12 مرداد 1401
1793 بازدید

معرفی 6 کتاب درباره نجوم و فضا

    در این مطلب می‌خوانید:

نجوم علم مطالعه‌ی همه چیز در جهان فراتر از جو زمین است. این شامل اجسامی است که ما می‌توانیم با چشم غیرمسلح خود ببینیم، مانند خورشید، ماه، سیارات و ستارگان. همچنین شامل اجرامی است که فقط با تلسکوپ یا ابزارهای دیگر می‌توانیم ببینیم، مانند کهکشان‌های دوردست و ذرات ریز و حتی شامل سؤالاتی در مورد چیزهایی است که ما اصلاً نمی توانیم ببینیم، مانند ماده تاریک و انرژی تاریک.

رصدگران اولیه که به آسمان شب نگاه می‌کردند، متوجه الگوهایی در ستارگان شدند. این الگوها، که ما آنها را صورت فلکی می‌نامیم، ممکن است به نظر تغییر مکان دهند، اما شکل آنها تغییر نمی‌کند. مردم در سراسر جهان به آنها نام داده‌اند (مانند شکارچی یا ارابه‌ران) و داستان‌هایی در مورد آنها تعریف کرده‌اند. ممکن است برخی از این داستان‌ها را به عنوان افسانه پذیرفته‌ باشیم اما علم نجوم به زبان ساده را باید در کتاب درباره نجوم، فضا و ستاره‌شناسی مطالعه کنیم که خوشبختانه از این نظر منابع خوبی برای نوجوانان و بزرگسالان موجود است. با ما در بلاگ سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند همراه باشید تا شش عنوان کتاب درباره نجوم و فضا که جامع و در عین حال با بیان ساده نگاشته شده‌اند را معرفی کنیم:

اسرار سیاره‌ها

گرانش خورشید هشت سیاره را در خود نگه داشته است که هر کدام دارای قمر، سیارک‌ها و دنباله‌دارها هستند. اسرار سیاره‌ها شما را به یک تور بصری خیره‌کننده می‌برد. از قلب آتشین منظومه شمسی، به دنیاهای صخره‌ای مانند عطارد که توسط خورشید سوزانده شده است. سپس شاهد غرق شدن زهره در مه گوگردی باشید و برای بازدید از سیاراتی مانند مشتری، غول گازی که 120 برابر زمین است، به قسمت بیرونی آن بروید.

کتاب اسرار سیاره‌ها با استفاده از مدل‌های سه بعدی و عکاسی از ناسا و آژانس فضایی اروپا، هر یک و همچنین تلاش‌های خارق‌العاده‌ی اکتشافات فضایی را توصیف می‌کند.

این کتاب درباره نجوم توسط دانشمند فضایی مگی آدرین پوک ویرایش شده است و برای همه‌ی علاقمندان به اخترشناسی و اکتشافات فضایی خواندنی است.

دانشنامه مصور نجوم

دانشنامه مصور نجوم کتابی‌ست که ما را با  سیارات، ستارگان جهان و اسرار قدیمی‌ترین علم آشنا می‌کند. این کتاب درباره نجوم، راهنمایی دیدنی، تفکربرانگیز و بسیار آموزنده‌ درباره‌ی دنیای جذاب نجوم است. عکس‌های تمام رنگی فوق‌العاده از ابزارهای علمی، آزمایش‌ها و مدل‌های نوآورانه سه‌بعدی، اکتشافات و تحقیقاتی را نشان می‌دهند که درک ما از جهان را تغییر داده‌اند.

می‌ببینید که کمربند سیارک‌ها کجاست، سیارات و صورت‌های فلکی چگونه نامگذاری شدند، چرا زمین مرکز کیهان در نظر گرفته شد، سیاهچاله چیست، و سطح آتشفشانی داغ زهره کجاست .

درباره‌ی چگونگی عکس‌برداری کاوشگرهای فضایی از سیارات می‌خوانیم، چه چیزی باعث بارش شهابی می‌شود، چه چیزی مریخ را قرمز می‌کند، چرا خورشید می‌درخشد، ماه از کجا آمده است، چگونه اولین تلسکوپ‌ها کار می‌کردند، مراحل زندگی یک ستاره، و چگونه جو زمین حفظ می‌شود.درمی‌یابید که چه چیزی شفق‌های قطبی را ایجاد می‌کند، چرا نصف‌النهار صفر در گرینویچ در انگلستان قرار دارد، چگونه رصدخانه‌های شگفت‌انگیز اولیه ساخته شده‌اند، چگونه زحل می‌تواند روی آب شناور باشد، چگونه یک دنباله‌دار شکل می‌گیرد و خیلی چیزهای بیشتر.

فرهنگنامه نجوم و فضا

فرهنگنامه نجوم و فضا یک کتاب مرجع ارزشمند برای رصدگران فضایی حرفه‌ای و هر شخصی‌ست که به علوم آسمان علاقه‌مند است. مدخل‎‌های این کتاب با اطلاعاتی به‌روز تعاریف مختصری از اصطلاحاتی مانند تابش الکترومغناطیسی، کهکشان فعال، سیاه‌چاله، ابرنواختر و مدار هم‌زمان و مطالب دیگری را ارائه می‌دهند. انبوهی از نمودارها تفسیر و بررسی شده‌اند تا به تشریح مفاهیم کلیدی کمک کنند. همچنین شامل بیوگرافی ستاره‌شناسان و فضانوردان، نقشه‌های ستاره‌ها، نمودارهای سیاره‌ای، و معرفی هر جسم آسمانی شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: ۷ کتاب برای داشتن روابط زناشویی و ازدواج بهتر

شگفتی‎های کیهان

پروفسور برایان کاکس با یک کاوش شگفت‌انگیز دیگر در فضا کتاب دیگری نوشته است. این‌بار او جهان ما را به گونه‌ای نشان می‌دهد که قبلاً آن را ندیده‌ایم. 13.7 میلیارد سال قدمت دارد. 93 میلیارد سال نوری عرض دارد. بیش از 100 میلیارد کهکشان دارد که هر کدام صدها میلیارد ستاره دارد. این جهان بی‌نهایت، وسیع و پیچیده هزاران سال است که موضوع شیفتگی  و کاوش علمی بشر بوده است. شگفتی‌های کیهان ممکن است برای ما غریبه به نظر برسد و درک آن غیرممکن باشد، اما پروفسور برایان کاکس به دور از تلسکوپ‌ها، آزمایشگاه‌ها و کت‌های سفید، از شواهد موجود در دنیای طبیعی اطراف ما برای توضیح حقایق ساده آن استفاده می‌کند. همان قوانین نور، گرانش، زمان، ماده و انرژی که در این‌جا روی زمین بر ما حاکم است، همان قوانینی است که در جهان اعمال می شود. پروفسور کاکس با استفاده از تصاویر سه بعدی CGI، دانش تخصصی و اشتیاق خود، به ما نشان می‌دهد که اگر بتوانیم تأثیر این قوانین حاکم بر زمین را درک کنیم، ما را یک قدم به درک جهان خود نزدیک‌تر می‌کند.

کاوش در فضا

کتاب کاوش در فضا داستان خارق‌العاده‌ی اکتشاف فضا، از تلسکوپ گالیله تا پرتاب ایستگاه فضایی بین‌المللی و فراتر از آن را روایت می‌کند. تاریخچه‌ی پرواز، مسابقات فضایی که روزبه‌روز فضانوردان در ایستگاه‌های فضایی بین‌المللی بر سر کشف امکان حیات در کرات دیگر با یکدیگر دارند را پوشش می‌دهد و ماموریت‌هایی در آینده که ممکن است ما را به کجا ببرد را مورد پژوهش قرار می‌دهد . تصاویر باشکوهی که عملکرد پیچیده‌ی کاوشگرها و شاتل‌های فضایی، مریخ‌نورد، لباس‌های فضایی و موشک‌های سایوز را آشکار می کند را به نمایش می‌گذارد. کتاب همچنین شامل واژه‌نامه‌ی جامع اصطلاحات است. با تمام این جزئیات دقیق این کتاب هدیه‌ای عالی برای همه‌ی علاقه‌مندان به فضا، چه بزرگسالان و چه نوجوانان است.

ستاره‌شناسی به زبان آدمیزاد

آیا تفاوت بین یک غول قرمز و یک کوتوله سفید را می‌دانید؟ از سیارک‌ها گرفته تا سیاه‌چاله‌ها، این راهنمای آسان و قابل درک، شما را به یک تور بزرگ در جهان می‌برد. ستاره‌شناسی به زبان آدمیزاد با داشتن نقشه‌های ستاره‌ای به‌روز، نمودارها و عکس‌های تمام رنگی زیبا، مقدمه‌ای آسان برای کاوش در آسمان شب فراهم می‌کند.

از زمانی که انسان‎‌ها روی زمین شروع به زندگی کردند،  به آسمان شب نگاه می‌کردند و در مورد ماهیت کیهان متعجب بودند. بدون بهره‌مندی از علم برای ارائه پاسخ، آنها بر اسطوره و خرافات تکیه کردند تا به آنها کمک کند آنچه را که می‌دیدند درک کنند. اما ما خوش‌شانس هستیم که در زمانی زندگی می‌کنیم که مردم عادی، با چیزی بیش از چشمان غیرمسلح خود، می توانند به آسمان شب نگاه کنند و به شگفتی‌های بی‌نهایت دسترسی پیدا کنند. اگر می‌دانید به دنبال چه چیزی باشید، می‌توانید سیارات، ستاره‌ها، کهکشان‌ها و حتی خوشه‌های کهکشانی متشکل از صدها میلیون ستاره و میلیون‌ها سال نوری را تشخیص دهید.

چه منجم آماتور باشید، چه علاقه‌مند به فضا، کتاب ستاره‌شناسی به زبان آدمیزاد به شما دلیلی می‌دهد که به دنیای بی‌کران آسمان آگاهانه ​​نگاه کنید.

بیشتر بخوانید: بیشترین کتاب های ترجمه شده جهان کدامند؟

کتاب شامل یک ضمیمه‌ی سیاره‌ای بازبینی‌شده شامل اکتشافات اخیر در فضا، مانند آب در ماه و تنزل پلوتو از وضعیت یک سیاره، جمع‌آوری مطالب وب‌سایت‌های جدید، راهنمای آشنایی برای رصد با تلسکوپ و راهنماهای تماشای آسمان است تا به شما در درک بهتر هر محتوای مشکل‌تر و تکمیل‌تری کمک کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب