولین بار می‌خواهند کتابی را مطالعه کنند و چه کسانی که در جست‌وجوی ایدۀ جدیدی برای مطالعۀ یک کتاب هیجان‌انگیز هستند. گاهی به تنها چیزی که نیاز داریم یک کتاب حال خوب کن است و گاهی دلمان می‌خواهد در کنار کتاب‌های داستانی و انگیزشی، مبحث جدیدی را بیاموزیم. برای پیدا کردن کتاب خوب راه‌هایی وجود دارد که در ادامه از بلاگ سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند به معرفی برخی از آنها پرداخته‌ام:

پیشنهادهای خانواده و دوستان

اگر از اعضای جدید دنیای کتاب و کتابخوانی محسوب می‌شوید یا به‌واسطه مطالعه چندین کتاب نامناسب، از خواندن کتاب دلسرد شده‌اید، اولین قدم برای شروع کتاب‌خوانی کمک گرفتن از ایدۀ خانواده و دوستان است.

هر فرد سلیقۀ متفاوتی در انتخاب سبک و ژانر کتاب‌ها دارد. پس اگر گریزی به کتاب مورد علاقۀ نزدیکان خود بزنید، به احتمال زیاد با چند کتاب جذاب از هر ژانر آشنا خواهید شد. در ضمن با شناختی که خانواده و دوستان‌تان از شما دارند، احتمال اینکه کتابی مطابق با ذائقۀ شما پیشنهاد دهند افزایش می‌یابد.

مراجعه به کتاب‌خانه‌های محلی

قدم دوم برای یافتن کتاب خوب، هم برای مخاطبان جدید و هم برای کتاب‌خوانان حرفه‌ای، مراجعه به کتاب‌فروشی‌ها و کتاب‌خانه‌های محلی است. در این مکان‌ها کتاب‌ها براساس ژانر و نویسنده دسته‌بندی و چیده شده‌اند. با مراجعه به آرشیو و ورق زدن کتاب‌ها می‌توانید به اطلاعات مفیدی راجع‌به کتاب‌ها دست یابید.

کتاب‌دارها و مسئولینِ این فضاها نیز معمولا اطلاعات کاملی راجع‌به کتاب‌ها دارند و می‌توانند شما را برای یافتن یک کتاب جذاب راهنمایی کنند. متصدیان کتاب‌خانه و کتاب‌فروشی با معرفی کتاب خوب برای نوجوانان و کودکان می‌توانتد آنها را به کتاب‌خوانی علاقه‌مند کنند‌. در سال‌های اخیر در برخی از کتاب‌فروشی‌ها نیز مکان‌هایی برای نشستن و مطالعه تعبیه شده که می‌توانید با خیال راحت و پس از بررسی کامل، کتاب مورد نظرتان را مطالعه یا آن را خریداری نمایید.

داشتن سلیقه و علاقه خود

احتمالا پس از خواندن چندین کتاب از ژانرهای مختلف یا ورق زدن آنها، به ژانر مورد علاقه خود پی می‌برید و متوجه می‌شوید قلم کدام نویسنده برایتان جذاب‌تر است. حالا می‌توانید سراغ کتاب‌های دیگری که نویسنده مورد علاقه‌تان به نگارش درآورده بروید و تمامی آنها را مطالعه کنید.

از این پس پیدا کردن کتاب خوب آسان‌تر می‌شود. مثلا می‌توانید با مراجعه به کتاب‌خانه یا کتاب‌فروشی، ژانر مورد علاقه خود را دنبال کرده یا از متصدی درخواست کنید نویسنده‌ای را به شما معرفی کند که به سبک مورد علاقۀ شما نزدیک باشد.

خواندن خلاصه و نقد کتاب

علاوه‌بر خلاصه‌ای که در پشت جلد و مقدمه کتاب‌ها نوشته شده، در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های حوزه کتاب‌خوانی نقدها و خلاصه کتاب‌ها را بخوانید. این پلتفرم‌ها با معرفی کتاب‌های خوب ایرانی و خارجی، بهترین کتاب سال و بهترین کتاب‌های دنیا به مخاطبان کمک می‌کنند هیچ کتاب خوبی را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: معرفی 6 کتاب درباره نجوم و فضا

باید توجه داشته باشید خلاصه کتاب فقط شامل مرور و معرفی مختصری از کتاب است اما در نقد کتاب‌ها سوءگیری منتقد و سلیقۀ کتاب‌خوانی و ایدئولوژی‌های او نیز دخیل هستند.

عضویت در گروه‌های کتاب‌خوانی

گروه‌های کتاب‌خوانی شامل افرادی هستند که به صورت محدود یا عمومی اقدام به خواندن یک کتاب مشخص می‌کنند. معمولا افراد گروه به صورت جمعی یا مدیر گروه پیام‌رسان‌های اجتماعی به‌تنهایی یک کتاب مشخص را انتخاب کرده و معین می‌کنند در زمان مشخصی خواندن کتاب مورد نظر را به اتمام برسانند. البته هدف گروه‌های کتاب‌خوانی می‌تواند تبادل اطلاعات یا اشتراک گزیده متن کتاب‌ها باشد، اما در مجموع عضویت در این گروه‌ها انگیزه خواندن کتاب‌هایی که خواندن آن‌ها را یه تعویق انداخته‌اید به شکل قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

یکی دیگر از مزایای عضویت در گروه‌های مجازی و حضوری کتاب‌خوانی، پیدا کردن کتاب‌هایی است که نباید بخوانیم. این کتاب‌ها شامل کتاب‌های زردی می‌شوند که خواندن آن‌ها بدون آگاهی ممکن است برای خواننده گمراه‌کننده باشد و همچنین کتاب‌هایی که با ذائقۀ او جور در نمی‌آیند.

شرکت در نمایشگاه‌های کتاب

نمایشگاه‌های کتاب که به صورت فصلی و سالیانه برگزار می‌شوند، از بهترین مکان‌هایی محسوب می‌شوند که می‌توانید انواع کتاب‌ها را پیدا کرده، ورق بزنید و تهیه کنید. حضور ناشرهای مختلف و نویسندگان در این نمایشگاه‌ها فرصت خیلی خوبی برای آشنایی بهتر با دنیای کتاب‌ها و پدیدآورندگان آنهاست.

مسئلۀ خیلی مهمی که باید به خاطر داشته باشید تفوت میان کتاب خوب و کتاب مورد نیاز شماست. گاهی آمادگی پذیرش مطالب یک کتاب خیلی عالیِ علمی را ندارید یا ممکن است یک کتاب خوب انگیزشی حوصلۀ شما را سر ببرد. این موضوع حتی در مورد رمان‌ها و کتاب‌های سرگرمی نیز صدق می‌کند. توجه داشته باشید زمانی که می‌خواهید شروع به مطالعه کنید آمادگی خواندن کتاب مورد نظر را داشته باشید. در غیر این صورت  ذهنیت و حس بدی نسبت به آن کتاب پیدا خواهید کرد و فرصت آشنایی و خوانش یک کتاب فوق‌العاده را تا مدت‌ها یا حتی برای همیشه از دست خواهید داد.

برای خرید رمان و خرید کتاب روانشناسی و سایر کتاب ها می توانید به سایت بوکلند مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب