25 مرداد 1401
1043 بازدید

5 کتاب مشاوره ای درباره آموزش های پیش از ازدواج

    در این مطلب می‌خوانید:

ازدواج شامل دو مرحله است: انتخاب همسر مناسب و پاسداری عاقلانه، علمی و عاطفی از رابطه‌ای که با عشق محافظت می‌شود. برای آموزش های پیش از ازدواج که درباره یکی از سخت‌ترین و در عین حال شیرین‌ترین مراحل زندگی افراد است کتاب‌های متعددی به نگارش درآمده است. در این مطلب کتاب‌هایی برای آموزش های پیش از ازدواج را به شما معرفی نموده‌ایم که به لحاظ درک مطالب و بیان تخصصی در ردۀ آسان تا متوسط قرار دارند. برای خرید کتابهای زیر و همچین خرید عناوین به روز کتاب روانشناسی می‌توانید به سایت خرید آنلاین کتاب بوک لند مراجعه نمایید.

ازدواج بدون شکست

وقتی از ازدواج‌های موفق و راه‌های موفقیت در زندگی مشترک صحبت به میان می‌آید، از گویندۀ این سخنان انتظار می‌رود حداقل خود او با دانستن این عوامل از رابطۀ مشترک خوبی برخوردار باشد. کارلین و ویلیام گلاسر نویسندگان کتاب «ازدواج بدون شکست» اعتماد شما را از این جهت جلب خواهند کرد. این زوج موفق به شرح و بسط نظریه انتخاب در رابطه با زندگی مشترک پرداخته‌اند. براساس این تئوری معروف، رفتار ما انسانها از درون‌مان برانگیخته می‌شود و ناشی از پنج نیاز اساسی است: نیاز به بقا، نیاز به عشق و احساس تعلق و معنویت، نیاز به قدرت و موفقیت و ارزشمندی، نیاز به آزادی و نیاز به تفریح.

ویلیام گلاسر روانشناس آمریکایی است که مخالف تجویز دارو بلافاصله پس از تشخیص اختلالات روانی بود و اعتقاد داشت انسان‌ها بیشتر از هرچیز از شرایط انسانی، اجتماعی و جهانی در رنج هستند. او براساس این تفکر (نظریه واقعیت‌درمانی) را بنا نهاد و عنوان کرد ناراحتی افراد الزاما برگرفته از اختلالات روانی‌شان نیست و رفتار انسان‌ها را جدا از شخصیت آنها مورد بررسی قرار داد.

کتاب «ازدواج بدون شکست» با چند مثال جالب و ملموس از تجربۀ افرادی آغاز می‌شود که معضلات آشنایی از زندگی مشترک را بازگو می‌کنند. مواردی که اگر حتی تجربه‌شان نکرده باشید، به احتمال زیاد از دیگران دربارۀ آنها شنیده‌اید. با خواندن این مثال‌ها، مطالعۀ فصل‌های بعدی که حاوی دستورالعمل‌هایی بر مبنای نظریه انتخاب است، آسان‌تر و قابل‌فهم‌تر می‌شود.

 این کتاب در مورد ازدواج و تفاوت‌هایی می‌گوید که اگر زوجین از آنها آگاهی داشته باشند و بدانند در کجا با هم سازگاری دارند، این موضوع به آنها کمک می‌کند تا در کنار هم به زندگی زناشویی خود ادامه دهند و ریسک شکست و طلاق آنها را به حداقل می‌رساند. در کتاب «ازدواج بدون شکست» در رابطه با نیازهای اولیه و چگونگی ارتباط آنها با خشنودی زندگی زناشویی بحث شده است، مشکلات مرتبط با پول مورد بررسی قرار گرفته و عشق، تفریح، قدرت و آزادی به‌عنوان موضوعاتی مهم مطرح شده اند. علاوه‌بر تشریح تفاوت‌های شناختی و ژنتیکی، همچنین در مورد بازخورد و واکنش‌های صحیح زوجین نیز راهکارهایی معرفی شده است.

تیپ شخصیتی و همسرگزینی

کتاب «تیپ شخصیتی و همسرگزینی» یک کتاب کوتاه آموزش های پیش از ازدواج در مورد تیپ‌های روانشناختی شخصیت افراد است که براساس کتاب جامع راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی (dsm) نگاشته شده است. این کتاب آشنایی قبل از ازدواج را موجب می‌شود که هم برای انتخاب همسر کاربرد دارد و هم شناخت افراد از تیپ غالب شخصیتی خودشان.

 فاطمه شعیبی این کتاب را به رشته تحریر در آورده است. در کتاب «تیپ شخصیتی و همسرگزینی»، تیپ‌های شخصیتیِ وظیفه‌شناس، دارای اعتمادبه‌نفس بالا، مهرطلب، نمایشی، مراقب، حساس، فارغ‌البال، ماجراجو، پرشور، مظنون، جدی و منحصربه‌فرد معرفی شده‌اند و شیوۀ برخورد و کنار آمدن با هر شخصیت شرح داده شده است. همچنین شخصیت افراد براساس تقسیم‌بندی انجمن بین‌المللی روانشناسی آورده شده و اطلاعات خلاصه‌ای راجع‌به مدل‌های مختلف شخصیتی ارائه شده است.

پنج زبان عشق

گری چپ‌من نویسندۀ کتاب «کاش قبل از ازدواج می‌دانستم» و کتاب «پنج زبان عشق»، معتقد است در بعضی از روابط عشق و صمیمیت پس از مدتی از بین می‌رود، زیرا زوج‌ها احساسات‌شان باهم یکی شده و در دریای احساس غوطه‌ور می‌شوند، اما ذهنشان یکی نشده است. اما وقتی با گذشت زمان پردۀ احساسات کنار می‌رود، زوجین یا تصمیم می‌گیرند با واقعیت کنار بیایند و به‌اصطلاح بسوزند و بسازند یا به تعهد مشترک‌شان پایان دهند. اکثر جوانان امروزی جدایی را انتخاب می‌کنند و امید دارند در آینده رابطه بهتری را تجربه کنند. اما طبق آمار ازدواج های دوم و سوم با شکست بیشتری نسبت به ازدواج اول روبه‌رو می‌شوند.

بیشتر بخوانید: 7کتاب برای هدیه به آقایان (کتاب مناسب آقایان)

براساس تحقیقات، گزینۀ بهتری هم برای تصمیم‌گیری وجود دارد که آن نگاه واقع‌گرایانه است. یعنی پیش از یک رابطه و در طول آن واقف باشیم که احساس عشق گذرا و موقتی است و برای دوام رابطه نیاز داریم بر پایه تدبیر و منطق پیش برویم.

 چپ‌من عشق را زبان مشترکی در نظر گرفته که باعث ایجاد ارتباط می‌شود، پس مسلماً هرکس به زبان خاصی سخن می گوید و لازم است برای بهبود ارتباط زبان عشق یکدیگر را فرا گیریم.

هفت اصل اخلاقی برای موفقیت در ازدواج

جان گاتمن روان‌شناس و پژوهشگر آمریکایی است که بیش از ۴۰سال از عمرش را صرف تحقیق بر روی مسائل مربوط به ازدواج و زندگی زناشویی کرده و به‌عنوان چهارمین روان‌شناس تاثیرگذار سال‌های اخیر در دنیا انتخاب شده است. او در کتاب آموزش های پیش از ازدواج «هفت اصل اخلاقی برای موفقیت در ازدواج» ادعا کرده تنها با ۵ دقیقه گوش دادن به صحبت‌ها یا تماشای فیلم زندگی زوج‌ها می‌تواند حدس بزند که کارشان به طلاق می‌انجامد یا ازدواج موفقی را تجربه خواهند کرد.

 به عقیدۀ او انسان‌ها ذاتا بدبین هستند و به اخبار و اتفاقات منفی توجه بیشتری نشان می‌دهند تا پیشامدهای مثبت. به همین دلیل فضای روانی ما در یک رابطه بیشتر توسط رویدادها و اعمال منفی طرف مقابل احاطه م‌ شود تا نقاط مثبت او. گاتمن اضافه می‌کند نحوۀ دعوا کردن زوجین آن چیزی نیست که اهمیت دارد، بلکه مهم چگونگی آشتی کردن آنهاست. در اصل نحوۀ تعامل آنها برای حل کردن معضلات از نشانه‌ها و علامت های ریزی برخوردار است که موفقیت یا شکست رابطه‎شان را تعیین می‌نماید.

جان گاتمن در آزمایشگاه پژوهشی خود یک آپارتمان مصنوعی تعبیه کرد و از زوج‌های داوطلب تقاضا نمود تا به طبیعی‌ترین شکل در آنجا کنار هم زندگی کنند. او زندگی روزمرۀ آنها را طی سالیان دراز از طریق چندین دوربین در فضای خانه و کار آنها و دوربین‌هایی که به لباس آنها متصل شده بود رصد کرد و نتیجۀ مشاهدات خود را با دقت ۹۱‌درصد به ثبت رسانید.

د واقع اگر این کتاب در مورد ازدواج و زناشویی را مطالعه کنید، می‌توانید به نتیجۀ این آزمایش‌ها که همان هفت اصل موفقیت در ازدواج هستند، با صحت ۹۱درصد اطمینان کرده و از آن راهکارها در زندگی خود استفاده نمایید. اگر انتظار دارید یک کتاب مشاوره پیش از ازدواج به شما بدهد، خرید کتاب «هفت اصل اخلاقی برای موفقیت در ازدواج» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

هنر عشق ورزیدن

اریک فروم فیلسوف، روان‌کاو و جامعه‌شناس برجسته آلمانی است. او به نظریۀ فروید مبنی‌بر اینکه انسان‌ها به‌صورت انعطاف‌پذیر توسط نیروهای فطری و غریزیِ زیستی شکل می‌گیرند، نظریۀ دیگری اضافه کرد. به‌عقیدۀ فروم تکامل انسان‌ها در طی دوران براساس تاثیرپذیری وی از عناصر اجتماعی و فرهنگی است و باور داشت با به کار بستن اصول روانکاوی می‌توان به سمت حصول به جامعه‌ای متعادل و معقول از لحاظ روانی حرکت کرد.

اریک فروم در کتاب «هنر عشق ورزیدن» می‌کوشد عشق را به‌مثابۀ یک هنر بررسی کند و به شکل یک مهارت آموزش دهد. او در این اثرِ کلاسیک انواع احساسات عاشقانه را به‌طور دقیق دسته‌بندی کرده است. اقسامی از عشق مانند عشق افلاطونی، عشق اروتیک (شهوت‌آمیز)، عشق به خویشتن، عشق به خدا و عشق والدین نسبت به کودکان. او عشق فردی را مرهون درک هنر عشق ورزیدن و عاشق دیگران بودن می‌داند و می‌گوید: «باید به جد برای تکامل همه‌جانبۀ شخصیت خود بکوشیم، تا جایی که به جهت‌بینی سازنده‌ای دست یابیم».

بیشتر بخوانید: کتاب برای هدیه به بانوان (کتاب مناسب بانوان)

فروم عشق را رغبت جدی به مهر ورزیدن و حاصل ممارست، تمرین و انضباط می‌داند. شاید این گزیدۀ معروف از کتاب «هنر عشق ورزیدن» را که مصداق این تفکر است، در جایی خوانده باشید: «اگر کسی به ما بگوید که عاشق گل است اما ببینیم که اغلب فراموش می‌کند به گل‌هایش آب بدهد، عشق او را به گل باور نمی‌کنیم».

عده‌ای خوانش این کتاب را به جهت داشتن متن ادبی منحصربه‌فردش آسان نمی‌دانند؛ اما برای کسانی که از تعامل و تفکر در جمله‌های ناب کتاب لذت میبرند و به آثار فاخر علاقه دارند، خواندن کتاب «هنر عشق ورزیدن» تجربه‌ای شیرین و آموزنده خواهد بود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب